Triumph 900 Sprint reageerde niet op indrukken van de start-toets en de oplossing.

Nursery_Cryme

MF veteraan
13 mei 2009
7.633
54
Amsterdam
Mijn Triumph 900 Sprint wilde na een paar keer in de regen te hebben gestaan helemaal niet meer reageren op de start-toets.
De oplossing was zo kinderlijk eenvoudig dat ik het niet kan nalaten om hem hier te delen:

De starttoets zit samen met de lichtschakelaar en de emergency-switch in één behuizing. Als je daarvan de twee
schroeven er uit draait komt het huisje keurig los en valt het in twee helften. De contacten van de start-schakelaar
komen dan direct in het zicht. Dan alleen nog een klein kruiskopje waardoor het schakelaartje in delen
uiteen valt (let op dat het veertje niet weg springt en onthoud hoe hij geplaatst is. Nu zijn alle delen die kunnen
worden gereinigd in het zicht. Let op, contactspray kan wel iets helpen maar is meestal alleen maar uitstel van ellende.

Ik schraap voorzichtig met een platte schroevendraaier totdat de contact-delen weer mooi opglimmen.
Heel officieel zou een klein koper-borsteltje nog netter moeten werken.

(Tip: Zet de mini onderdeeltjes weer op hun plaats met een telefoontang of een punt-tangetje.
Als je dat met de vingers doet belemmeren die je zicht op het gepruts.)

Lang verhaal kort: De machine start en loopt weer als een zonnetje.

Laatst bewerkt:

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
20.848
6.832
Den Haag
Mijn Triumph 900 Sprint wilde na een paar keer in de regen te hebben gestaan helemaal niet meer reageren op de start-toets.
De oplossing was zo kinderlijk eenvoudig dat ik het niet kan nalaten om hem hier te delen:

De starttoets zit samen met de lichtschakelaar en de emergency-switch in één behuizing. Als je daarvan de twee
schroeven er uit draait komt het huisje keurig los en valt het in twee helften. De contacten van de start-schakelaar
komen dan direct in het zicht. Dan alleen nog een klein kruiskopje waardoor het schakelaartje in delen
uiteen valt (let op dat het veertje niet weg springt en onthoud hoe hij geplaatst is. Nu zijn alle delen die kunnen
worden gereinigd in het zicht. Let op, contactspray kan wel iets helpen maar is meestal alleen maar uitstel van ellende.

Ik schraap voorzichtig met een platte schroevendraaier totdat de contact-delen weer mooi opglimmen.
Heel officieel zou een klein koper-borsteltje nog netter moeten werken.

(Tip: Zet de mini onderdeeltjes weer op hun plaats met een telefoontang of een punt-tangetje.
Als je dat met de vingers doet belemmeren die je zicht op het gepruts.)

Lang verhaal kort: De machine start en loopt weer als een zonnetje.
Dit is te voorkomen door er 1 keer per jaar wat WD40 in te spuiten.

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
20.848
6.832
Den Haag
Ok, dank. Ik zie dat er ook specifieke contactspray in de WD40 lijn zit, is die dan het meest aan te raden of gewoon de klassieke WD40?
Dat weet ik niet, ik heb gewone WD40 gebruikt, en dat werkte goed. Toevallig ook bij verschillende Triumphs, zowel om te voorkomen als om te genezen.

_HaV_

MF veteraan
Donateur
9 jun 2005
5.261
396
Westereen / Zwaagwesteinde
En ik maar denken... nu komt de grap... .... na het weer in elkaar zetten van de schakellaar... nog steeds niets... nada... njente... noppes... zoiets iets in de trend van... en toen bedacht ik me dat ik om te kunnen starten de koppeling in moet knijpen... :+

Maar ja een beetje wd40 doet wonderen... ook om de knipperlicht schakelaar gangbaar te houden... die van mij lijkt ook niet zo van de regen te houden op dat gebied.

Bovenaan Onderaan