Triple XS

Clipje los, hoesje eraf, borgpen eruit en schakelaar uit stuurhelft trekken.
Beetje friemelen met die borgpen meestal, kan lastig zijn.
 
Clipje los, hoesje eraf, borgpen eruit en schakelaar uit stuurhelft trekken.
Beetje friemelen met die borgpen meestal, kan lastig zijn.
Oke, morgen ff proberen. De borgpen zie je zo zitten, ergens tussen/bij de draadjes?
 
Clipje los, hoesje eraf, borgpen eruit en schakelaar uit stuurhelft trekken.
Beetje friemelen met die borgpen meestal, kan lastig zijn.
Schakelaar is versleten, dus ff nieuwe scoren. B| ;)
Was inderdaad heel simpel. De borging zat onderin de rempothouder, ff met een mesje tegen het lipje aan duwen en de schakelaar gleed er zo uit. :Y
 
En als je dan aan het eind van de dag de afgetapte olie in een lege fles giet kom je dit tegen:
[afbeelding]
Damn.... :( :( :( (horen nog bij het oliefilter)
Vanmiddag tussen de buien door het oliefilter er weer even onder vandaan geschroefd en het veertje en ring terug gemonteerd. Ik mis nu alleen nog de ring die tussen oliefilter en blok hoort te zitten. Is deze van wezenlijk belang of komt het niet zo nauw?
Ook nog de achterkant van het zadel gerenoveerd. Het plastic deel zat wezenlijk nog maar met 2 schroeven vast, de rest van de aansluitingen was afgebroken :( Met wat allustrip en schroefjes toch nog redelijk vast gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag tussen de buien door het oliefilter er weer even onder vandaan geschroefd en het veertje en ring terug gemonteerd. Ik mis nu alleen nog de ring die tussen oliefilter en blok hoort te zitten. Is deze van wezenlijk belang of komt het niet zo nauw?
Ook nog de achterkant van het zadel gerenoveerd. Het plastic deel zat wezenlijk nog maar met 2 schroeven vast, de rest van de aansluitingen was afgebroken :( Met wat allustrip en schroefjes toch nog redelijk vast gekregen.

Tussen en fliterhuis en blok hoort in de groef een o-ring te zitten. Ik denk dat je die kwalijk weg kan laten, het levert geheid olielekkage op. Vergeet niet dat hier de volle smeeroliedruk op komt te staan. Zo'n o-ring wordt -als 't goed is- meegeleverd bij een nieuw filterelement. Ook zit er een o-ring tussen bout en filterhuis, in de groef van de bout. Ook dat ringetje wordt erbij geleverd.
Succes verder, mooi project.
 
Tussen en fliterhuis en blok hoort in de groef een o-ring te zitten. Ik denk dat je die kwalijk weg kan laten, het levert geheid olielekkage op. Vergeet niet dat hier de volle smeeroliedruk op komt te staan. Zo'n o-ring wordt -als 't goed is- meegeleverd bij een nieuw filterelement. Ook zit er een o-ring tussen bout en filterhuis, in de groef van de bout. Ook dat ringetje wordt erbij geleverd.
Succes verder, mooi project.
Kleine miscommunicatie ;)
Ik bedoelde niet de rubber O-ring boven op het filterhuis. Ik bedoelde de ringetjes boven en onder het oliefilter. 1 ervan staat op de foto:
foutje.JPG

Die dus.
Er zat trouwens geen rubberen O-ring bij het nieuwe filter :( Oude maar laten zitten.
Projectje schiet alleen niet op met dit weer, kan namelijk alleen maar buiten sleutelen. ;)
Nu nog een (hoog) crossstuur, hoog uitlaatje, noppenbandjes, handkappen, stuurkuipje, lange schokdempers/voorvork, bagagerekjes, beenkappen 8-)
 
Wie weet wat de maximum schokdemper lengte achter kan worden bij de XS. Dit in verband met de cardankoppeling?
 
Kleine miscommunicatie ;)
Ik bedoelde niet de rubber O-ring boven op het filterhuis. Ik bedoelde de ringetjes boven en onder het oliefilter. 1 ervan staat op de foto:
[afbeelding]
Die dus.
Er zat trouwens geen rubberen O-ring bij het nieuwe filter :( Oude maar laten zitten.
Projectje schiet alleen niet op met dit weer, kan namelijk alleen maar buiten sleutelen. ;)
Nu nog een (hoog) crossstuur, hoog uitlaatje, noppenbandjes, handkappen, stuurkuipje, lange schokdempers/voorvork, bagagerekjes, beenkappen 8-)~[/quote]

Er zit maar een ring in als 't goed is, tussen veer en filterelement. Tussen de veer en de bodem van het filterhuis hoeft er geen.
By the way, heb je al eens gekeken op " triples.de " en " yamaha-triples.org "?
Daar is heel veel waardevolle informatie te vinden. Ga bij laatstgenoemde site naar " library " en vervolgens " parts manuals ", daar vind je tekeningen van alle onderdelen en hoe ze in elkaar zitten.
V.w.b. de lengte van de veerelementen: er worden wel eens kortere gebruikt, langere lijken mij niet zo gunstig voor de homokineet, die komt immers onder een grotere hoek te staan. Misschien heeft iemand anders er ervaring mee.
 
Er zit maar een ring in als 't goed is, tussen veer en filterelement. Tussen de veer en de bodem van het filterhuis hoeft er geen.
By the way, heb je al eens gekeken op " triples.de " en " yamaha-triples.org "?
Daar is heel veel waardevolle informatie te vinden. Ga bij laatstgenoemde site naar " library " en vervolgens " parts manuals ", daar vind je tekeningen van alle onderdelen en hoe ze in elkaar zitten.
V.w.b. de lengte van de veerelementen: er worden wel eens kortere gebruikt, langere lijken mij niet zo gunstig voor de homokineet, die komt immers onder een grotere hoek te staan. Misschien heeft iemand anders er ervaring mee.
Sites had ik al gevonden, thanx.
Heb net even bij de parts manual van de 750 E op yamaha-triples.org gekeken en daar zit inderdaad maar 1 ring bij het oliefilter. In het werkplaatshandboek van de 750 D stonden er echter 2 (1 erboven, 1 eronder) :? Vandaar.

Vanwege de homokineet wil ik inderdaad weten wat de maximale hoek is die ie aankan ivm de lengte van de shocks :Y
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag de voorrem eens na gekeken. Het probleem zat um in de geleiders van de remblokken. Daar waren ze op vast gelopen waardoor ze niet meer voor of achteruit konden. Nadat ik de remblokken wat smaller heb gevijld op die plekken liepen ze weer mooi soepel. Gelijk de zuigers maar eens bekeken en de stofring losgehaald. Dit had ik niet moeten doen :X Een groot deel van de middag bezig geweest de borgring weer vast te zetten. Daar moet toch een makkelijkere manier voor zijn? B|
Binnenkort moet de voorvork er nog eens aan geloven, de keerringen vervangen.

Ik heb echter 1 probleem, de rechter binnenpoot heeft 2 pitten in het chroom precies boven de stofring :( Deze zal dus vervangen, cq gerepareerd moeten worden :N
Heeft iemand nog een goede binnenpoot, cq goede rechterpoot liggen voor mijn XS?

Ook is het startknopje afgebroken. Iemand die toevallig nog een rechter stuurhelft unit heeft liggen of een los startknopje, als deze tenminste uit te wisselen zijn?

Owja, aan de remleiding hangt een ringetje waarop 1/78 staat. Betekent dit dat de leidingen van januari 1978 zijn? :/
 
er zijn hier wel een aantal mensen die het adres hebben van iemand die binnenpoten opnieuw verchroomd voor ongeveer 55 euro. dus dat is ook nog een optie.
het startknopje is een vakervoorkomend euvel.
en die datum van je remleidingen klopt. wordt eens tijd om nieuwe te monteren denk ik. ik zou voor staal of rvs omvlochten gaan. heb je meteen geen last meer van te oude leidingen
 
er zijn hier wel een aantal mensen die het adres hebben van iemand die binnenpoten opnieuw verchroomd voor ongeveer 55 euro. dus dat is ook nog een optie.
het startknopje is een vakervoorkomend euvel.
en die datum van je remleidingen klopt. wordt eens tijd om nieuwe te monteren denk ik. ik zou voor staal of rvs omvlochten gaan. heb je meteen geen last meer van te oude leidingen
Dat is ook een idee, opnieuw verchromen. Wie weet het adres?
Ik ben van plan er een 2 delige stalen remleiding op te zetten :Y Geen verdeelstation, dus minder onderdelen, minder problemen 8-)
 
Vanmiddag ook nog ff wat bezig geweest voor de allroad-outfit.
Zoek de verschillen:
verschilyk1.jpg

Ff passen:
spatbordme2.jpg

8-)
 
~
Ook is het startknopje afgebroken. Iemand die toevallig nog een rechter stuurhelft unit heeft liggen of een los startknopje, als deze tenminste uit te wisselen zijn?

Startknopjes worden los geleverd door Uwe Friedrich, die kun je vinden op de Duitse site: " triples.de ". (Ersatzteile / Neuanfertigungen). Die kan een heleboel onderdelen leveren en berekent redelijke prijzen. Ik heb er goede ervaringen mee.
Ook bij mij was indertijd het knopje gesneuveld, ik heb toen tijdelijk die van de claxon overgezet. Die is er natuurlijk na verloop van tijd ook uitgeschoten, logisch want dat materiaal was even oud.
 
Kan iemand mij vertellen waarom er 2 standen "contact aan" zijn op het contactslot van mijn XS?
In totaal heeft ie 4 standen. De ene uiterste stand is uit en de andere uiterste stand is parkeerstand. Daartussenin zijn 2 "aan" standen. Bij beide standen werkt alles (starten, verlichting, etc) Bij de 2e stand vanaf uit (meest linkse) brandt gelijk het achterlicht ook mee terwijl de verlichting op "off" staat.
Volgens het stroomschema wordt in stand 1 gekoppeld: R, Br en R/Y
In stand 2 worden gekoppeld: R, Br, R/Y, L en L/R
De D types hebben dit niet, maar de E types wel. Waarom is dat? :? :? :?
 
Kan iemand mij vertellen waarom er 2 standen "contact aan" zijn op het contactslot van mijn XS?
In totaal heeft ie 4 standen. De ene uiterste stand is uit en de andere uiterste stand is parkeerstand. Daartussenin zijn 2 "aan" standen. Bij beide standen werkt alles (starten, verlichting, etc) Bij de 2e stand vanaf uit (meest linkse) brandt gelijk het achterlicht ook mee terwijl de verlichting op "off" staat.
Volgens het stroomschema wordt in stand 1 gekoppeld: R, Br en R/Y
In stand 2 worden gekoppeld: R, Br, R/Y, L en L/R
De D types hebben dit niet, maar de E types wel. Waarom is dat? :? :? :?

Ik heb het eens nagekeken bij de mijne (een "F" uit '79). De tweede "aan" stand is bedoeld om met "stadslicht" te rijden. De lichtschakelaar op de rechter stuurhelft heeft maar twee standen, aan en uit en daar schakel je groot- of dimlicht mee in. Bij jou gaat het kleine (4 Watt) lampje in de koplamp blijkbaar niet aan, bij de mijne wel. Meest voor de hand liggende conclusie: lampje stuk!
By the way: ik gebruik deze mogelijkheid eigenlijk nooit.
 
Rond 1978 werd het verplicht in de US dat met het starten van de motor ook de verlichting ging branden.
Om op de zaken vooruit te lopen werd dit schakelschema ook toegepast in andere afzetmarkten, maar in veel landen geldt die verlichtings-verplichting (nog) niet.
Op oudere modellen trof je dus zowel een on-off schakelaar aan als een tokkelaar voor dim- en grootlicht.
 
Ik heb het eens nagekeken bij de mijne (een "F" uit '79). De tweede "aan" stand is bedoeld om met "stadslicht" te rijden. De lichtschakelaar op de rechter stuurhelft heeft maar twee standen, aan en uit en daar schakel je groot- of dimlicht mee in. Bij jou gaat het kleine (4 Watt) lampje in de koplamp blijkbaar niet aan, bij de mijne wel. Meest voor de hand liggende conclusie: lampje stuk!
By the way: ik gebruik deze mogelijkheid eigenlijk nooit.
De conclussie is nog veel makkelijker, er zit geen stadslichie in! ;) Zit alleen maar een groot/dimlicht voor.
 
Rond 1978 werd het verplicht in de US dat met het starten van de motor ook de verlichting ging branden.
Om op de zaken vooruit te lopen werd dit schakelschema ook toegepast in andere afzetmarkten, maar in veel landen geldt die verlichtings-verplichting (nog) niet.
Op oudere modellen trof je dus zowel een on-off schakelaar aan als een tokkelaar voor dim- en grootlicht.
Owkee, heb niet op de koplamp gelet. Die zou dan moeten gaan branden als de motor draait?
 
Vanmiddag nog ff lekker bezig geweest aan de XS. Klein stuurkuipje gemonteerd en de achterkant onder handen genomen.
Ik heb het achterwiel er uit gehad en de remschijf schoon gemaakt. Ook de remklauw moest het ontgelden.
De achterbruglagering had wat speling, maar dit kon ik nog oplossen door de astappen een (kwart) slag vaster te zetten. Achterkant is dus ook weer gangbaar.
Nu alleen nog de remvloeistof vervangen en een goeie vorkpoot zien te scoren dan kan er in eerste instantie mee test gereden worden. Tis trouwens 2 trappen en lopen *O*
Dan zeer binnenkort een paar stalen remleidingen aanschaffen en het rubber verversen.

Als ik de motor start hoor ik in het begin een gegier/geratel komen van de nokkenasketting in de kop wat daarna weer gauw weg is. Moet de nokkenasketting nog op spanning komen dan? Ik zal de spanner binnenkort ook eens afstellen trouwens.
 
Als ik de motor start hoor ik in het begin een gegier/geratel komen van de nokkenasketting in de kop wat daarna weer gauw weg is. Moet de nokkenasketting nog op spanning komen dan? Ik zal de spanner binnenkort ook eens afstellen trouwens.

Nee, de olie moet efkes rond.
Bij mijn Japchop is dat ook erg hoorbaar; de eerste paar slagen zijn rauw, en plots wordt ze stil als de olie de kop heeft bereikt....altijd weer grappig.
Ik heb trouwens nog wel een voorvork liggen; niet de mooiste, wel bruikbaar (lichte pitting).
 
Laatst bewerkt:
Nee, de olie moet efkes rond.
Bij mijn Japchop is dat ook erg hoorbaar; de eerste paar slagen zijn rauw, en plots wordt ze stil als de olie de kop heeft bereikt....altijd weer grappig.
Ik heb trouwens nog wel een voorvork liggen; niet de mooiste, wel bruikbaar (lichte pitting).
Oke. Mooie check om te horen of de olie rond komt ;)
Van het weekend hoor ik van een kennis of ie nog een voorvork heeft liggen. Mocht dat niks worden dan kom ik bij je terug :Y
 
Vanavond de eerste 30 km gereden!!! *O* *O*
De voorrem heeft nog een olifant nodig om te remmen, maar het doet wat, de achterrem geeft een mooie rubberstreep op het asfalt.
De eerste gang was naar de benzinepomp om de tank vol te gooien. Bij het tankstation bleef ie nog niet stationair lopen. Vervolgens richting snelweg getufd en tussen 3 afslagen even 2 keer heen en 1 keer weer gescheurd 8-) Daarna even gestopt en hij bleef rustig stationair draaien nu, de carbs zijn dus redelijk schoon nu :Y (nog niet open gehad) Daarna nog wat stadsverkeer gedaan (stop and go)
De 2e versnelling ook even vol belast, deze bleef mooi in zijn plek :)
Wat mij opviel:
Voorrem is voor een olifant. Binnenkort toch maar stalen remleidingen monteren en eventueel de rempomp nader bekijken.
Onder de 3-4000 toeren is er veel mechanisch geluid uit het blok (nokkenasketting, primaire ketting?) en is ie wat bokkerig. Boven de 4000 toeren loopt ie lekker door. Heb de 160 gehaald op de snelweg. Wat is de top theoretisch?
Tis een leuk motortje :) :) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan