Trillingen in stuur Laverda 750 met Ural/Dnepr.

Hans6274

Die hard MF'er
26 sep 2021
328
204
Heuvelland
Ik heb de diverse adviezen in een ander draadje ter harte genomen. Het zijspan aan de Laverda hangt er nu een stuk beter aan, de verbindingen op het subframe (vastgezet aan de draagbouten van het blok) zijn van rechts naar links doorverbonden. Krachten zouden goed verdeeld moeten worden.
Maar, ik blijf trillingen houden in het stuur, “stevig” gerommel onder de 25 km/u, hoogfrequente trillingen bij hogere snelheden. Het span loopt wel mooi rechtdoor, ook al ben ik nog niet boven de 70 geweest.
Ik heb een stuurdemper gekocht van een mede MF-er die ik nog moet monteren en ook nog stuurgewichten die erin moeten. Iemand een idee hoe ik van de trillingen af kan komen als de demper en de gewichten het niet redden?
 
Probeer eerst maar eens de stuurdemper uit.
Deze gaat waarschijnlijk een groot deel van je problemen oplossen!

Heb je trouwens ook nog iets aan je voorvork aangepast?
 
Wat voor trillingen heb je het over? Een stuurdemper is om slaan van het stuur tegen te gaan, dat zijn wel hele grove trillingen. Bij een Laverda denk ik aan motor trillingen. Dat haal je er niet zomaar uit. Laverda rijders klagen altijd over dode handen op een lange rit.
 
Wat voor trillingen heb je het over? Een stuurdemper is om slaan van het stuur tegen te gaan, dat zijn wel hele grove trillingen. Bij een Laverda denk ik aan motor trillingen. Dat haal je er niet zomaar uit. Laverda rijders klagen altijd over dode handen op een lange rit.
Solo had ik idd ook trillingen, klopt helemaal. Maar deze zijn wel een stukje steviger. Deze week eerst eens de stuurdemper erop proberen te krijgen.
 
Nog een paar dingen om te checken:
1) Toeveel toespoor heb je de bak gegeven?? te veel ga je voelen in de vorm van een slaand stuur bij bepaalde snelheden.
2) Heeft het Dnepr-span een origineel wiel er op zitten?? Zo ja: check dat eens op rondheid en hoogte- en zijslag.
3) Bonus: Wat heb je als band op het spanwiel??
 
Nog een paar dingen om te checken:
1) Toeveel toespoor heb je de bak gegeven?? te veel ga je voelen in de vorm van een slaand stuur bij bepaalde snelheden.
2) Heeft het Dnepr-span een origineel wiel er op zitten?? Zo ja: check dat eens op rondheid en hoogte- en zijslag.
3) Bonus: Wat heb je als band op het spanwiel??
1,5 cm toespoor.
origineel ongeremd wiel met een nuet al te beste band…. Ik zal het controleren op slag en rondheid
thanx
 
Bij een span voel je onregelmatigheden in de zijspanwiel/band erg goed in je stuur. Van slaan tot trillingen. 1,5 cm. toespoor is niet zo heel veel voor een russenbak. Vaak zet je die op 2,5-4 cm toespoor.

Anders een losse autodemper monteren van de voorvork naar het frame van het zijspan, kosten een pak minder en werken prima. Ik had op mijn BMW r100 span een VW1302 stuurdempertje zitten. Haalde zo'n beetje alles eruit en kost nieuw 20 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan