Trillende voorkant bij remmen (na 'vervangen' schijven)

Scarrrr

765
1 okt 2008
36.905
460
:W

Ik heb mijn 280mm standaard schijven vorig weekend omgewisseld voor 300mm braking wave schijven. Nu trilt de voorkant van de motor wanneer ik rem.
Het zijn tweedehands schijven, maar zouden recht moeten zijn.

Situatieschetsen:

  • A. Ik rol rustig naar het stoplicht, en laat de voorrem licht slepen om de laatste snelheid er uit te halen. Ik voel duidelijk een trilling die afneemt met de draaisnelheid van het wiel.
  • B. Ik rem abrupt, en laat vervolgens de rem los. Ik voel de voorkant snel trillen (zie het ook aan m'n lichtbeeld in de avond).
  • C. Ik rem abrupt, en rem vervolgens door. De voorkant trilt, maar zodra ik doorrem, lijkt het alsof je de trilling er uit knijpt.

Verdere info:
  • Ik heb zgan remblokken (Brembo sinter) die nog geen 50km op mijn oude schijven zaten, overgezet op de braking schijven.
  • Ik heb spacers van 10mm moeten gebruiken om de grotere diameter te complementeren (incl 10mm langere bouten).
  • Ik voel geen 'pompen' in de remhendel! Het is echt de voorpartij die trilt en die trillen gaat door de hele motor.
  • Tijdens het wisselen van de schijven zijn alle boutgaten etc etc schoongemaakt. Het aanlegvlak op de velg was schoon etc.
  • De nieuwe blokken op de oude schijven remden prima, zonder trilling

Wat heb ik (al) gedaan en wil ik nog doen:
  • Nieuwe veerplaatjes tussen de remblokken. De oude waren niet meer in orde.
  • Ik heb zojuist alle floaters schoongemaakt met remmenreiniger. Resultaat nog niet getest.
  • De motor opbokken en met een improvisatie opstelling proberen uit te vinden of de schijven toch krom zijn.
  • Nogmaals de voorpoten 'los' zetten en in-veren om de as zich nogmaals te laten centreren.

Ik heb niet veel tijd om er aan te sleutelen, dus wie weet hebben jullie nog ideeën welke ik dan direct kan meenemen wanneer ik er weer mee bezig kan zijn.

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Ok, back on topic.

Het moeten dus je schijven zijn, ongeacht hoe je ook van allerlei andere dingen naar voren haalt. Je hebt dus een paar kromme schijven in je maag gesplitst gekregen.

En aangezien het zwevende schijven zijn, zijn die ook niet heel erg makkelijk te controleren, al helemaal niet als er een motor aan vast zit. Daar zal iemand met ervaring en de juiste middelen aan te pas moeten komen. Informeren dus bij een goeie all round motorzaak. Of bij Martell misschien?


Ik lees niets over zwevende schijven.

Dan had minimaal krom ook geen probleem geweest.
 
Heb je echt geen mogelijkheid om de voorzijde net los van de grond te krijgen?
Iets met bokje/paddockstand/takeltje/etc...

Met je neus er bovenop, slingertje aan het wiel, ruw meet dingetje langs te shcijf. Geeft iig snel en goedkoop een mogelijke indicatie.

Op afstand gok ik: remschijven of remblokken (ik weet niet hoe goed die afstandhouders zijn voor de klauwen, kan ook resonatie geven, lijkt me).

Wordt je niet op het verkeerde pad gezet omdat het (semi) zwevende schijven zijn?
 
Ik lees niets over zwevende schijven.

Dan had minimaal krom ook geen probleem geweest.

Klopt je hebt hier een punt maar je bent zo 100 euro kwijt voor een setje floaters.

Daarbij is dat rammelen op de weg een irritant geluid.

Heb ze zelf ook fulle floaters.

Een goede keuze tussen vaste remschijven en full floaters zijn de Motomasters ! :Y

En die heb ik ook *D
 
Laatst bewerkt:
Zweeft de remschijf nog wel? Zitten je floaters niet gewoon vast?


Al gedaan schreef hij.


Mwah.. Ik heb alle floaters dus grondig gereinigd met een doek en een overvloed aan remmenreiniger.
Dat trucje met een bout en die floaters goed losmaken moet ik nog proberen....

Echter volgens mij begrijp ik van Tom dat de trilling eigenlijk niets met die ophanging van doen kan hebben (of ik begrijp het verkeerd).
 
Mwah.. Ik heb alle floaters dus grondig gereinigd met een doek en een overvloed aan remmenreiniger.
Dat trucje met een bout en die floaters goed losmaken moet ik nog proberen....

Echt met die bout doen anders heeft het schoonmaken geen zin.
Echter volgens mij begrijp ik van Tom dat de trilling eigenlijk niets met die ophanging van doen kan hebben (of ik begrijp het verkeerd).


Dat is juist ( Tom schreef) het zit puur in je schijven ( of je band is erg gaan cuppen dat kan ook nog)

Daarom schreef ik ( al een paar keer) zet gewoon je oude remschijven terug erop.Waarom , dan weet je het zeker dat er iets mis is met de wave schijven ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan