Triumph Speed triple 1050 (2005)start niet

Jeffa038

Rookie
4 jan 2022
22
14
Beste forumleden,

Als eerste zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Jeffrey en ik ben in bezit van een Triumph speed triple (die niet start...)
Ik heb al een lange tijd op internet gezocht naar een oplossing, maar helaas nog niks kunnen vinden. Toch kwam ik steeds hier terecht en heb besloten om te kijken of jullie mij kunnen helpen.

Het gaat dus om een Triumph Speed Triple 1050 uit 2005. KM stand 39.000

Voordat ik de ST niet meer aan kreeg, reed hij al een beetje zenuwachtig. Liep niet mooi stationair, dreigde soms uit te vallen als ik het gas los liet. Ook wel eens last gehad van stotterend rijgedrag. Het stotteren was verholpen door injectiereiniger bij de benzine in te gooien. Ik tank altijd V-power of 98.

Op dit moment slaat hij dus helemaal niet aan, ook niet een klein beetje. De startmotor draait wel hard genoeg rond.
Alleen tijdens het proberen komt er een keihard knal uit de uitlaat, ook komt er witte damp uit de uitlaat. Uit verhalen van anderen komt vaak naar voren dat de ontsteking dan niet goed is.

De volgende dingen heb ik zelf geprobeerd:
- Nieuwe Bougies
- Nieuwe Accu
- Andere Bobines (gebruikte)
Alle bougies en bobines getest op een vonk.
- Zekeringen gecontroleerd (geen kapotte gevonden)
- Benzine ververst
- Benzinefilter schoongemaakt
- Benzinetank schoongemaakt

Niks van de bovenstaande dingen hebben geholpen. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
 
Ja tuurlijk kan dat, maar lijkt mij bij 39dkm onwaarschijnlijk.

Wat voor speling meet je en kan je het vastleggen op een filmpje?
Speling zal ik morgen even voor de zekerheid controleren. Beide tandwielen zat er wat ruimte tussen de tandwiel en ketting. Kan je ook een klein beetje op de foto zien. Ik weet verder niet wat gebruikelijk is.
 
Die pijlen moeten naar elkaar wijzen. Bij mijn T400 is dat zeker zo, ik vermoed bij de 1050 blokken ook. Dus er is iets flink versprongen.
Als je ketting is gerekt zie je de pijl aan de inlaatkant iets te ver naar beneden staan en aan de uitlaatkant iets omhoog. Dan loopt-ie trouwens nog prima, alleen gaat het ten koste van je kleptiming en verlies je wat vermogen.
1642447516065.png
 
Die pijlen moeten naar elkaar wijzen. Bij mijn T400 is dat zeker zo, ik vermoed bij de 1050 blokken ook. Dus er is iets flink versprongen.
Als je ketting is gerekt zie je de pijl aan de inlaatkant iets te ver naar beneden staan en aan de uitlaatkant iets omhoog. Dan loopt-ie trouwens nog prima, alleen gaat het ten koste van je kleptiming en verlies je wat vermogen.
In het werkplaatshandboek staat idd dat de pijlen naar elkaar moeten wijzen. Vandaar dat ik concludeerde dat de rechter nokkenas versprongen is (zie rechterfoto). Is dit verder schadelijk geweest voor het blok?
 
Ik denk niet per se schadelijk, alleen is de vraag (zoals al eerder langsgekomen) hoe dat kan. Je spanner defect en/of hij heeft een tonnetje meer gelopen (ketting te ver opgerekt). In je werkplaatsboek staat hoe je de ketting kan meten (aantal mm tussen een aantal schakels) maar je ziet het ook wel aan hoe hij nog over de nokkenas tandjes valt.
 
Hoe weet je dat dat ding versleten is dan? Zit alleen maar een veer.
Als de ketting er zo uit ziet is de kans dat de spanner nieuwer is niet heel groot. Als de ketting er zo uit ziet zal de spanner ook rare bewegingen van de ketting opgevangen moeten hebben (zoals een ketting van een eindaandrijving strak-los-strak-los gaat)

En, ook al is het nog niet helemaal duidelijk, als de distributie van tijd af gesprongen is is de spanner de eerste verdachte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan