Trilling door koppeling (en grijpt laat aan)

MichaelBrand

Rookie
22 mrt 2023
10
1
Goedendag! Ik ben nieuwe hier en tevens ook een nieuwe motorrijder! Sinds een maand mijn rijbewijs en ik rij voor woon werk dagelijks een Cbr600f uit 2012.

Nu merkt ik na een tijdje dat mijn koppeling vrij laat aangrijpt als in pas de laatste millimeters. Ik heb niet het idee dat hij sloot maar wat wel opvalt is dat je motor behoorlijk vibreert. Tussen de 4000 en 7000 toeren zelf best erg dat het windscherm in het kuipwerk trilt. Ik krijg dan ook de indruk dat dit door de koppeling komt, want wanneer ik deze intrek tijdens het rijden is de trilling weg. Kan het kloppen dat de koppeling aan zijn eind isof wat anders? Er staat nu 28.000km op het blok.

Bedankt!!
 
Nee, meestal niet. Denk eerder dat het trillen te maken heeft met carburatie/injectie, ontsteking, bougies, klepspeling, aandrijf ketting. Maw onderhoud.
Staat de koppelingskabel goed afgesteld? Valt deels ook onder het kopje 'onderhoud'.
 
Een koppeling zal met 28.000 km nog lang niet versleten zijn. Maar misschien heeft hij sinds 2012 een aantal jaar stilgestaan en is er voering losgelaten?

Maar ga je zelf op onderzoek uit? Of vis je naar een diagnose op afstand zodat je bij een garage gericht om een reparatie kan vragen? Dat laatste is namelijk riskant voor de portemonnee.
 
Kwa viertakt techniek met koppeling ben ik inderdaad niet super bekend. Vroeger veel 2takt blokjes geprepareerd met vario overbrenging maar dat is net anders.

Ik was inderdaad benieuwd of er inderdaad iets bekend was hiermee en dan met name die afstelling van de koppeling. Dat de koppeling na 28.000km nog niet versleten mag zijn is fijn te horen dus even kijken bij een zaak in de buurt of ze hem kunne afstellen.

Motor is gekocht bij Motorplaza, maar aangezien het 2,5 rijden is voor mij zoek ik het liever dichterbij.
 
Je kunt zelf in ieder geval de speling controleren (zie bijlage).
De stelmoer bij het stuur is een vlotte manier om dit te doen. Soms kun je bij de hendel op het blok ook e.e.a. verstellen. Er moet een kleine vrije slag overblijven (ook als het stuur naar links/rechts uitslaat).
 

Bijlagen

  • VID_20230323_155420164.mp4
    45,7 MB
Kwa viertakt techniek met koppeling ben ik inderdaad niet super bekend. Vroeger veel 2takt blokjes geprepareerd met vario overbrenging maar dat is net anders.

Ik was inderdaad benieuwd of er inderdaad iets bekend was hiermee en dan met name die afstelling van de koppeling. Dat de koppeling na 28.000km nog niet versleten mag zijn is fijn te horen dus even kijken bij een zaak in de buurt of ze hem kunne afstellen.

Motor is gekocht bij Motorplaza, maar aangezien het 2,5 rijden is voor mij zoek ik het liever dichterbij.
Heb je de motor ook pas een maand? In dat geval zou ik toch eens bellen of teruggaan naar de verkoper.
 
Je kunt zelf in ieder geval de speling controleren (zie bijlage).
De stelmoer bij het stuur is een vlotte manier om dit te doen. Soms kun je bij de hendel op het blok ook e.e.a. verstellen. Er moet een kleine vrije slag overblijven (ook als het stuur naar links/rechts uitslaat).
Bedankt voor je bericht! Bij mij zit er amper vrije slag. Ik ga dit eerst aanpassen en en kijken hoe dat gaat.
 
Tussen de 4000 en 7000 toeren zelf best erg dat het windscherm in het kuipwerk trilt. Ik krijg dan ook de indruk dat dit door de koppeling komt, want wanneer ik deze intrek tijdens het rijden is de trilling weg.
Bedoel je dat wanneer je de koppeling intrekt, en dan ook gas geeft tot 4000-7000 toeren dat die DAN niet trilt? Vergeleken dus met dezelfde aantal toeren maar dan rijdend?

Want van hoe ik het lees is het gewoon minder toeren = minder vibraties, je koppeling is ingetrokken dus je motor draait gewoon minder kracht uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan