Triumph Motor te heet geworden, start niet meer

cvr90

MF'er
29 aug 2019
44
27
Motor start niet meer nadat die te heet is geworden. Is een Triumph street triple 2008.

Na een half uurtje rijden even langs de weg gestopt. Motor wilde daarna niet starten, toen viel op dat de temperatuur op dashboard te hoog aangaf, het balkje helemaal vol.
Koelvloeistof was stuk te laag, dat bijgevuld maar sindsdien start ie nog steeds niet.
Startmotor gaat niet rond. Startkabels helpen niet dus niet de accu.
Bij indrukken startknop soms wel een klikje, maar niet altijd.

Ik lees net thuis in de handleiding dat als je koelvloeistof wilt bijvullen nadat die te heet is geweest, dat je dan niet alleen in het expansievat onder het zadel maar ook rechtstreeks in de radiateur moet controleren/bijvullen. Dat heb ik nog niet gedaan dus is een volgende stap.

Nog suggesties wat er mis kan zijn wat ik kan nalopen?
Groet!
 
Was de motor tijdens het rijden ook al te heet? Zo niet, dan is er waarschijnlijk geen verband. Laag niveau koelvloeistof in het reservoir is niet zo spannend, check eerst maar wat het niveau in de radiator is (let op: alleen met afgekoelde motor). Als de startmotor niet rondgaat, dan is het misschien iets elektrisch. Heb je al geprobeerd de motor aan te duwen? Heb je de accu en andere delen van het stroomvircuit al doorgemeten?
 
Was de motor tijdens het rijden ook al te heet? Zo niet, dan is er waarschijnlijk geen verband. Laag niveau koelvloeistof in het reservoir is niet zo spannend, check eerst maar wat het niveau in de radiator is (let op: alleen met afgekoelde motor). Als de startmotor niet rondgaat, dan is het misschien iets elektrisch. Heb je al geprobeerd de motor aan te duwen? Heb je de accu en andere delen van het stroomvircuit al doorgemeten?
Of die tijdens het rijden al te heet was weet ik niet, niet op het dashboard gekeken en in ieder geval niet opgevallen. Na uitzetten wilde hij niet meer, en toen pas viel dat van die hitte me op.

Aanduwen hebben we geprobeerd, hij leek dan wel te starten maar sloeg net niet helemaal aan dat de motor bleef draaien.

Heb verder nog niks gemeten. De motor staat helaas ergens een eindje van huis in een random woonwijk geparkeerd, hopelijk ergens komende dagen ophalen en thuis zetten.
 
Denk eerder dat er een connector ergens afgefikt is. (Heb het zelf meegemaakt met een Speed Triple uit 2009). Deze startte moeilijk als hij warm was, op een avond startte hij helemaal niet meer. Weggebracht, monteur vond een stekkerverbinding die gecorrodeerd en hierdoor afgefikt was. Na het fixen hiervan nooit meer startproblemen gehad. Triumph's staan bekend om hun electrical issues, stekkerverbindingen zijn hier zeker onderdeel van.

Door corrosie kan er ook ergens een stekkerverbinding teveel weerstand geven, dan springt de beveiliging op het startcircuit en klikt hij enkel.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen een paar dingen zijn met betrekking op het rond draaien startmotor.
Massa kabel los / bedrading naar startmotor.
Startmotor zelf .
Aansturing naar het startrelais (draden naar startknop, of startknop zelf) .
Of het startrelais defect en dan het contact (overgangsweerstand te hoog ) .
Je kunt het contact van het start relais overbruggen met bv een schroevendraaier dan zou de startmotor rond moeten gaan .

Het circuit is niet gezekerd van contact startrelais naar startmotor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan