Triumph Speed triple 1050 (2005)start niet

Jeffa038

Rookie
4 jan 2022
22
14
Beste forumleden,

Als eerste zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Jeffrey en ik ben in bezit van een Triumph speed triple (die niet start...)
Ik heb al een lange tijd op internet gezocht naar een oplossing, maar helaas nog niks kunnen vinden. Toch kwam ik steeds hier terecht en heb besloten om te kijken of jullie mij kunnen helpen.

Het gaat dus om een Triumph Speed Triple 1050 uit 2005. KM stand 39.000

Voordat ik de ST niet meer aan kreeg, reed hij al een beetje zenuwachtig. Liep niet mooi stationair, dreigde soms uit te vallen als ik het gas los liet. Ook wel eens last gehad van stotterend rijgedrag. Het stotteren was verholpen door injectiereiniger bij de benzine in te gooien. Ik tank altijd V-power of 98.

Op dit moment slaat hij dus helemaal niet aan, ook niet een klein beetje. De startmotor draait wel hard genoeg rond.
Alleen tijdens het proberen komt er een keihard knal uit de uitlaat, ook komt er witte damp uit de uitlaat. Uit verhalen van anderen komt vaak naar voren dat de ontsteking dan niet goed is.

De volgende dingen heb ik zelf geprobeerd:
- Nieuwe Bougies
- Nieuwe Accu
- Andere Bobines (gebruikte)
Alle bougies en bobines getest op een vonk.
- Zekeringen gecontroleerd (geen kapotte gevonden)
- Benzine ververst
- Benzinefilter schoongemaakt
- Benzinetank schoongemaakt

Niks van de bovenstaande dingen hebben geholpen. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
 
De 1050 blokken hebben standaard moeite om met de eigenlijk start accu aan te slaan. Een extra hulp accu er naast komt er meer tempo van de startmotor en kan je ook langer doorstarten.
Knallen in uitlaat suggereert dat er wel benzine in gespoten wordt.
Toevallig nog iets van fout meldingen?
Positie sensor probleem?
 
De 1050 blokken hebben standaard moeite om met de eigenlijk start accu aan te slaan. Een extra hulp accu er naast komt er meer tempo van de startmotor en kan je ook langer doorstarten.
Knallen in uitlaat suggereert dat er wel benzine in gespoten wordt.
Toevallig nog iets van fout meldingen?
Positie sensor probleem?
De laatste keer kreeg ik foutmeldingen van alle 3 de bobines. Ik heb wel een andere (gebruikte) set gekocht. Als ze nu vonken, dan vonken ze wel wit. Bij de eerste keer vonken de bougies en de keren daarna niet meer.
 
Mapsensor kapot?

Het klinkt alsof de ecu na 1 keer vonken stopt met vonken omdat er een fout/storing in zit. Kan je de foutcode uitlezen?

Heb die klappen ook meerdere keren gehad. Bij meerdere motoren. Was ecu kapot, bougies kapot/vervangen of te weinig brandstof. Dus vaak is het ontsteking idd. Als hij met startpiloot/remmenreiniger niet loopt is het vrijwel zeker de ontsteking.
 
Mapsensor kapot?

Het klinkt alsof de ecu na 1 keer vonken stopt met vonken omdat er een fout/storing in zit. Kan je de foutcode uitlezen?

Heb die klappen ook meerdere keren gehad. Bij meerdere motoren. Was ecu kapot, bougies kapot/vervangen of te weinig brandstof. Dus vaak is het ontsteking idd. Als hij met startpiloot/remmenreiniger niet loopt is het vrijwel zeker de ontsteking.
Ik heb zojuist even gekeken welke foutcodes hij aangeeft. Hij geeft er een hele boel nu...
- P0505 Idle speed control system malfunction
- P0353 Ignition coil 3 circuit malfunction
- P0352 Ignition coil 2 circuit malfunction
- P0201 Injector 1 circuit malfunction
- P0122 Throttle position sensor low voltage
- P0113 Inlet air temperature sensor open circuit or short circuit to battery
Op dit moment zijn er wel een aantal onderdelen gedemonteerd zoals: Luchtfilterbox, Gasklephuis, Injectoren (ivm reinigen). Weet niet of daar de meldingen van komen.
 
Sowieso kan accu controleren geen kwaad, idem massa-aansluiting bij het blok. Maar ik meen me ook te herinneren dat de Speed Triple twee relais heeft in het startcircuit, waarvan er eentje om bekend staat dat-ie weleens problemen geeft: last(af)valrelais heet dat ding geloof ik, en dat gaf dezelfde symptomen.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso kan accu controleren geen kwaad, idem massa-aansluiting bij het blok. Maar ik meen me ook te herinneren dat de Speed Triple twee relais heeft in het startcircuit, waarvan er eentje om bekend staat dat-ie weleens problemen geeft: last(af)valrelais heet dat ding geloof ik, en dat gaf dezelfde symptomen.
Ik zal morgen de massa even controleren. Er zit inderdaad een startrelais tussen, ga ik ook even nakijken. Startmotor draait verder wel krachtig
 
Ik zal morgen de massa even controleren. Er zit inderdaad een startrelais tussen, ga ik ook even nakijken. Startmotor draait verder wel krachtig
Dat tweede relais schakelt - als ik me niet vergis - delen van het startcircuit af als niet aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, b.v. jiffy niet ingeklapt etc.. Het zou kunnen verklaren waarom er de ene keer wel een vonk is, en daarna niet meer. Heb je een WPH?
 
Ik heb zojuist even gekeken welke foutcodes hij aangeeft. Hij geeft er een hele boel nu...
- P0505 Idle speed control system malfunction
- P0353 Ignition coil 3 circuit malfunction
- P0352 Ignition coil 2 circuit malfunction
- P0201 Injector 1 circuit malfunction
- P0122 Throttle position sensor low voltage
- P0113 Inlet air temperature sensor open circuit or short circuit to battery
Op dit moment zijn er wel een aantal onderdelen gedemonteerd zoals: Luchtfilterbox, Gasklephuis, Injectoren (ivm reinigen). Weet niet of daar de meldingen van komen.
Ja dan heeft uitlezen weinig zin.

Ergens in dit topic: Probleem.... Speed triple start niet ... Hellep staat dat de motor niet start als de mapsensor losligt/kapot is. Als je luchtfilterbox los ligt zal hij wel loshangen neem ik aan.

Handigst lijkt me alles terugmonteren, resetten /codes wissrn en opnieuw starten. Dan kijken of de bougies vonken en wat je ecu vertelt.
 
Ja dan heeft uitlezen weinig zin.

Ergens in dit topic: Probleem.... Speed triple start niet ... Hellep staat dat de motor niet start als de mapsensor losligt/kapot is. Als je luchtfilterbox los ligt zal hij wel loshangen neem ik aan.

Handigst lijkt me alles terugmonteren, resetten /codes wissrn en opnieuw starten. Dan kijken of de bougies vonken en wat je ecu vertelt.
Vanmiddag alles weer gemonteerd. Voor de zekerheid gelijk gasklephuis en de injectoren gereinigd. Bougies vonkten allemaal. Na het monteren heb ik alle foutcodes gewist en vervolgens geprobeerd te starten. Nog steeds kwam er een keihard knal uit de uitlaat. Ook duidelijke dampen uit de demper. Gek genoeg kwamen er na mijn startpogingen geen errors meer naar voren.

Ik heb ook de massa aan het blok gecontroleerd. Dit weekend voor de zekerheid even doormeten.

Na dit alles uit te sluiten begin ik het idee te krijgen dat de ECU defect is. Zou dat een reden kunnen zijn?
 
Dat tweede relais schakelt - als ik me niet vergis - delen van het startcircuit af als niet aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, b.v. jiffy niet ingeklapt etc.. Het zou kunnen verklaren waarom er de ene keer wel een vonk is, en daarna niet meer. Heb je een WPH?
Wat is een WPH? De relais die jij bedoelt was erg vies en de stekkers waren vuil. Dit heb ik schoongemaakt, helaas geen resultaat.
 
Vanmiddag alles weer gemonteerd. Voor de zekerheid gelijk gasklephuis en de injectoren gereinigd. Bougies vonkten allemaal. Na het monteren heb ik alle foutcodes gewist en vervolgens geprobeerd te starten. Nog steeds kwam er een keihard knal uit de uitlaat. Ook duidelijke dampen uit de demper. Gek genoeg kwamen er na mijn startpogingen geen errors meer naar voren.

Ik heb ook de massa aan het blok gecontroleerd. Dit weekend voor de zekerheid even doormeten.

Na dit alles uit te sluiten begin ik het idee te krijgen dat de ECU defect is. Zou dat een reden kunnen zijn?
Dat er geen fout codes worden gegeven wil niet zeggen dat alles goed is. Alleen al als de positie sensor op één andere manier op een onjuist moment een signaal afgeeft loopt alles in het honderd. bv distributie 1 tand versprongen . Dan is het alles controleren en is het met speciale obd software mogelijk om alle signalen zichtbaar te krijgen. Dan moet je wel weten wat je op het scherm moet zien.
Een Defecte ecu is mogelijk, maar ergens een slechte verbinding of zelfs interne sluiting in een sensor geeft een hoop ellende.
Is er een mogelijkheid om een test ecu er aan te koppelen?
 
Dat er geen fout codes worden gegeven wil niet zeggen dat alles goed is. Alleen al als de positie sensor op één andere manier op een onjuist moment een signaal afgeeft loopt alles in het honderd. bv distributie 1 tand versprongen . Dan is het alles controleren en is het met speciale obd software mogelijk om alle signalen zichtbaar te krijgen. Dan moet je wel weten wat je op het scherm moet zien.
Een Defecte ecu is mogelijk, maar ergens een slechte verbinding of zelfs interne sluiting in een sensor geeft een hoop ellende.
Is er een mogelijkheid om een test ecu er aan te koppelen?
Ik ga even kijken of ik een andere ECU kan regelen
 
Mooi dat de codes weer weg zijn, das opzich een goed teken. Ecu kapot kan goed. Je kan ook even naar de dealer bellen en vragen of ze dat vaker voor komt/bekende problemen zijn/ecu te controleren is.

Ik zou even nazoeken hoe het ontstekingstijdstip wordt gesignaleerd (bijv. pick up sensor) en dan die doormeten a.d.h.v. het werkplaatshandboek. Het wordt toch meten denk ik.
 
Zit er een alarm op?
Mijn 08 speed wilde dikwijls ook niet starten, terwijl de startmotor ook wel hard genoeg rond draaide.
Alarm eraf gesloopt en nooit geen problemen meer mee gehad.
 
Een alarm onderbreek meestal de brandstof en/of ontsteking. Zou me verbazen als deze dan de knal zou ''geven''.

Wat je evt. kan doen is je ECU opsturen naar Carmo. Die kunnen kijken of je ECU goed is, zonder dat je direct een 2e hoeft te kopen. CDI/ECU Revisie : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics
Goed idee, die houd ik even achter de hand. Morgen komt er een andere ECU binnen. Ik zal eerst even kijken hoe speedy daar op reageert. Ook ga ik dit weekend even de kleptiming controleren.
 
update:

Kleppendeksel gedemonteerd. Hier was duidelijk zichtbaar dat de kleptiming niet meer klopt.

De rechter nokkenas lijkt versprongen. Ik hoop dat dit de oplossing is

Bij de rechter foto staan de zuigers in de juiste positie
 

Bijlagen

  • 7DEFB573-9C73-4080-A34F-4E019AF5D2EB.jpeg
    7DEFB573-9C73-4080-A34F-4E019AF5D2EB.jpeg
    286,6 KB · Weergaven: 79
  • 44561562-8228-4D1D-A6B8-A6B95804F66F.jpeg
    44561562-8228-4D1D-A6B8-A6B95804F66F.jpeg
    154,8 KB · Weergaven: 79
Terug
Bovenaan Onderaan