Triumph Rocket-3GT: hobbeltje, zo nu en dan. Band, of iets anders?

dutchlincoln

MF'er
8 sep 2013
110
86
Hallo,
Ik heb mijn Rocket nu een week of 3, en er ongeveer 1500Km op gezet. een paar dingen vallen me op, maar 1 ervan vind ik soms wel wat storend.

Er zitten 6 versnellingen op, en het valt me op dat er soms een hobbeltje/trilling in zit, alsof het loodje van je wiel af is zeg maar. Niet altijd, en ik ben er nog niet exact achter wanneer wel en niet.
Het lijkt er op dat het erger is in 5e en 6e versnelling en dan een kilometer of 80-100 rijdend.

Ik heb geen (nood) stop oid gemaakt, dus geen plat kantje. Het is ook lang niet altijd...

Ik dacht dat het wellicht het blok is welke in lijn met de motor ligt en wat laag in de toeren draait (2000/2100rpm). Omdat het een lel van een blok is met 3 cilinders, kan ik me zo voorstellen dat bij lage toeren de arbeidsslag een puls vooruit geeft, en dat hetgeen is wat je voelt.
Gevoelsmatig is het echter alsof er een hoogteslag in de band zit.
Dochterlief heeft dat ook een keer gehad met haar fiets, en toen bleek de bandenspanning erg laag te zijn. Dat is hier niet het geval; 2,9 achter 2.5 voor.

Iemand een idee wat het kan zijn? Meerdere rocketeers die dit ervaren wellicht?



Verder vind ik de eerste versnelling vrij lang, wat soms wel eens onprettig rijdt in druk verkeer/binnenstad e.d.

Naast dit alles een geweldige machine en rijbewijskiller... :)
 
Ik heb de r versie en herken hier niets in, bandenspanning hoort voor en achter 2.9 te zijn.
wat betreft het rijden in de stad, je doelt op schokkerige gasaanname? Ik zet hem dan op Road en dan is ie zijdezacht.
terug naar je dealert en daar voorleggen?
 
Gebeurt gewoon tijdens het rijden. Niet met optrekken oid.
Dealer zegt na een proefritje niks geks te voelen.
mbt de 1e gear: Ik bedoel dat je best een "lange" 1 hebt. Die had van mij wel wat korter gemogen, zodat je eerder naar 2 schakelt.
Het is een monsterlijke machine, dus als je met meerdere motoren rijdt, hoor je iedereen om je heen schakelen en rij je zelf nog effe in de 1. Dat is wel eens lastig, met name met een boel rotondes op je route (daar wil ik niet in de 1 doorheen..) maar dan moet je wel wat snelheid kunnen maken.
Stationair rij ik 20+ in de 1e versnelling. Langzamer rijden is dus altijd een ingeknepen / slippende koppeling...

Vorige week de quickshift laten monteren (en de bluetooth module) maar dat is echt goud... Kan ik werkelijk iedereen aanraden. Zo soepel, zo rap, heerlijk. Ik gebruik het niet met rustig tuffen, maar als je hem eens de sporen geeft, is het echt geweldig.

@Trioemph: welk verschil merk jij tussen road en sport? Ik vrij weing namelijk
 
Zou het cardan nog wat doen voor het gevoel van een hobbel? Bij gasgeven komt de achterkant omhoog toch? Dus hort of stoot vanuit het blok, geeft misschien gevoel van een hobbel..
 
Probeer eens op een stuk wegdek waar je dat hobbelige voelt of dat je dat reproduceren kan door dat stuk weg een paar keer achter elkaar te rijden en kijk of dat het steeds op hetzelfde stuk weg is. Die hobbels kunnen ook in het wegdek zitten. Dit omdat je aangeeft dat het niet altijd en niet overal aanwezig is.
 
@Loki: dat zou wellicht een mogelijkheid kunnen zijn. Vandaar dat ik benieuwd was of meerdere Rocketeers dit ook ervaren.
@Trioemph: rain heb ik de eerste dagen mee gereden, eerst maar eens wennen na een paar jaar motorloos te zijn geweest. Daarna Road, en soms Sport. Ik hang te weinig aan het gas om er een wereld van verschil mee te merken. (rijd ook 95% met meerderen of iemand achterop en dan rij je toch heel anders dan wanneer je in je eentje aan het genieten bent..) Rider wil ik me nog niet aan wagen. Inmiddels 4000 erbij gezet, heerlijke machine, maar af en toe dat hobbeltje... (misschien zit het wel tussen mijn oren... Het is tenslotte geen Honda naaimachine wat ik tig jaar gewend ben..)
@Jaap: hobbeltje voel ik op verschillende wegen, ook ver uit elkaar. Ik heb het idee dat het meer is als ik het gas flink heb gebruikt. Zou idd kunnen wijzen op iets in het kardan. Er heeft wel even minerale olie in gezeten wat op mijn verzoek weer voor syntheet is vervangen. (conform fabrieksopgave.
 
dat gevoel van hobbelen kan ook in de vering zitten.
als er veel wrijving in de voorvork zit, gaat de voorkant op een vlak stuk hobbelen.
bij triumph had met name de tiger 800 road er veel last van.
 
Ik kan de voorvering inderdaad wat aanpassen en kijken of het minder wordt of weg is. Hij staat wel wat slapjes vind ik inderdaad. Nog niet mee gestoeid. (wel achter iets strakker gezet)
@Trioemph: nee, maar ik heb wel het idee NA het hard accelereren...

Ik zal er eens beter op letten wanneer het optreedt, wat er dan aan vooraf is gegaan....

edit: Ik roep wel heel hard achter, maar misschien zit het inderdaad wel in de voorband... Zal eens kijken.


Nou is het ook niet zo dat ik op een hobbelpaard zit he? Ik ben gewoon een zeikerd, dat weet ik... Misschien ben ik gewoon te kritisch... :)
 
Wat gebeurt er als je de koppeling intrekt als je het hobbeltje ervaart? Probeer dat eens. Dan kun je voelen of het veroorzaakt wordt door de aandrijving of het wegdek.
 
Mijn tiger 800 lijkt soms ook meer op een hobbelpaard 800. Koppeling intrekken maakt dan geen verschil en is dus de slechte voorvering. Zou me niks verbazen als dat vaker voorkomt bij Triumphs ;).

Ik zou eens googlen of dat bekende problemen zijn en m eventueel bij HP suspension ofzo laten aanpassen (zelf twijfel ik nog).
 
Terug
Bovenaan Onderaan