Triumph Daytona 675 bijgeluiden/harde tik in blok

WIJUKO84

Die hard MF'er
12 mrt 2013
513
172
Regio Amersfoort
Hallo vraagje, ik heb vandaag mijn 675 daytona van 2009 ff uitgelaten na de winter, koude start etc en het ritje ging allemaal top. Na een kmtje of 40 de motor aan de kant gezet want het was toch wel fris, en in het zonnetje een biertje gepakt terwijl we naast de motoren stonden. Toen de buurman langs liep en hij wel nieuwsgierig was naar het geluid etc heb ik de motor ff gestart want deze was nog redelijk warm en vrijwel meteen hoorde ik een bijgeluid het klonk alsof de zuigers ergens tegenaan kwamen of zo of dat er ergens speling op zat, na een seconde of 15-20 verdween het weer maar later weer de motor aan en uit gedaan en weer dat geluid. Even voor de duidelijkheid ik weet dat een driepitter fluit en mechanisch klinkt maar dit klonk meer als mijn honda v-tec waar de nokkenas kettingspanners van op waren.
Iemand van jullie ervaring met bijgeluiden of kettingspanners etc met de daytona?
Ff voor de duidelijkheid ik heb de motor pas sinds deze winter en er zat geen onderhoudsgeschiedenis bij, ik kocht hem voor een prikkie. Dus ja het zou best kunnen dat er wat mee is, hoef dua geen preek dat dat dom is dat risico heb ik genomen. Ben enkel benieuwd naar ervaringen en misschien zelfs oplossingen.

Bvd voor het reageren, gr Julian
 
Het geluid gaat in hetzelfde tempo als de loop van de motor, en normaal hoor je uiteraard de zuigers etc het odp en bdp aantikken. Maar nu werd het zo hard dat ik in eerste instantie dacht dat er een kap los zat of zo die tegen het blok aan tikte. En het gekke is na een second of 20 verdwijnt het tot nog toe weer.
En als je rijd ook.
Het enige waar ik mee kan referen is m’n honda vfr waar de nokkenas kettingspanners van op waren. Die vertoonde soortgelijke geluiden. Maar aangezien ik geen technicus ben en al helemaal geen daytona expert dacht ik laat ik eens de lui op het forum vragen of ze ook zoiets wel eens hebben meegemaakt met hun 675.
 
Haha ik snap wat je bedoelt Janbros, als je het letterlijk hoort zou dat niet goed zijn idd, ik bedoel meer te omschrijven dat je de normale loop van de motor hoort, maar dat dit geluid nu uitvergroot (lees harder) aanwezig is, alsof je er iets los zit.
 
Doet me denken aan wat ik met mijn tiger 800 had mbt de NAKS. Bij warme start (maar wel minstens minuut of 10 uit gestaan) ratelde de ketting, omdat de NAKS oliedrukgestuurd is. Trok ook na max 10 sec weg. Ging sneller weg als je even iets meer toeren maakt (snellere opbouw van oliedruk).
 
Ben ermee langs de Triumph dealer geweest, zij maakten zich niet echt zorgen. Maar echt zwart-wit zeggen dat het geen probleem is/wordt deden ze dan ook weer niet.

Ik heb er iets van 4dkm mee door gereden, toen de motor verkocht (om andere redenen).

En ja, ik heb de koper netjes verteld dat dit een (mogelijk) issue was. :+
 
Bedankt voor je antwoord, ik snap de dealer wel dat ze het zo brengen maar irritant is het wel want je verliest toch wat vertrouwen in een motor die zo klinkt en loopt denk ik zo.
En dus denk ik dat ik preventief de NAKS laat vervangen en de kleppen etc eens laat nakijken en eventueel stellen. Nieuwe olie en (lucht) filter erin en op, en dat ik dan weer eens ff kijk wat er gebeurt. Ik weet nml niet precies welk onderhoud er uitgevoerd is vanwege dat de vorige eigenaar een kennis had als monteur. Dus ga ik maar preventief aan de slag, gevalletje shit happens denk ik als je een motor koopt zonder historie op papier 🤗
 
Terug
Bovenaan Onderaan