trilling laatste meters remmen

lynx01

MF'er
2 mei 2009
89
0
Alphen aan den Rijn
Advies gevraagd: als ik met mijn net aangeschafte gsx-r 750 k4 rem dan is er in laatste meters voor stilstand een trilling in het stuur. Niet in de remhendel maar echt in de voorvork/stuur. Het is bij rustig remmen,dus niet hard knijpen. Beetje slepend remmen. Is dit normaal? Zijn de blokken dan te koud? Of is het iets anders? Er lijkt soms ook wat speling in het remgedeelte of voorvork te zitten. Dit merk je als je met de motor loopt en dan de rem in knijpt. Kunnen deze zaken komen door een balhoofdlager? Is dit ernstig of moet dat afgesteld of vervangen worden? Ik heb nog garantie, maar wil niet dat ze tijdelijk iets maken wat eigenlijk beter gemaakt had moeten worden.
Graag jullie adviezen
 
Hee Lynx/Ro-tje. Zie ook mijn topic wat ik een tijd geleden geopend heb Lichte "tik" of trilling aanremmen Suzuki K4. Ik had zo'n beetje hetzelfde probleem, echter bij mij was het vooral bij iets hogere snelheden, zeg maar 80+ dat ik het voelde. Diverse dingen geprobeerd, de oplossing van te lage bandenspanning in het topic bleek het achteraf niet te zijn. Hij waren bij mij de remschijven die het probleem waren. er stond toen nog maar 15000 km op de klok, dus de km stand wil niet heel veel zeggen. Ik heb een 2de hands set op de kop kunnen tikken, waarbij mijn probleem meteen verholpen was. Ik heb zelf beide remschijven nog in mijn schuur liggen, waarvan er dus hoogstwaarschijnlijk maar 1 van krom is. Heb ze ook al te koop aangeboden in het verkooptopic! (opruiming Suzuki, paddock stand enz.) Mocht je interesse hebben dan kan je deze eens proberen. Kwestie van "trial and error". Je zou een keer langs kunnen komen, schijf (ven) erop leggen, kijken of het je probleem oplost. Zo ja dan koop je de schijf van me, zo nee, dan niet :-).

P.s. ik vraag geen 300 euro voor de set...... O-)

P.s. heb ook nog een achterschijf over die 100% recht is. Deze komt van de set die ik overgenomen heb.
 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik toch weer dezelfde remmen als ik nu heb? Mijn schijven zijn mijn inziens niet krom. Voel niks in de remhendel en het is een vibratie bij bijna stilstand in het stuur. Als de schijven krom zijn lijkt mij dat meer te voelen als een slag en dan in de remhendel en idd bij hogere sneheden. Als ik zacht knijp met bijvoorbeeld 60 of 80 of 100 is er niks aan de hand. Het voelt inderdaad alsof de remblokken geen grip krijgen op sommige stukjes op de schijf en dan heel snel verspringen over de schijf. Alsof er streepjes op de schijf zitten waar die geen grip heeft. Klinkt een beetje vaag , maar kan het moeilijk uit leggen.... Soort verglazing van de blokken of zo.... Blokken krijgen de schijf niet goed te pakken of net niet genoeg grip. Zou dit op te lossen zijn met zachtere blokken?
 
Beste mensen heb zelf een 600 k4 en voel ook een behoorlijke trilling bij gebruik van de voorrem, ongeacht de snelheid. Wel merk ik dat de trilling af lijkt te nemen op het moment dat ik de achterrem erbij pak, maar misschien komt dat doordat ik automatisch minder kracht zet op de voorrem. Ik heb in ieder geval het idee dat het aan de schijven ligt. Toen ik 'm kocht zaten er namelijk aan beide kanten van het voorspatbord scheuren, alsof iemand met slot en al weg heeft geprobeerd te rijden.
Ik kan er op zich wel op doorrijden maar ik vroeg me af in hoeverre dit schadelijk kan zijn voor de rest van de motor?? Ik wil er eigenlijk pas van de winter naar laten kijken als ik er toch niet op rijd..
 
Ik ben bang dat je er al wel vanuit kunt gaan dat die schijven krom zijn (In ieder geval één van de twee). Als je héél zachtjes remt en je voelt al een trilling én die trilling verdwijnt niet als je harder doorremt dan is dat meestal wél het kenmerk van een kromme schijf/schijven.

En slecht ..... tsja ... zolang je niet aan circuitpraktijken doet kun je er wel gewoon mee doorrijden als je er maar rekening mee houdt. Je fiets zal er verder niet door uit elkaar rammelen ofzo, alleen je remmerij (klauwen/zuigers e.d.) heeft "iets" meer te lijden dan strikt noodzakelijk ;)

[edit]
Falierke hierboven heeft nog een set orginele schijven liggen voor een K3/K4 .... misschien dat je kunt proberen om van twee setjes één goede te maken :+
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ja precies, als ie maar niet spontaan uit elkaar dondert ofzo. Dat zou wel kut zijn.
Misschien een stomme vraag, maar ik heb achter een Continental erop liggen en voor een Pirelli (waarom?!?! God only knows); zou dat er ook mee te maken kunnen hebben??
 
In theorie: Twee verschillende banden (qua merk óf type) wordt meestal niet aangeraden omdat ze op een andere manier op (kunnen) warmen en je achterband dus sneller grip zou kunnen krijgen dan je voorband.

In de praktijk: Een voorband met een zachtere compound dan de achterband rijdt het lekkerst op een SS (én andere typen fietsen) doordat je voorband grip "over" heeft en je als eerste je achterwiel zult voelen glijden in geval van géén/amper grip.

Of dat iets met jouw ervaring te maken heeft aangaande het niet meer voelen van een trilling in je voorrem heeft met de remgrip van je achterband te maken, oftewel je voorkant duikt minder als je achter "bij" remt ....

En voor de rest: Tussen de oren .... zit véél ...
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn banden lijkt het precies anders om te zijn (hoewel mijn handen natuurlijk niet de beste graadmeters zijn ;)). Maar goed daar kan het dus niet aan liggen..
In ieder geval bedankt voor de hulp!
 
Hallo,

Dat is idd vervelend ja, dat zouden je schijven kunnen zijn, maar ook ook blokken die moeten inslijten zoals wimmel-1 zegt.
Mocht je aan andere schijven denken kun je altijd even op Roukama.nl snuffelen, daar hebben ze ook schijven die wat leukere prijzen hebben. By the way alles heeft daar een leuke prijs....

Die schijven kun je gewoon zelf erop zetten.

Veel succes ermee.

Laat wel wat horen, als je eruit bent.
 
ik heb het zelfde met me gsxr6 k4 ook op de laatste meters bij vrij hard remmen net als die op het punt staat om te blokeren ma ben ook nog aan het zoeke na een oplossing
 
Terug
Bovenaan Onderaan