Trillingen na het plaatsen van lichtere rollen in Variateur

Mish

MF veteraan
Donateur
2 dec 2007
2.358
124
vinkeveen
Beste,
Onlangs heb ik lichtere rollen in mijn Aprilia Scarabeo 500 gezet. Ik ben van 21,4 naar 16 gram gegaan. De scooter is sneller gaan optrekken en voelt veel soepeler aan. Prima.

Echter, er treedt tussen de 90 en 100 km een soort trilling in mijn scooter op. Natuurlijk maakt de scooter meer toeren dan voorheen, maar de trilling is nieuw... Na de 100 km is het weer verdwenen.. Het is niet echt hinderlijk, maar wel opvallend. Alles zit vast en verder geen wijzigingen toegebracht.

Heeft dit te maken dat op dat toerental het blok net meer toeren maakt en meer trilt? Komt dit vaker voor? En... kan het kwaad?

Gr. Mish
 
Verandering van de originele setting heeft altijd gevolgen.
Niet alleen voor jouw positieve, sneller optrekken, gevolgen maar zoals je zelf dus ook al aangeeft, een hoger toerental, wat trillingen veroorzaakt.
Niet voor niets wordt tijdens het ontwerpen van een motorscooter alle onderdelen op elkaar afgestemd.
Een Aprilia Scarabeo 500cc zou toch, gezien het (compacte) formaat motorscooter, ruim voldoende trekkracht moeten leveren met de originele rollen :?
Tegenvallende resultaten zouden in een onjuiste (standaard) afstelling gezocht kunnen
worden die met professionele aparatuur verholpen kan worden :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je nu een ander trillingsbeeld hebt waardoor het systeem bij die snelheid gaat resoneren ( een zichzelf versterkende trilling). bij het ontwerp kunnen ze hier rekening mee houden maar bij een andere setup niet meer. De XMAX heeft dit ook een beetje bij de 120 km/h (teller). Maar idd moet je in een 500 dan nog lichtere rollen zetten joh? misschien iets minder licht gaan
 
A) na plaatsen van lichtere rollen, heb rond de 88km/h ook een tril.
Net onbalans in een wiel ( heb ook nieuwe bandje achter dus.... ).

B) voorbeeld van een Beverly 500 voor bouwjaar 2003, hebben 6 rollen,
daar gaat men doorgaans van 28 naar 25gr ( afmetingen 25x22mm ).
Dan loopt motortje al vlot door de toeren en naar top van 180km/h.


edit: bouwjaar aangepast
 
Laatst bewerkt:
waarom heeft een Bev 28 grams ?? ik had al wel gelezen dat de koppeling ander veren o.i.d. heeft
De masterblok 460 cc Euro 2 heeft een 6 rollen variator, de variant masterblok 460 cc & 493 cc Euro 3 hebben een 8 rollen variator.

Nu het reken sommetje;
6 rollen à 28 gram = 168 gram.
8 rollen à 21 gram = 168 gram.

Beide uitvoeringen zijn qua totaal gewicht van de rollen gelijk, de kracht die de variator ontwikkelt is de som van het totaal gewicht van de rollen x het aantal toeren, ook dit is bij verschillende toeren voor beide varianten hetzelfde. De kracht wordt overgebracht via de snaar naar de koppeling, de koppeling ontwikkeld een tegendruk/kracht naarmate de drukveer ingedrukt wordt.

~[edit]

Meen dat,Piaggio zijn vario en koppeling bij pinasco vandaan haalt, het prestatie verschil zal (eerder) het gevolg zijn zoals het master blok variant, het (rijklaar)gewicht, ECU mapping.
 
Laatst bewerkt:
koppeling is ook anders er zijn mensen die hebben onder Fuoco / Mp3 500 US er een koppeling op gegooid van de Bev en dat leverde een verbetering op ik weet geen achtergrond info alleen dat het gebeurt

en na mijn weten had de X9 460cc 6× 23gram die Mart1 nu heeft alleen dit is per eind 2005 (euro 3)
8 × 21 gram geworden
 
Ik denk dat je nu een ander trillingsbeeld hebt waardoor het systeem bij die snelheid gaat resoneren ( een zichzelf versterkende trilling). bij het ontwerp kunnen ze hier rekening mee houden maar bij een andere setup niet meer. De XMAX heeft dit ook een beetje bij de 120 km/h (teller). Maar idd moet je in een 500 dan nog lichtere rollen zetten joh? misschien iets minder licht gaan

Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat Sjoerd de spijker op z'n kop slaat.
 
ik heb er nu ook weer even 16 gr in het enige verschil bij mij is, dat ik top snelheid verlies resoneren doet die niet, hij trekt alleen sneller tot 7000 rpm dan met de 17 grams daarboven geen trekkracht meer met de 17 had ik trekkracht tot ongeveer 8000 maar ik mixen 16 en 17 grams kijken wat dat oplevert
 
Beste,
Onlangs heb ik lichtere rollen in mijn Aprilia Scarabeo 500 gezet. Ik ben van 21,4 naar 16 gram gegaan. De scooter is sneller gaan optrekken en voelt veel soepeler aan. Prima.

Echter, er treedt tussen de 90 en 100 km een soort trilling in mijn scooter op. Natuurlijk maakt de scooter meer toeren dan voorheen, maar de trilling is nieuw... Na de 100 km is het weer verdwenen.. Het is niet echt hinderlijk, maar wel opvallend. Alles zit vast en verder geen wijzigingen toegebracht.

Heeft dit te maken dat op dat toerental het blok net meer toeren maakt en meer trilt? Komt dit vaker voor? En... kan het kwaad?

Gr. Mish

Dit wordt door velen Piaggio-rijders ervaren, de riem schijnt op een gegeven moment (rond de snelheden 80~100) te gaan klapperen aan de bovenzijde, de ene heeft er meer last van dan de andere.

Aangezien je meer toeren draait op het moment dat de riem gaat klapperen, mss wordt hierdoor het klapperen versterkt., zoals al is aangegeven.

Voor de zekerheid de transmissie binnenin controleren op slijtagesporen aan de bovenkant.
Mocht het niet vertrouwen, de orginele rollers terugplaatsen.

koppeling is ook anders er zijn mensen die hebben onder Fuoco / Mp3 500 US er een koppeling op gegooid van de Bev en dat leverde een verbetering op ik weet geen achtergrond info alleen dat het gebeurt

en na mijn weten had de X9 460cc 6× 23gram die Mart1 nu heeft alleen dit is per eind 2005 (euro 3)
8 × 21 gram geworden
De Euro 2 (460) heeft een 3-punts-koppeling en de Euro 3 (460, 493) hebben een 5-punts-koppeling, hierdoor wordt de machine geen sprintkanon, diegene hadden kennelijk wat op te merken op hun standaard koppeling (zoals trillingen of gewoon weg te veel eisend)

De X9 250 heeft standaard 6 x 24 gram, een standaard 6 x 23 grams in de X9 500 lijkt mij sterk, die 6 x 23 gram voor de Master is de gewichtsklasse die door Malossi, Polini en Pinasco worden gebruikt bij hun "snelle" vario's.
 
ineke heeft nog een nieuwe vario liggen met rollen als ik het goed heb, we hebben wel die rollen gewogen 23 gram geen masterblok maar een 460cc X9 evolution ABS bouwjaar 2002
 
Dit wordt door velen Piaggio-rijders ervaren, de riem schijnt op een gegeven moment (rond de snelheden 80~100) te gaan klapperen aan de bovenzijde, de ene heeft er meer last van dan de andere.

Aangezien je meer toeren draait op het moment dat de riem gaat klapperen, mss wordt hierdoor het klapperen versterkt., zoals al is aangegeven.

Voor de zekerheid de transmissie binnenin controleren op slijtagesporen aan de bovenkant.
Mocht het niet vertrouwen, de orginele rollers terugplaatsen.


Ik denk dat je gelijk hebt. Het klinkt idd. of de riem ergens langs schuurt. Een soort 'golvend' geluid. Zal hem binnenkort even opschroeven en de riem inspecteren. Zal dan beoordelen of ik de orginale rollen er weer in zet. Zou jammer zijn, motortje loopt nu net wat lekkerder.. :)

Gr. Msh
 
Mish het kan ook zijn dat met het plaatsen of de vario of de koppeling iets verschoven is een haartje en dat je daarom de resonantie voelt

ik had resonantie met de tweede set originele 19 grams en na het plaatsen van de 16 grams niet meer wat het is geweest ?????

ik heb trouwens nu een mix er inzitten met 16gr was 100 6000rpm nu met om en om 16 en 17 gr 110 6000 rpm hij is iets langzamer met optrekken alleen veel soepeller
 
Laatst bewerkt:
Heee,
Bedankt voor de input.

Ik denk dat ik alles netjes heb gemonteerd. Gisteravond weer even terug gegaan naar de 21 gr. rollen. Optrekken gaat minder snel en soepel, de resonantie is weg. Leek idd. wel of de riem op een bepaald toerental ergens langs liep. Heb overigens geen opvallende slijtage waargenomen.

Het is zeker leuk geprobeerd. Ik laat het even zo. Misschien een rol kiezen die tussen de 16 en 21 gr. zit.

Dank je,

Michel
 
ja maar niet sneller met de 16 grams it kicks in en trekt sneller door met 16.5 gram is het net iets rustiger maar zit met volgas wel weer op 7000 toeren
 
Ongetwijfeld gaat de 16 gr. rollen bij mij een stuk beter dan de 21 gr. rollen. De scooter reageert veel soepeler op het gas. Tot de 80 kilometer alleen maar voordelen.

Persoonlijk vind ik de toeren en trillingen boven de 80 kilometer minder prettig worden. Met de standaard rollen heeft het motorblokje een net iets rustiger rijgedrag. Boven de 80 km zelf een prettiger rijgedrag. Tenminste, dit is mijn mening.

Misschien rollen die daar tussenin zitten?

Gr. Michel
 
Of..misschien langs de dealer gaan en vragen of jouw geexpirimenteer nog tot iets leidt '(
naast het lijden van je motorscooter door dat gepruts :N

De dealer kan wellicht, via de importeur, informatie geven over lichtere rollen die
je, evt in combinatie met een andere vario, zou kunnen monteren :Y
 
Mish je kan ook proberen ze te mixen de dan kom je 2.5 gram lichter uit

Piaggio Benelux geeft geen advies over aftermarket spullen die zeggen alleen maar nee, en sommige dealer weten er voldoende over en andere niet
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan