Triumph Speed Triple topic deel 54

Och, ik vind mijn eigen motor ook niet uitblinken in schoonheid, maar de 2e en 3e gen 1290 SD R vind ik vele malen mooier dan de Speed Triples van de laatste paar jaar. Mooiste Speed vind ik nog steeds het meer klassieke 2008-2010 model :)

Smaken verschillen ;)
Eensch!!

Goed verwoordt kerel:t


Af en toe kan ik je een beetje plagen 😈 maar je reageert er goed op :):W
 
Goeiemorgen

Had hier eerder mijn startprobleem (vooral wanneer de motor warm heeft) eens aangehaald, waarop ik veel reacties heb gekregen, waarvoor nogmaals dank!

Maar de tijd nog niet gehad ernaar te kijken, nu tot gisteren, was het van moeten, wou hij gwn niet meer starten. Dus tank eraf, airbox eraf, alle kabels eens afgelopen, niks speciaalts te zien..

Ik denk dat ik eens ga proberen een nieuwe batterij aan te schaffen (vind effe men multimeter niet meer). Nu voor de moment zit daar een gel in, maar ik zou voor een lithium-ion gaan.
Wat zijn jullie bevindingen mbt. Batterij? Gel of lithium ion?

Nu zat ik er ook aan te denken van den eerste keer alle onderhoud te doen, nu tank en airbox er toch af is (zoals, nieuwe bougies, kleppenspeling bekijken) speedy heeft nu 15.000km en is van 2015, aangezien vorige eigenaar veel zelf heeft gedaan heb ik van de laatste jaren geen onderhoudshistorie. Vinden jullie dit nuttig of totaal overbodig?

Alvast bedankt!

Ahja moest er toevallig iemand een werkplaatshandboek tekoop hebben, dan hoor ik het graag!

Groeten
 
Goeiemorgen

Had hier eerder mijn startprobleem (vooral wanneer de motor warm heeft) eens aangehaald, waarop ik veel reacties heb gekregen, waarvoor nogmaals dank!

Maar de tijd nog niet gehad ernaar te kijken, nu tot gisteren, was het van moeten, wou hij gwn niet meer starten. Dus tank eraf, airbox eraf, alle kabels eens afgelopen, niks speciaalts te zien..

Ik denk dat ik eens ga proberen een nieuwe batterij aan te schaffen (vind effe men multimeter niet meer). Nu voor de moment zit daar een gel in, maar ik zou voor een lithium-ion gaan.
Wat zijn jullie bevindingen mbt. Batterij? Gel of lithium ion?

Nu zat ik er ook aan te denken van den eerste keer alle onderhoud te doen, nu tank en airbox er toch af is (zoals, nieuwe bougies, kleppenspeling bekijken) speedy heeft nu 15.000km en is van 2015, aangezien vorige eigenaar veel zelf heeft gedaan heb ik van de laatste jaren geen onderhoudshistorie. Vinden jullie dit nuttig of totaal overbodig?

Alvast bedankt!

Ahja moest er toevallig iemand een werkplaatshandboek tekoop hebben, dan hoor ik het graag!

Groeten
Lithium is beter, maar ook een stuk duurder. En je hebt een nieuwe druppelaar nodig. Deze keuze ligt een beetje aan je portomonnee. Een gel accu doet het ook gewoon prima.

Klepspeling kan je doen, maar moet pas bij 20k km gedaan worden. En vaak is het dan dat er weinig gesteld hoeft te worden.
Ik hield de afgelopen keer een nieuwe kleppendeksel pakking + 3x bougie gat pakking achter de hand.
Denk er ook om dat je kleppendeksel gecentreerd zit met pasbusjes. Met verwijderen van de kleppendeksel blijven die wel eens plakken en pleuren dan je blok in. Dus eerst die dingen weg en dan je deksel er tussenuit wurmen.
Verder zonder onderhoudshistorie zou ik alles gewoon even bekijken. Vergeet ook niet dingen zoals balhoofdlagers schoon te maken en nieuw te vetten. En je achterwiel lager.

Handboeken zijn met een beetje knap googlen wel digitaal te vinden.
 
Ik wou eigenlijk een lithium omdat deze blijkbaar 4 kg minder weegt tov. een gel, nu heb ik mij wel laten vertellen dat ze moeilijker starten bij koudere temperaturen, nu vanaf volgend jaar staat mijn motor in de tuin onder een zei, dus is een lithium mischien niet ideaal?

Betreft de klepspeling zal ik dan wel nog 5000km wachten, mischien eens de lagers bekijken, al heb ik dit nog nooit gedaan..

Nu mijn startprobleem, gisteren koppelde ik mijn batterij terug aan, en plots starte die wel weer, 4x af en aan gezet en dit lukte.. De batterij meet in rust 12.5V, en terwijl de motor draait 14.08V, dus ik denk dat ik kan uitsluiten dat het aan de accu nog aan de alternator ligt, toch?

(Handboek heb ik graag wel in boek vorm, vind dit wat praktischer, of een manual dat ik kan afrpinten, deze op de fb groep van speed triple kan ik niet afprinten)

Groeten

Gilles
 
Ik wou eigenlijk een lithium omdat deze blijkbaar 4 kg minder weegt tov. een gel, nu heb ik mij wel laten vertellen dat ze moeilijker starten bij koudere temperaturen, nu vanaf volgend jaar staat mijn motor in de tuin onder een zei, dus is een lithium mischien niet ideaal?

Betreft de klepspeling zal ik dan wel nog 5000km wachten, mischien eens de lagers bekijken, al heb ik dit nog nooit gedaan..

Nu mijn startprobleem, gisteren koppelde ik mijn batterij terug aan, en plots starte die wel weer, 4x af en aan gezet en dit lukte.. De batterij meet in rust 12.5V, en terwijl de motor draait 14.08V, dus ik denk dat ik kan uitsluiten dat het aan de accu nog aan de alternator ligt, toch?

(Handboek heb ik graag wel in boek vorm, vind dit wat praktischer, of een manual dat ik kan afrpinten, deze op de fb groep van speed triple kan ik niet afprinten)

Groeten

Gilles
in dat geval zou ik gewoon een normale nemen. Voor het geld van 1 lithium kan je volgens mij 2 gel accu's kopen. Als ie buiten slaapt zou ik de motor om de paar weken wel een dag aan de druppellader hangen om de accu optimaal te houden.

Waarom wachten? je bent met het vervangen van de bougies bijna bij de kleppen. scheelt je weer extra werk over 5k km. Volgende kleppen beurt schuift ook gewoon naar voren dan.

Je accu en laadsysteem (dynamo + regelaar) lijken goed inderdaad. hoe zien je accu polen en aansluitingen van de kabels eruit? schoon en oxidatievrij?

Ik PM je een google drive link waar je het boek kan downloaden. alleen ff uitprinten en klaar ben je.
 
Vers vd poedercoater🤩

IMG_20210921_172643.jpg
IMG_20210921_180103.jpg
 
Hebben jullie en idee waarom Triumph de volgende gewichten opgeeft:

Speed 1200RS: 198kg rijklaar
Speed 1200RR: 199kg droog

Dus dan zou die 1200RR 15-20kg zwaarder zijn dan de 1200RS?

Foutje in de website?

 
Laatst bewerkt:
Al een tijdje heb ik bar end mirrors liggen (Rizoma) om te monteren. Daar moest ik nog stuurdoppen bij bestellen. Omdat het niet altijd duidelijk is of ze passen heb ik het specifiek nagevraagd en uiteindelijk besteld. Nu kom ik er achter dat de doppen met M6 bouten vastzitten. Terwijl in het stuur M5 draad zit. Die passen dus niet. En om nou zelf weer geschikte bouten te gaan zoeken gaat mij eigenlijk te ver.

Zijn er 2011-2013 model rijders die stuurdoppen/bar end mirrors gemonteerd hebben? Zo ja welke? Enig advies?
 
Al een tijdje heb ik bar end mirrors liggen (Rizoma) om te monteren. Daar moest ik nog stuurdoppen bij bestellen. Omdat het niet altijd duidelijk is of ze passen heb ik het specifiek nagevraagd en uiteindelijk besteld. Nu kom ik er achter dat de doppen met M6 bouten vastzitten. Terwijl in het stuur M5 draad zit. Die passen dus niet. En om nou zelf weer geschikte bouten te gaan zoeken gaat mij eigenlijk te ver.

Zijn er 2011-2013 model rijders die stuurdoppen/bar end mirrors gemonteerd hebben? Zo ja welke? Enig advies?
zoiets?
2492_37742BST_0.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan