Trilling remmen Bandit 1200

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
:W


Ik ben er pas achter gekomen dat m'n voorremmen trillen. Nu weet ik dat dit door een los balhoofd kan komen, dus die heb ik als eerste nagekeken en opnieuw gesteld. Die zit nu goed vast en de trillingen zijn wel minder... maar niet weg. Dan zou je zeggen kromme schijven, maar dan merk ik toch wat geks.

De trillingen komen eigenlijk alleen rond de 70-90km/u voor. Daarboven trillen ze eigenlijk niet, er onder ook niet. Ik merk wel als ik bijna stilsta een soort 'aan-uit' effect, waarbij hij niet gelijkmatig lijkt te remmen, maar op 1 punt iets minder hard dan de rest van de ronde.



Vrees toch heel erg voor kromme schijven, maar kan iemand dat bevestigen voor ik nieuwe bestel? :P Dikte is prima (4,7mm x 2, 4.0 is minimum), ik heb ze ook al afgenomen met remmenreiniger om eventueel vuil op de remschijven uit te sluiten, al leek dat me al wat onwaarschijnlijk...

Tnx :)
 
Suzuki staat er om bekend wat snel last te hebben van kromme schijven. Het zou dus best kunnen.
Een veel voorkomende reden is het stilstaan met ingeknepen remmen bij een stoplicht oid. Veel mensen doen dat onbewust. De schijven zijn nog heet van eerdere remacties, dan kan de combinatie van druk en ongelijkmatig afkoelen door de remblokken (tegen de schijf aangedrukt) kromme schijven veroorzaken.
 
je kan best speling op je balhoofdlager hebben zonder dat de lagers ingelopen zijn hoor.
Met het voorwiel van de grond kan ik aan de poten sjorren wat ik wil, zit geen speling op. Ook vrij van links naar rechts en terug bewegen gaat zonder oneffenheden. Dat sluit dan in principe het balhoofd toch uit? :?
Band, velg, wiellagers, vorkpoten?



Banden zijn BT-021s, ben er niet blij mee maar het moet nog maar even (powers 2ct zijn besteld). Balanceren lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou het tijdens gewoon rollen ook moeten zijn toch? Velgen hebben geen schade. Wiellagers weet ik niet... Maar dan zou het probleem zéker ook bij hogere snelheden moeten spelen lijkt me, en dat is nou net het gekke. Boven de 110 is er niks aan de hand :?

Als ik vanaf 150 afrem, maakt niet uit met hoeveel remkracht, gaat ie bij de 105-100 beginnen met trillen. Bij de 85-90 is het op z'n ergst en onder de 70 is het weer compleet verdwenen :?
Suzuki staat er om bekend wat snel last te hebben van kromme schijven. Het zou dus best kunnen.
Een veel voorkomende reden is het stilstaan met ingeknepen remmen bij een stoplicht oid. Veel mensen doen dat onbewust. De schijven zijn nog heet van eerdere remacties, dan kan de combinatie van druk en ongelijkmatig afkoelen door de remblokken (tegen de schijf aangedrukt) kromme schijven veroorzaken.
Is inderdaad de reden dat ik daar ook wel aan dacht. Maar ook hier weer, verklaart dat ook het nogal specifieke trillingsgebied?


Raar ding -O-
 
Heb precies hetzelfde meegemaakt op een burgman met 6000km.
Na vervanging van remschijf was het probleem weg.

Vroeg me dus ook af wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn door toch wel de lage km's.
Men gaf dus ook één van de redenen zoals Janb al beschreef.
Met rem in bij stoplicht staan geeft een groot verschil in warmte.
Bij regen zou dit verschil nog groter zijn.
 
Een goede test hiervoor: de motor vooruit duwen terwijl je heel licht remt.
Als je een paar meter loopt moet een kromme/niet vlakke schijf goed te voelen of te horen zijn.
Je kunt hem ook bij een goede motorzaak laten uitklokken, dan heb je meer zekerheid.
 
Suzuki staat er om bekend wat snel last te hebben van kromme schijven. Het zou dus best kunnen.
Een veel voorkomende reden is het stilstaan met ingeknepen remmen bij een stoplicht oid. Veel mensen doen dat onbewust. De schijven zijn nog heet van eerdere remacties, dan kan de combinatie van druk en ongelijkmatig afkoelen door de remblokken (tegen de schijf aangedrukt) kromme schijven veroorzaken.
Inderdaad heel vervelend, maar weet jij er een oplossing voor?
Als ik bij een stoplicht mijn rem loslaat rolt mijn motor naar achteren.
Het is er zelden vlak.
 
Ik doe het ook meestal met de achterrem, in versnelling zetten doe ik door m'n linker voet óók op te trekken en even stilstaand te balanceren :+

Maar ja, dat zal de vorige eigenaar dan wel niet gedaan hebben (heb deze motor pas een paar weken).
 
Waarom ik het over het balhoofd begon. Je zei in jouw eerste post:
"Ik ben er pas achter gekomen dat m'n voorremmen trillen. Nu weet ik dat dit door een los balhoofd kan komen, dus die heb ik als eerste nagekeken en opnieuw gesteld."
 
Laatst bewerkt:
Trillingen komen meestal uit de schijven weg maar zeker is het nooit. Meet zelf altijd de schijven op met een klok(en dikte verschil met micro meter), maar het voorwiel kan ook het probleem zijn (plaklood verloren) of een slag in het wiel! Mijn zwager met zijn vfr800vtec die ik had proefgereden had ook opeens last van trillingen, ik vragen schijfremslot laten zitten toevallig :X nee hoor ........nee hoor .......nou misschien 1 keer na veel gemiemel had ie em aan beide kanten vergeten( had em nog gewaarschuwd koop slot met touwtje )en gewoon lekker door gereden met slag in schijf, kan je verzekeren dat de slag alleen maar groter wordt O-) . Als je balhoofd lager te los staat kan je ook trillingen krijgen maar vaak alleen net voor het stilstaan. Maar ook banden kunnen een probleem zijn, dus je zult dingen moeten uitsluiten, kan ook een zuiger zijn die niet goed terug komt! Kan je wel helpen woon in zwijndrecht maar of dat in de buurt is? Heb ook bandenmonteer app en kan ballanceren dus kunnen alles uitsluiten.
 
:W


Ik ben er pas achter gekomen dat m'n voorremmen trillen. Nu weet ik dat dit door een los balhoofd kan komen, dus die heb ik als eerste nagekeken en opnieuw gesteld. Die zit nu goed vast en de trillingen zijn wel minder... maar niet weg. Dan zou je zeggen kromme schijven, maar dan merk ik toch wat geks.

De trillingen komen eigenlijk alleen rond de 70-90km/u voor. Daarboven trillen ze eigenlijk niet, er onder ook niet. Ik merk wel als ik bijna stilsta een soort 'aan-uit' effect, waarbij hij niet gelijkmatig lijkt te remmen, maar op 1 punt iets minder hard dan de rest van de ronde.

Vrees toch heel erg voor kromme schijven, maar kan iemand dat bevestigen voor ik nieuwe bestel? :P Dikte is prima (4,7mm x 2, 4.0 is minimum), ik heb ze ook al afgenomen met remmenreiniger om eventueel vuil op de remschijven uit te sluiten, al leek dat me al wat onwaarschijnlijk...

Tnx :)

kromme remschijven zou je juist moeten merken dat je rem moet 'oppompen' of tewel veel remhandelslag. daarna zou je een soort ABS-achtig gevoel in de remhandel moeten hebben.
ja een los afgesteld balhoofdlager geeft een schokkend effect bij het remmen, maar ook een vast zittend remzuiger geeft het zelfde gevoel.
 
Trillingen komen meestal uit de schijven weg maar zeker is het nooit. Meet zelf altijd de schijven op met een klok(en dikte verschil met micro meter), maar het voorwiel kan ook het probleem zijn (plaklood verloren) of een slag in het wiel! Mijn zwager met zijn vfr800vtec die ik had proefgereden had ook opeens last van trillingen, ik vragen schijfremslot laten zitten toevallig :X nee hoor ........nee hoor .......nou misschien 1 keer na veel gemiemel had ie em aan beide kanten vergeten( had em nog gewaarschuwd koop slot met touwtje )en gewoon lekker door gereden met slag in schijf, kan je verzekeren dat de slag alleen maar groter wordt O-) . Als je balhoofd lager te los staat kan je ook trillingen krijgen maar vaak alleen net voor het stilstaan. Maar ook banden kunnen een probleem zijn, dus je zult dingen moeten uitsluiten, kan ook een zuiger zijn die niet goed terug komt! Kan je wel helpen woon in zwijndrecht maar of dat in de buurt is? Heb ook bandenmonteer app en kan ballanceren dus kunnen alles uitsluiten.
Bedankt, maar Zwijndrecht is wel wat ver weg :P

Er komen sowieso binnen nu en een paar weken nieuwe banden op, dan wacht ik dat eerst even af. Daarna zal ik de voorremmen wel reviseren (kan nooit kwaad :P ) en als het dan nog doorgaat zullen het toch de schijven wel zijn. Balhoofd kan ik me haast niet voorstellen aangezien ik er 0,0 speling op kan vinden...
 
Mocht je er nou niet uit komen een vriend van mij en een goede sleutelmaat rijdt een bandit 1200 yoshimura uitvoering en weet misschien nog wel meer. Hij rijdt ook met wp voor veren die standaard vering is niet zo best. En flink stuk rijden :/ 45 minuutjes, maar t kan veel sneller :9 . Remklauwen reviseren altijd goed, misschien een zuiger die niet helemaal lekker loopt. Maar nogmaals kan van alles zijn, heb deze zomer alles vervangen door beringer dwz schijven, klauwen, rem/kopplings cylinder en beringer is de tegen hanger van brembo en eerste maand tot 2 maanden last van trillingen gehad, dus alles uit elkaar, weer in elkaar zat goed, vloeistof vervangen, maar remdruk was goed. Boven de 120 lichte trillingen werd er gek van........andere wielen corrozeria erin gestoken nog steeds trillen en na 4 dagen harz en flink knallen was t ineens verdwenen :/ . Ik denk dat bij nader inzien mijn nieuwe remblokken te dik waren en dat dat de oorzaak was, we zullen het zien met mijn volgende blokken.
 
:W


Ik ben er pas achter gekomen dat m'n voorremmen trillen. Nu weet ik dat dit door een los balhoofd kan komen, dus die heb ik als eerste nagekeken en opnieuw gesteld. Die zit nu goed vast en de trillingen zijn wel minder... maar niet weg. Dan zou je zeggen kromme schijven, maar dan merk ik toch wat geks.

De trillingen komen eigenlijk alleen rond de 70-90km/u voor. Daarboven trillen ze eigenlijk niet, er onder ook niet. Ik merk wel als ik bijna stilsta een soort 'aan-uit' effect, waarbij hij niet gelijkmatig lijkt te remmen, maar op 1 punt iets minder hard dan de rest van de ronde.



Vrees toch heel erg voor kromme schijven, maar kan iemand dat bevestigen voor ik nieuwe bestel? :P Dikte is prima (4,7mm x 2, 4.0 is minimum), ik heb ze ook al afgenomen met remmenreiniger om eventueel vuil op de remschijven uit te sluiten, al leek dat me al wat onwaarschijnlijk...

Tnx :)

Lijkt het hierop?
 
Hee Unruled,

Een heel bekend verhaal dit. Ik heb zo'n beetje precies hetzelfde meegemaakt, zie mijn topic trillen/tikken bij het aanremmen. Ik had dit alleen bij 80 P/u +, daaronder nergens last van. Banden(spanning)/vering op standaard afstellen/andere remblokken/balhoofdspeling...Alles geprobeerd dus was toch terug bij de eerste gedachte schijf krom. Via een medeforummer die een originele set had liggen, een andere set erop gelegd probleem verholpen. GSXR 600 uit 2004 met 15000 km op de teller :( .
Hoop dat je er wat aan hebt. Weet niet of een bandit dezelfde schijven heeft als een gsxr 600... ik heb beide schijven nog liggen, waarvan er waarschijnlijk 1 krom is. Als je ze wil proberen hoor ik het wel.

Groeten Falierke
 
Hee Unruled,

Een heel bekend verhaal dit. Ik heb zo'n beetje precies hetzelfde meegemaakt, zie mijn topic trillen/tikken bij het aanremmen. Ik had dit alleen bij 80 P/u +, daaronder nergens last van. Banden(spanning)/vering op standaard afstellen/andere remblokken/balhoofdspeling...Alles geprobeerd dus was toch terug bij de eerste gedachte schijf krom. Via een medeforummer die een originele set had liggen, een andere set erop gelegd probleem verholpen. GSXR 600 uit 2004 met 15000 km op de teller :( .
Hoop dat je er wat aan hebt. Weet niet of een bandit dezelfde schijven heeft als een gsxr 600... ik heb beide schijven nog liggen, waarvan er waarschijnlijk 1 krom is. Als je ze wil proberen hoor ik het wel.

Groeten Falierke
Klinkt wel precies hetzelfde ja... Zijn niet dezelfde schijven, dus ik denk niet dat ze passen. Maar toch bedankt. Ik ga zo zachtjes aan maar eens op zoek naar andere schijven dan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan