Triumph Bonneville topic

Mochten jullie de bonnies ooit offroad nemen, wees gerust ze trekken het fantastisch! Niks geen GS nodig om op avontuur te gaan :]
IMG_20210907_192259.jpg

Screenshot_20210918-170035.jpg

IMG_20210925_181332.jpg
 
Eventjes mezelf voorstellen, ik ben Thijs, 34jaar en sinds kort gebeten door het Triumph virus. Ik ben altijd in hoofdzaak een autoliefhebber geweest maar voel me nu sterk aangetrokken om m’n eerste motor te kopen. In eerste instantie denk ik aan een occasie. Ondanks ik er niets of zeer weinig van ken, ben ik er al vrij sterk van overtuigd dat het een Triumph Bonneville T100 zal worden.

Nu hoopte ik dat ik hier enkele kleine koopadviezen zou kunnen krijgen. Zoals; Zijn er bepaalde bouwjaren die moeten vermeden worden vanwege vaak terugkomende problemen bijvoorbeeld?
Of zijn er bij dit model vanaf een bepaald jaar updates die een grote meerwaarde betekenen?
Enkele zaken die extra in het oog gehouden moeten worden?

Ik zou de motor slechts sporadisch, bij mooi weer buitenhalen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Aircooled T100 of recentere Liquid Cooled, dat is het grote verschil.
Sommigen gaan nog opsplitsen in carburator en EFI, maar denk niet dat je daar van moet wakker liggen als niet motortechnieker.
 
Aircooled T100 of recentere Liquid Cooled, dat is het grote verschil.
Sommigen gaan nog opsplitsen in carburator en EFI, maar denk niet dat je daar van moet wakker liggen als niet motortechnieker.
Bedankt!
En dan vermoed ik dat de liquid cooled de betrouwbaardere variant is? Ik las al wat over problemen met de gearbox van de luchtgekoelde versies. Heb je toevallig een idee vanaf welk bouwjaar met vloeistofkoeling gewerkt werd?
 
2016.
Je kan het oa zien aan de grote radiator vooraan.

Denk dat de meeste probleemloos rondrijden, oud en nieuw. Zolang ze het juiste onderhoud krijgen door capable mensen.
 
Laat ik die van mij dan ook maar eens posten. Zodat de gemiddelde leeftijd wat gemiddelder wordt...juist ja.
De zwarte Bonneville uit 2007 wil ik komende tijd, als ik die ergens vind, naar mijn eigen visie n beetje bijwerken...
Jah, waarom dat nou een Bonneville is en verder nix weet ik ook niet helemaal. Alleen maar omdat die t 865 blok heeft en geen toerenteller?





20210624_140710.jpg












20211111_151319.jpg
 
Toerenteller inderdaad en chrome motorblok, 2-tone tank en hier of daar nog iets kleins.
Triumph heeft er een handje van weg om allerlei kleine details op te blazen zodat het iets speciaal lijkt.
En dan hebben we het nog niet over de 'special editions' waar dan een handtekening van een dode worden opgekleefd....
 
Iemand al eens ketting en sprockets vervangen? Tips? (wil het liefst voor 19T houden voor lage revs bij hoge snelheid)
 
Dat lijkt geen originele bout te zijn, die hoort een kraag te hebben net als bij jou aan de onderkant van de schokdempers (even een oude foto van je motor opgezocht).
Wat jij daar hebt is een imbusbout, te vast aangedraaid? Of destijds bij het monteren geen keramisch vet gebruikt, waardoor hij nu zo vast zit dat hij afbreekt?
 
Dat lijkt geen originele bout te zijn, die hoort een kraag te hebben net als bij jou aan de onderkant van de schokdempers (even een oude foto van je motor opgezocht).
Wat jij daar hebt is een imbusbout, te vast aangedraaid? Of destijds bij het monteren geen keramisch vet gebruikt, waardoor hij nu zo vast zit dat hij afbreekt?
Ja klopt allemaal, hij was er helaas niet meer uit te boren dus nu gewoon een schroef in gelast :+
 
Prachtig al die mooie Bonnevilles!!
Maar nu het volgende: Ik heb mijn oog laten vallen op een tweetal Bonnevilles. Prijs en km.stand zijn praktisch hetzelfde. De ene komt uit 2004 heeft een prachtige groene kleur en heeft spaakwielen en het 790cc blok. De ander heeft een prachtige blauwe kleur en komt uit 2009 en heeft dus het 865cc blok en injectie maar helaas ook gietwielen (vind ik niet mooi). Maar daar kom ik wel overheen. Nu de vraag. Welke zal ik kopen??

Alle reactie zijn welkom!
 
Wil je zelf aan carburatoren prutsen? Zo ja optie 1.
Indien niet, geen idee.
Misschien dat staat van de motor doorslag geeft?
 
De tank van de injectieversie hebben ze vergroot om plaats te maken voor de benzinepomp, daardoor klopt de verhouding niet meer...
Het "gepruts aan de carburatoren" valt heel erg mee, ik heb ze één keer laten reinigen (in 15 jaar).
 
Ik heb een 2006 met carbs. Nog niks mis mee geweest. Zijn wel nog stock; geen andere naalden of andere performance dingen.

Ik bedoelde dat als je graag zelf prutst je meer hebt aan een carb-, dan aan injectiemodel.
De injectiemodellen hebben inderdaad plaats voor de injectiepomp moeten voorzien.
Maar echt opvallen doet dat toch niet.
 
Bekijk ook even 'freddy dobbs' op YouTube.
Hele vermakelijke filmpjes en hij rijdt een bonnie
 
Delboy garage kan ook handig zijn, wel een paar jaar teruggaan in zijn kanaal voor Bonneville gerelateerde content.
Stuart Fillingham (?) als je tegen een beetje gezaag kan.
 
Zeg mannen, ik lees hier niets over ervaringen met de vering...!?
Mijn Bonnie uit 2007 sloeg regelmatig door de vering aan de voorkant.
Ik heb er bij een workshop/ customizer progressieve veren op laten zetten van Hagon. Maar het probleem bestaat nog steeds. Tenminste...ik vind t wel n probleem.
Op t grote internationale forum zeggen ze dat ik er zwaardere, sterkere veren met een andere rate erin moet zetten. Dat ze standaard idd slap zijn afgeveerd met een rate van .76kg of zoiets. En ik zou dus iets nodig hebben van .90 !? Maar hier in ons landje praten ze nergens over zo'n rate.
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
 
Voorkant doorslaan heb ik nooit gemerkt. Zelfs met de standaard miniveertjes.
Ik heb er wel van Norman Hyde laten insteken toen ik ook de achterkant liet aanpakken.
Maar er staat ook geen rate op de website. Misschien wel op de doos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan