Triumph 900/1200 GT/ Rally/Pro. De nieuwe serie

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Het nieuwe model van Triump. De 900/1200 serie basis/ GT/ GT pro/ Rally/ Rally pro.
Aanvankelijk leek het prima om in te voegen in het bestaande Tiger topic. Daar zijn echter zoveel types dat berichten over deze net uitgekomen motor ondergesneeuwd worden en bezitters en toekomstige bezitters dit niet gaan vinden. Daarom dit topic. Het is immers een echt nieuw model met nieuw frame, subframe, nieuwe ontwikkelde motor en electronica.
dus hier een beschrijving, goede punten, zwakke punten, ervaringen, foto’s en modificaties.

Het eerste garantie gevalletje al gehad bij 6000 km, het asje van de gearbox naar schakelvork roestte. Ik denk exemplarisch want het vervangen onderdeel blijft wel zwart ipv roestbruin.

Na een klein onderuitje in Luxemburg toch gekozen voor de tankbeugels. de schade viel trouwens mee, wat krasjes op de handkap, kwaliteit dus! 😎
als je kiest voor de tankbeugels, dan worden daar de mistlampen op gemonteerd. Ze staan dan verder uit
elkaar, dan de standaard montageplaats, wat ik een mooier gezicht vind.


De fabrieksbanden (Bridgestone A41 Battlax) zijn niet slecht, maar kies binnenkort toch voor de banden van Pirelli, De Scorpion Rally Street of Scorpion Trail 2. Addendum 06-01-2023: Na zoeken en vergelijken waarschijnlijk de Dunlop Traimax Meridian.

Na 10.000 km toch gekozen om weer te kiezen voor een Osco kettingsmeersysteem.

Binnenkort de zijkoffers van Triump, expedition. Foto’s en ervaringen volgen.

Het verbruik: In review van verschillende bladen wordt gejubeld over een verbruik van 1op 22 en meer. Dat is erg positief, in de sportstand haaal ik 1 op 18, wat nog best netjes is. Bij normaal rijden is een krappe 1 op 19 te halen. De tank is 21 liter, en de reserve springt erg snel aan. Bij 280 km ongeveer. Je kunt dan nog 100 km rijden. Addendum 19/03: Met reservetankje in koffer leeg gereden. Er ging 19,7 in, bij 318 kilometer op de dagteller stond ik stil. Dit was wel in de winter met rijden veel bebouwde kom.


Het Bluetooth CONNECTIVITY SYSTEM leek feilloos te werken, navigatie ook. Maar hij stopte mijn muziek, ook als alle instellingen goed staan. Dus die BT module is toch minder goed dan gedacht. Zeker als je al een navigatie systeem hebt, is het minder zinvol. Er is in het scherm geen grafische kaart zichtbaar, het zijn eenvoudig aanwijzingen, maar als je zonder navigatie rijdt, is het wel een nuttige toevoeging.

Het instrumentarium, mooi weergegeven en naar eigen smaak in te stellen, kleur, schermen en wat je snel oproepbaar wilt hebben in de zichtbare vlakken. Het kan in het begin afleiden, althans, bij mij.

De quickshifter: zat er toevallig op en was er niet specifiek naar op zoek, maar wil nooit meer zonder. En geen klapje verkeerd.
 

Bijlagen

  • DEE692A5-287F-4791-8A5E-E45A7D754B9B.jpeg
    DEE692A5-287F-4791-8A5E-E45A7D754B9B.jpeg
    204,1 KB · Weergaven: 113
  • 6382849B-5D02-4293-853B-AF5B5CAD4813.jpeg
    6382849B-5D02-4293-853B-AF5B5CAD4813.jpeg
    431 KB · Weergaven: 108
  • EAE0DBB5-D837-4B47-93A6-E43B60C2529A.jpeg
    EAE0DBB5-D837-4B47-93A6-E43B60C2529A.jpeg
    335,7 KB · Weergaven: 127
  • C5DB1D3C-73DF-4F4D-8B35-D0308F03C05C.jpeg
    C5DB1D3C-73DF-4F4D-8B35-D0308F03C05C.jpeg
    640,8 KB · Weergaven: 113
  • 02550FF1-5A3E-4FBD-AEF8-131A6D66B5D3.jpeg
    02550FF1-5A3E-4FBD-AEF8-131A6D66B5D3.jpeg
    633,5 KB · Weergaven: 114
  • 8D2C4908-313F-45C7-8D39-B6CC944F314D.jpeg
    8D2C4908-313F-45C7-8D39-B6CC944F314D.jpeg
    163,7 KB · Weergaven: 112
  • FD4AC948-1D47-424F-BC01-2889FF62D715.jpeg
    FD4AC948-1D47-424F-BC01-2889FF62D715.jpeg
    350,3 KB · Weergaven: 110
  • F46A63E2-26FD-4A6E-85D0-CDEDA5651295.jpeg
    F46A63E2-26FD-4A6E-85D0-CDEDA5651295.jpeg
    285,5 KB · Weergaven: 101
  • 46B4ACE4-D161-41D1-BB38-B986A84808E3.jpeg
    46B4ACE4-D161-41D1-BB38-B986A84808E3.jpeg
    515,3 KB · Weergaven: 102
Laatst bewerkt:
Met mijn 1,84 nog net wat last van wat rijwind, om die reden een opzetruitje van Puig. Sluit mooi aan. Ik hoor nu bij alle snelheden het prachtige geluid van de motor in plaats van gebulder. Ik hoorde overigens enkele proefpiloten over het onregelmatige karakter, dat heeft te maken met een andere ontstekingsvolgorde. Hij voelt en klinkt als een grote tweecilinder. Daar moet je van houden. Hou je van 4 - in lijn of van de zeer soepele driecilinder dan is dit niet jouw motor.
 

Bijlagen

  • B1E0F84F-3946-430A-909A-C284C4AB49EF.jpeg
    B1E0F84F-3946-430A-909A-C284C4AB49EF.jpeg
    167,9 KB · Weergaven: 33
  • 9AAD537E-3C93-4BE3-AF1F-615951BBFF0C.jpeg
    9AAD537E-3C93-4BE3-AF1F-615951BBFF0C.jpeg
    123,5 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Bij koude en kans op gladheid mooi weergegeven.
 

Bijlagen

  • 167DFA19-DFE2-48C9-B4CF-6295B6EAB9E6.jpeg
    167DFA19-DFE2-48C9-B4CF-6295B6EAB9E6.jpeg
    160,3 KB · Weergaven: 71
Na de nodige proefritten en tientallen filmpjes op Youtube te hebben bekeken, heb ik een paar weken geleden de knoop doorgehakt en de Tiger 1200 GT Pro besteld. Ik heb ook op de 900 gereden en die reed prima, maar ik vond het niet veel specialer dan mijn eigen Tracer 900 GT :o, dus daarna ben ik me op een andere klasse gaan richten, zoals de KTM 1290 Super Adventure S. Die reed fantastisch, maar voor mij had de Tiger toch net wat dingetjes extra, zoals cardan aandrijving, hill hold functie, de soepele quickshifter, comfortabeler zithouding etc. en daarbij vind ik de Tiger mooier dan de KTM *D Ook heb ik nog even aan de BMW R 1250 GS gedacht, maar met een beetje leuke aankleding kom je dan al gauw in een heel andere prijsklasse terecht, net als bij de Multistrada V4S overigens.

Mijn mooie Tracer heb ik al ingeleverd, zodat de TomTom overgezet kan worden. Met dit weer rijd ik meestal toch niet. De dealer kan nu lekker aan de slag met het plaatsen van alle accessoires (koffers, valbeugels, verwarmd zadel, quadlock dingetje, mount voor de TomTom zodat deze boven het TFT scherm komt, stuurverhogers, knipperlichten, skidplate en andere beschermingsdingen) en dan kan ik de Tiger in januari ophalen. Hopelijk ligt er dan niet net een pak sneeuw. Zal ik wel weer hebben })

20221122_121810.jpg
 
Mooie motor, kun je later ook een foto plaatsen met alle accessoires gemonteerd ? Ik overweeg ook de aankoop van een paar accessoires uit jouw lijst.
 
Na de nodige proefritten en tientallen filmpjes op Youtube te hebben bekeken, heb ik een paar weken geleden de knoop doorgehakt en de Tiger 1200 GT Pro besteld. Ik heb ook op de 900 gereden en die reed prima, maar ik vond het niet veel specialer dan mijn eigen Tracer 900 GT :o, dus daarna ben ik me op een andere klasse gaan richten, zoals de KTM 1290 Super Adventure S. Die reed fantastisch, maar voor mij had de Tiger toch net wat dingetjes extra, zoals cardan aandrijving, hill hold functie, de soepele quickshifter, comfortabeler zithouding etc. en daarbij vind ik de Tiger mooier dan de KTM *D Ook heb ik nog even aan de BMW R 1250 GS gedacht, maar met een beetje leuke aankleding kom je dan al gauw in een heel andere prijsklasse terecht, net als bij de Multistrada V4S overigens.

Mijn mooie Tracer heb ik al ingeleverd, zodat de TomTom overgezet kan worden. Met dit weer rijd ik meestal toch niet. De dealer kan nu lekker aan de slag met het plaatsen van alle accessoires (koffers, valbeugels, verwarmd zadel, quadlock dingetje, mount voor de TomTom zodat deze boven het TFT scherm komt, stuurverhogers, knipperlichten, skidplate en andere beschermingsdingen) en dan kan ik de Tiger in januari ophalen. Hopelijk ligt er dan niet net een pak sneeuw. Zal ik wel weer hebben })

Bekijk bijlage 1828824
Lady-M, gefeliciteerd met je aankoop, bij dezelfde dealer zie ik. Prachtig ding ook, op de cardan ben ik wel jaloers. Je pakt meteen lekker uit met de opties. koffers er meteen bij, Expedition? Het lange wachten is begonnen!
 
Lady-M, gefeliciteerd met je aankoop, bij dezelfde dealer zie ik. Prachtig ding ook, op de cardan ben ik wel jaloers. Je pakt meteen lekker uit met de opties. koffers er meteen bij, Expedition? Het lange wachten is begonnen!
Mooie motor, kun je later ook een foto plaatsen met alle accessoires gemonteerd ? Ik overweeg ook de aankoop van een paar accessoires uit jouw lijst.
Dankjulliewel *D Het gaat inderdaad om de (zwarte) Expedition koffers. Bij Motea hebben ze momenteel wel interessante aanbiedingen. Ze hebben koffers (en voordelige binnentassen) en ook die zachtere tassen die ook op zo'n zelfde soort rek worden geplaatst als de koffers. Ik kon mijn motor in eerste instantie niet vinden bij het selecteren van de juiste motor, dat drop down menuutje werkt een beetje vreemd, maar uiteindelijk wel gevonden en ze hebben véél *O*
 
Oh, scheelt dat veel? Ik haal ze bij de dealer voor de officiële Triumph koffers.
 
Oh, scheelt dat veel? Ik haal ze bij de dealer voor de officiële Triumph koffers.
Ja, ik ook, maar zag later die koffers bij Motea. Is hun eigen merk denk ik, maar zien er ook goed uit en zijn wel voordeliger. Ze hebben ook andere koffers, met wat rondere, zachtere vormen. Een beetje wat ik op de Tracer heb. Ik kijk even of ik de link hier kan neerzetten: Motorfiets Koffer + Koffer Drager Zijtas Universeel Bagtecs SC22
Kost maar € 178 nu en dat is inclusief rek. Die koffers zijn wel kleiner, net als op mijn Tracer, die zijn ook iets van 20 liter. Met een roltas op mijn buddyseat erbij kon ik me altijd prima redden. Ik heb toch nooit iemand achterop. Edit: in de reviews zie ik wel dat sommige mensen een beetje hebben moeten knutselen. Voor mij een reden om het dan maar niet te kopen, maar als je handig bent...en er zijn nog andere koffers volgens mij. Best de moeite waard om er even rond te neuzen.
 
Ik keek even, best aardig maar ga voor de officiële. Ook omdat die beugels erg stevig zijn, dus bij een kleine valpartij is ook de achterkant wat beschermd.
 
Ik heb er even op gepast voor je😎
 

Bijlagen

  • F5834B5D-DA46-4C00-B4F0-033638F1C397.jpeg
    F5834B5D-DA46-4C00-B4F0-033638F1C397.jpeg
    264,9 KB · Weergaven: 68
En de koffers. Rechts iets meer uitstekend vanwege de uitlaat. Scheelt 10 cm. Toch vond ik deze mooier dan de “Trekker” set, welke een grote en kleinere koffer van kunststof hebben. De indicator laat zien of de koffer goed is vergrendeld.
 

Bijlagen

  • C980C548-EACA-4A08-A8A1-9F80751F1AFF.jpeg
    C980C548-EACA-4A08-A8A1-9F80751F1AFF.jpeg
    184,1 KB · Weergaven: 70
  • 231A97C5-274B-469B-B453-8827EDFC238A.jpeg
    231A97C5-274B-469B-B453-8827EDFC238A.jpeg
    206,9 KB · Weergaven: 68
  • 635B0FD4-69D0-4909-97E1-03FDC0CCFDAC.jpeg
    635B0FD4-69D0-4909-97E1-03FDC0CCFDAC.jpeg
    162,8 KB · Weergaven: 71
  • ED85E887-13B1-4B18-9CEE-5AB22ECDB962.jpeg
    ED85E887-13B1-4B18-9CEE-5AB22ECDB962.jpeg
    122 KB · Weergaven: 70
  • 28708105-090B-469C-92E8-6BCD9187ED09.jpeg
    28708105-090B-469C-92E8-6BCD9187ED09.jpeg
    210,6 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Ben ook in het bezit van een Rally Pro. Nog niet superveel op gereden (4244 km) omdat ik afgelopen mei in Engeland nogal hardhandig in aanraking kwam met een auto. Inmiddels de motor weer hersteld en zelf ook weer 😊
Heb de alu koffers van Triumph erop (origineel Givi) met daarin de binnentassen van Givi. Tevens wind deflectors van Puig naast het originele windscherm. Bovenop dat scherm de wind deflector van Triumph. Had er voorheen een van Wunderlich en die vond ik persoonlijk fijner werken, maar bij de reparatie na het ongeluk is deze door de motorzaak vervangen door het Triumph exemplaar.
Heb nu voor me op tafel de zijstandaard verbreder van Touratech liggen, die komt er komende dinsdag op, momenteel 1 graad in de garage, mij iets te koud om te sleutelen 🥶
Op de alu koffers overigens rubber stickers zodat ik er niet steeds van die strepen op krijg als ik er met de laars over ga bij op- en afstappen.
zit nog te denken over andere valbeugels, onder en boven. De onderste hielden zich niet zo heel goed bij het ongeluk en ik hoor niet al te beste verhalen over de originele bovenste beugels van Triumph.
 

Bijlagen

  • CEF68A8B-D2DE-498D-B472-46E84608C2EC.jpeg
    CEF68A8B-D2DE-498D-B472-46E84608C2EC.jpeg
    622,9 KB · Weergaven: 61
Tevens een Cobrra Nemo 2 oiler erop gezet. Moet ‘m alleen nog wat finetunen want hij koos er meteen voor zich spontaan te legen op de garagevloer. Op de kofferbeugels de Givi toolbox en op de schijfrem een, niet minder dan ideaal, Roadloc schijfremslot dat ik ook voorheen op mijn BMW GS had.
 

Bijlagen

  • 1DE23E40-FE87-4BB1-A551-CB93AE9303B4.jpeg
    1DE23E40-FE87-4BB1-A551-CB93AE9303B4.jpeg
    330,5 KB · Weergaven: 68
  • 5D104C12-9890-47C7-86F9-C9719653DA5B.jpeg
    5D104C12-9890-47C7-86F9-C9719653DA5B.jpeg
    339,5 KB · Weergaven: 67
  • 59B73741-9100-4DE9-9D0E-538B7C751EFC.jpeg
    59B73741-9100-4DE9-9D0E-538B7C751EFC.jpeg
    339,8 KB · Weergaven: 68
Hoop overigens dat er nog wat meer eigenaren van de nieuwe Tiger-lichting reageren in dit topic. Zie op motor-forum vooral de oude 800 en 1200 Tigers en de 1050-modellen.
 
Ben ook in het bezit van een Rally Pro. Nog niet superveel op gereden (4244 km) omdat ik afgelopen mei in Engeland nogal hardhandig in aanraking kwam met een auto. Inmiddels de motor weer hersteld en zelf ook weer 😊
Heb de alu koffers van Triumph erop (origineel Givi) met daarin de binnentassen van Givi. Tevens wind deflectors van Puig naast het originele windscherm. Bovenop dat scherm de wind deflector van Triumph. Had er voorheen een van Wunderlich en die vond ik persoonlijk fijner werken, maar bij de reparatie na het ongeluk is deze door de motorzaak vervangen door het Triumph exemplaar.
Heb nu voor me op tafel de zijstandaard verbreder van Touratech liggen, die komt er komende dinsdag op, momenteel 1 graad in de garage, mij iets te koud om te sleutelen 🥶
Op de alu koffers overigens rubber stickers zodat ik er niet steeds van die strepen op krijg als ik er met de laars over ga bij op- en afstappen.
zit nog te denken over andere valbeugels, onder en boven. De onderste hielden zich niet zo heel goed bij het ongeluk en ik hoor niet al te beste verhalen over de originele bovenste beugels van Triumph.
Groen, mooie kleur!

pech van je ongeval, en mooi dat de boel weer hersteld is, en jij ook. Zijn je koffers de Expeditions? Wist niet dat dit van Givi was. Ik moet de binnentassen nog kopen, als Givi goedkoper is..

Wat die beugels betreft, ik weet niet de toedracht was van je ongeval, maar bij kleine slippers en valpartijen lijken ze stevig. Op hoge snelheid en harde inpact met auto’s gaat alles kapot denk ik.

ik overweeg nog handbeschermerbeugels van staal, zodat bij uitglijden de rem- en koppelingshendel beter beschermd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoop overigens dat er nog wat meer eigenaren van de nieuwe Tiger-lichting reageren in dit topic. Zie op motor-forum vooral de oude 800 en 1200 Tigers en de 1050-modellen.
Dat zou leuk zijn, daarom ook dit aparte topic, zoals beschreven in openingspost. Dit zal met de tijd wel komen als er ook tweedehands motoren beschikbaar komen, nu worden de meeste nog nieuw aangeschaft, en het is niet de goedkoopste.
 
Tevens een Cobrra Nemo 2 oiler erop gezet. Moet ‘m alleen nog wat finetunen want hij koos er meteen voor zich spontaan te legen op de garagevloer. Op de kofferbeugels de Givi toolbox en op de schijfrem een, niet minder dan ideaal, Roadloc schijfremslot dat ik ook voorheen op mijn BMW GS had.
Die toolbox, die is handig.
 
Groen, mooie kleur!

pech van je ongeval, en mooi dat de boel weer hersteld is, en jij ook. Zijn je koffers de Expeditions? Wist niet dat dit van Givi was. Ik moet de binnentassen nog kopen, als Givi goedkoper is..

Wat die beugels betreft, ik weet niet de toedracht was van je ongeval, maar bij kleine slippers en valpartijen lijken ze stevig. Op hoge snelheid en harde inpact met auto’s gaat alles kapot denk ik.

ik overweeg nog handbeschermerbeugels van staal, zodat bij uitglijden de rem- en koppelingshendel beter beschermd zijn.
De koffers zijn voor zover ik weet de Trekker koffers van Givi. Made to measure voor Triumph.

Barkbusters overweeg ik ook ja, maar ik moet t een beetje kalm aan doen met aanschaffen van allerlei accessoires 😄 wil me daar nogal eens in laten meeslepen.
 
Tegen de pekel acf 50. Daar wordt hij ook erg schoon van. Tevens door de Osco minder rondspattend vet.
 

Bijlagen

  • B19EC717-ECFE-4B6A-8467-A3A65EB1DDE0.jpeg
    B19EC717-ECFE-4B6A-8467-A3A65EB1DDE0.jpeg
    202,2 KB · Weergaven: 46
Zo de winter door, op redelijke dagen met een goed anti corrosie middel een ritje.
 

Bijlagen

  • 72CB9DE2-712B-49BB-BC05-2A05FCF48FBF.jpeg
    72CB9DE2-712B-49BB-BC05-2A05FCF48FBF.jpeg
    283,3 KB · Weergaven: 37
Terug
Bovenaan Onderaan