Trillende HOnda cb750f Bol d'Or uit 1981

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo!

Sinds de zomer bezit ik een honda cb750f Bol d’Or uit 1981. Een prima motor met een soepel en krachtig blok, alles is prima, loopt lekker, start goed, etc. alleen de boel trilt verschrikkelijk. Ik heb al vanalles geprobeerd maar het lukt mij niet om die trilling uit het blok te krijgen, daarom hoop ik hier een antwoord te vinden, wie weet heeft iemand soortgelijke ervaringen en kan ik mijn motor met jullie adviezen trillingsvrij maken, want het is nu zo erg dat je lamme handen krijgt enzo, m’n vriendin wordt helemaal gek achterop van dat getril (nee, niet doordenken, dit is negatief… ;) )

Diagnose:
Motor trilt ongeveer evenredig met het aantal toeren, hoe meer toeren, hoe meer trillen. Maar onder de 3000 tpm en boven de 7000 tpm is het trillen minder.
Als ik gas loslaat en koppeling inknijp, zijn de vibraties weg, het ligt dus echt aan het blok.
Alle blokbevestigingsbouten heb ik gecheckt, er zit nergens speling op.
Ontsteking is elektronisch dus daar valt weinig aan op te merken, hij start altijd geweldig, loopt ongeveer 180 km/u en de motor reageert heel soepel.
Carburateurs zijn goed en vorige week gesynchroniseerd, staan nu keurig synchroon
Olie is vers en van goede kwaliteit
Luchtfilter is nieuw
Uitlaat is een 4-in-2, wel met enkele gaatjes erin, beetje rot maar daar gaat ie toch niet van trillen lijkt mij.
Blok zit niet in rubbers gemonteerd, dat hoort niet bij dit type.
Zelf denk ik aan een onbalans tussen de zuigers ofzo, zou een compressietest dit uit kunnen wijzen?
Zouden nieuwe zuigerveren het probleem dan oplossen?
Oh ja, de km stand is 74.000
Hij verbruikt ongeveer 1:15 euro 95, op binnenwegen tijdens toeren 1:18
Olieverbruik: ongeveer 1:1200, lijkt mij redelijk voor zo’n oud beestje…

Wat zou het kunnen zijn? Iets inwendigs in het blok? Versleten lagers? Iets met krukas? Zuigers? Wie kan mij helpen om de trillingen eruit te krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet Matthijs uit Tilburg
 
aan je cilinders ed zou ik niet denken, want je zegt als je je koppeling intrekt dat het stop... is het niet jouw koppeling dat met speling zit? of een lager in je versnellingsbak die kapot is? zou mee eerder naar die kant toe richten. en zelf al is je blok niet op silient-blocs is gemonteerd, niets houdt je tegen om silent blocs te monteren...

suc6
 
aan je cilinders ed zou ik niet denken, want je zegt als je je koppeling intrekt dat het stop...
Hij zegt ook '..als ik het gas los laat' ;)


Als het blok inderdaad goed vast zit, is dus wel degelijk onbalans in het blok. Krukas is veruit het zwaarste op toeren bewegende deel, dus verdachte nummer 1.



@peet: mijn kz trilde eigenlijk nauwelijks. Ten opzichte van deze bol al helemaal. (heb er mee gereden laatst)
 
Hoi

Ik denk inderdaad ook het eerste aan een balansas
die verkeerd staat.
Alleen heb ik geen idee of een bolldor die ook heeft
en dan zou het blok al een keer los geweest moeten
zijn.

groet Zeldzame
 
IK heb een KZ gehad, met hetzelfde blok en die bezorgde me dove handen, door de trillingen. Zit bij dit type toch vaak een beetje in het blok. Alleen die 180 is te weinig, hij moet de 200 kunnen halen.
Zitten er wel gewichtjes in de stuuruiteinden om de trillingen te reduceren. Die zaten er bij mijn KZ nl niet in. Ik kreeg indertijd de tip van een monteur om een flink rolletje lood in de stuuruiteinden vast te zetten. Dit hielp verrassend goed.
Misschien toch wat aan je uitlaten doen, want als de balanspijp b.v lekt, scheelt je dit vermogen.
 
Er zit geen balans-as in zo'n ding.
Als alles goed vast zit (aan je frame) dan denk ik dat 't geen overbodige luxe is om ff te kijken of de krukas overal nog mooi recht is (valschade bijv. aan dynamozijde tap krom), en anders wordt het denk ik balanceren, mits je 'm dat nog waard vindt..........
 
Hij zit in je dynamo en wil nogal eens met loctite gemonteerd zijn geweest. Als je het daarna voor montage niet goed schoonmaakt heb je al onbalans. Ook ben ik wel eens vliegwielen tegen gekomen die niet in de spie zitten. Dan is helemaal het hek van de dam.
 
Beeankt voor alle tips. Het kan dus aan vanalles liggen, vooral in het blok. Balansasjes (ik zou niet weten of die erin zitten, volgens mij niet), krukas, vliegwiel, lagerschalen etc. Nou, dat zou dan een complete revisie betekenen als ik daaraan begin. Nou weet ik niet of de bol dat nog wel waard is, die dingen gelden geen drol meer en zo'n revisie zal me meer gaan kosten dan ik voor de hele motor betaald heb...

Dus ik begin maar eens om jullie tips t.a.v. het 'loszittende' vliegwiel te volgen. Er zit wat in, hoe meer toeren, hoe meer omwentelingen van het wielwiel en een onbalans zou de trillingen veroorzaken. Is het een moeilijke klus om te klaren?

Nou, van de week maar eens aan de slag dan! Thanx ;)
 
Ik kreeg indertijd de tip van een monteur om een flink rolletje lood in de stuuruiteinden vast te zetten. Dit hielp verrassend goed.

Maar dat is slechts symptoon-bestrijding, de kwaal in het blok en de trillingen in de rest van de motor blijven daardoor. Ik zoek toch een meer fundamentele oplossing. Maar bedankt voor het meedenken!
 
Hoi, na een tijd stilte heropen ik dit topic weer, want ik heb het volgende: Mn accu was leeg dus schroefde ik die eruit om op te laden. Bleek de accu onder de zwarte smurrie te zitten, soort teer-achtige troep. Hmm, vreemd. Wat is er aan de hand? Accu is goed maar boven de accu zitten 2 dingen (vonkversterkers, iets van CDI) die dus zijn gesmolten, er zitten electroden ingegoten in die zwarte troep, maar nu dus is dat spul eruit gekomen. Komt dit door de leeftijd van de motor? Komt dit door kortsluiting? Hoe erg is dit? Heeft dit te maken met het trillen? Kan iemand mij helpen met deze vragen?? Is dit kostbaar? etc etc. Iemand ervaring mee??

Oh ja, hij rijdt trouwens wel weer, en prima ook, dus dat gesmolten spul heeft hierop geen invloed...

Alvast bedankt voor het meedenken! ;)
 
1
Komt dit door kortsluiting? Hoe erg is dit? Heeft dit te maken met het trillen? Kan iemand mij helpen met deze vragen?? Is dit kostbaar? etc etc. Iemand ervaring mee??
2
Oh ja, hij rijdt trouwens wel weer, en prima ook, dus dat gesmolten spul heeft hierop geen invloed...
1
Ja had m'n kz ook klein beetje last van. Lees maar eens het grote bold'or topic door, staat heel verhaal over vlgsmij. Je kunt dat op vullen met eoa hars of kweeniewat. :? Maar het is een elektriek deel (nl vonkversterkers) waar redelijk wat stroom door gaat, wordt dus best warm. Er zijn er die die dingen ergens anders monteren waar ze wat meer in de open lucht zitten voor koeling.

nieuwe zijn trouwens wel best duur. ;)
2
heb je nog naar dat krukas-aanhangsel gekeken ivm dat trillen?
 
Hoi, na een tijd stilte heropen ik dit topic weer, want ik heb het volgende: Mn accu was leeg dus schroefde ik die eruit om op te laden. Bleek de accu onder de zwarte smurrie te zitten, soort teer-achtige troep. Hmm, vreemd. Wat is er aan de hand? Accu is goed maar boven de accu zitten 2 dingen (vonkversterkers, iets van CDI) die dus zijn gesmolten, er zitten electroden ingegoten in die zwarte troep, maar nu dus is dat spul eruit gekomen. Komt dit door de leeftijd van de motor? Komt dit door kortsluiting? Hoe erg is dit? Heeft dit te maken met het trillen? Kan iemand mij helpen met deze vragen?? Is dit kostbaar? etc etc. Iemand ervaring mee??

Oh ja, hij rijdt trouwens wel weer, en prima ook, dus dat gesmolten spul heeft hierop geen invloed...

Alvast bedankt voor het meedenken! ;)
hier staat nog e.e.a over
Vonk versterker CB900 van 79
suc6
 
superbedankt! Ik was al een beetje gaan zoeken en ga de vonkversterkers snel vullen met epoxy. Is dat hetzelfde als polyester plamuur? Of staalplamuur ofzo? Of is dat juist niet goed?
 
Klaar! inmiddels zitten de vonkversterkers er weer op, netjes gevuld met siliconenkit (dit was volgens mn pa beter ipv hechting en vochtbestendigheid). Toen ik meteen de bougies even chekte bleken de kabels niet meer helemaal super te zijn en 1 bougie was van een ander type dan de overige 3! Lekker wazig. In de zomer heeft de vorige eigenaar er naar eigen zegegn nieuwe bougies in gedaan, die ik nooit checkte. Misschien dat dit het trillen verklaard! Dus ik heb meteen nieuwe bougies besteld, deze keer 4 maal dezelfde (!), nieyuwe kappen en er komen nieuwe kabels op! Volgens mij moet ie het dan weer heel behorlijk doen en hopelijk niet meer zo trillen!

De groeten en tot :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan