Trillende voorkant

JelleK

Rookie
12 feb 2008
16
0
Tijdens een CRT-dag op Assen ben ik aan het einde van de Veenslang met mijn Bimota SB6 onderuit gegaan. Pijnlijk, vooral voor mn ego. :P Maar goed, ik kom niet helemaal uit de oorzaak.

Bij het aanremmer van de Ruskenhoek begon mijn voorkant te trillen, of eigenlijk meer te zwabberen en voordat ik het doorhad lag ik op de grond. Gelukkig gleed de motor mooi op 1 kant tot ze stil lag, zodat de kuip maar aan 1 kant is beschadigd.

Er zitten vol zwevende remschijven op, waar behoorlijk wat axiale speling op zit. Dit rammelt behoorlijk (bij het lopen met de motor, tijdens het rijden hoor je natuurlijk niks...), maar lijkt mij wel zo te horen. De remblokken heb ik een dikke 100km ervoor al vervangen, die moeten dus redelijk ingesleten zijn. Er zit een goed werkende stuurdemper op de motor. De remschijven zijn in het midden over een centimeter breedte blauw verkleurd, maar zijn niet kromgetrokken (of ze zijn bij het afkoelen weer recht getrokken wat nogal onwaarschijnlijk is). De band ziet er goed uit, maar zelf denk ik dat dit de oorzaak wel eens kan zijn. Deze zat er al om toen ik de motor kocht, dus geen idee hoe lang deze er al om ligt.

Het zwabberen was al een keer eerder voor gekomen, maar toen ben ik rechtdoor gegaan en heb het fietspad even gepakt. Dit zwabberen heb ik verder bij geen enkele bocht meegemaakt, alleen voor het aanremmen van de Ruskenhoek.

Wie heeft er een idee over wat het kan zijn?

thnx
Jelle
 
Tijdens een CRT-dag op Assen ben ik aan het einde van de Veenslang met mijn Bimota SB6 onderuit gegaan. Pijnlijk, vooral voor mn ego. :P Maar goed, ik kom niet helemaal uit de oorzaak.

Bij het aanremmer van de Ruskenhoek begon mijn voorkant te trillen, of eigenlijk meer te zwabberen en voordat ik het doorhad lag ik op de grond. Gelukkig gleed de motor mooi op 1 kant tot ze stil lag, zodat de kuip maar aan 1 kant is beschadigd.

Er zitten vol zwevende remschijven op, waar behoorlijk wat axiale speling op zit. Dit rammelt behoorlijk (bij het lopen met de motor, tijdens het rijden hoor je natuurlijk niks...), maar lijkt mij wel zo te horen. De remblokken heb ik een dikke 100km ervoor al vervangen, die moeten dus redelijk ingesleten zijn. Er zit een goed werkende stuurdemper op de motor. De remschijven zijn in het midden over een centimeter breedte blauw verkleurd, maar zijn niet kromgetrokken (of ze zijn bij het afkoelen weer recht getrokken wat nogal onwaarschijnlijk is). De band ziet er goed uit, maar zelf denk ik dat dit de oorzaak wel eens kan zijn. Deze zat er al om toen ik de motor kocht, dus geen idee hoe lang deze er al om ligt.

Het zwabberen was al een keer eerder voor gekomen, maar toen ben ik rechtdoor gegaan en heb het fietspad even gepakt. Dit zwabberen heb ik verder bij geen enkele bocht meegemaakt, alleen voor het aanremmen van de Ruskenhoek.

Wie heeft er een idee over wat het kan zijn?

thnx
Jelle

Jelle, ik heb een SB6R gehad. Die schijven van jou rammelen als de ziekte. Da's normaal. Officieel moet je bij 30/k je busjes vernieuwen. Maar normaliter gaan ze veel langer mee.
Zoals jij het beschrijft is het een tankslapper geweest. De Bimota kenmerkt zich door een superstijf frame en het schijnt bij dat soort frames eerder voor te komen.
Jouw voorvering (UPSU) is traditioneel, maar van superkwaliteit. Beter als menige UPSD, althans dat werd mij verteld door SO toen ze hem een keer afgesteld hebben.
Puntje van aandacht is wel dat de veren wat stijver hadden mogen zijn. Dit is niet-bevorderlijk voor tankslappers. Verder is de motor gevoelig voor de afstelling van de Öhlins achterveer. Ik kan je hier onvoldoende over informeren omdat de SB6 itt de SB6R is voorzien van een progressief systeem achter.
NB: je kunt het vermogen behoorlijk opkrikken door de airintake (dunne slang) te verruimen. Daarna moet ie wel de bank op ivm de juiste sproeierbezetting.
 
Gobert,

Thnx. Hebben ze bij jou toen ook gezegd dat het met andere veren te verbeteren zou zijn? Ik ga liever niet nog een keer zo hard onderuit. Beetje zonde van m'n pak _O- Ik zal de vering dan ook eens af laten stellen, daar heb ik nog geen blokje kaas van gegeten. Heeft iemand nog suggesties waar ze dat goed kunnen doen?

En welke slang bedoel je bij de luchtinlaat? Voor de carb's zit de luchtbox met een K&N filter en onder het filter zit een box voor de luchttoevoer met een opening links en rechts van de motor. Hier horen nog zeeffilters voor te zitten, maar die zijn al verdwenen :Y . De vorige eigenaar heeft er al een Dynojet kit stage 2 op gezet, dus als er ergens een slang heeft gezeten is die nu vast wel verdwenen... *D

Is er nog iemand die een adres heeft voor reserve onderdelen? Ik zoek een rechter stepje en de steun waar het stepje aan zit. Deze zijn een beetje afgesleten en verbogen tijdens de laag bij de grond actie.

mzzl
Jelle
 
Tijdens een CRT-dag op Assen ben ik aan het einde van de Veenslang met mijn Bimota SB6 onderuit gegaan. Pijnlijk, vooral voor mn ego. :P Maar goed, ik kom niet helemaal uit de oorzaak.

Bij het aanremmer van de Ruskenhoek begon mijn voorkant te trillen, of eigenlijk meer te zwabberen en voordat ik het doorhad lag ik op de grond. Gelukkig gleed de motor mooi op 1 kant tot ze stil lag, zodat de kuip maar aan 1 kant is beschadigd.

Er zitten vol zwevende remschijven op, waar behoorlijk wat axiale speling op zit. Dit rammelt behoorlijk (bij het lopen met de motor, tijdens het rijden hoor je natuurlijk niks...), maar lijkt mij wel zo te horen. De remblokken heb ik een dikke 100km ervoor al vervangen, die moeten dus redelijk ingesleten zijn. Er zit een goed werkende stuurdemper op de motor. De remschijven zijn in het midden over een centimeter breedte blauw verkleurd, maar zijn niet kromgetrokken (of ze zijn bij het afkoelen weer recht getrokken wat nogal onwaarschijnlijk is). De band ziet er goed uit, maar zelf denk ik dat dit de oorzaak wel eens kan zijn. Deze zat er al om toen ik de motor kocht, dus geen idee hoe lang deze er al om ligt.

Het zwabberen was al een keer eerder voor gekomen, maar toen ben ik rechtdoor gegaan en heb het fietspad even gepakt. Dit zwabberen heb ik verder bij geen enkele bocht meegemaakt, alleen voor het aanremmen van de Ruskenhoek.

Wie heeft er een idee over wat het kan zijn?

thnx
Jelle

Zeker weten dat het de voorkant is. Wat het niet de achterkant die omhoog kwam bij het aan remmen en de voorkant wil inhalen?
 
Zeker weten dat het de voorkant is. Wat het niet de achterkant die omhoog kwam bij het aan remmen en de voorkant wil inhalen?
Tsja, daar zat ik ook aan te denken...... bij echt hard remmen is er vrijwel geen druk meer op het achterwiel...... als die een ietsje de lucht in gaat en weer neerkomt naast de lijn van de rijrichting heb je een lekker zwabberende fiets.

Ga je geheid van op je plaat :X
 
Ik rem altijd wel zo hard dat het achterwiel begint te stuiteren op het asfalt, maar dat is goed te controleren. Ik zal eens een tie-rap om de poot trekken, eens kijken hoeveel ik van de veerweg gebruik. :Y

Jelle
 
Laatst bewerkt:
Gobert,

Thnx. Hebben ze bij jou toen ook gezegd dat het met andere veren te verbeteren zou zijn? Ik ga liever niet nog een keer zo hard onderuit. Beetje zonde van m'n pak _O- Ik zal de vering dan ook eens af laten stellen, daar heb ik nog geen blokje kaas van gegeten. Heeft iemand nog suggesties waar ze dat goed kunnen doen?

En welke slang bedoel je bij de luchtinlaat? Voor de carb's zit de luchtbox met een K&N filter en onder het filter zit een box voor de luchttoevoer met een opening links en rechts van de motor. Hier horen nog zeeffilters voor te zitten, maar die zijn al verdwenen :Y . De vorige eigenaar heeft er al een Dynojet kit stage 2 op gezet, dus als er ergens een slang heeft gezeten is die nu vast wel verdwenen... *D

Is er nog iemand die een adres heeft voor reserve onderdelen? Ik zoek een rechter stepje en de steun waar het stepje aan zit. Deze zijn een beetje afgesleten en verbogen tijdens de laag bij de grond actie.

mzzl
Jelle

ja, er kunnen zo andere veren in de voorvork. De eerste versie van de SB6 had een lange slang als airintake. later is die gemodificeerd. Bij de SB6R was hij pas helemaal OK. Bij de tweede versie is er ook een extra ophangpunt aan het blok gekomen waar hij mee aan het frame zit om trillingen te beperken. Wat overigens slechts deels gelukt is.
www.themotorcyclecompany.nl heeft behoorlijk wat onderdelen liggen. Mischien kan ik je helpen aan een stepje (echter zonder rubbertje). Doe ff foto'tje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan