trillingen XJ600S

divi600

Rookie
24 aug 2004
4
0
Ieper
Hallo bikers,

Ik schafte mij enkele weken geleden een Yamaha XJ600S diversion aan.
Bouwj. 1995, 17000 km. Ik heb een paar vragen.

Bij koude motor hoor je het getik van de kleppen, en niet een klein beetje !
Is dit normaal, of moet ik mijn klepspeling bijstellen. (Bij warme motor is getik weg).

De motor draait stationeer niet mooi rond ...Het is alsof ie soms een ontsteking mist (enkel een indruk). of heeft dit iets te maken met klepspeling ? Bij warme motor draait hij mooier, maar mijn insziens nog altijd niet zoals ik het verwacht..

Het stationair toerental gaat van een paar 100 tr/min bij koude motor naar de normale waarde van 1000-1100 tr bij warme motor (Na een minuut of 10 rijden). Normaal ? Ik vind dit een redelijk groot verschil.

Wanneer de motor 3500-4000 draait begint deze nogal te trillen. Het is alsof die bij dat toerental in resonantie komt.Het kuipje trilt dan lustig mee, en je voelt de trillingen in het stuur ...Zou dit kunnen te wijten zijn aan de ophanging van het motorblok ? Wat kan ik hieraan doen ? Of moet ik er maar mee leren leven ?

Tenslotte maakt de koppeling nogal wat kabaal wanneer ik de koppelingshendel loslaat (stationeer draaien). Bij ingetrokken hendel verminderd dit lawaai.Mijn vorige motor (YAM XV500 SE) had dit ook, dit is mischien een kwaaltje van YAM's ?

Zijn dit zaken om mij zorgen over te maken ? Verder vind ik het een ideale motor voor stadsverkeer, heel wendbaar dat ding en last but not least, aan de rode lichten hebben de meeste wagens je toch het nakijken hoor ....

Zijn er mensen die enig advies en/ of ervaringen willen uitwisselen. Ik zou dit ten zeerste op prijs stellen.
 
Het trillen rond de 4000 toeren doet mijn Divi uit 2000 ook. Ik heb me laten vertellen dat het voor een Diversion geheel normaal is. Voor de rest van de vragen ... geen idee.

Have fun
 
dat trillen rond 4000 toeren lijkt idd standaard te zijn bij Divi's
ik heb zelf met 2 Divi's rondgereden en die hadden het allebei en ik hoor hetzelfde van andere XJ600 rijders. da's dus niets abnormaals.
Het trillen is trouwens bij mij ook heel geconcentreerd rond die 4000 toeren. op 4300 mindert het al heel erg en vanaf 4500 is het bijna volledig weg en gaat de lmotor ook lekker "zoemen"
 
Dag mensen,
Nieuwe gebruiker, interessant onderwerp dus ik dacht even reageren.
Ben zelf sinds kort ook bezitter van een xj600s div. uit 93, Erg lekkere motor maar trilt inderdaad ook. En mijn ervaring is ook dat je boven de 4500 rpm een lekker zoevend geluid hebt. DAar onder trilt en rammelt inderdaad het een en ander. Ik heb zelf ook nog een vraagje, bij het stationair draaien van mijn div. trilt/ ratelt er iets in de buurt van de aandrijving. als ik de koppeling een beetje laat opkomen is dit geluid geheel weg en zoemt ie mooi. Iemand enig idee wat dit is en of dit schadelijk is? Verder rijdt ie soepel en trekt lekker door.
ps. Weet iemand nog hoe je een beetje goedkoop aan een instructie boekje kan komen?
Groet Fritz
 
ben je zeker van de plaats waar het ratelende geluid vandaan komt? Een vaak voorkomend probleempje bij die 600s-en is dat de roostertjes onderaan het kuipje wat los komen en beginnen te ratelen. Beetje irritant soms wel.
Je kan ze weer vastkleven met wat hars of siliconen...
 
Bedankt voor je reactie,

Het geluid komt niet van de roostertjes onderaan de kuip, die heb ik namelijk alweer vast gezet. Het is echt in de buurt van de aandrijving, maar ik denk dat het de koppeling is die wat speling heeft. Merk je in principe weinig van als je rijdt. Hoorde vandaag van de vorige eigenaar/monteur, dat de motor voorheen veel in de stad is gebruikt. Daar kijk ik van de winter nog wel naar.
Iemand nog een idee waar ik een werkplaats handboek vandaan kan halen??

Groet Fritz.
Btw, noord groningen is echt toerparadijs van het noorden :9
 
Heb er eentje uit '94. Deze trilt ook behoorlijk. Wat bij mij goed heeft geholpen is om rubberen ringetjes (van de loodgieter) Tussen het frame en de kappen te plaatsen.
 
hier ook een 600s, ook met trillingen rond de 4000 toeren :+ . Als oplossing heb ik niks gedaan, ik rij of boven de 4900 of onder de 3800 toeren, ook vanwege dat de vorige eigenaar al wat geprobeerd heeft met rubber e.d.

Daarnaast heb ik ook een behoorlijk lawaai makende koppeling, voornamelijk van neutraal naar de eerste en van de eerste naar de tweede versnelling, klinkt alsof ik tijdens star-trek van het moederschip loskoppel. Maar ik hoorde dat dat ook iets typisch was van yamaha :?
 
Versnellingen: de "KLONK" is heeel typisch voor yamaha.
Kun je een klein beetje vermijden door vooraleeer van neutraal naar 1ste te gaan, ietske gas te geven, zo heeel eventjes vroem tot 2500rpm, en trug bij stationair hem in eerste trappen. Dan is de "KLONK" al veel minder. Ook een ietske tussengas geven tussen 1e en 2e, vermijd de klonk en ook de neutraal tussen 1e en 2e
 
Kan het zo zijn dat bij een 25kW XJ600S dit gebied van trillen iets uitgerekter is? Dus ook nog iets boven de 4500 toeren doorgaat?En dat het effect in de eerste 2 a 3 versnellingen erger is dan in hogere versnellingen? :)
 
Laatst bewerkt:
Die klonk van neutraal naar 1, rol de motor naar voren en druk hem in zijn 1.
Terugschakelen, met tussengas gaat dat ook al stukken beter.
 
hey, nog iemand een Diversion 600 hoog RAD scherm nodig?
Stat met foto's op 2dehands .be en 2dehands.nl
Groetjes Tony
 
Terug
Bovenaan Onderaan