Trillende voorkant bij remmen (na 'vervangen' schijven)

Scarrrr

765
1 okt 2008
36.907
462
:W

Ik heb mijn 280mm standaard schijven vorig weekend omgewisseld voor 300mm braking wave schijven. Nu trilt de voorkant van de motor wanneer ik rem.
Het zijn tweedehands schijven, maar zouden recht moeten zijn.

Situatieschetsen:

  • A. Ik rol rustig naar het stoplicht, en laat de voorrem licht slepen om de laatste snelheid er uit te halen. Ik voel duidelijk een trilling die afneemt met de draaisnelheid van het wiel.
  • B. Ik rem abrupt, en laat vervolgens de rem los. Ik voel de voorkant snel trillen (zie het ook aan m'n lichtbeeld in de avond).
  • C. Ik rem abrupt, en rem vervolgens door. De voorkant trilt, maar zodra ik doorrem, lijkt het alsof je de trilling er uit knijpt.

Verdere info:
  • Ik heb zgan remblokken (Brembo sinter) die nog geen 50km op mijn oude schijven zaten, overgezet op de braking schijven.
  • Ik heb spacers van 10mm moeten gebruiken om de grotere diameter te complementeren (incl 10mm langere bouten).
  • Ik voel geen 'pompen' in de remhendel! Het is echt de voorpartij die trilt en die trillen gaat door de hele motor.
  • Tijdens het wisselen van de schijven zijn alle boutgaten etc etc schoongemaakt. Het aanlegvlak op de velg was schoon etc.
  • De nieuwe blokken op de oude schijven remden prima, zonder trilling

Wat heb ik (al) gedaan en wil ik nog doen:
  • Nieuwe veerplaatjes tussen de remblokken. De oude waren niet meer in orde.
  • Ik heb zojuist alle floaters schoongemaakt met remmenreiniger. Resultaat nog niet getest.
  • De motor opbokken en met een improvisatie opstelling proberen uit te vinden of de schijven toch krom zijn.
  • Nogmaals de voorpoten 'los' zetten en in-veren om de as zich nogmaals te laten centreren.

Ik heb niet veel tijd om er aan te sleutelen, dus wie weet hebben jullie nog ideeën welke ik dan direct kan meenemen wanneer ik er weer mee bezig kan zijn.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Precies :)
Ik probeer zsm op een houtje touwtje manier erachter te komen of ik iets van kromheid in de schijf kan vinden.

Mocht dit niet het geval zijn, wat controleer ik dan aan de remblokken?


Je remblokken moeten ook eerst eventjes inslijten op de schijven.

Een remschijf (Suzuki) mag max 0,2-0,3mm slingeren en dat zie je niet het beste is uitklokken. Je kan op zijn hoogst constateren dat er iets of wat een slingering inzit meer niet :)
 
Je remblokken moeten ook eerst eventjes inslijten op de schijven.

Een remschijf (Suzuki) mag max 0,2-0,3mm slingeren en dat zie je niet het beste is uitklokken. Je kan op zijn hoogst constateren dat er iets of wat een slingering inzit meer niet :)

Hmm hmm. Moeten de velgen onder de motor vandaan om dat uit te klokken? Of kan ik 'zo' ergens naar binnen rijden?
 
Remblokken laten frictiemateriaal achter op de schijf. Bij een ongelijke verdeling voel je ongelijke frictie, dus trillingen. Maar geen trillingen in de hendel.
 
Een zwevende schijf hoeft niet persé recht in de floaters te zitten in onbelaste toestand (hence.. zwevend), dus meten met een klok lijkt me onbetrouwbaar.

Waar Brembo schijven (in ieder geval de veel voorkomende die op mijn Aprilia zitten) vaak last van hebben, is een oppervlak dat niet egaal ruw is rondom. Dit remt als kromme schijven, maar is het niet.
Het is dan overigens geen dikte verschil, want dat voelt heel anders in de remhendel.

Mijn schijven heb ik met nieuwe remblokken kunnen redden (schoongeremd, zo u wil), maar dat duurt wel een paar 100 km.

Een lichte kromming, of niet egaal oppervlak, wat je zou kunnen proberen is de remmen flink heet stoken. Dus: Hard van hoge snelheid tot bijna stilstand remmen, en dat een paar keer achter elkaar.
Of een bergweg zoeken. Doe wel voorzichtig ;-)
 
Een zwevende schijf hoeft niet persé recht in de floaters te zitten in onbelaste toestand (hence.. zwevend), dus meten met een klok lijkt me onbetrouwbaar.

Waar Brembo schijven (in ieder geval de veel voorkomende die op mijn Aprilia zitten) vaak last van hebben, is een oppervlak dat niet egaal ruw is rondom. Dit remt als kromme schijven, maar is het niet.
Het is dan overigens geen dikte verschil, want dat voelt heel anders in de remhendel.

Mijn schijven heb ik met nieuwe remblokken kunnen redden (schoongeremd, zo u wil), maar dat duurt wel een paar 100 km.

Een lichte kromming, of niet egaal oppervlak, wat je zou kunnen proberen is de remmen flink heet stoken. Dus: Hard van hoge snelheid tot bijna stilstand remmen, en dat een paar keer achter elkaar.
Of een bergweg zoeken. Doe wel voorzichtig ;-)

Ja daar zeg je wat..

Ik voel dus helemaal niks in de remhendel... Maar dat is ook geen garantie gezien de reactie van iemand hier in het topic.
 
Ja daar zeg je wat..

Ik voel dus helemaal niks in de remhendel... Maar dat is ook geen garantie gezien de reactie van iemand hier in het topic.

Klopt. Theoretisch voel je alleen dikteverschil in de hendel. Een slingerende schijf trek je bij hard remmen gewoon recht in de klauw. De schijf kan immers axiaal bewegen door de zwevende ophanging.
In de praktijk is het niet zo makkelijk te duiden.

Als je vertrouwen hebt in je kluswerk en het gemonteerde materiaal (dus dat de trilling alleen maar oncomfortabel is, en niet onveilig), zou ik gewoon gaan rijden en kijken wat de situatie is na een paar honderd kilometer.

Jouw situatieschets A en C klinkt als mogelijk zo'n ruwheid-probleem. Situatieschets B weet ik niet wat ervan moet denken.
 
Een zwevende schijf hoeft niet persé recht in de floaters te zitten in onbelaste toestand (hence.. zwevend), dus meten met een klok lijkt me onbetrouwbaar.

Waar Brembo schijven (in ieder geval de veel voorkomende die op mijn Aprilia zitten) vaak last van hebben, is een oppervlak dat niet egaal ruw is rondom. Dit remt als kromme schijven, maar is het niet.
Het is dan overigens geen dikte verschil, want dat voelt heel anders in de remhendel.

Mijn schijven heb ik met nieuwe remblokken kunnen redden (schoongeremd, zo u wil), maar dat duurt wel een paar 100 km.

Een lichte kromming, of niet egaal oppervlak, wat je zou kunnen proberen is de remmen flink heet stoken. Dus: Hard van hoge snelheid tot bijna stilstand remmen, en dat een paar keer achter elkaar.
Of een bergweg zoeken. Doe wel voorzichtig ;-)


Je kunt ze ook laten schuren een oppervlakte behandeling laten doen maar die prijzen zijn 50% vd nieuwwaarde :(
 
Ik heb mijn 280mm standaard schijven vorig weekend omgewisseld voor 300mm braking wave schijven. Nu trilt de voorkant van de motor wanneer ik rem.
Het zijn tweedehands schijven, maar zouden recht moeten zijn.


Vind zelf zowiezo de brakings onplezierig remmen. Komen deze gebruikte van een circuit motor af ? Zo ja heeft hij geremd met dual carbon blokken ?
 
Oke.. Eindelijk even tijd gehad en het weer was ook acceptabel om buiten te knutselen.

Testopstelling..

TiyRPue.jpg


Video's van recht onder uit statisch punt, dus geen optisch bedrog door bewegen camerapunt..


Sja.. wat kan je er uit opmaken? Ga je de kromming zien? Ik zie in elk geval niks.

Ik heb nog even de voorremmen los gehad, op druk gezet en daarna vast gezet.
Ik heb nog de schroefjes in de voorpoot (voor de as) los gehad en even geveerd zodat het nogmaals kon zetten.
Schijven en floaters/busjes schoongespoeld met remmenreiniger
Band zit er goed in (rijrichting)
Velg idemdito
banden op spanning
Vandaag een km of 25 gereden om te testen.
In totaal liggen ze er nu zo'n 150km onder (als dit nog ergens voor van belang is).

Geen verandering :/
Geen puls in de remhendel, maar de spiegels vibreren als een malle.

Ik wil het best laten uitmeten, maar daar moet ik dan echt tijd voor gaan maken op een tijdstip dat er wél een garage open is.
Op dit moment ga ik er maar van uit dat ze krom zijn tot het tegendeel is bewezen.

Het enige wat ik nog zou kunnen proberen is om m'n oude blokjes (die halverwege zijn, maar vervangen omdat ik ze niet heel fijn vond) eens uitproberen in combinatie met de schijven.

Duur geintje ;(
 
Laatst bewerkt:
Zet je oude remschijven terug erop is de trilling dan weg dan ligt het echt aan die braking remschijven.

Uitklokken heeft ook weinig nut tenzij er een slingering inzit van 1 cm.Heb ook schijven die trillen terwijl de slag in de schijf 0,2mm is en binnen de specificatie ligt van Suzuki.

Nogmaals het kan ook liggen aan de ruwheid / golfslag oppervlakte van de remschijven zelf.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 0,05mm tot 0,10mm ga je het voelen met remmen is mijn ervaring (heel wat bmw schijfjes mogen vervangen in mijn tijd daar), eea natuurlijk afhankelijk van hoe kritisch je bent. BMW houdt dan weer een grens aan van 0,15mm als punt waarop er onder garantie iets vervangen mag gaan worden (en je moet een meetrapport invullen).

Anyway, dat soort afwijkingen meet je met een klokkie die je dmv een adapter aan de remklauwbevestiging hangt en dat soort waardes ga je echt niet zomaar zien met het blote oog. Wellicht een getraind oog of als de afwijking die erin zit een halve millimeter ofzo, maar dat geeft eigenlijk al aan hoe zinloos bovenstaande test is.
 
Vanaf 0,05mm tot 0,10mm ga je het voelen met remmen is mijn ervaring (heel wat bmw schijfjes mogen vervangen in mijn tijd daar), eea natuurlijk afhankelijk van hoe kritisch je bent. BMW houdt dan weer een grens aan van 0,15mm als punt waarop er onder garantie iets vervangen mag gaan worden (en je moet een meetrapport invullen).

Anyway, dat soort afwijkingen meet je met een klokkie die je dmv een adapter aan de remklauwbevestiging hangt en dat soort waardes ga je echt niet zomaar zien met het blote oog. Wellicht een getraind oog of als de afwijking die erin zit een halve millimeter ofzo, maar dat geeft eigenlijk al aan hoe zinloos bovenstaande test is.

Mja. En dat klokkie werkt gewoon? Ik lees hier en op andere fora over de speling die 'standaard' in een (semi)zwevende schijf zit... en daardoor niet kan meten op de velg :?
 
Vanaf 0,05mm tot 0,10mm ga je het voelen met remmen is mijn ervaring (heel wat bmw schijfjes mogen vervangen in mijn tijd daar), eea natuurlijk afhankelijk van hoe kritisch je bent. BMW houdt dan weer een grens aan van 0,15mm als punt waarop er onder garantie iets vervangen mag gaan worden (en je moet een meetrapport invullen).
Dat dat BMW schijven altijd goed waren :P
Anyway, dat soort afwijkingen meet je met een klokkie die je dmv een adapter aan de remklauwbevestiging hangt en dat soort waardes ga je echt niet zomaar zien met het blote oog. Wellicht een getraind oog of als de afwijking die erin zit een halve millimeter ofzo, maar dat geeft eigenlijk al aan hoe zinloos bovenstaande test is.

Ik klok ze ook altijd uit bij Suzuki werden de nieuwe 320 mm remschijven destijds al vervangen bij aankomst uit de fabriek _O- Heb hier ook de gemodificeerde en ook die zijn ruk B| en ja die hebben een slag van 0,15mm en trillen als een idioot.

Heb hier bijna nieuwe liggen denk 500 km en trilde al toen ze nieuw waren ? Zal ze eens uitklokken als ik de tijd ervoor heb.

Het kunnen ook soms de banden zijn ! Of het oppervlak van de schijven golven een beetje wat versterkt wordt tijdens het remmen.
 
Mja. En dat klokkie werkt gewoon? Ik lees hier en op andere fora over de speling die 'standaard' in een (semi)zwevende schijf zit... en daardoor niet kan meten op de velg :?


Zet als ijking even de oude schijven terug erop da's 1 uur werk !! Een semi remschijf zit vast met een veerring dus uitklokken kan gewoon. :Y
 
Laatst bewerkt:
Mja. En dat klokkie werkt gewoon? Ik lees hier en op andere fora over de speling die 'standaard' in een (semi)zwevende schijf zit... en daardoor niet kan meten op de velg :?

Zwevende schijven kan je niet zo meten nee, daar zou je een specialistische testopstelling voor moeten bouwen waarbij je de schijf zelf in kan spannen.

Maar dat is een beetje hetzelfde verhaal als (ik noem maar wat) dat je reacties leest onder een nieuwsbericht van bijvoorbeeld BMW dat ze geen handbakken meer aanbieden in M modellen in de USA. Allemaal jan modaal autoliefhebbers die lopen te zeiken dat een handbak veel beter is en weet ik veel wat. Dan denk ik A: je hebt nog nooit in een moderne automaat met dubbele koppeling gereden want dan kan je 90% van je tegenargumentatie het raam uitflikkeren en B; (nogmaals ik roep maar wat) van de 10.000 units werden er 10 besteld met een handbak. Lang verhaal kort, boeit allemaal niet.

Als je de poen hebt liggen om een setje volledige zwevers te monteren ga je ook niet moeilijk doen als ze krom zijn. Niemand gaat die dingen meten want als het niet goed is knal je er verse op.

Dat gezegd hebbende, ontopic:

Een semi remschijf zit vast met een veerring dus uitklokken kan gewoon. :Y

:Y

Die veerkracht is veul sterker dan de druk die zo'n klokje uitoefent.

Maar braking maakt ook volgensmij helemaal geen volledig zwevende schijven. En die semi zwevers gaan bijna net zo snel krom als vaste schijven...
 
Terug
Bovenaan Onderaan