Triumph 955i Daytona

marcoo

Die hard MF'er
1 okt 2001
521
0
Heeft iemand ervaring met deze motor? Wegens het 100-jarig bestaan van Triumph (met een aardig aantal jaren van niet-bestaan ertussendoor, maar goed) zijn ze nl. in de aanbieding, van 14.590 euro voor 12690 euro. Al geldt dit niet voor de Centennial-uitvoering die juist is gemaakt ter ere van het 100-jarig bestaan van Triumph... :?

Maar goed, je hoeft hem pas na 12 maanden te betalen (PrimeLine). Of de voorwaarden van het 12 maanden uitgestelde betaling wel je van het zijn weet ik niet (iemand?) maar ik vind het geluid van die driecilinders wel zo ongeveer het mooiste motorgeluid wat ik gehoord heb. Mooier dan een viercilinder, mooier dan een tweecilinder (of het nu een Ducati is of niet, en nee, H-D's tellen niet mee want dit is het sportforum).

Ik kan er niet zoveel van terugvinden op internet of in de "jaarboeken", maar er wordt gezegd dat het niet echt een concurrent is van de Blade e.d. Ook is hij niet terug te vinden in de supersporttesten van b.v. KicXstart, Motor e.d. Nu kom ik van een RF900R af en dat is ook niet echt een concurrent van de R1 et al, maar dat is op zich niet erg, ik rijdt zelden op het circuit en des te vaker op straat. (duh) Een klein citaat van Motorcyclenews:
Think sporty, think uncomfortable? Not with the Daytona. This isn?t going to be getting down and cutting hard with the likes of the new Honda FireBlade on a track day, but in the real world it?s going to be right there with it.
Ok, da's alvast wat, maar hebben jullie ook nog op-/aanmerkingen over b.v. de inspuiting (niet het sterkste punt van de TT600, maar hoe goed of slecht is het op de Daytona?), de betrouwbaarheid (het is tenslotte Engels, maar echt slecht kan het ook niet meer zijn en bovendien, ik heb ook een tijdje geflirt met een Aprilia en da's Italiaans! ;) )

Zijn smoel vind ik niet je van het maar daar valt makkelijker iets aan te doen dan aan b.v. het blok of het rijwielgedeelte. En natuurlijk ga ik er geen Metzelers onder zetten ;)
 
het is een prachtige motor, bij een recente PB waren er afstellingstips voor deze motor.
Ik had de oudere daytona met een BOS 3-1... waanzinnig geluid....

en metzelers zijn hele goeie banden, je moet wel de goeie monteren.... MeZ1r, rennsports of de sportec.
Ik heb er op MCN.co.uk ook wat over gelezen, was vrij summier maar toch waren ze er wel over te spreken. Geen supersport maar wel een snelle, stabiele sportmotor. Bij mijn toertje van vanavond (100km) heb ik ook een beetje last van mijn polsen gekregen, en een Ducati o.i.d. zal wat dat betreft ook niet ideaal zijn... (een supermotard is wat dat betreft nog beter dan een Daytona natuurlijk)

De oudere Daytona zag er ook beter uit vind ik, maar aan het uiterlijk valt makkelijker iets te doen dan aan het innerlijk. En ja, dat geluid he. Laatst op Lelystad was er ook iemand met een oud model Daytona, met een Bos-demper (jouw oude fiets misschien?) en hoewel ik er niet veel naar heb kunnen luisteren klonk het zeker erg fijn! Hij is bovendien niet van de baan gehaald met zijn Bos, al waren ze ook niet echt aan het controleren.

En die Metzelers... tsja, elke merk heeft natuurlijk zijn goede en slechte banden, hoewel de meeste mensen toch wel vinden dat Bridgestone er met kop en schouders bovenuit steekt op dit moment. Nou ja, over een paar duizend km zien we wel weer. Dan wordt ik ook maar wat mondiger over de bandenkeuze.
 
Op zaterdag 06 juli 2002 19:19 schreef GuZ het volgende:het is een prachtige motor, bij een recente PB waren er afstellingstips voor deze motor.
Ik had de oudere daytona met een BOS 3-1... waanzinnig geluid....
Had je trouwens problemen met die motor, qua betrouwbaarheid? Ook al is het een andere dan die ik overweeg te kopen, hij komt toch uit dezelfde fabriek (die nu afgebrand is).

En jouw algehele indruk van de motor? Qua weggedrag e.d. Ik begrijp dat je er niet bepaald negatief tegenover staat :)
 
Chauffeur in het bedrijf waar ik werk heeft er een uit 2001... Rijdt op zich goed, power zat... Vering niet je van het, maar dat was ook niet op mij afgestemd... Heb wel in een ritje van ongeveer 8 kilometer z'n schaamrandjes verkleind van 2,5-3 cm naar amper 1 cm... Dus ook dat valt nog wel mee...

Het is dan wel niet helemaal volwaardige tegenstander van het Japanse viertal, toch blijft hij maar weinig achter op de Kawa... :)

Dus: Als het dan toch geen Kawa wordt, dan kan het net zo goed deze fiets zijn... ;)

Denk dat je er veel plezier mee zou hebben...
 
Triumph is weer eens wat anders. De Daytona schijnt volgens de testen goed te rijden, alleen heeft het wel weer de karaktertrekken van Triumph: zuipen en onderhoudsgevoelig.
 
Had je trouwens problemen met die motor, qua betrouwbaarheid? Ook al is het een andere dan die ik overweeg te kopen, hij komt toch uit dezelfde fabriek (die nu afgebrand is).

En jouw algehele indruk van de motor? Qua weggedrag e.d. Ik begrijp dat je er niet bepaald negatief tegenover staat :)
weinig problemen.
heeft veel karakter, maar je kan er behoorlijk mee sturen. Wederom tot grote treurnis van typische stuurfietsen }) })
guz_kd_r.jpg


op een gegeven moment zag ie er wel heel anders uit, zo anders dat ie de voorkant van MotorEmotion heeft mogen sieren... ;)
t309_right.jpg
 
weinig problemen.
heeft veel karakter, maar je kan er behoorlijk mee sturen. Wederom tot grote treurnis van typische stuurfietsen }) })
guz_kd_r.jpg


op een gegeven moment zag ie er wel heel anders uit, zo anders dat ie de voorkant van MotorEmotion heeft mogen sieren... ;)
t309_right.jpg
Strak fietsje, strakke foto ook trouwens, uitbrekend de bocht door! :9 En dat het sturen ook voor een belangrijk deel afhangt van de berijder had ik al door hoor *D alleen ben ik nu niet bepaald Rossi Jr :+ (ben zelfs ouder dan hem, duh). dus een beetje hulp van de fiets kan ik wel gebruiken. Maar toch, op mijn pa's RF900R ben ik ook wel eens opgehouden door langzamere goden op Ducati's 748 of GSX-R'en 600 die ofwel niet durfden ofwel wanhopig aan het proberen waren hun knie aan de grond te rijden. En ik dan maar rechtop zitten en wachten tot ik erlangs mocht (mocht niet want het was Lelystad |( )
 
Triumph is weer eens wat anders. De Daytona schijnt volgens de testen goed te rijden, alleen heeft het wel weer de karaktertrekken van Triumph: zuipen en onderhoudsgevoelig.
Kijk, die berichten wilde ik dus net niet hebben! Maar goed, de 1:16,5 van de RF is ook niet alles geloof ik, en bovendien, alle ingespoten fietsen zuipen meer dan (fatsoenlijk afgestelde) carburateursfietsen.

Maar ik zal wel eens kijken hoe de onderhoudsintervallen liggen van een Triumph, kan niet echt kort zijn denk ik. Als er maar niet om de haverklap van alles afvalt. Bovendien, Guz had zelf weinig problemen met zijn Triumph geloof ik en ach, de bedrading van de RF (toch een Jap) is ook wel eens in de fik gevlogen.
 
Als je maar zorgt dat je de enkelzijdige achterwielophanging hebt. Die vork die er anders op zit vindt ik een hork.

Eigenlijk vind ik het vorige model mooier, maar ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan