Triumph 900 T400 "Steamer"

2e pakje binnen uit Duitsland van vriend Wolfgang, nou nog even wachten op de afdichtkit voor de cylinderbussen, besteld bij Premiummotors om de hoek.
Dit weekend maar eens meters maken voordat al het mooie weer op is .
 

Bijlagen

  • IMG-20190219-WA0003-800x450.jpeg
    IMG-20190219-WA0003-800x450.jpeg
    58,3 KB · Weergaven: 13
Ik heb recent ook mijn T400 van een nieuwe koppakking voorzien. Bij Roke Mijdrecht zeiden ze dat de bussen er niet uit hoeven als je de pakking + kop er "meteen" op zet (binnen 1 a 2 uur zeg maar). Bij mij lag de boel toen al een etmaal open dus ik moest ook aan de kit. De cilinderbussen heb ik door hen laten verwijderen met een speciale trekker. Misschien kan het met de hand ook wel, niet geprobeerd. Verder niet moeilijk. Beetje geklooi is het aanhalen van de kopbouten, 2 rondes op moment, en dan 90 graden :?. Daar zijn speciale dure momentsleutels voor. Of je prutst zelf wat met een gradenboog/winkelhaak en een viltstift 8-). Ik heb dat laatste maar gedaan en alles doet het :t
 
Ben hier ook in de kelder van het blok aangekomen, het Duitse forum adviseerde wel de bussen opnieuw te kitten.
Blok zit ernog in dus die bussen eruit wordt nog ff een dingetje, kit besteld bij Triumph en die is ergens onderweg tussen Engeland en hier, ben al blij dat er nog geen harde Brexit is🙄
Ook hier zullen de kopbouten met een gokje vast komen , maar dat zal wel lukken, de n ketting was idd wel aan de beurt na 126k.
Over een weekje of 2 zal de boel wel weer rijden hoop ik.😁
 

Bijlagen

  • 20190226_202135-600x800.jpg
    20190226_202135-600x800.jpg
    40,9 KB · Weergaven: 19
  • 20190226_222411-600x800.jpg
    20190226_222411-600x800.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 17
Bussen zijn eruit en zittingen schoon gemaakt, nou de kop koolvrij en vetvrij maken, klepplaatjes wisselen voor de goede klepspeling, en wachten op de kit.
😁
 

Bijlagen

  • 20190303_162127-600x800.jpg
    20190303_162127-600x800.jpg
    102,8 KB · Weergaven: 13
Zo, de plak is ook binnen om de cylinderbussen op hun plek te kitten, dit weekend maar weer eens flink aan het klussen
 

Bijlagen

  • 20190305_182813-800x600.jpg
    20190305_182813-800x600.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 9
Geen idee, het wordt door Triumph geadviseerd, en ik durf niet de gok te nemen over een paar maanden de boel weer uit elkaar te moeten halen.
🤣🤣🤣
 
Zo, weer een stukje klaar, heeft op startmotor oliedruk, morgen radiator erop en vullen en kijken of het beest weer wil brullen.
 

Bijlagen

  • 20190308_162149-1-600x800.jpg
    20190308_162149-1-600x800.jpg
    124,5 KB · Weergaven: 10
Bekijk bijlage 1337712

Zo ook maar eens langskomen hier. Deze rooie is sinds kort van mij en gaat in Spanje heul veul bochjes maken :)

Nog even een verhaal over deze. Ik heb 'm eind vorig jaar gekocht met een lekke koppakking. Voor een aangepaste prijs natuurlijk. De vorige eigenaar zei dat hij met te weinig koelvloeistof had gereden. Hij vond het te duur om hem bij de dealer te laten repareren, had een "mannetje" gevonden die het voor weinig kon, maar dat bleek geen succes want na betaling van een toch nog flink bedrag lag de koppakking er al snel weer uit. Hij was er toen klaar mee en wilde er voor ieder aannemelijk bod van af. Ik vond het verder een mooi ding, liep naar omstandigheden goed. Ik kan wel een beetje sleutelen dus de gok maar genomen.
Thuis aangekomen eerst maar eens het koelsysteem gecheckt, want een koppakking blaas je er niet zo maar uit. De thermostaat deed het, de waterpomp draaide en de leidingen waren open. Geen gekke dingen te zien. Dus ook geen duidelijke oorzaak....
Daarna de koppakking gefikst. De kop bleek gelukkig nog vlak. Het herstel ging wel dieper dan verwacht want het "mannetje" had 3 (!)kopbouten zo lomp vast gedraaid dat de schroefdraden in het onderblok er uit lagen. De boel met een vracht zwarte kit weer dicht gesmeerd en terug gegeven aan de vorige eigenaar dus. Geen wonder dat de boel dan direct weer kapot loopt. Ook de kettingspanner was "vakkundig" ontdaan van zijn schroefdraad.
Anyway, bij Roke in Mijdrecht de schroefdraden in het onderblok laten herstellen met draadbussen, de boel weer opgebouwd, proefrit gemaakt en opgestuurd naar Spanje.
Vorige week was ik daar en ik had nog steeds geen goed gevoel over de oorzaak die ik niet had gevonden. De rit vorig jaar van zo'n 50 km van Malaga naar ons huisje ging dan wel probleemloos maar dat stemmetje in m'n hoofd ging maar niet weg en heeft best vaak gelijk. Ik dacht ik laat 'm eens stationair lopen en flink heet worden. En jawel, na een kwartiertje begon er koelwater uit het expansievat te stromen. Dat kan natuurlijk gewoon het overschot zijn dat geloosd wordt, maar we (m'n maat Frank in Spanje) merkten dat er luchtdruk werd opgebouwd in de radiator. Dat kun je voelen aan de aan- en afvoerslangen van de radiator. De boel laten afkoelen en de radiatordop er af gehaald. En ja hoor, het waterniveau was flink te laag. Not good.
Na een meditatief bakkie koffie haalde Frank de slang uit het expansievat en begon er op te blazen. Aan de radiatorkant kwam er lucht door. De slang zat dus niet verstopt. Radiatordop er terug op en nog eens blazen. Bingo. Verstopt. De - blijkbaar niet originele - radiatordop sluit dus de overloop af en dat veroorzaakt de overdruk in de radiator met alle gevolgschade van dien.
Proef op de som: een originele dop er op van een andere 900, warm laten draaien en ja hoor alles back to normal. Yay!

Kort en goed: een verkeerde radiatordop kan dus een hoop ellende veroorzaken...

Zondag een flinke proefrit gemaakt en alles draait als een zonnetje. Het Daytona blok (98 pk) loopt als een speer en met die dikke wieltjes is het leuk sturen daar. Voorlopig mag-ie blijven!
 
Een super leerzaam verhaal, je zoek je helemaal suf met zulke zaken. Ik zag aan mijn koppakking niks verkeerds, waarschijnlijk was 1 van de cylinderbussen niet meer dicht aan de onderkant.
Niet iets waar je meteen aan denkt, maar een te zware dop op de radiator is toch een hele nieuwe voor mij.
Goed gevonden 👍
 
Goed bezig maatje Gert :-) Kunnen we weer met een gerust hart toeren daar en Hans jaloers houden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan