Triumph 900 Sprint reageerde niet op indrukken van de start-toets en de oplossing.

Nursery_Cryme

MF veteraan
13 mei 2009
7.739
133
Amsterdam
Mijn Triumph 900 Sprint wilde na een paar keer in de regen te hebben gestaan helemaal niet meer reageren op de start-toets.
De oplossing was zo kinderlijk eenvoudig dat ik het niet kan nalaten om hem hier te delen:

De starttoets zit samen met de lichtschakelaar en de emergency-switch in één behuizing. Als je daarvan de twee
schroeven er uit draait komt het huisje keurig los en valt het in twee helften. De contacten van de start-schakelaar
komen dan direct in het zicht. Dan alleen nog een klein kruiskopje waardoor het schakelaartje in delen
uiteen valt (let op dat het veertje niet weg springt en onthoud hoe hij geplaatst is. Nu zijn alle delen die kunnen
worden gereinigd in het zicht. Let op, contactspray kan wel iets helpen maar is meestal alleen maar uitstel van ellende.

Ik schraap voorzichtig met een platte schroevendraaier totdat de contact-delen weer mooi opglimmen.
Heel officieel zou een klein koper-borsteltje nog netter moeten werken.

(Tip: Zet de mini onderdeeltjes weer op hun plaats met een telefoontang of een punt-tangetje.
Als je dat met de vingers doet belemmeren die je zicht op het gepruts.)

Lang verhaal kort: De machine start en loopt weer als een zonnetje.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Triumph 900 Sprint wilde na een paar keer in de regen te hebben gestaan helemaal niet meer reageren op de start-toets.
De oplossing was zo kinderlijk eenvoudig dat ik het niet kan nalaten om hem hier te delen:

De starttoets zit samen met de lichtschakelaar en de emergency-switch in één behuizing. Als je daarvan de twee
schroeven er uit draait komt het huisje keurig los en valt het in twee helften. De contacten van de start-schakelaar
komen dan direct in het zicht. Dan alleen nog een klein kruiskopje waardoor het schakelaartje in delen
uiteen valt (let op dat het veertje niet weg springt en onthoud hoe hij geplaatst is. Nu zijn alle delen die kunnen
worden gereinigd in het zicht. Let op, contactspray kan wel iets helpen maar is meestal alleen maar uitstel van ellende.

Ik schraap voorzichtig met een platte schroevendraaier totdat de contact-delen weer mooi opglimmen.
Heel officieel zou een klein koper-borsteltje nog netter moeten werken.

(Tip: Zet de mini onderdeeltjes weer op hun plaats met een telefoontang of een punt-tangetje.
Als je dat met de vingers doet belemmeren die je zicht op het gepruts.)

Lang verhaal kort: De machine start en loopt weer als een zonnetje.
Dit is te voorkomen door er 1 keer per jaar wat WD40 in te spuiten.
 
Ok, dank. Ik zie dat er ook specifieke contactspray in de WD40 lijn zit, is die dan het meest aan te raden of gewoon de klassieke WD40?
Dat weet ik niet, ik heb gewone WD40 gebruikt, en dat werkte goed. Toevallig ook bij verschillende Triumphs, zowel om te voorkomen als om te genezen.
 
Mijn Triumph 900 Sprint wilde na een paar keer in de regen te hebben gestaan helemaal niet meer reageren op de start-toets.
De oplossing was zo kinderlijk eenvoudig dat ik het niet kan nalaten om hem hier te delen:
En ik maar denken... nu komt de grap... .... na het weer in elkaar zetten van de schakellaar... nog steeds niets... nada... njente... noppes... zoiets iets in de trend van... en toen bedacht ik me dat ik om te kunnen starten de koppeling in moet knijpen... :+

Maar ja een beetje wd40 doet wonderen... ook om de knipperlicht schakelaar gangbaar te houden... die van mij lijkt ook niet zo van de regen te houden op dat gebied.
 
