Triumph Speed Triple topic deel 54

Goeiemiddag,

Hier een nieuwe speed triple-eigenaar. De afgelopen jaren heb ik enkele supersports gereden (ZXR, GSXR-600, 600RR en 600F) en uiteindelijk m'n verstand gevonden en een speed triple aangeschaft ;)

Het is inmiddels een wat ouder beestje (885 uit '97) en heeft wat liefde nodig, maar alle slijtagedelen zijn inmiddels wel al vervangen zoals banden, tandwielsetje, accu en voorvorkolie.
Nu ben ik de electra wat aan het uitvogelen gezien de richtingaanwijzers een eigen leven leiden. Mocht er iemand een linkje hebben naar een Haynes manual dan houd ik me zeker aanbevolen

Ook de tellerverlichting heeft betere dagen gekend. Nu heb ik de tellers gedemonteerd, maar nu zie ik niet hoe ik de tellerhuizen open kan krijgen. Is er misschien iemand die dit al eens gedaan heeft?

Van de winter staan er nog wat zaken op het verlanglijstje zoals de originele Triumph sportpuup die eronder hangt eens voorzien van enige vorm van demperwol en het weer netjes zwart spuiten van diverse kleine steuntjes etc.

Het belangrijkste. Hij rijd geweldig! Voldoende power. Trekkracht bij ieder mogelijk toerental en een fijnere zithouding dan op de 4 in-lijn sportfietsen.

Groeten,

Martin

Welkom en veel plezier met de Triple :t :]
 
Goedemorgen,

Zal me even voorstellen hier, Jordy 29 jaar oud.
Ik kom uit het Westland. En ben op zoek naar een leuke speed triple.

Ik zoek een wat ouder beestje. Liefst een S2 of S3.
Heb er nog aan gedacht om een Daytona te kopen en deze om te bouwen tot Triple, maar kwam er later achter dat deze andere nokassen heeft en pas op een hoger toerental het meeste koppel heeft.
Ik zoek een motor met wat werk.. Welke ik gedurende aankomende winter kan opknappen.
Heb er niet heel veel haast mee, ik vind het zoeken, kijken naar motoren en het opknappen vaak meer voldoening geven als het daadwerkelijke rijden. Maar misschien kan de Speed triple daar verandering in brengen.

Ik heb het idee dat ik door heb wat een S2 en een S3 nu is.
Een S2 is met het 885cc (T509) blok geleverd en met het 955cc blok.
S3 het opvolgende type ook wel Speed triple 955i genoemd?

Zit er verschil tussen het 955cc blok van de S2 en de S3?

Als er onwaarheden in het bovenstaand verhaal staan dan hoor ik het graag!

Vorige motoren zijn onder andere een Hornet 600 uit 2008, een SV650s 2001 en een VTR1000f Firestorm uit 1998.
Gezien dit ritje zou het meest logisch zijn om een Triple uit 1997 te kopen. Gezien ik altijd terug in de tijd ga.

Groet,
Jordy :W
 
Goedemorgen,

Zal me even voorstellen hier, Jordy 29 jaar oud.
Ik kom uit het Westland. En ben op zoek naar een leuke speed triple.

Ik zoek een wat ouder beestje. Liefst een S2 of S3.
Heb er nog aan gedacht om een Daytona te kopen en deze om te bouwen tot Triple, maar kwam er later achter dat deze andere nokassen heeft en pas op een hoger toerental het meeste koppel heeft.
Ik zoek een motor met wat werk.. Welke ik gedurende aankomende winter kan opknappen.
Heb er niet heel veel haast mee, ik vind het zoeken, kijken naar motoren en het opknappen vaak meer voldoening geven als het daadwerkelijke rijden. Maar misschien kan de Speed triple daar verandering in brengen.

Ik heb het idee dat ik door heb wat een S2 en een S3 nu is.
Een S2 is met het 885cc (T509) blok geleverd en met het 955cc blok.
S3 het opvolgende type ook wel Speed triple 955i genoemd?

Zit er verschil tussen het 955cc blok van de S2 en de S3?

Als er onwaarheden in het bovenstaand verhaal staan dan hoor ik het graag!

Vorige motoren zijn onder andere een Hornet 600 uit 2008, een SV650s 2001 en een VTR1000f Firestorm uit 1998.
Gezien dit ritje zou het meest logisch zijn om een Triple uit 1997 te kopen. Gezien ik altijd terug in de tijd ga.

Groet,
Jordy :W

Welkom. Zo te zien staan hebbenw e een beetje dezelfde hobby. Het sleutelen is minstens zo leuk. Ik heb vorige zo'n "projectje" opgepikt. Ik moet zeggen dat het rijden op een driecilinder ook echt wel een aparte (leuke) beleving is.
Hopelijk vindt je er snel een naar je zin.
Groeten
 
Goedemorgen,

Zal me even voorstellen hier, Jordy 29 jaar oud.
Ik kom uit het Westland. En ben op zoek naar een leuke speed triple.

Ik zoek een wat ouder beestje. Liefst een S2 of S3.
Heb er nog aan gedacht om een Daytona te kopen en deze om te bouwen tot Triple, maar kwam er later achter dat deze andere nokassen heeft en pas op een hoger toerental het meeste koppel heeft.
Ik zoek een motor met wat werk.. Welke ik gedurende aankomende winter kan opknappen.
Heb er niet heel veel haast mee, ik vind het zoeken, kijken naar motoren en het opknappen vaak meer voldoening geven als het daadwerkelijke rijden. Maar misschien kan de Speed triple daar verandering in brengen.

Ik heb het idee dat ik door heb wat een S2 en een S3 nu is.
Een S2 is met het 885cc (T509) blok geleverd en met het 955cc blok.
S3 het opvolgende type ook wel Speed triple 955i genoemd?

Zit er verschil tussen het 955cc blok van de S2 en de S3?

Als er onwaarheden in het bovenstaand verhaal staan dan hoor ik het graag!

Vorige motoren zijn onder andere een Hornet 600 uit 2008, een SV650s 2001 en een VTR1000f Firestorm uit 1998.
Gezien dit ritje zou het meest logisch zijn om een Triple uit 1997 te kopen. Gezien ik altijd terug in de tijd ga.

Groet,
Jordy :W

Sommige mensen gebruiken S3 als afkorting voor speed triple, S2 in verband met speed triple ken ik niet.
Op het Engelse wikipedia staat een mooi verhaaltje over de veranderingen die de speed triple heeft ondergaan.
Succes met de zoektocht!
 
Sommige mensen gebruiken S3 als afkorting voor speed triple, S2 in verband met speed triple ken ik niet.
Op het Engelse wikipedia staat een mooi verhaaltje over de veranderingen die de speed triple heeft ondergaan.
Succes met de zoektocht!

Verhaal gevonden op de UK wiki.
Voel me enigszins dom dat ik geen Speed triple achter S3 heb gezocht.

Maar durf te zweren dat ik S2 en S3 voorbij heb zien komen op een engels forum. Ik was in de veronderstelling dat de verschillende generaties ermee werd aangegeven.

Na het verhaal maakt het dus niet motorisch gezien uit of het een T509 wordt met een 955cc blok of 955i.
Heb zelf geen voorkeur voor de achterzijde. Vind deze bij beide modellen mooi vormgegeven.
Misschien dat ik het oudere type wel wat mooier vind omdat je dit niet bij veel andere modellen ziet.
 
Verhaal gevonden op de UK wiki.
Voel me enigszins dom dat ik geen Speed triple achter S3 heb gezocht.

Maar durf te zweren dat ik S2 en S3 voorbij heb zien komen op een engels forum. Ik was in de veronderstelling dat de verschillende generaties ermee werd aangegeven.

Na het verhaal maakt het dus niet motorisch gezien uit of het een T509 wordt met een 955cc blok of 955i.
Heb zelf geen voorkeur voor de achterzijde. Vind deze bij beide modellen mooi vormgegeven.
Misschien dat ik het oudere type wel wat mooier vind omdat je dit niet bij veel andere modellen ziet.

nog nooit van gehoord :) Wel eens van de S4 gehoord. Dat is de Speed four. het 4 cilinder misbaksel die het een beetje tegen de cbr600 op moest nemen.
 
Hoe is het met je koppeling?

vandaag de koppeling eens open getrokken.

zoals verwacht plakken de platen (frictie) behoorlijk aan de metalen tussenplaten. afdrukken erin van de schoenen. Ze plakken meer dan alleen de zuigende werking van de olie. bij sommige moest er een schroevendraaier tussen.

Even een belletje naar bruurs. daar was het een niet bekend probleem. even zitten bomen, ik zou graag die metalen platen willen vervangen voor de geupdate versie, welke geperforeerd is. Want alle frictie platen zitten nog op de dikte die ze nieuw hebben (kan ook niet anders met 20k km. blijkbaar is de vorige eigenaar ook lief voor de koppeling geweest)
Als we mijn bloknummer volgen, kunnen we alleen een hele platen set (frictie + metaal) bestellen. wat dus erop lijkt dat er een update is geweest. Na een bepaald bloknummer (later dan die van mij) kan er wel los besteld worden...
Wat is denk is dat ze tussen bepaalde bloknummers verkeerde (?) platen hebben gebruikt welke plakken. Beetje zoeken op internet en je hebt een handje vol voorbeelden van speed triples en tigers

Maargoed. complete OEM platen set is ergens ver in de 300 euro. een beetje googlen leert dat Barnett een complete set plus veren verkoopt voor 200 euro.

Deze meneer heeft dezelfde problemen met zijn 2011 speed gehad en heeft ook de platen vervangen voor die van barnett:
In de comments van de video nog een aantal mensen met exact hetzelfde probleem.


Ik heb dus een setje van barnett besteld, olie bij bolski en morgen even langs bruurs voor pakkingen.
Dan is het wachten en volgende maand weer rijden.
 
Zo ziet de handel eruit. Gelukkig geen ingeslagen korf. Wel dikke afdrukken op de tussenplaten.
 

Bijlagen

  • 5A163162-D593-4146-9EF7-3A48DA7FEB04.jpeg
    5A163162-D593-4146-9EF7-3A48DA7FEB04.jpeg
    147,9 KB · Weergaven: 12
  • E61CB4E5-FE94-480C-8C66-B24B54D5885D.jpeg
    E61CB4E5-FE94-480C-8C66-B24B54D5885D.jpeg
    165,8 KB · Weergaven: 11
  • 7729DB35-3C87-494E-A6E7-9E8B2EEDC238.jpeg
    7729DB35-3C87-494E-A6E7-9E8B2EEDC238.jpeg
    118,6 KB · Weergaven: 12
vandaag de koppeling eens open getrokken.

zoals verwacht plakken de platen (frictie) behoorlijk aan de metalen tussenplaten. afdrukken erin van de schoenen. Ze plakken meer dan alleen de zuigende werking van de olie. bij sommige moest er een schroevendraaier tussen.

Even een belletje naar bruurs. daar was het een niet bekend probleem. even zitten bomen, ik zou graag die metalen platen willen vervangen voor de geupdate versie, welke geperforeerd is. Want alle frictie platen zitten nog op de dikte die ze nieuw hebben (kan ook niet anders met 20k km. blijkbaar is de vorige eigenaar ook lief voor de koppeling geweest)
Als we mijn bloknummer volgen, kunnen we alleen een hele platen set (frictie + metaal) bestellen. wat dus erop lijkt dat er een update is geweest. Na een bepaald bloknummer (later dan die van mij) kan er wel los besteld worden...
Wat is denk is dat ze tussen bepaalde bloknummers verkeerde (?) platen hebben gebruikt welke plakken. Beetje zoeken op internet en je hebt een handje vol voorbeelden van speed triples en tigers

Maargoed. complete OEM platen set is ergens ver in de 300 euro. een beetje googlen leert dat Barnett een complete set plus veren verkoopt voor 200 euro.

Deze meneer heeft dezelfde problemen met zijn 2011 speed gehad en heeft ook de platen vervangen voor die van barnett:
In de comments van de video nog een aantal mensen met exact hetzelfde probleem.


Ik heb dus een setje van barnett besteld, olie bij bolski en morgen even langs bruurs voor pakkingen.
Dan is het wachten en volgende maand weer rijden.


Hoop dat zo de problemen zijn verholpen voor je Bas. Ben benieuwd of ie bij mij ook nog gaat plakken in de toekomst gelukkig weet ik dan meteen wat ik moet doen ;) :Y
 
Zo ziet de handel eruit. Gelukkig geen ingeslagen korf. Wel dikke afdrukken op de tussenplaten.

Wel apart. Heb je de ene helft schoon gemaakt of is de plaat krom?(of andere platen)
En de veerring onderin?

Check ook even of de pen waarmee de drukplaat getrokken wordt niet vol vuil zit. De smering komt uit de versnellingsbak as langs die pen en wordt omwijd geslingerd.

Ik heb ook platen met putjes erin gezet. Ook voor de 2005 modellen is die update er..
 
Wel apart. Heb je de ene helft schoon gemaakt of is de plaat krom?(of andere platen)
En de veerring onderin?

Check ook even of de pen waarmee de drukplaat getrokken wordt niet vol vuil zit. De smering komt uit de versnellingsbak as langs die pen en wordt omwijd geslingerd.

Ik heb ook platen met putjes erin gezet. Ook voor de 2005 modellen is die update er..

Kleine schuine ring zit aan de binnenkant. Lijkt meer op een center ring dan een veerring.

Zal die pen zo eens bekijken. Lees ook her en der dat er mensen zijn die een vlak kantje op die pen hebben gevijld. Dat gaat me dan weer ff wat te ver :+
 
Ja die pen moet je vanaf blijven. Als er teveel olie langs gaat zakt je oliedruk.

Ik bedoel de ring die onder de platen ligt. Een geschotelde ring van 3-4mm breed.
 
Ja die pen moet je vanaf blijven. Als er teveel olie langs gaat zakt je oliedruk.

Ik bedoel de ring die onder de platen ligt. Een geschotelde ring van 3-4mm breed.

Zitten er 2. Eerst een platte dunne van 4 mm breed, daar overheen een geschotelde.
 

Bijlagen

  • 18F4A370-674E-4D53-B5F8-2227FA6D0AEF.jpeg
    18F4A370-674E-4D53-B5F8-2227FA6D0AEF.jpeg
    89,1 KB · Weergaven: 5
De anti judder seat washer en de anti judder spring dus O-)
Ja die!! Zo te zien zijn ze heel..

Het lijkt dan wel op kromme platen.
Die platen set die je besteld hebt hebben ook putjes in de stalen platen? Anders kan ik wel kijken of de set die ik nog heb liggen het gemodificeerde type is.
 
Ja die!! Zo te zien zijn ze heel..

Het lijkt dan wel op kromme platen.
Die platen set die je besteld hebt hebben ook putjes in de stalen platen? Anders kan ik wel kijken of de set die ik nog heb liggen het gemodificeerde type is.

Geen idee. Zal ze morgen eens meten of ze krom zijn. Ze leken me niet krom.

Barnett setje platen is onderweg...
 
Terug
Bovenaan Onderaan