Trilling in het stuur

Flourik

Die hard MF'er
6 mrt 2005
506
0
Amersfoort
Heb inmiddels al enkele stukker erover gelezen op het thundercatforum, maar dat is nu helaas down. Het verhaal:

Motor loopt zelf prima en trilt niet wanneer deze stationair draait, het gezeik begint pas vanaf een 2500 a 3000 toeren. Het trillen lijk hierbij op een soort tik in het stuur (alsof ie zeg maar heen en weer trilt). Het is daarbij ook nog een erg irritant gevoel op je handen, helemaal omdat het trillen ook plaatsvindt in bochten, bij accelereren, etc. Ook lijkt het remmen wat trilleriger te zijn dan voorheen. Toch is het niet een onveilig gevoel wat ik er van krijg, motor rijd netjes rechtuit wanneer ik mijn handjes los laat (ook bij hoge snelheden). Waar zou dit op kunnen duiden en belangrijker hoe kan ik die zaken zelf checken?

Ik heb deze week sowieso een ritje naar een dealer gepland om een beurtje uit te laten voeren, schakelaartje bij de voorrem te vervangen en remleidingen te monteren, maar dit technische 'mankementje' irriteert mij nu wel mateloos.

Alvast bedankt voor de replies

Edit: Er zit geen speling op het stuur zelf en met het blote oog zijn (voo mij) niet direct rare dingen te zien
 
3000 toeren als je rijd of als je stilstaat? als het bij het rijden is kijk dan even bij welke snelheid dit is. schakel dan eens terug of op en rij die zelfde snelheid weer eens! heb je het dan nog dan zit het ergens in je band/ balhoofdlager/ velg/ veering

en niet in je motor
 
T was dus inderdaad een (voor)wiellager die compleet naar de hel was en ook mijn vering laat wat te wensen over, maar was al van plan om die wat stugger te laten maken!

Alleen nog een vraagje, ongeveer 10 km van de garage op weg naar huis stopte ineens mijn kilometerteller er mee, toerenteller en olietemperatuurmeter doen het nog wel gewoon. Maar zit de k-teller op een of andere manier verbonden met het wiel, waardoor dit dus na het verwisselen van de lagers gebeurd kan zijn?
 
Zit bij de meeste motoren idd aan je voorwiel gemonteerd (nieuwere motoren meten soms op andere punten). Er lopen 2 kabels naar je remklauwen en nog 1 kabel waarschijnlijk linksvoor naar de as toe. Kijk even of het wel vastzit, zo niet dan kun je dat gewoon vastdraaien, zit schroefdraad in.
 
Dat deed mijn CBR dus ook, was erg vervelend, maar dat is afgelopen maandag opgelost 8-)

Wat bleek nu het probleem te zijn:

Op de voorvelg zat aan de rechterkant 5 gram "balanslood" teveel. Dat hebben ze aangepast en Voila :] Problem solved!

Ik dacht al aan m'n balhoofdlagers of motortrilling of iets dergelijks, maar de oplossing lag gelukkig in een veel goedkoper segment!

suc6 ;)
 
Km teller aandrijving zit inderdaad aan je voorwiel.

Als hij het geen signaal meer geeft na het terugplaatsen van je wiel komt dat meestal doordat de aandrijver niet goed op het metalen ringetje met opstaande stukjes zit. De opstaande stukjes willen ook nog wel eens platgedrukt zijn na verkeerde (lompe) montage.

Wiel eruit halen, km aandrijver van je wiel pakken en een blik werpen op het metalen ringetje werpen. Daar zitten 2 opstaande stukjes op die er haaks opstaan. Dan de boel weer juist terugplaatsen.

Werkt dit nog niet, dan kan je kabel gebroken zijn of de aandrijver zelf naar z'n grootje zijn. Voor een aandrijvertje even naar een motorsloperij gaan. Die dingen zijn nieuw te duur
 
Terug
Bovenaan Onderaan