En ik maar denken... nu komt de grap... .... na het weer in elkaar zetten van de schakellaar... nog steeds niets... nada... njente... noppes... zoiets iets in de trend van... en toen bedacht ik me dat ik om te kunnen starten de koppeling in moet knijpen... :+

Maar ja een beetje wd40 doet wonderen... ook om de knipperlicht schakelaar gangbaar te houden... die van mij lijkt ook niet zo van de regen te houden op dat gebied.
Uiteindelijk was het schakelaartje van de koppelingshandle ook hard toe aan een reinigingsbeurt, ik dacht dat dat lastig zou zijn omdat dat helemaal aan de ondezijde vande handlebar zit. Totale onzin natuurlijk, kwestie van 1 schroef losdraaien en het schakelaarhuisje ligt al in je hand.
Dat huisje kan je openklappen en... zoals te verwachten was waren ook die contacten groen uitgeslagen. En wat is zo'n mini-borsteltje met koperhaartjes dan een uitkomst, klusje afronden met WD40. Er blijft nu alleen bij mij een vraag over: Kan ik ook de schakelaar bereiken die het neutraal-lampje aanstuurt of zit dat ergens diep verborgen in het motorblok?
 
Volgens mij zit die aan de zijkant in het motorblok, ergens bij het voortandwiel in de buurt.
Maar die schakelaar zit in het blok/olie, dus daar kan bijna geen corrosie ontstaan. Enige is de connector, die kun je schoonmaken.
 
Volgens mij zit die aan de zijkant in het motorblok, ergens bij het voortandwiel in de buurt.
Maar die schakelaar zit in het blok/olie, dus daar kan bijna geen corrosie ontstaan. Enige is de connector, die kun je schoonmaken.
Ok, ik meen me te herinneren dat de motor toen ik heb gekocht gestart kon worden met de versnelling in neutraal, dus de koppeling hoefde niet per se te worden ingeknepen. Niet dat het nu nog heel belangrijk is wat mij betreft, het inknijpen van de koppeling is genoeg om de motor te starten.

Samen met 'contact' en starttoets dan hè?
 
Ok, ik meen me te herinneren dat de motor toen ik heb gekocht gestart kon worden met de versnelling in neutraal, dus de koppeling hoefde niet per se te worden ingeknepen.
Was dat je huidige motor of een andere motor ;-)

Ik heb meerdere Yamaha's gehad. Die kun je gewoon starten in neutraal. In een versnelling moet je de koppeling erbij intrekken. Bij Triumph is het standaard dat je de koppeling erbij in moet trekken. Toen ik in 2019 m'n Triumph kocht, heb ik regelmatig staan vloeken op mezelf... LUL koppeling intrekken, ander doet ie het niet...
 
Was dat je huidige motor of een andere motor ;-)

Ik heb meerdere Yamaha's gehad. Die kun je gewoon starten in neutraal. In een versnelling moet je de koppeling erbij intrekken. Bij Triumph is het standaard dat je de koppeling erbij in moet trekken. Toen ik in 2019 m'n Triumph kocht, heb ik regelmatig staan vloeken op mezelf... LUL koppeling intrekken, ander doet ie het niet...
Vooruit, je zet me nu succesvol op het verkeerde been: aanvankelijk heb ik een zwik oude Yamaha Diversions en twee Honda's gehad.
Daar zal de herinnering van starten zonder koppeling wel vandaan komen. O-)
 
Ok, dank. Ik zie dat er ook specifieke contactspray in de WD40 lijn zit, is die dan het meest aan te raden of gewoon de klassieke WD40?
Voor de belangstellenden dan: Ik gooide per ongeluk een scheut koffie over mijn audio-mengpaneel heen en sindsdien kraakte de [main] schuif van het rechter kanaal. Maandenlang aan ge-ergerd en op goed geluk nu een week of twee geleden ingespoten met WD40 contactspray. Alle kraak is verdwenen. *O*
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Hallo vriendjes,

Hoe is het mogelijk, precies twee jaar verder en de Triumph reageerde alweer niet op het indrukken van de starttoets.
Zelfde procedure nog maar eens herhaald bij zowel de koppelings-handle als de starttoets (openmaken, schonen en inspuiten).
Het is wel grappig, omdat het probleem aan de contacten amper zichtbaar is maar na de ingreep voelt de start-toets weer aan als een
heuse schakelaar in plaats van als een zeemleren lap. Voor de oplettende luisteraars maakt hij zelfs weer een 'tik'-geluidje bij het indrukken.
(Eh nee, ik bedoel niet het startrelais)
Enfin, hij start en loopt weer als het spreekwoordelijke zonnetje. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan