trip naar de alpen

patjer1

MF'er
26 feb 2003
40
0
genk-belgie
Volgende week ben ik van plan om met 3 vrienden naar de alpen ta gaan voor een weekje. De heentrip bedraagt een 800km en de terugreis zou ook deze 800km zijn maar ervoor nog een alpenrit van 450km...is dit haalbaar in één reis denken jullie??
Eventueel zouden we een bestelwagen kunnen huren..2 motoren erin en dan een aanhangwagen met nog eens 2 erin..maar probleem erbij is dat ik enkel er vind met 3 zitplaatsen...kan moeilijk 1iemand in de laadruimte laten zitten é :-)
Weet iemand van jullie of er een bestelwagen met dubbele cabine, trekhaak en mogelijkheid voor 2 motoren erin te huur is ergens in de buurt van Belgisch Limburg????


Alvast bedankt
 
Natuurlijk is dat haalbaar. Tenminste, ik heb 1200 km in een halve dag gedaan. Dus 800 km op een dag, dan een week relatieve rust, en daarna weer 800 km op een dag, moet te doen zijn :)
 
En hoe zit het met het Oostenrijkvignet??? Moet die echt op de kuipruit zitten of mag je die ook in je jaszak hebben zitten??
 
800 km vind ik wel te doen, zelfs op een sport of supersport. Maak gewoon voldoende stops. Dat moet je waarschijnlijk toch doen om steeds te tanken :)

Ik vind het zelf een stuk leuker om van de reis zelf ook een vakantierit te maken en rijd dan ook zoveel mogelijk binnendoor via mooie gebieden zoals de Eifel en het Schwarzwald mooi circuit die Schwarzwalder Hochstrasse :}
Afhankelijk van de bestemming (Alpen, Dolemieten) neem ik onderweg één of twee overnachtingen.

Have fun :]
 
we zouden zondag vertrekken en dan een 800km verder aanmonden in martigny net over de zwitserse grens, vervolgens trip van 360km en ander hotel, weer trip van dik 300..ander hotel en dan naar guillestre op een 450km, hier overnachten we 2 keer. Donderdag doen we de col du bonnet en dan vrijdag morgen terug naar het eerste hotel over een 450km binnendoor en van daaruit 800km naar huis...dit zou in één keer moeten wegens tijdsgebrek.
Denk wel dat er eventueel een wagen met aanhang meekan, kan er eventueel van motor gewisseld worden
 
En hoe zit het met het Oostenrijkvignet??? Moet die echt op de kuipruit zitten of mag je die ook in je jaszak hebben zitten??
Moet goed zichtbaar zijn.

Tank/kuip of windscherm.

Ervan uitgaande dat je geen tas op tank heb heh :P
 
Nee hè, niet met motoren in een bakkie naar de alpen. Gewoon op de motor gaan aub. Ik wordt daar zo verdrietig van ;(

en 1200 km in een halve dag zal wel een halve dag van 24 uur geweest zijn toch. En dat noem je dan toch eigenlijk gewoon een volle dag rijden. Met gratis spierpijn *D
 
Wij proberen elk jaar minimaal richting de Dolomieten te gaan. Dit jaar in één dag vanuit Bolzano naar huis gereden. Het is goed te doen, mits je voldoende rustpauze's neemt. Als je denkt: Ik trek het niet, ga dan niet forceren maar stop gerust.

Wat Oostenrijk betreft, het fignet heb je alleen op bepaalde snelwegen nodig. Als je alleen maar Oostenrijk doorkruist, dan kun je best het risico nemen om zonder fignet te rijden. Dat doen wij ook al jaren en tot heden ook geen problemen mee gehad. Volgens de Oostenrijkers zelf doen ze bij motorrijders niet zo moeilijk.


Owja, wil je onderstaande taferelen voorkomen, doe het dan rustig aan richting Nauders - Rechenpass.

fsget.php
 
Wij proberen elk jaar minimaal richting de Dolomieten te gaan. Dit jaar in één dag vanuit Bolzano naar huis gereden. Het is goed te doen, mits je voldoende rustpauze's neemt. Als je denkt: Ik trek het niet, ga dan niet forceren maar stop gerust.

Wat Oostenrijk betreft, het fignet heb je alleen op bepaalde snelwegen nodig. Als je alleen maar Oostenrijk doorkruist, dan kun je best het risico nemen om zonder fignet te rijden. Dat doen wij ook al jaren en tot heden ook geen problemen mee gehad. Volgens de Oostenrijkers zelf doen ze bij motorrijders niet zo moeilijk.

Je heb overal gelijk behalve dat bepaalde snelwegen.

Geldt nl voor alle snelwegen, behalve voor de A12 tussen de Duitse grens en Kufstein-Süd.
 
Nee hè, niet met motoren in een bakkie naar de alpen. Gewoon op de motor gaan aub. Ik wordt daar zo verdrietig van ;(
Mwoa, paar weken terug in een ruk vanuit Munchen teruggereden in de regen en op een naked..

Moet zeggen dat ik mensen die busjes huren ineens goed kon begrijpen.. Banden worden vierkant, saai..

Het is wel goed te doen, maar het wordt pas lachen als je in de bergen zit..
 
Klopt met koekblik op de zelfde weg boete gehad terug van wintersport
Wij hadden redelijk geluk. Reden toch wel 150+ (denk ik) toen er ineens 2 agenten de weg op sprongen met een stopbordje. We zijn toen rustig doorgereden, waarbij ik telkens spiegelde om te zien of ze achter ons aan kwamen. Plan was om na Pfunds het bruggetje over gas te geven op de Rechenpass. Je zit dan zo in Italie en er is geen grens meer dus.....
Alleen pech voor ons de brug was afgesloten waardoor we meteen bij de Zwitserse grens stonden. En die douane / polizei stond ons al lachend op te wachten: "Ah, da sind ja die funf Hollander!"

Werd ff wachten op zijn collaga's, die de lol er ook wel van inzagen en ons met een waarschuwing van €36 pp weer lieten gaan. :}
 
Ben net terug van een vakantie met de motor in Oostenrijk, Italie en Zwitserland.
Ik kan je vertellen dat je een alpen rit van 450 kilometer met daaraan vast een rit van 800 kilometer niet gaat redden. Hou er rekening mee dat je bij een alpenrit met een aantal passen niet verder komt dan 50 km/uur. Die 450 km duren dus al 9 uur dan, die terug rit doe je ook minimaal 9 uur over incl. rusten, eten, tanken etc. Da's dus al 18 uur bij elkaar.
Verder kan ik je vertellen dat je na een Alpenrit van 450 km totaal gevloerd bent (tenminste ik wel). Lijkt mij dus niet echt verstandig maar je kan het proberen natuurlijk.........
 
Verder kan ik je vertellen dat je na een Alpenrit van 450 km totaal gevloerd bent (tenminste ik wel). Lijkt mij dus niet echt verstandig maar je kan het proberen natuurlijk.........


450 kilometer rijden in de alpen is volgens mij ook een heel eind, en je moet constant geconcentreerd zijn met al die bochtjes.
 
Ben net terug van een vakantie met de motor in Oostenrijk, Italie en Zwitserland.
Ik kan je vertellen dat je een alpen rit van 450 kilometer met daaraan vast een rit van 800 kilometer niet gaat redden. Hou er rekening mee dat je bij een alpenrit met een aantal passen niet verder komt dan 50 km/uur. Die 450 km duren dus al 9 uur dan, die terug rit doe je ook minimaal 9 uur over incl. rusten, eten, tanken etc. Da's dus al 18 uur bij elkaar.
Verder kan ik je vertellen dat je na een Alpenrit van 450 km totaal gevloerd bent (tenminste ik wel). Lijkt mij dus niet echt verstandig maar je kan het proberen natuurlijk.........
Ben ik het helemaal mee eens :}
Is zeker niet haalbaar, ervaring leert inderdaad dat je in de alpen hooguit 50 km/h haalt. :]

Heb ook o.a col la bonnette gereden (toen nog met ZX9R), daar ben je best wel ff zoet mee....

Mijn ervaring op de snelweg is dat je toch (ligt eraan hoe hard je rijd O-) )
om de 150 km moet gaan tanken (misschien nog ff roken) dan ben je op zo'n tankstop al zo een kwartier kwijt. Met 5 keer tanken is dat al meer dan een uur wat je verliest.

Wij reden echt niet zachtjes, maar als je ons gemiddelde zag (daar was die k*t vrachtwagen weer die we al 5 keer voorbij gereden waren :( ), zaten we toch maar rond de 90 a 100 km per uur.

Ik heb 1/5 week in de alpen gereden, echt onwijs :} maar nogmaals als je ziet hoeveel km je na zo'n dag aflegd...... niet veel.

Ik wens je heel veel plezier (en pas op met het grint in de bochten) ;)

Als je nog wilt overnachten op de route....raad ik je deze aan www.lecampingmoto.com
 
Laatst bewerkt:
Ben net terug van een vakantie met de motor in Oostenrijk, Italie en Zwitserland.
Ik kan je vertellen dat je een alpen rit van 450 kilometer met daaraan vast een rit van 800 kilometer niet gaat redden. Hou er rekening mee dat je bij een alpenrit met een aantal passen niet verder komt dan 50 km/uur. Die 450 km duren dus al 9 uur dan, die terug rit doe je ook minimaal 9 uur over incl. rusten, eten, tanken etc. Da's dus al 18 uur bij elkaar.
Verder kan ik je vertellen dat je na een Alpenrit van 450 km totaal gevloerd bent (tenminste ik wel). Lijkt mij dus niet echt verstandig maar je kan het proberen natuurlijk.........
Volgens mij vraagt de topicstarter dit ook niet.

Hij heeft het over een weekje vakantie, 800 km heen, 800 km terug en daar 450 km binnendoorrijden. Ik lees nergens dat hij dat op één dag wil doen.

[me]edraket is wel eens in één dag van Castelane in Zuid Frankrijk naar Nottingham gereden op de 748.[/me]
 
450km op 1 dag over binnenwegen in de Alpen kan je schudden. Zoals al gezegd, je haalt daar een (rijdend) gemiddelde van ca 50km/u dus dat is 9 uur op de motor, zonder dat je stopt om te tanken, fototje te maken, drinken of wat ook. In de praktijk is een uurtje of 12 voor zo'n dag realistischer en dan ben je echt helemaal leeg.

Weet verder niet wat je toerervaring is, maar ik rij behoorlijk wat afstanden en vind in die omgeving 350km meer dan zat. Dat haal je net tussen ontbijd en diner, en dan is het al heel fijn om buiten met een biertje onderuit te gaan zitten en gezellig na te praten over een fantastische dag.

Het gaat niet om de afstand die je rijdt, het gaat om het rijden en wat je ziet. Staar je er dus niet blind op; al rij je maar 100km per dag, als je maar lol hebt.
 
800 heen op één dag en eind van de week een rit van 450 en erna op één dag dus die 800 terug
Ow....dan had ik je verkeerd begrepen.... 800 km op één dag is natuurlijk wel haalbaar, en 450 km in een week in de alpen ook. :]

Nogmaals heel veel plezier ;)
 
Nou, da's toevallig...
Wij (maat en ik) zijn vanuit Oss in twee etappes naar de Alpen gereden.
Als je het complete verslag, incluis tourtips wil lezen, check http://www.habbiebabbie.net/reisverslagen/verslagen/MontBlanc2004.htm (deze link) dan even.
Ook met plaatjes ;)

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan