Triumph 5T alternator

moonert

MF'er
22 jan 2009
34
0
Veldhoven
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn Triton.Er zit een alternator (permanente magneet)in die de spanning voor de accu (12V) verzorgt maar ik weet niet wat voor een soort dit is.Er komen 3 draden uit maar weet niet of dit een 3-fase generator is of een enkele fase.Het blok is uit '56 dus voor de meeste onbekent.Zijn er nog oldtimerliefhebbers onder ons?

mvg Simon

ps niet vragen of ik al bij andere (oldtimer)forums ben geweest want dat ben ik ;(
 
Dat zijn wel erg hoge spanningen, de gemiddelde laadspanning van een accu hoort rond
de 13.8 volt te zijn

Staat er op de dynamo nog een naam of merk, ik google me een ongeluk maar zelfs
een electrisch schema is niet te vinden.

Twin4life
 
Even een mindspin, iemand die meer verstand heeft van electrotechniek zal me
waarschijnlijk verbeteren.

bij een opstelling met een vaste magneet die roteert. Volgens mij bepaald het aantal
spoelen, hoeveel fasen hij is. dus als je hem los zou halen en het aantal spoelen telt, zou je
het moeten weten

of denk ik nu te simpel

Twin4life
 
Ik heb m los gehad en het ding heeft 6 spoelen.Er zit nog geen spanningstabalisator achter dus vandaar de hoge spanningen.Ik heb er een liggen van de Yamaha xs650.Het is allemaal Lucas spul.

mvg Simon
 
Hier issie dan.De triton vna '51.Featherbed frame,racetank ,clipons,boranie velgen,manx achternaaf,lucas licht,short roadholders,high compressie zuigers,monblock 376,dresda achterbrug.

mvg Simon
full
 
Laatst bewerkt:
wauw!!!...........

kan je verder niet helpen met je electrische probleem; ik heb een italiaan (en wat jonger) maar wat een prachtige fiets........

cafe-racertje pur sang!! ton-up!!
 
ondertussen issie wel iets beter dan dattie hier staat maar het enige wat nog moet is dat kl*te spanningsregelingtje.Standaard erop ipv houtblokken ,hight compression zuigers,dikke monoblock en een goeie poetsbeurt doen wonderen.Ook is er nog meer aluminium op gekomen(nog meer,ja nog meer).Heb nog niet gereden maar dat komt goed in de toekomst.

mvg Simon
 
Hallo Simon,

De oude alternatoren hadden drie stel spoelen waarvan twee stel parallel geschakeld waren en het derde stel tegengesteld werkte en de spanning daardoor naar beneden bracht. Bij stadslicht werd dit laatste stel spoelen losgekopeld en het vermogen verhoogd. Bij gewoon licht aan werden alle drie de spoelstellen parallel geschakeld en kwam de alternator op vol vermogen.
Later werd de spanning afgeregeld via een zenerdiode (12V systeem).
Moderne alternatoren zijn ingegoten in kunsthars en de weerstand tussen de drie draden is bij alle combinatie gelijk. Tegenwoordig worden deze alternatoren geregeld door een gecombineerde gelijkrichter/spanningsregelaar van bv BoyerBransden.
Als er op je motor een gelijkrichter/spanningsregelaar zit met drie gele draden verbonden met de drie draden van de alternator (en een rode en een zwarte draad voor resp. plus en min) dan weet je meteen dat je een drie-fasen alternator hebt.

veel succes en veel mooi weer toegewenst.

Jan Stellingwerff
 
:^

Maar wat is nu je probleem? Ik kan het niet echt uit de openingspost halen, later zeg je wel dat je gelijkgericht tot wel 28V meet. Is dat belast of open, na de gelijkrichter?
e zou zeggen dat je met belasting (accu) en een zener als dump-ballast normaal moet kunnen draaien.
 
Dit is open gemeten.Zal eens proberen wat ie doet belast.momenteel ligt de versnellingsbak eronder uit (keering lekte en irriteerde).Dus als het spul weer up en running is praten we verder.Toch bedankt allemaal.

mvg Simon
 
Hallo Simon,


Als er op je motor een gelijkrichter/spanningsregelaar zit met drie gele draden verbonden met de drie draden van de alternator (en een rode en een zwarte draad voor resp. plus en min) dan weet je meteen dat je een drie-fasen alternator hebt.

veel succes en veel mooi weer toegewenst.

Jan Stellingwerff
:^
ik had een tr7rv uit '73, veel moderner dus. deze had een 2 fase dynamo, volgens hetzelfde principe, gewoon een draaiende magneet als rotor, met 2 draden.
toen dat ding doorbrandde heb ik er een 3fase stator uit een trident op gezet, deze had 3 gele draden.
ik moest toen alleen mijn gelijkrichtbrug uitbreiden.

als ik jou was zou ik beginnen met de drie draden onafhankelijk naar massa doormeten en daarna ten opzichte van elkaar.
maar ik gok dat je een 3fase dynamo hebt van een trident.
 
Terug
Bovenaan Onderaan