Triumph 900 T400 "Steamer"

Ik ben een paar jaar geleden bij Erik geweest en hij was toen erg enthousiast over z'n T400. Wel grappig als je zoveel fietsen voorbij ziet komen en rijd :-)
 
Wat vond de specialist/kenner van de steamer? Ik ben wel benieuwd waarom hij onder andere, hij zal wel meer hebben.., voor de t400 kiest met zijn hoeveelheid motortechniek kennis.
 
Wat ik mij kan herinneren was hij onder de indruk van het blok en de all round kwaliteiten; net als wij 8-)
 
Slim? Ik weet niet, ik heb nou bijna alle ellende overwonnen, schijnbaar blijft de koelvloeistof waar hij hoort, heeftie nou weer moeite met de oliedruk.
Ik plaats een nieuw oliefilter en nou duurt het opeens 2à3 seconden voordat het olielampje uitgaat als hij aanslaat. Lijkt erop dat de olie bij stilstand niet in de leiding blijft staan, een puntje van aandacht dus.
En verder ff een rondje door de kou blijkt de hvv rechts stuk 🤬, na onderzoek een draadbreuk, beetje soldeertin en wat isoband en die "brandt" ook weer.
Ik heb nou langzaam de halve motor uit elkaar gehad, maar er blijven maar zaken stuk gaan. Van lekkage van koelvloeistof in de olie naar dynamo rotor los, koolborstels stuk, voorvork uit elkaar gehad.
Kortom ik begin het kind een beetje zat te worden, ik wil nou gewoon 10k rijden en tanken, meer niet 😎



Zo, moest er ff uit 🤣
 
moment-12.jpg


Afgelopen woensdag maar ff een frisse neus gehaald, om 8u vertrokken tegen 12 u weer thuis, heerlijk rustig, de Holterberg over, van begin tot einde geen mens gezien. En natuurlijk een bakkie mee. 😁
 
Oliedruk komt steeds wat laat op bij koude start 1á2 sec, water blijft vooralsnog waar het hoort, gast ,remt,stuurt prima op dit moment,
Ik moet de carbs nog syncen en dan moet het klaar zijn.
Heb de tassen er eens aan gehangen voor test, ipv koffers. Moet zeggen het kind is wel een stuk slanker zo, en de inhoud zal verglijkbaar zijn met mijn koffers.
Slaapspullen , stoeltje en tent moeten er nog bij, twijfel nog, alle slaapzooi in een rolzak of in een topkoffer.

Dan kunnen we op reis!!! 😎 ............eh 🤔

Het blijft de komende tijd best wel mooi weer mooi weer dus af en toe een lekker toertje maken, in het weekend blijf ik van de straat,
luxe heb ik nu en daar moet ik maar gebruik van maken.




moment-10.jpg
 
Lekker bezig Hans. Fijn dat ie goed loopt. Hoop dat we dit jaar nog de Tijgerbenen eens goed kunnen strekken :]
 
Oliedruk komt steeds wat laat op bij koude start 1á2 sec

Als-ie oliedicht is en op peil, kan er niet zoveel mis gaan. Je druksensor zelf is natuurlijk ook aardig bejaard inmiddels, dus wie weet reageert-ie wat traag tegenwoordig ...
 
Als-ie oliedicht is en op peil, kan er niet zoveel mis gaan. Je druksensor zelf is natuurlijk ook aardig bejaard inmiddels, dus wie weet reageert-ie wat traag tegenwoordig ...
Hij ging op de startmotor al uit, nw koppakking en nw olie en filter en nou duurt het ff. Ik denk dat ik er meer problemen mee heb als het blok🤣
 
Het rijden ging de laatste tijd best lekker. Start wanneer ik weg wil, stopt ook als het nodig is en zelfs de bungelende RAW's waren verholpen met dank aan een setje van de buurman.

Vanmorgen kom ik aan op het werk, zet de motor op de middenbok, loop twee stappen en zie het beestje zo naast me neervallen....
Geen idee wat er is gebeurd maar ik vermoed dat ik hem of niet goed op de middenbok heb gezet of dat de "terugslag" van het erop zetten net teveel was voor de zeer lichte helling waar die opstond. Hoe dan ook, gele verf op de motor (viel op een afzettingsblokje), een barst in mijn voorspatbord en een verbogen rempedaal. Nu is het rempedaal al eerder verbogen en weer rechtgetrokken (door Blom) dus ik ben erg benieuwd of die het een tweede keer gaat overleven.

Een barst in het spatbord is nog wel mee te leven maar echt netjes is het niet en een vervanging is op zijn tijd dan ook wel fijn.
Heeft er iemand hier eventueel nog een voorspatbord en/of een achterrempedaal liggen die wegmogen voor een vriendelijke prijs?
 
Klote voor je....Ik ken het middenbok probleem. Gebruik hem dan ook alleen bij ketting smeren / wiel schoonmaken en doe een elastiekje op mijn voorremhendel zodat hij niet naar voren kruipt. Ik heb nog wel een voorspatbord; kleur zwart. Prijs 35 euro.Rempedaal is van staal dus gewoon terug buigen.
 
Zo, dat heeft even geduurd...
Bedankt voor je reactie. Voor nu laat ik het spatbord even voor wat het is. Er bungelt niks dus er is geen gevaar voor rondvliegende delen.
Het rempedaal heb ik weer teruggebogen en werkt ook weer naar behoren.

Misschien een rare vraag, maar kunnen jullie eens een foto posten van je dashboard? Het was mij nog niet eerder opgevallen maar het lijkt alsof de linker stuurbevestiging 0,5cm - 1cm lager zit dan de rechterstuurbevestiging. Ik kan me niet voorstellen dat dit door de val komt. De motor rijdt ook nog prima rechtdoor wanneer ik mijn handen van het stuur haal.
 
Zou wel kunnen, als de veerpoten niet te vast zitten ( muurvast is zeker ook niet goed, dan knappen ze ) zou het iets kunnen torderen.
Op de middenbok😁 voorwiel net aan de grond alle klembouten even los en dan weer vast op NM. Dat zou de oplossing kunnen zijn.
Ah nee, ik lees het verkeerd, , ik doel op de beide kroonplaten tov elkaar. Of de feitelijk houders kunnen bewegen weet ik zo niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wel eens vragen voorbij komen over koffers gevraagd. Nu zag ik deze Givi set te koop in Keulen voor 290 euro. Mocht iemand interesse hebben geef ik de advertentie even door .
 

Bijlagen

  • Givi.jpg
    Givi.jpg
    504,5 KB · Weergaven: 9
Zo, inmiddels 1000 km verder, brommer loopt prima, oliedruk is weer normaal, koelvloeistof blijft binnen, dus minimaal 1x pw een een lekker tripje.
En toch ben ik ook weer naar een oude liefde te kijken een Suzuki Dr800 de Dr Big, een 1 cyl 800 cc met dikke klappen en grote stappen.
Ik heb plek en tijd, de kosten zijn het niet dus waarom geen 2 motoren, en ik ken ze nog veel gekker hier 😁
En de rest hier, zitten allemaal binnen te wachten op 2021?🤣
 
Tsja Hans, het kan verkeren... Inderdaad tam hier. En over 2 of meer fietsen voel ik mij niet aangesproken _O-
 
Ziet er keurig uit *D, vast niet veel mee gereden.
Nou er zou 50k mee gereden moeten zijn, maar zoals zo vaak met brommers met veel plastic zit er wel wat werk aan. En gok dat het een "pekelfiets" is geweest want er zit veel lichte roest overal, maar het blokje loopt prima. Een mooi project om lekker te prutsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan