Trillingen in het stuur bij 60 tot 100 kmpu

Bobcbr1000f

MF'er
5 jul 2002
41
0
Tot de ongeveer 60 en boven de 100 kmpu zou je bij wijze van spreken met losse handen kunnen rijden zo stabiel rijdt de motor dan. Tussen de 60 en 100 als je dan het stuur een paar seconden loslaat, begint hij te heftig te bewegen. Klopt dit? Ik rijdt niet met de juiste maat voorband een maatje kleiner dan eigenlijk op een cbr1000f moet, zou het hier door kunnen komen?
 
Hoe heftig is de beweging??? Ik heb het ook, maar dan rond de 80km/u. Maximale stuur uitslag is ca 1 tot 1,5 cm dus dat valt mee.

Tijdens "normaal" rijden (met 1 hand/2 handen aan het stuur) heb ik d'r geen last van.

[edit] net zoals bij R1maniac is ook bij mij het balhoofd nagekeken etc etc....[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Kijk even naar:
-bandenspanning
-afstelling balhoofdlagers
-slijtage van de banden

om te beginnen.

Is het plotseling opgekomen of heeft de motor er al langer last van?
 
'k heb hetzelfde tussen 85 en 100 km/u.
Twee vingers aan het stuur is genoeg om hem weer helemaal rustig te krijgen, en je voelt dan ook geen enkele trilling meer.

-balhoofd is OK
-bandenspanning is OK
-2x gebalanceerd, ook achter, geen verschil

Ik denk dat het bij mij in de band zit, (BT56SS) maar die is nog iets te goed naar m'n zin om te vervangen.

Ik heb het nu opgelost door me er niet meer druk om te maken (en het sjekkie te draaien onder de 85 of boven de 100 ;) ), 't is nou ook weer niet zo erg dat je van je motor stuitert, ongeveer 1 cm stuuruitslag denk ik.

Etienne
 
Had hetzelfde met mijn TL, wiebelen werdt alleen steeds erger. Nieuwe voorband gemonteerd (ook een ander type) en probleem is geheel verdwenen. Het is een combinatie van veel factoren denk ik, geometrie van de fiets, vering, demping, bandenspanning, soort band, bandenspanning etc. etc. Stuurdempertje?
 
Heb je soms een topkoffer gemonteerd?
Daar zijn ze erg gevoelig voor.
Ander type voorband zoals hier al eerder is gepost, doet wonderen.

PS: JE HANDEN MOETEN AAN HET STUUR, EN NIET IN JE NEUS! |( (of ergens anders natuurlijk) :+

paul.
 
Ik heb dit ook gehad en dacht dat het aan de band lag (heb een '92 fireblade)

Toen ik een nieuwe voorband moest kwam naar voren dat m'n wiellagers niet helemaal jofel meer waren.

Deze zijn toen vervangen en het probleem was opgelost.
 
Ik zou je banden maar eens nakijken of ze niet versleten zijn. Je moet dan eens in de lengte over je band gaan en dan moet je voelen of er niveau verschil zit in de stukken tussen het profiel. Als dat zo is moet je banden maar eens vervangen en weg zijn de trillingen

*D
 
Hier een reakties op jullie tips/advies. (bedankt alvast!)
De beweging in het stuur wordt dusdanig heftig dat ik het stuur weer vastpak, de uitslag wordt dus steeds meer, naarmate ik het stuur langer loslaat.(we praten hier dan over het stuur enkele seconden loslaten)
Aangezien ik de motor nog maar 2 weken heb, en deze particulier heb gekocht, is dit mijn eerste ervaring, ik weet dus niet of hij er nooit last van heeft gehad.
De tip van de bandenspanning, daarmee zal ik eens wat varieren, ze zijn op spanning gezet volgens de specificatie op het frame, maar omdat de orginele voorband er niet onderzit, kan deze spanning wel eens niet correct zijn voor het type band. Er zit nu een 120/60 ZR 17 onder. Hierdoor veranderd de hellingshoek van de motor dus ook en beetje.
Verder heb ik geen koffers aan de motor.
In ieder geval bedankt, ik probeer de dingen eens die ik zelf kan uitvoeren zoals de bandenspanning, wordt het dan niet minder, dan moet er maar eens een monteur naar kijken.

Bijlage: CBR1000mooi.gif
 
full


Tadaa
 
Terug
Bovenaan Onderaan