Triumph sprint '99 blok opvoeren

Road runner

Die hard MF'er
8 apr 2004
488
0
vraagje voor triumph experts:
Weet iemand hier of het mogelijk is om een blok van een sprint uit '99
zo te verbouwen dat hij net als de daytona uit '99 zo'n 130PK levert?
Ik kom met circuit dagen power te kort. :+ :+ :+
 
Dit zit ik me ook wel eens af te vragen aangezien het (bijna) gelijke blokken zijn. Waarschijnlijk is het toch iets meer dan alleen een andere tune...

Eén zekere methode is om er gewoon een Daytona blok in te lepelen. Neem dan wel meteen een 2002+ Daytona 955 blok. Die hebben namelijk 150 pk *O* . Sprint 955 blokken vanaf 2002 hebben trouwens 120 pk.

De Triumph ECU's kan je overigens aanpassen met Tuneboy. Je moet dan wel de sleutel van de ECU kopen en dat is vrij duur. Daarna kan je op een vermogensbank je fiets piekfijn laten afstellen. Voordeel van Tuneboy is dat alle signalen nog steeds vanuit de ECU rechtstreeks naar de rest van de electronica gestuurd worden. Met een powercommander oid wordt het signaal dat uit de ECU komt veranderd. Dit kan tot rare storingen leiden.

Het simpelste is om een sportpijp erop te zetten en de sportpijp-tune te laten laden in je ECU bij een Triumph dealer of een andere garage die over een dergelijke computer beschikt. Iets zegt mij dat je dat al hebt gedaan als je circuit rijdt. :P

Succes en laat je vorderingen even horen. Ben wel erg benieuwd! })
 
Laatst bewerkt:
Hoy ik heb zelf diverse Triumph 955i modellen.
Heb vorig jaar een Daytona T595 van 1998 omgebouwd naar Speed Triple.
Hierin ligt nu het Sprint ST blok van 2004. met 128Pk (open uitlaat en andere mapping)
Dit nieuwer model blok loopt veel mooier
Heb zelf ook nog een T595 van 1999 staan ,maar deze blokken zijn voor op het cirquit perfect, maar op de weg toch ietsje zenuwachtig en van onderuit ietsje minder krachtig.
De blokken van de sprint van 1999 zijn inderdaad ongeveer gelijk.
Met de kop met de nokkenassen + regeleenhied van de Daytona van na 1999 is het inderdaad zo over te bouwen.
Het mooie bij Triumph is dat alles zomaar past .
Zelfs het nieuwere 1050 motorblok past direct in het 1997 Daytona/Speed Triple frame
 
Natuurlijk kan dat. och...met gemak... Ik kan het je helaas niet vertellen hoe je dat moet doen, mijn vader weet wel hoe je een motor op moet voeren. Dat is zijn werk vroeger geweest (monteur in de wegracerij).

:)
Niet dat ik hem wil lastigvallen met jouw vraag, maar wilde het toch ff kwijt..
Enne.. Yamaha motors heeft een techniek overgenomen van mijn vader, een membraan aanpassing. Wat ze heden ten dage gebruiken is gebaseerd op het oorspronkelijke idee van mijn vader !
Zijn "uitvinding" dateert al van midden 60-er jaren, maar was toen revolutionair ! Die opgevoerde motor (een privé-machine) liet veel fabrieks-machines ver achter zich op het circuit. Maximum vermogen werd er uit het blok gehaald op de rechte stukken.

Waarschijnlijk off-topic dit, maar toch leuk om te weten.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk kan dat. och...met gemak... Ik kan het je helaas niet vertellen hoe je dat moet doen, mijn vader weet wel hoe je een motor op moet voeren. Dat is zijn werk vroeger geweest (monteur in de wegracerij).

:)
Niet dat ik hem wil lastigvallen met jouw vraag, maar wilde het toch ff kwijt..
Enne.. Yamaha motors heeft een techniek overgenomen van mijn vader, een membraan aanpassing. Wat ze heden ten dage gebruiken is gebaseerd op het oorspronkelijke idee van mijn vader !
Zijn "uitvinding" dateert al van midden 60-er jaren, maar was toen revolutionair ! Die opgevoerde motor (een privé-machine) liet veel fabrieks-machines ver achter zich op het circuit. Maximum vermogen werd er uit het blok gehaald op de rechte stukken.

Waarschijnlijk off-topic dit, maar toch leuk om te weten.



Nu ben ik benieuwd wie jou vader is. :)
 
Natuurlijk kan dat. och...met gemak... Ik kan het je helaas niet vertellen hoe je dat moet doen, mijn vader weet wel hoe je een motor op moet voeren. Dat is zijn werk vroeger geweest (monteur in de wegracerij).

:)
Niet dat ik hem wil lastigvallen met jouw vraag, maar wilde het toch ff kwijt..
Enne.. Yamaha motors heeft een techniek overgenomen van mijn vader, een membraan aanpassing. Wat ze heden ten dage gebruiken is gebaseerd op het oorspronkelijke idee van mijn vader !
Zijn "uitvinding" dateert al van midden 60-er jaren, maar was toen revolutionair ! Die opgevoerde motor (een privé-machine) liet veel fabrieks-machines ver achter zich op het circuit. Maximum vermogen werd er uit het blok gehaald op de rechte stukken.

Waarschijnlijk off-topic dit, maar toch leuk om te weten.
Deze posting is waardeloos zonder onderbouwing en links :+ :+ Mijn vader is mijn ogen ook een held.

Ben wel benieuwd eigenlijk.
 
Op DIT moment kan ik jullie helaas geen verder info verschaffen.

Mijn vader heeft nog het orginele artikel van een motorkrantje uit 1964 met zijn naam en zijn uitvinding met toelichting.
Als ik die een keer te pakken heb dat publiceer ik er wel wat meer over, misschien stukje ervan inscannen en hier op het forum posten.

Andere uitvindingen van mijn vader:
- speciale carburateur voor crossmotoren, onder elke hoek van de motor blijft er de juiste hoeveelheid benzine in, zodat de motor niet kan haperen of erger nog, kan uitvallen als de motor omvalt in het zand of de modder.
- eigen racemotor ontworpen en getuned. Frame zelf ontworpen, standaard motor helemaal verbouwd, allerlei zaken veranderd.

Groeten,
Erik
 
Laatst bewerkt:
Hoy ik heb zelf diverse Triumph 955i modellen.
Heb vorig jaar een Daytona T595 van 1998 omgebouwd naar Speed Triple.
Hierin ligt nu het Sprint ST blok van 2004. met 128Pk (open uitlaat en andere mapping)
Dit nieuwer model blok loopt veel mooier
Heb zelf ook nog een T595 van 1999 staan ,maar deze blokken zijn voor op het cirquit perfect, maar op de weg toch ietsje zenuwachtig en van onderuit ietsje minder krachtig.
De blokken van de sprint van 1999 zijn inderdaad ongeveer gelijk.
Met de kop met de nokkenassen + regeleenhied van de Daytona van na 1999 is het inderdaad zo over te bouwen.
Het mooie bij Triumph is dat alles zomaar past .
Zelfs het nieuwere 1050 motorblok past direct in het 1997 Daytona/Speed Triple frame

Bedankt,hier kan ik wat mee :Y :Y :Y

PS weet jij of het blok van een 2002+ daytona 150pk ook in het frame van mijn '99 sprint past,
inclusief de elektronika?
 
Laatst bewerkt:
Ja past er inderdaad gewoon in. Maar alles moet dan wel kompleet zijn(kabelboom-uitlaatspruitstuk en electronica) Enige probleem vormt de middenbok. Bij Daytona loopt daar de uitlaat en spruitstuk heb je ook nodig.
Maar waarom moeilijk doen en veel geld uitgeven voor een zeldzame Daytona Centanial schade motor 955i met 150 Pk. Deze zijn maar 2 jaar gemaakt(2002-2003) De 2004 modellen hadden weer terug 130 Pk. Koop dan gewoon een Daytona voor op het cirquit.
Heb nog een zeer nette Belgische Daytona met 130 Pk met 32000Km voor 2900 euro.
full
 
Ja past er inderdaad gewoon in. Maar alles moet dan wel kompleet zijn(kabelboom-uitlaatspruitstuk en electronica) Enige probleem vormt de middenbok. Bij Daytona loopt daar de uitlaat en spruitstuk heb je ook nodig.
Maar waarom moeilijk doen en veel geld uitgeven voor een zeldzame Daytona Centanial schade motor 955i met 150 Pk. Deze zijn maar 2 jaar gemaakt(2002-2003) De 2004 modellen hadden weer terug 130 Pk. Koop dan gewoon een Daytona voor op het cirquit.
Heb nog een zeer nette Belgische Daytona met 130 Pk met 32000Km voor 2900 euro.[afbeelding]

Tja als ik ruimte had zou ik er serieus over nadenken,maar ik ga er toch voor om mijn sprint om te bouwen naar mijn eigen ontwerp,weet je misschien ook of je de voorvork van een daytona over kan zetten op een sprint? inclusief de kroonplaten dan natuurlijk.
Ik denk dat ik het blok ga oppeppen met de nokkenassen en regeleenheid ( is dat het motormanagement systeem?) van een daytona,kan de rest van het blok dat wel aan? en heb je misschien een tip waar ik onderdelen op de kop kan tikken?
 
Ja past er inderdaad gewoon in. Maar alles moet dan wel kompleet zijn(kabelboom-uitlaatspruitstuk en electronica) Enige probleem vormt de middenbok. Bij Daytona loopt daar de uitlaat en spruitstuk heb je ook nodig.
Maar waarom moeilijk doen en veel geld uitgeven voor een zeldzame Daytona Centanial schade motor 955i met 150 Pk. Deze zijn maar 2 jaar gemaakt(2002-2003) De 2004 modellen hadden weer terug 130 Pk. Koop dan gewoon een Daytona voor op het cirquit.
Heb nog een zeer nette Belgische Daytona met 130 Pk met 32000Km voor 2900 euro
Ik heb een 2002 triple, wat moet ik daar aan veranderen om de 150 pk eruit te halen? andere nokkenassen en de tune van de daytona? Heb jij eventueel nog een demper voor een triple en passen die van 2000-2004 eronder?

sorry TS voor verstoring van topic
 
Terug
Bovenaan Onderaan