Trillingen meer/minder door uitlaat?

ZeroPnb

MF'er in Filipijnen
10 feb 2023
192
154
Filipijnen
Ik heb 2 uitlaatdempers bij m'n Royal Enfield Classic uit 2017. Origineel en een knalpijp (die heel wat knettert en knalt bij het uitrollen). Af en toe wissel ik ze nog wel eens om omdat dit toch maar een klusje van 10 minuten is als ik het rustig aan doe. Knalpijp heeft een prachtig geluid, maar is gewoon te luid dus ik rij vrijwel bijna altijd met origineel.
Alleen voel ik veel minder trillingen in het stuur wanneer ik met de knalpijp rij.

Omdat mijn linkerhand nog steeds herstellende is van een ongeluk vorig jaar rijd dat ook direct een stuk minder vermoeiend. Oke, een Enfield trilt per definitie dus het was wellicht niet de meest verstandige keus maar dat is een andere discussie.
Beide uitlaten zitten als een huis vast na montage. Het enige verschil bedenk ik me nu net is dat de originele een extra montagepunt heeft. De ophangbeugel hiervoor op de uitlaat is demontabel dus zou ik er ook nog eens af kunnen halen. En de originele uitlaat is natuurlijk vele malen zwaarder.

Dus mijn vraag: Waarom zou ik minder trillingen voelen in het stuur met een andere uitlaat? Ik snap de link even niet

Wellicht irrelevant, maar hierom rij ik er dus niet zo heel veel mee. Motor word 7 dagen per week gebruikt.
20230129_124158.jpg
 
Laatst bewerkt:
wellicht de combinatie van beide? Als zelfs valbeugels al sterkere trillingen kunnen veroorzaken dan klinkt het ook wel aannemelijk bij de uitlaat. Nou heb ik de originele grote lompe valbeugels er nog op zitten. Die moet ik er dan ook maar eens afhalen om te kijken wat dat doet met trillingen :Y
 
helaas, de originele uitlaat heeft echt beide bevestigingspunten nodig. Wel even een weekje weer met de knalpijp rond gereden en 0 last van trillingen gehad, dus ik laat de valbeugels toch maar zitten. Nu de originele uitlaat weer terug en dat is nu een blijvertje.
 
Dus mijn vraag: Waarom zou ik minder trillingen voelen in het stuur met een andere uitlaat? Ik snap de link even niet,
Ik wel. Uitlaat gas is niet een continu doorstroom wan gas maar een pulserende drukgolf. Vooral bij een relatief grote single, zoals een RE Classic. Dan kan het zomaar zijn dat bij sommige toerentallen die puls werkt op de resonantie van je frame / valbeugel en je dat dus voelt. Zo'n open knalpijp heeft veel minder tegendruk en zal die puls / drukgolf dus beter kunnen verwerken.

Je zou het kunnen uitproberen door de valbeugel te verwijderen, als dat makkelijk te doen is. Je veranderd daardoor de resonantie van je hele motor en het zou zomaar kunnen zijn dat je dan dat trillen niet meer hebt.
 
ik denk nog wel even of ik de beugels eraf bout of niet. Vind het aan de ene kant ook wel weer fijn om die grote beugels te hebben. Het beschermd m'n benen en voeten ook wel weer wat mocht er weer eens iemand te dom zijn om uit te kijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan