TRIUMPH 900 Sprint

Droste

MF'er
25 apr 2007
96
1
gegroet allen,

ik overweeg een Triumph 900 sprint aan te schaffen. Wat zij de ervaringen?
 
Hoi Daar,
Ik rijd zelf op een Sprint 900 uit 97.
Ik heb hem nu 3 jaar en het is tevens mijn eerste motor.
Wat betreft betrouwbaarheid en onderhoud is het een heerlijke motor.
Heeft me tot nu toe nog geen 1 keer laten staan en de onderhoudskosten vallen erg mee.
300 euro voor grote beurt vind ik erg netjes.
Wat betreft het rijden zelf.
De motor is in de bochten erg stabiel. Eenmaal een lijn gekozen is een lijn vasthouden.
Ik vind zelf wel dat de motor behoorlijk gevoelig is voor de wind.
Als ik de mogelijkheid zou hebben om deze zonder al teveel bij te betalen kan wisselen voor een Trophy dan zou ik daat niet lang over hoeven na te denken.
 
maar.. triumph rules?

bedankt voor het reageren, ik neem het mee!
 
Hi Rik,

Ik heb 5 jaar op een 900 sprint gereden en was er super tevreden over.
Verkocht bij 90000 en zelf 55000 mee gereden.
Afgelopen zomer nog naar zuid Frankrijk geweest zonder 1 verkeerde stoot.

Ik zie het als een "grote mannen motor".

Ik rij nu een St van 2005 en die moet je ook maar gelijk in je achterhoofd houden als opvolger voor de Sprint *D

Rik, gewoon doen en dat wordt gegarandeerd genieten geblazen _O-
 
triumph rules....
als je eenmaal op een driecilinder hebt gereden wil je niets anders meer!!
Koppel onderin, zoals een tweecilinder en het doorhalen in de hogere toeren zoals een viercilinder.
Vraag het maar eens aan de andere triumphrijders.
Eenmaal een triple altijd een triple.

Ik zag ook dat je denkt aan een BMW R1100RT.
Kijk dan ook eens naar een Trophy!! Ook een toermotor en een stuk geodkoper!!
 
triumph rules....
als je eenmaal op een driecilinder hebt gereden wil je niets anders meer!!
Koppel onderin, zoals een tweecilinder en het doorhalen in de hogere toeren zoals een viercilinder.
Vraag het maar eens aan de andere triumphrijders.
Eenmaal een triple altijd een triple.

Ik zag ook dat je denkt aan een BMW R1100RT.
Kijk dan ook eens naar een Trophy!! Ook een toermotor en een stuk geodkoper!!


*O* Mijn tekst!!!

Maar je hebt gelijk, eens een triple altijd een tri.......

Zelf heb ik een sprint rs uit 2001 bevalt erg goed en mij ega heeft een trophy 900 bevalt hem ook erg goed al hoewel hij als hij de kans krijgt ook graag op mijn rs rond toert.

Grote verschil tussen de sprint (st of rs versie) en de trophy: de eerste ziet er stuk , en rijdt een stuk sportiever dan de trophy. Zou zeggen ga eens een serieuze testrit :] maken met beide type motoren en maak dan je definitieve keuze. Durf er bijna om te wedden dat je dan ook zegt........eens een triple altijd........ :} :}
 
Hoi heb me net een trophy 900 aangeschaft kan er iemand zijn bevindgen geven.
ik vind het tot nu toe een heerlijke motor om mee te rijden,ga dit weekens eens een seruise trip maken als het weer het toe laat weet er iemand wat het gemiddeld verbruik is van zo'n machien de triple staat mij erg aan
 
Hoi Willy,

leuk dat je dit gesprek weer nieuw leven inblaast.
Laat je ook even weten hoe je trip was, wanneer e terugbent>
Ik ben nieuwsgierig! :Y
 
Hoi Rik
T'is er dit weekend niet van gekomen (lees het weer liet het niet toe) Heb wel hier zo wat rond gereden moet zeggen hoe meer ik er mee rijd hoe leuker ik het ga vinden. ik hoop van vrijdag eens in de ardennen te kunnen gaan rijden. ik laat het zeker weten hoe het was
 
Ik heb ook een Sprint 900 gehad en ben overgestapt op een BMW GS vanwege de zithouding. Ik kreeg pijn in mijn schouders op de Triumph, maar dat ligt meer aan mij dan aan de Sprint.
Ik dacht ook een nog betere motor gekocht te hebben met die BMW: qua onderhoudskosten heb ik nu spijt als haren op mijn hoofd. Die Triumph was stukken goedkoper!
De mijne staat te koop (al een jaar) bij Motorhuis Napoleon.
Ze willen er erg graag vanaf (want staat er al een jaar), dus wellicht kan er wat van de prijs af. Inclusief kofferset.
 
Toen ik dit topic las, werd er toch even een gevoelige snaar geraakt... zoveel lof. Ik wil toch even melding maken van hopenlijk een incident/maandagochtend fiets. Na m'n CB350, CB650, GS850G, GSX1100ES, CBR1000F werd het dan toch eindelijk echt tijd voor een echte karakterfiets.... oftewel (in 2000) een Triumph Sprint 900 van 1998 met 12.000 km op de teller. Kortom maagdelijk :). Het begon eigenlijk meteen al bij de aflevering, de Triumph stond vrij scheef op z'n jiffy, maar dat was normaal. Dus de verkoper rolt hem naar buiten zet de jiffy uit (ik zeg pas je op), nou hij ging bijna door z'n rug. ...
triumph_col_g.jpg

Nou ja een kniesoor wie daar op let. Alleen als je hem voltankte, moest je hem niet op z'n zijstandaard zetten, want dan kon je dweilen :((( Het rijden was inderdaad heerlijk, liever binnendoor dan snelweggie pakken. Op de snelweg vervloekte je af-en-toe de zithouding. En bij een bepaald toerental (volgens mij zo'n 3000 rpm) leek het net of je airco aansloeg (een rare kriebel). Maar ja dat hebben volgens mij alle motoren.

M.b.t. de jiffy ben ik nog in de pen geklommen (als je wil lachen moet je maar een mailtje sturen, dan stuur ik je Triumph reactie wel toe). Want ik hoopte op een coulance regeling. Want Triumph gaf inderdaad toe dat er voor een bepaalde lichting een gewijzigde schertsplaat was gemaakt, zodat ie niet zo scheef stond.
triumph_z_blok_01_g.jpg


Kortom qua rijden was het een leuk ding, maar onderstaande bevindingen wil ik jullie niet onthouden:
  • de ketting, met m'n CBR-tje had ik 54.000 met de originele ketting gedaan. Terwijl ik toch af en toe aan golfje-gti-traumatje-rijden heb gedaan. 0-100 in de 1e versnelling :))) Maar de Triumph ketting was na 12.000 + 19.000 = 31.000 volledig aan het einde van z'n latijn. ... Oké da's gewoon slijtage
  • de achterlamp, wat een belgen-constructie (sorry...) een achterbolletje ging stuk, nix aan de hand kan gebeuren... Maar als je dan ziet hoe ze de achterunit hebben gemaakt. Daar zitten 2 kunststof pennetjes, waar je schroefje door heen gaat.... Da's een beetje ielig.... en zegt dus gauw knak....
  • voor tandwiel controleren/vervangen.... weet je wat je dan moet doen??? Dan moet je je olie aftappen (!!!) en je linker karterdeksel verwijderen.... Volgens mij hebben die ontwerpers lekker zitten borrelen of zo..... maar dat verzin je toch niet. (O ja mocht je nog interesse hebben in een werkplaatsboek.... zie m'n advertentie op marktplaats
    ≥ Motoren - Marktplaats.nl
  • de oliedruksensor, het is een karakterfiets.... dus had ik te maken met een oliedruksensor die het soms wel en soms niet deed.... dus daar heb je nix aan.... dan maar frequent het oliepijl controleren
  • de schokbreker, de beruchte druppel was .... de schokbreker welke het na zo´n 35.000 km begaf... Toen was ik er flauw van.... wat een drama (maandagmorgen) fiets, toen nam ik mij heilig voor nooit meer een niet-japanner..... dan maar wat minder karakter. :)))

Toen dus ingeruild voor een Honda Pan European ST1100.... yessssss Maar ja die hebben we nu ook alweer zo'n 5 jaar..... En ik overweeg toch eens aan een BMW te snuffelen.... slim of niet slim... Ga eerst maar hier eens het forum verkennen....

GeGroet, SjonnieRoughwood a.k.a. Jan Roubos
 
Jaja het is er van gekomen, heb dus vrijdag een tripje gemaakt naar de ardennen 610 km in totaal op 1dag. En toch ben ik na die trip nog meer verliefd geworden op mijn trophy. Op de snelweg heeft hij mij niet verast en als je nog wat gas wil bij geven lukt dat perfect,zithouding is goed heb al met slechtere gereden. Stuurt heel strak en vooral het bochten werk is een plezier je kan er dus echt heel diep mee gaan houd heel zijn lijn en heeft mij op geen enkel moment verasten als de Trophy mij verast heeft was het enkel in de positiefe zin van het woord. Dus mijn ervaring nu is dat het een echte karakter fiets is en blijft en de triple mee heel goed meevalt ,oja mijn verbruik lag rond de 6 liter per 100 kilometer wat erg goed mee valt. doe dus eerst even een leker testrit met een triumph en laat je er door verleiden volgens mij zul je er geen spijt van hebben.
 
Zo, weer een jaar verder. Maar ik heb dezelfde soort vraag als topicstarter. Een Triumph Sprint lijkt me geweldig, dus er komt weer een driepitter bij. :)
Maar hoe zit het met onderhoud en verkrijgbaarheid van onderdelen? En vooral, hoelang kunnen die blokken mee?

Ik heb er namelijk een op het oog. Triumph sprint 900 uit 94, met een ton! kilometers. Prijs, 1850 euro. Zit er allemaal aardig uit. Maar hoe op is een Sprint met zo'n kmstand?
 
Ik zou me geen zorgen maken over die km-stand. Wel over de andere zaken met die die km-stand ook slijten zoals de remschijven, de vering/demping, lagers, enz.
Let wel op dat de motor goed is onderhouden.

Ik zou me over het verkrijgen van de onderdelen echt geen zorgen maken!
 
Laatst bewerkt:
Hee, bedankt voor je reactie!

Ik heb ook geprobeerd naar de rest te kijken.
Resultaat:
Voorschokdempers, goed en geen lekkage te zien.
Uitlaat: dempers in orde.
Remblokken voor: 2d km geleden vervangen (toen een grote beurt gehad *D ).
Remschijven: natuurlijk behoorlijk gegroefd. Maar hoeveel is acceptabel?
Remmen achter: Zwaar, flink trappen om 'm te blokkeren. Hoort dat?
En lichte corrosie op het motorblok (blaasjes :? ). Ziet er niet erg uit, maar wel vreemd dat het er zit.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij dit model?

En mooi dat er ook onderdelen aan deze kant van de zee zijn te krijgen *D ! Maareh, waar dan? Doen sloperijen ook aan Triumphs?
 
Vering en demping hoeft niet te lekken om 'af' te zijn. Na 100.000 km zijn ze niet de beste meer...
Kat Motoren te Katwijk heeft veel sloop onderdelen voor Triumphs liggen.
En die blaasjes kan heel goed door pekel e.d. Jammer, maar op zich niet erg.
En de minimale dikte v/d remschijfen kan je aflezen op de schijf zelf en dan uiteraard even nameten met een micrometer.
Vraag even of het luchtfilter bij die grote beurt is vervangen. Ze zijn namelijk aan de prijs en zeer lastig te vervangen! Je vervangt namelijk niet alleen het filter zelf, maar de complete behuizing.....
 
Tenks :) . Dan natuurlijk de grote vraag: hoe meet je hoever je schokbrekers op zijn? Ik heb niks speciaals gemerkt tijdens het rijden (bijv. dat ie enorm begon te stuiteren). En ook na indrukken bleef ie niet doorveren. Maar of dat de manier is om schokbrekers te testen :?

Bij de grote beurt zijn de voorremmen, olie, beide banden en chockekabel vervangen. Luchtfilter niet. En wanneer dat voor het laatst is gebeurd is onbekend. Dus, altijd lastig...

Weet je zo ook hoe dik de remschijven moeten zijn? Of heeft iemand een mooi digitaal owners manual van de Sprint 900? Dan kan ik namelijk alles mooi opzoeken, in plaats van MF te spammen :)

Of is een triumph MF'er die misschien met mij mee wil kijken naar die fiets? Staat in de buurt van Haarlem
 
Je kan meten of de veren en de schokbrekers op zijn, maar dan moeten ze eruit gehaald worden. Je merkt het voornamelijk aan (ligt) zwabberend rijgedrag in de bochten. Maar dat herken je pas met wat ervaring.

Nogmaals over die remschijven: hoe dik ze moeten zijn staat op de schijf gedrukt door de fabrikant. Vaak ergens in de buurt van het hart van de schijf. Even zoeken dus.

Maar wat verstaat de verkoper onder een grote beurt? Zijn ook de kleppen gesteld? D smeernippels voorzien van vet? Staat van de ketting + tandwielen?
Allemaal zaken die de prijs rechtvaardigen of niet.

Waar staat ie? (mag ook via de mail). Als ie bij mij in de buurt staat wil ik wel even mee. Maar dan moet ik niet te ver hoeven rijden (geen tijd....)
 
Ah, zo zit dat met die schijf. Ik dacht aan zoiets als een rood lijntje, op de zijkant. Idiote gedachte natuurlijk |(
Maar top van je aanbod! you got mail. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan