trilling stuur EML-R100 1980

Zijguus

Rookie
19 mrt 2017
3
0
Almere
Beste forum,
Met plezier rijd ik al 3 jaar met de EmlR100 span.
Tot 80-100km rijdt het scherp tot je boven de 100 komt en het stuur begint te trillen,wat op lange stukken geen pretje is, daarom veel binnendoor wat ook leuker is.
Wat te doen met veranderen/vernieuwen.
Schommelarm van Eml.
Stuurdemper.
De voorband is een Gold Tyre 125/80r15,is een 2cv bandmaat met binnenband.
Banden druk hou ik op 2.25,Wil de band vervangen voor een Michelin x band .
Er zit een deukje in de rand van de velg.Uitdeuken voorzichtig?
Schijf rem vanGuzzi/Brembo.Remmen ok.
2xBij verschillende bedrijven uitgebanceer maar ze wisten het niet in belans te krijgen.
Als iemand iets weet?
:t
 
Ik zou de wiellagers vervangen. Bij mijn span komt dat ook wel eens voor, maar dat uit zich dan meer in een trillend wiel. Banden, remmen, balhoofd, vanalles gecheckt en vervangen. Maar als ik dan de wiellagers vervang is het altijd over. Zelfs als aan de zittende wiellagers niks te voelen is van slijtage. En zorgen dat de tussen bus exact de goede lengte heeft. Zo'n ding kan optrompen en wordt daardoor te kort.
 
Eerst zul je moeten bepalen, waar de trilling ontstaat.

Als je een trilling in je stuur voelt, denk je al snel aan de voorvork/voorwiel, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.
De trilling kan ook vanuit je zijspan-wiel komen, of uit je achterwiel/cardan/versnellingsbak/motor/etc.

Omdat de snelheid van invloed is, kun je ook denken aan onderdelen die zich anders gaan gedragen onder snelheids-belasting. (Misschien zit er iets groens, links)?
Als de snelheid toe neemt, gaan de wielen een iets andere stand aannemen.
Hierdoor worden de lagers anders belast, wat mogelijk de trilling veroorzaakt.

Je zal dus alle drie wielen moeten controleren, de scharnierpunten in de wielophangingen, op speling of zwaar bewegen.
Ook kan er speling in de aandrijflijn zitten.

Lekker gaan zoeken dus!
 
Eerst zul je moeten bepalen, waar de trilling ontstaat.

Als je een trilling in je stuur voelt, denk je al snel aan de voorvork/voorwiel, maar dat hoeft niet per se zo te zijn.
De trilling kan ook vanuit je zijspan-wiel komen, of uit je achterwiel/cardan/versnellingsbak/motor/etc.

Omdat de snelheid van invloed is, kun je ook denken aan onderdelen die zich anders gaan gedragen onder snelheids-belasting. (Misschien zit er iets groens, links)?
Als de snelheid toe neemt, gaan de wielen een iets andere stand aannemen.
Hierdoor worden de lagers anders belast, wat mogelijk de trilling veroorzaakt.

Je zal dus alle drie wielen moeten controleren, de scharnierpunten in de wielophangingen, op speling of zwaar bewegen.
Ook kan er speling in de aandrijflijn zitten.

Lekker gaan zoeken dus!

Inderdaad. (en ik zou beginnen bij de voorwiellagers)
 
Ik ook.(en ik zou eerst vaststellen of ze slecht zijn voor ze te vervangen).
Zeker als je naar de prijs van mijn dubbelrijige FAG-lagertjes kijkt. ;)

De enkelrijige SKF lagers in mijn voorwiel kosten € 4.50 per stuk........ Dus als ik het wiel er toch uit heb vervang ik meestal de lagers ook.
 
Maar is het bij zijspannen niet aan te raden om op conische lagers te gaan rijden? Lijkt mij voor de kracht verdeling vele malen beter! Maar dan moeten die natuurlijk wel passen!
 
Dat is wel beter maar waarschijnlijk ook wel wat overbemeten.
Autowiellagers in de lichtere klassen hebben tegenwoordig bijna allemaal gewoon 2 rijen kogels als lagering.
Dus 2 losse kogellagers is niks mis mee, mits ze goed gemonteerd zitten en de tussenbus de juiste lengte heeft, zoals Kwastert al aangaf,en dat soort details
 
De dubbelrijige hoekcontactlagers zijn niet mijn wiellagers, maar de lagers van de remplaten....
Kwam ik net achter.

Wat voor wiellagers ik heb, weet ik niet, dit zullen gewone groef-kogellagers zijn, vermoed ik.
Dus niet zo duur.

De remplaten van een EML/R1100RS schommelarm dragen ook de schokbrekers.
Hierdoor worden tijdens remmen de schokbrekers uitgetrokken, door de remplaten, die door de remmen omlaag worden getrokken.
De schokbrekers worden niet echt uitgetrokken, omdat ze tijdens het remmen ook worden ingedrukt, door het zich naar voren verplaatsende gewicht vd hele combinatie.

Daarom hebben die remplaten zulke zware lagers nodig.
Tevens zijn hoekcontactlagers beter bestand tegen axiale krachten.

Een beetje ingewikkeld systeem, wat voor een enorm stabiele voorkant zorgt, hoe hard je ook remt.
 
De dubbelrijige hoekcontactlagers zijn niet mijn wiellagers, maar de lagers van de remplaten....
Kwam ik net achter.

Wat voor wiellagers ik heb, weet ik niet, dit zullen gewone groef-kogellagers zijn, vermoed ik.
Dus niet zo duur.

De remplaten van een EML/R1100RS schommelarm dragen ook de schokbrekers.
Hierdoor worden tijdens remmen de schokbrekers uitgetrokken, door de remplaten, die door de remmen omlaag worden getrokken.
De schokbrekers worden niet echt uitgetrokken, omdat ze tijdens het remmen ook worden ingedrukt, door het zich naar voren verplaatsende gewicht vd hele combinatie.

Daarom hebben die remplaten zulke zware lagers nodig.
Tevens zijn hoekcontactlagers beter bestand tegen axiale krachten.

Een beetje ingewikkeld systeem, wat voor een enorm stabiele voorkant zorgt, hoe hard je ook remt.

Doet me een beetje denken aan het bananen verhaal:

Je kunt een banaan pureren met een keuken machine. Maar je kunt 'm ook prakken met een vork. Resultaat is hetzelfde, alleen bij de ene moet je een hele keukenmachine schoonmaken, bij het prakken alleen de vork aflikken :+

Ik heb een simpele schommelvork. Maar als de remreactiestangen maar goed geplaatst zijn heb je daar ook geen verband tussen remmen en vering, dus ook enorm stabiel. En er zitten een paar verrotte groefkogellagertjes op de as waar de remklauw bevestiging weer opzit. En daar volstaan die verrotte lagers prima....
 
..... En er zitten een paar verrotte groefkogellagertjes op de as waar de remklauw bevestiging weer opzit. En daar volstaan die verrotte lagers prima....

Daar gebruik ik altijd nieuwe lagers voor.... China kwaliteit, heel goedkoop *D

Maar over het eigenlijke onderwerp, het trillen. Kijk ook eens de balans in de wielen eens goed na. Ik heb een keer een trillende voorkant gehad in mijn span wat werd veroorzaakt door een onbalans in het zijspanwiel. Wat weer werd veroorzaakt door een ongelijkmatig afgesleten band. Wat weer werd veroorzaakt door een kromme remschijf die ervoor zorgde dat het wiel op 1 plaats meer remde, dus meer slijtage op de band....
 
Ik ben het eens met enigma.

Ik lees in de openingspost dat de wielen niet in balans zijn, want dat krijgen ze niet voor elkaar bij een balanceerbedrijf.

Dat eerst oplossen voordat je naar de rest gaat kijken lijkt mij.
 
wel een interessant topic altijd die vage trillingen.

ik heb in mijn span ook tussen de 85-95 km/u een resonantie zitten waarvan ik denk dat die aan de achterkant zit.
Ik hoop ook dat het onbalans in de wielen is, want ik heb ze uit luiigheid niet eens geprobeerd te balanceren toen ik er vlak voor AET nog even nieuw rubber om gelegd heb. Maar dat had ik bij mijn vorige span ook niet gedaan en daar ging het eigenlijk prima zonder loodjes
 
Inmiddels is wel alles genoemd waardoor trillingen kunnen ontstaan. Mijn voorkeur gaat uit naar gebalanceerde wielen. Als dat klopt kan je gaandeweg mogelijke oorzaken stuk voor stuk elimineren.
Toen ik de wielen voor mijn span compleet met banden aangeleverd kreeg waren die niet gebalanceerd. Heeft dus kennelijk geen prioriteit, of wordt niet als belangrijk gezien. Ga je met die wielen naar een autobandenboer dan is de asdiameter te klein en kunnen zij niet balanceren. Kom je bij de motorbandenboer dan is er wel een dunne as maar niet de nodige conussen om de handel op te sluiten.
Een paar conussen gedraaid; bandenboer tevreden, wielen gebalanceerd en Ruud tevreden.

Waarom dit verhaal.
Zoals ik eerder schreef als het balanceren klopt en de wiellagers zijn goed (je gaat toch niet balanceren terwijl de wiellagers verrot zijn?) dan is het gemakkelijker om de, soms vage, oorzaken te vinden. Soms ook is er geen éénduidige oorzaak en gaat het om een samenstel van kleine oorzaken. Ook dan is het handig als er al een aantal is uitgeschakeld.
 
Ik heb vandaag mijn (nieuw gepoedecoate) wielen van mijn Enigma 2 weer van rubber voorzien. Al met al moest er over drie wielen een totaal van zo'n 120 gram balanceergewichtjes op. Dus het lijkt me dat balanceren geen overbodige luxe is. Nou heb ik wel weer het gemak dat ik zelf een balanceerapparaat heb, geschikt voor motor èn autowielen.....
 
Het zat in het balanceren van het voorwiel.
Heb voor en achter een nieuwe band om laten leggen bij Swift motoren.
In het voorwiel zitten aan beide kanten een opvulbusje.
Om te balanceren moeten die eruit, wat nu als resultaat heeft dat ik trillings vrij naar de 120km rij.
Dit geeft meer rust en plezier.
Bedank voor de adviesen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan