Triumph daytona 675 met kleine ongemakken

erwinnl

Die hard MF'er
15 feb 2010
272
50
Goedemiddag,

net terug van mijn vakantie door noorwegen krijgt mijn daytona na de jaren toch wat kleine haperingen misschien kunnen jullie mij helpen.

het is een daytona 675 uit 2008 met nu na terugkomst 73.800km op de klok. heb hem gekocht met 6300km onderhoud is altijd super bijgehouden.

het motor management lampje gaat geregeld aan na 4x starten reset de computer zich standaard en gaat het lampje dus ook weer uit en kan het maar zo weer een tijdje uitblijven maar op een gegeven moment gaat deze weer aan. als het lampje weer uit is kan de dealer ook niets meer uitlezen dus het is niet zo ernstig dat hij het opslaat.

en de motor houd soms in dan hoor je dat de motor anders gaat lopen als je dan vol gas geeft is het net of die in een begrenzer loopt of niet genoeg brandstof krijgt, hij stottert dan en versnelt niet meer. als je het gas dan vol open houd dan springt die er op een gegeven moment weer doorheen en is het allemaal weer goed.

tevens op de heen reis heeft mijn dynamo het begeven zijn er meer mensen die dit al gehad hebben met een triumph 675? kan dit het gevolg zijn van een slechte accu of is dit slijtage na de jaren?

misschien mensen hier die mij de goede richting in kunnen sturen.
alvast bedankt.
 
Kabels en servo inderdaad eraf.
Hele zooi bij de uitlaatbocht ook verwijderen. En met een moertje de klep vastzetten in open positie.
Borg deze wel goed. Anders trilt de moer eraf gaat de klep fijn draaien :+
 
beemerracer: ik vind het inderdaad ook vreemd maar de dealer kan niets uit de ECU halen.

ik heb gisteren de hele boel los gehaald veer alles eraf, en de klep draait heel erg soepel, was ook geen corrosie te vinden. dus dat kan het probleem niet zijn. echter was de onderste kabel wel erg slap. heb hem gestart met de onderste kabel eraf om zo de storing bewust op te roepen. hierin kon ik ook geen geluidsverschil horen dan met de klep dicht. daarna alles dik in de kopervet gezet en alles weer gemonteerd. beweegt soepel gaat netjes terug tot de aanslag. daarna de onderste kabel gespannen zodat deze weer recht hang echter niet te strak.

weer gestart alles beweegt soepel en gaat helemaal open bij volgas.
wat mij echter opviel is dat als je hem uitzet hij niet altijd weer helemaal open gaat, en soms halverwege blijft hangen. als ik hem echter weer op contact zet maar niet start draait hij wel een paar keer heen en terug totdat hij weer volledig open is. als hij loopt is het altijd goed. is dit normaal?

hierna stuk gereden, en het mag mijn verbeelding zijn. maar waar ik voorheen overal koppel had viel mij al op dat ik de laatste 1,5 jaar steeds vaker terug moest schakelen. nu kon ik echter zelfs in de zesde versnelling vanaf 40km/u gewoon het gas open draaien en pakte meteen op. het lijkt dus verbeterd te zijn. en na 4x starten ging ook het CEL lampje weer uit.

het lijkt dus verbeterd. echter hoe strak moeten die kabels? hier is op internet niets over te vinden en het instructie boekje zegt er ook niets over. en is er ook een bepaalde span volgorde? het heeft geen zin als nu de servo motor kapot gaat?
 
Het is al even geleden dat ik mijn 675 had.
Maar volgens mij slaat je ECU ook de historie op.
Je kan trouwens de error codes clearen met TuneECU, hoef je niet 4x te starten.

Je kan ook bij (diagnostics volgens mij) je exup test starten. Dan gaat hij een aantal keren van dicht naar open. Als dat soepel gaat, dan is het prima.

Qua spanning van de kabels weet ik zo even niet. Omdat ik bij aanschaf (2 x 06 en 1 x '14 model) als eerste de servo en bekabeling heb gedemonteerd.
 
Ducati-m

bedankt, ik wou even kijken of de waardes goed waren van de kabels dus daarom 4x gestart om te kijken of hij vanzelf weer uit ging.(extra bevestiging voor mezelf dat het goed is) echter die exup test is wel een goed idee die ga ik even proberen.

dealer kon de klep ook niet met de software open zetten zeiden ze, dus misschien kan Tune ecu wel meer dan dan triumph naar hun dealers communiceert.
 
Ducati-m

bedankt, ik wou even kijken of de waardes goed waren van de kabels dus daarom 4x gestart om te kijken of hij vanzelf weer uit ging.(extra bevestiging voor mezelf dat het goed is) echter die exup test is wel een goed idee die ga ik even proberen.

dealer kon de klep ook niet met de software open zetten zeiden ze, dus misschien kan Tune ecu wel meer dan dan triumph naar hun dealers communiceert.
Ik weet alleen even niet meer of (als je de exup uitschakelt in TuneECU) de klep dan open staat. Dan moet je zelf even checken.
 
alles zag er zo goed uit en draait zo soepel dat ik hem eerst maar gewoon laat zitten, en kijken of de storing en het inhouden nu weg blijven, na het spannen van de kabel. mocht het terug komen kan ik hem altijd nog uit programmeren, eerst dit even testen.

alleen vraag ik mij nu af hoe strak de kabels moeten en of je ze in willekeurige volgorde mag spannen? ik wil niet de servo motor slopen.
 
Heren,

Inmiddels tune ecu gedownload kabel gekocht met de goede ftdi chip. Alleen als ik de kabel aansluit krijg ik de melding ecu not responding. En ik zie door de drivers bomen het bos niet meer, wie kan mij helpen? Alvast bedankt
 
Hebbie het contact wel aan?

Edit:
Doe maar ff googlen (plaatjes) met de zoektermen "triumph daytona 675 cabels exup clearance " . Dan zie je tolerantie. Servomotor kan je gweo5on draaien overigens.
 
Laatst bewerkt:
Oma, weg hier.

Ook mijn 675 houdt in bij 5000 toeren.
Onder en boven dit toerental geen problemen.
Ik verdenk de exup klep. Uitlezen geeft P1080.
Heeft de topic starter het euvel inmiddels kunnen oplossen?

Zou het ook de brandstofpomp kunnen zijn? Al lijkt mij dit niet direct de oorzaak te kunnen zijn, pomp levert naar mij m'n idee een constante aanvoer van benzine. Injectie neemt af wat er nodig is en geeft surplus via retourleiding terug?
 
Siewe,

ja het probleem zat bij mij echt in de exup klep. tuneecu gedownload, kabel besteld. uit geprogrammeerd (was even spannend, laptop viel uit tijdens uploaden toe had ik helemaal niets meer) en daarna nooit geen last weer gehad. heb de klep en servo motor gewoon laten zitten.
 
Net geprobeerd met 12 min stationair draaien of dit enig verschil zou uitmaken.
Dit lijkt het geval te zijn!
De stotter bij 5k toeren is nu iig weg. Ik heb nog niet gereden, maar het probleem lijkt te zijn opgelost nu.
Exup klep dus wederom...

Als het weer van de week wat beter is tijdens een rondje constateren of het zo echt is opgelost.
 
Ik ben sinds 3 weken trotse eigenaar van een Daytona 675 uit 2007. nu had de motor lang stil gestaan bij de vorige eigenaar dus eerst maar bougies, olie + filter en koelvloeistof vervangen.
Toch loopt ie bij koude motor niet fijn (neiging tot afslaan met dip in toeren)
Ik vraag me een paar dingen af:
- hoeveel toeren moet ie minimaal draaien bij koude start en hoe lang? (zakt binnen 5 seconden van 2500 naar 1000)
- is de accu bij alle daytona's zo zwak dat ie binnen 3x moet starten anders is t klaar en kan je hem aanduwen of motorpak uitdoen.
- hij heeft een sterk aan/uit gevoel rond t gas opendraaimoment. (op rotondes en bij wegrijden voelt dat niet stabiel aan)
- net voor de koop van de motor sneuvelde de dynamo, km stand 31500km. is dat puur pech of moet ik hier iets mee?
 
Stationair 1000 toeren bij koude motor is vrij normaal. Zou dan wel rustig moeten lopen.
Qua accu geen probleem, ik denk dat jouw accu niet al te best meer is en dat je waarschijnlijk om een nieuwe moet.
Qua aan/uit gevoel herken ik dit niet echt, je zou eens kunnen spelen met de vrije slag in je gashendel, dit kun je afstellen met het stelboutje in je gaskabel.
Dynamo lijkt pech...
 
Stationair 1000 toeren bij koude motor is vrij normaal. Zou dan wel rustig moeten lopen.
Qua accu geen probleem, ik denk dat jouw accu niet al te best meer is en dat je waarschijnlijk om een nieuwe moet.
Qua aan/uit gevoel herken ik dit niet echt, je zou eens kunnen spelen met de vrije slag in je gashendel, dit kun je afstellen met het stelboutje in je gaskabel.
Dynamo lijkt pech...
Bedankt voor de snelle reactie😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan