Trilling tussen 4000 en 5000 toeren

FZHans

MF'er
14 dec 2001
46
0
Warnsveld
Mijn Yamaha FZ 750 begint te trillen tussen de
4000 en 5000 toeren. Buiten dat toerental doet ie
dat niet. Wat zou dit kunnen zijn.
 
Mijn yamaha maxim had ook een trilling..maar ook 'swabberen' van het stuur bij de 3000 toeren..!
DE bandenspanning was te weinig,
de luchtdruk in mijn voorvork ook,
en mijn ballhoofd strakker gezet :+
...misschien dat dat helpt.. suc6...

grt susanne :]
 
Een vier in lijn heeft altijd wat trillingen tussen de 4000 en 6000 toeren, die je vooral in je stuur en voetstepjes voelt. Is te verminderen met balansassen. (zoals bij een blackbird dacht ik)
 
oef... begon al te vrezen dat'k paranoia in m'n kop had. Ooit een slechte ervaring gehad met een 2e hands wagen, nu pas enkele weken m'n cbr gekocht met 9000 km's op de teller en ondanks het :9~ geluid bij goed doorscheuren (zit een devil carbonpijpje op), was ik toch wat ongerust over die 4k - 6k zone...
 
Dit heeft vrijwel elke motor, is geen balanceren van krukassen dat daar tegen hrlpt. Het zijn "harmonische trillingen van de tweede orde" (ook niet zelf verzonnen, weet ongeveer wat het betekent maar kan het niet uitleggen). Die ontstaan doordat er in je blok van alles ronddraait dat niet helemaal in balans is. Met die balansassen en krukwangen etc. proberen fabrikanten de trillingen zoveel mogelijk te voorkomen; in het gebied rond de 4000 toeren komen ze er maar niet vanaf blijkbaar.
Mijn boxer heeft het ook, precies hetzelfde verhaal, gaat dus niet alleen op voor 4-cilinders.
 
Help, mijn oude brik tril tussen 0 en 10000tpm.
Als ik mijn achteruitkijkspiegel wil gebruiken moet ik hem eerst vastpakken, zo hard trilt dat spul. Boven de 140 trilt het zo erg in de voorvork dat ik de snelheidsmeter niet goed meer kan aflezen. :+

Kortom, niks om je zorgen over te maken dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan