Triple XS

MZintruder

MF veteraan
23 jun 2006
1.365
0
NH
Omdat ik "het" gevoel niet had bij een 4-pitter, is het een 3-pitter geworden :Y
Voor een leuk prijsje gescoord:
xs1fk4.jpg

xs2qv9.jpg

xs3zx6.jpg

Een Yamaha XS 750. Heeft bijna 7 jaar stil gestaan, eerste afgifte 1978 en ff meer dan 78000 op de teller.
Vanavond de boel eens goed bekeken. De bougies zagen er als nieuw uit, de accu was half droog, bandjes zacht, maar na opgepompt hielden ze hun lucht vast.
De olie in het carter zag er mooi zwart uit en rook niet naar benzine.
Daarna de auto-accu uit het span er eens aangehangen en wat denk je, na wat doorstarten en de kickstarter liep ie ook nog! *O* Wel wat rot nog, maar het liep!
Het kofferrek is inmiddels gedemonteerd en wat nou het leuke was, de vorige eigenaar had de originele knippers in het bakje onder het zadel gedaan *O*
Binnenkort zal ik het XSje eens een grote beurt geven en dan lekker rijden! :]

Even voor de technizie, welk type XS is het? (ja, heb wat huiswerk op het forum gedaan)
kickstarter
oliepeilglaasje aan de rechterkant
volgens de verkoper electronische ontsteking
geen vergrote carterpan zo te zien
choke aan de linkerkant van de carbs (uittrekbaar)
Framenummer begint met 1T5-10

:)
 
Laatst bewerkt:
Hij is toppie hoor, en erg leuk dat doornroosje na een lange slaap zo mooi ontwaakte, ware het met enige aarzeling (lijkt ie soms op het baasje? }) )

Vent, heel veel veilige km's en veel plezier ermee gewenst.

Groetzelz, Fransoezje die er ook wel eens op weg wil skeuren
 
Das ook toevallig. Ik heb afgelopen dinsdag mijn XS-750 aan een medeforumer verkocht. Toen ik deze zag dacht ik gelijk dat hij hem weer doorverkocht had. Maar die van jouw heeft een kofferrek, had die van mij niet.

En natuurlijk meteen lopen!! :} :} :}

Veel plezier ermee
 
Das ook toevallig. Ik heb afgelopen dinsdag mijn XS-750 aan een medeforumer verkocht. Toen ik deze zag dacht ik gelijk dat hij hem weer doorverkocht had. Maar die van jouw heeft een kofferrek, had die van mij niet.
Misschien heb ik er wel een kofferrek opgezet O-) :P

Neuh, wil er zowieso eerst even op rijden. Eerste onderdeeltjes voor de reanimatie zijn als het goed is al binnen.
 
Even voor de technizie, welk type XS is het?
Framenummer begint met 1T5-10

Mag ik daar als trouw trippelaar een antwoord op geven?
Je hebt een 'E'.
Zoals je al meldt met de (beste van het stel) Mikuni II carb, oliepeilglas en iets betere prestaties t.o.v. z'n voorgangers.
Hogere compressie en kleinere eindreductie maken deze wel een giller (loopt ongeveer 500 hoger in toeren bij dezelfde snelheid en versnelling) dan z'n voorganger, maar daardoor ook iets 'levendiger & gretiger'.

Ik heb 'Maroon' altijd een schitterende kleur gevonden, helaas waren die van mij allemaal grijs/blauw/zwart.
Een vergrootte oliepan (i.s.m. verlenging van de oliepomp!) of een oliekoeler is geen luxe, maar ze kan zonder.
Tis echter wel aan te raden; triples kunnen moeilijk hun warmte kwijt.
Veel plezier ermee, en tot ziens op een P&P.
Komen de triples e-i-n-d-e-l-i-j-k in de meerderheid... ;)
 
Laatst bewerkt:
Mag ik daar als trouw trippelaar een antwoord op geven?
Je hebt een 'E'.
Zoals je al meldt met de (beste van het stel) Mikuni II carb, oliepeilglas en iets betere prestaties t.o.v. z'n voorgangers.
Hogere compressie en kleinere eindreductie maken deze wel een giller (loopt ongeveer 500 hoger in toeren bij dezelfde snelheid en versnelling) dan z'n voorganger, maar daardoor ook iets 'levendiger & gretiger'.

Ik heb 'Maroon' altijd een schitterende kleur gevonden, helaas waren die van mij allemaal grijs/blauw/zwart.
Een vergrootte oliepan (i.s.m. verlenging van de oliepomp!) of een oliekoeler is geen luxe, maar ze kan zonder.
Tis echter wel aan te raden; triples kunnen moeilijk hun warmte kwijt.
Veel plezier ermee, en tot ziens op een P&P.
Komen de triples e-i-n-d-e-l-i-j-k in de meerderheid... ;)
Ik zat stiekem al op je te wachten ;)
Dat het een E was vermoedde ik al na wat nazoeken, dank voor de bevestiging.
Hoe kan ik de temperatuur het beste in de gaten houden? Of hoe merk ik dat het te heet gaat worden? Zo'n metertje van Louis?
P&P zal er wel een keertje inzitten :Y
Welk wphb heb ik nodig, eentje van een XS 750 of is er een specifieke voor de XS 750 E?
Wat weer een vragen O-)
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik de temperatuur het beste in de gaten houden? Of hoe merk ik dat het te heet gaat worden? Zo'n metertje van Louis?

Dat kan, al meet dat ding meer de bloktemperatuur, niet de olietemperatuur...
Wanneer ze onregelmatig gaat lopen (overslaan) wordt ze duidelijk te heet.

Welk wphb heb ik nodig, eentje van een XS 750 of is er een specifieke voor de XS 750 E?

Ik gebruik er twee: een nederlandse en de engelse van Clymer.
De engelse is iets beter, maar de nederlandse heeft info die de engelse niet heeft (raar maar waar).
Een aparte voor specifiek de 'E' isser niet en heeft ook weinig zin, in principe zijn ze allemaal gelijk (D -> F).
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, al meet dat ding meer de bloktemperatuur, niet de olietemperatuur...
Wanneer ze onregelmatig gaat lopen (overslaan) wordt ze duidelijk te heet.Ik gebruik er twee: een nederlandse en de engelse van Clymer.
De engelse is iets beter, maar de nederlandse heeft info die de engelse niet heeft (raar maar waar).
Een aparte voor specifiek de 'E' isser niet en heeft ook weinig zin, in principe zijn ze allemaal gelijk (D -> F).
Oke, dank je wel! :)
 
Ik zat stiekem al op je te wachten ;)
Dat het een E was vermoedde ik al na wat nazoeken, dank voor de bevestiging.
Hoe kan ik de temperatuur het beste in de gaten houden? Of hoe merk ik dat het te heet gaat worden? Zo'n metertje van Louis?
P&P zal er wel een keertje inzitten :Y
Welk wphb heb ik nodig, eentje van een XS 750 of is er een specifieke voor de XS 750 E?
Wat weer een vragen O-)

Olietemperatuur bewaken:
Als je 't aandurft schroef je de carterpan er vanonder en dan boor je in de rechterzijkant daarvan een gat. Daar stop je dan een temperatuurgever in en draai er aan de binnenkant een moer op. (Is even zoeken, b.v. M14 x 1.5 is een gangbare maat.
Afdichten met wat geschikt materiaal van b.v. loctite.
Bij mij blijft dit al ruim 28 jaar dicht. Het klokje heb ik op listige wijze aan het -niet originele- stuur vast gemaakt.
Succes.
IMG_0406.jpg
 
Hey Johan is dat er 1 van Marktplaats van niet zo lang geleden? ;)
XS triples zijn leuke fietsen maar zelf ben ik er nooit aan begonnen..misschien beter ook met mijn collectie 8-) .
Ga je em verratten? Vind em zo wel lekker brikkig!
MZlllls,Rob.
 
Ben je gek: in 'Maroon' is het toch een prachtige fiets?!
Gewoon zó laten, bietsje opkalefateren en vooral veel :]
 
Hey Johan is dat er 1 van Marktplaats van niet zo lang geleden? ;)
XS triples zijn leuke fietsen maar zelf ben ik er nooit aan begonnen..misschien beter ook met mijn collectie 8-) .
Ga je em verratten? Vind em zo wel lekker brikkig!
MZlllls,Rob.
Nope, niet van marktplaats.
Voorlopig laat ik um zo. Eerst netjes rijdende maken en dan wat km draaien. Er zullen vanzelf wat aanpassingen komen. Klein (MZ) windschermpje ligt hier al klaar om pas te maken.
Het idee is om er een off/allroad uitvoering van te maken 8-)
Hoog op de poten, crossstuur, handkappen, hoge (sport) uitlaat, enz, enz. We zullen zien wat het gaat worden. Hij blijft wel voorlopig deze kleur houden.
 
Ben je gek: in 'Maroon' is het toch een prachtige fiets?!
Gewoon zó laten, bietsje opkalefateren en vooral veel :]
Pcies, aanpassingen komen gaandeweg wel.
Hebben de zijkapjes trouwens origineel zwarte of witte letters? Ik heb er namelijk 1 met zwarte en 1 met witte letters :?
 
Olietemperatuur bewaken:
Als je 't aandurft schroef je de carterpan er vanonder en dan boor je in de rechterzijkant daarvan een gat. Daar stop je dan een temperatuurgever in en draai er aan de binnenkant een moer op. (Is even zoeken, b.v. M14 x 1.5 is een gangbare maat.
Afdichten met wat geschikt materiaal van b.v. loctite.
Bij mij blijft dit al ruim 28 jaar dicht. Het klokje heb ik op listige wijze aan het -niet originele- stuur vast gemaakt.
Succes.
[afbeelding]
Dat is een goed idee inderdaad, maybe ga ik dat ook wel doen.
 
Sorry dat ik gebruik maak van je topic maar kan iemand mij vertellen hoe hoog de vlotters moeten staan?
 
Het idee is om er een off/allroad uitvoering van te maken 8-)
Hoog op de poten, crossstuur, handkappen, hoge (sport) uitlaat, enz, enz. We zullen zien wat het gaat worden. Hij blijft wel voorlopig deze kleur houden.
:Y *O* :} :9~

Dat wil ik wel zien!!! Is weer eens iets anders dan de zoveelste cafe-racert. Niet dat ik iets heb tegen caferacers, maar het lijkt wel een beetje de standaar om een seventies-bike om te bouwen tot caferacer.
Dan is de X van CrossCountry en de S van ????
 
Laatst bewerkt:
Nope, niet van marktplaats.
Voorlopig laat ik um zo. Eerst netjes rijdende maken en dan wat km draaien. Er zullen vanzelf wat aanpassingen komen. Klein (MZ) windschermpje ligt hier al klaar om pas te maken.
Het idee is om er een off/allroad uitvoering van te maken 8-)
Hoog op de poten, crossstuur, handkappen, hoge (sport) uitlaat, enz, enz. We zullen zien wat het gaat worden. Hij blijft wel voorlopig deze kleur houden.

Je gaat er toch niet in hakken he??????? :N Deze een keer niet hoor, en zeker de kleur niet. Gewoon die pracht tank zo laten. Maar ja, kan je bij jou nou ook verwachten dat iets standaard blijft? 8-)
Het idee is verder wel leuk, maar geen slijptol.

:W
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik gebruik maak van je topic maar kan iemand mij vertellen hoe hoog de vlotters moeten staan?

Mik I : 25,5 +/- 1mm,
Mik II: 26,5 +/- 1mm

Heppie dittem al gesien? http://cgi.ebay.nl/79-81-Yamaha-XS1100-XS850-Front-Brake-Calipers-Master_W0QQitemZ170198050242QQihZ007QQcategoryZ35592QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tis maar dat je het weet...
 
Das ook toevallig. Ik heb afgelopen dinsdag mijn XS-750 aan een medeforumer verkocht. Toen ik deze zag dacht ik gelijk dat hij hem weer doorverkocht had. Maar die van jouw heeft een kofferrek, had die van mij niet.
En ik dacht dat ie em in plaats van Gijs van je had gekocht. Tot ik wat details zag, zoals kofferrek, zadel/zijkapje met zwarte letters en nog zo wat. ;)

Volgens mij horen die letters dus inderdaad origineel wit te zijn, aangezien die van ReeGais ook aan twee kanten witte heeft. (lijkt mij ook logischer t.o.v. de rest van de bestikkering)
 
Mik I : 25,5 +/- 1mm,
Mik II: 26,5 +/- 1mm

Heppie dittem al gesien? http://cgi.ebay.nl/79-81-Yamaha-XS1100-XS850-Front-Brake-Calipers-Master_W0QQitemZ170198050242QQihZ007QQcategoryZ35592QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Tis maar dat je het weet...
Tnx, die klauwen heb ik niet zoveel aan want zijn anders dan die ik erop heb zitten. Maar zover ben ik nog lang niet, vandaag eindelijk die $%# oliefilterbout losgekregen en morgen moet ik eerst de velgen van de XJ verwisselen want daar zitten nieuwe bandjes om.
 
:Y *O* :} :9~

Dat wil ik wel zien!!! Is weer eens iets anders dan de zoveelste cafe-racert. Niet dat ik iets heb tegen caferacers, maar het lijkt wel een beetje de standaar om een seventies-bike om te bouwen tot caferacer.
Dan is de X van CrossCountry en de S van ????
X van Crosscountry en de S van Special natuurlijk! :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan