Triumph Sprint ST start alleen op "start-pilot"(ether)

tdm1996

Die hard MF'er
22 aug 2006
305
35
Perth Australia
Triumph Sprint ST van 12/2006.
Als ik hem probeer te starten lijkt alles normaal (start-toerental, pomp loopt)
Maar hij slaat niet aan.
Met een beetje start pilot of ether start 'ie direct en loopt daarna foutloos (zonder ether toe te voegen).

Zet ik 'm uit, begint het hele verhaal opnieuw, ook als ik hem opwarm.

Start toerental 244 en de hij zakt niet onder de 10 volt.
Pomp levert 3.2 bar, injectoren zijn schoon (hij loopt immers mooi stationair)

Het start probleem is opgetreden na niet willen starten vanwege een slechte accu (die dus vernieuwd is)
Er is ook al een andere ECU geprobeerd (geen verschil)

Wat mis ik hier?
 
Laatst bewerkt:
"Het start probleem is opgetreden na niet willen starten vanwege een slechte accu (die dus vernieuwd is) "

Was deze dan wel echt stuk? Probeer eens met start kabels.
Start de motor wel als deze warm is zonder ether?
 
haal eens een injecteur er uit en kijk of hij tijdens het starten wel benzine spuit.

ooit hetzelfde gehad met een oude diesel heftruck : starten : no way. met remmenreiniger : direct en daarna probleemloos draaien. bleek dat de afsluit-solenoid op de dieselpomp spanning kreeg met kontakt op, maar niet tijdens het starten. hij startte dus op de remmenreiniger, en van moment dat de startstand van het kontakt gelost werd kreeg de solenoid weer spanning en begon hij in te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Triumph Sprint ST van 12/2006.
Als ik hem probeer te starten lijkt alles normaal (start-toerental, pomp loopt)
Maar hij slaat niet aan.
Met een beetje start pilot of ether start 'ie direct en loopt daarna foutloos (zonder ether toe te voegen).

Zet ik 'm uit, begint het hele verhaal opnieuw, ook als ik hem opwarm.

Start toerental 244 en de hij zakt niet onder de 10 volt.
Pomp levert 3.2 bar, injectoren zijn schoon (hij loopt immers mooi stationair)

Het start probleem is opgetreden na niet willen starten vanwege een slechte accu (die dus vernieuwd is)
Er is ook al een andere ECU geprobeerd (geen verschil)

Wat mis ik hier?
bougies vervangen?
toevallig ergens een foutmelding. OBD-lezer?
probleem met second-air?
accu pool aansluiting echt goed schoon? staal borstel!
 
bougies vervangen?
toevallig ergens een foutmelding. OBD-lezer?
probleem met second-air?
accu pool aansluiting echt goed schoon? staal borstel!
Bougies vervangen
Geen foutmeldingen
Zit geen secondaire air inrichting op
Accu pool aansluitingen schoon

De andere voorgestelde testen zal ik deze week doen, vandaag even geen tijd voor gezien

Ik verdenk zelf ook het "ECM relais"
Deze is makkelijk uitwisselbaar met die van de fan.
Maar heeft toevallig iemand een werkplaats handboek?
Daar staat een plaatje in wat laat zien welke volgorde ze hebben.
Anders moet ik kleuren uitzoeken, ik heb een bedrading schema.
(zit redelijk verstopt....)

In ieder geval dank alvast voor het meedenken!
 
Bougies vervangen
Geen foutmeldingen
Zit geen secondaire air inrichting op
Accu pool aansluitingen schoon

De andere voorgestelde testen zal ik deze week doen, vandaag even geen tijd voor gezien

Ik verdenk zelf ook het "ECM relais"
Deze is makkelijk uitwisselbaar met die van de fan.
Maar heeft toevallig iemand een werkplaats handboek?
Daar staat een plaatje in wat laat zien welke volgorde ze hebben.
Anders moet ik kleuren uitzoeken, ik heb een bedrading schema.
(zit redelijk verstopt....)

In ieder geval dank alvast voor het meedenken!


Gevonden! Morgen maar eens kijken (oh, nog steeds geïnteresseerd in een WPH :-)
 

Bijlagen

  • images.jpeg
    images.jpeg
    48,4 KB · Weergaven: 10
het is een electronisch relais, die voel en hoor je niet klikken.
je kunt beter controleren of de injectoren benzine geven tijdens het starten, zoals al eerder gezegd.
en 10 volt tijdens het starten is al behoorlijk laag om de computer aan de gang te houden.
 
Goed.....

Het 1 en ander getest;
Het ECM relais uitgewisseld met het fan-relais, geen verschil
Compressie 14+ op alle 3 cylinders (en ook zo goed als gelijk) dit met Wide Open Throttle
Activatie (en dus benzine?) van de injectoren bij starten.
(de auto eraan, waarbij het voltage niet onder de 11.5 uitkwam en het start toerental ook boven de 300 uitkwam)

De meest opvallende constatering volgens mij is;
- Ik voel tijdens het starten de injectoren tikken, maar het lijkt wel te langzaam te zijn.
- Het ECM relais wordt behoorlijk heet (als in; niet lekker om in je handjes te hebben)

Nou heb ik me geconcentreerd op de "benzinehuishouding" al testende en twijfelende, vraag ik me nu af of ik wel vonk heb in het begin.....maar ja dan zou 'ie het op Ether ook toch niet moeten doen?

Misschien moet ik 'm ff wegzetten, want ik zie het niet meer.

(overigens, mijn vervolg stappen die ik wil doen; injector-rail eraf en zien dat het "spuit", wat Janbros voorstelde maar dat vind ik een klote klusje omdat alles opzij gehangen moet worden en dan de tank er weer op. En natuurlijk vonk zien, alleen niet tegelijkertijd :-) )

Iemand een idee?
 
Probeer eens met een auto ernaast en startkabels ertussen.
Mijn neefje had een nieuwe accu, prima voltage maar niet aan willen slaan.
Startmotor draaide wel als een malle rond,
De accu bleek later een bolle plek te hebben, na vervanging was het opgelost.
 
Probeer eens met een auto ernaast en startkabels ertussen.
Mijn neefje had een nieuwe accu, prima voltage maar niet aan willen slaan.
Startmotor draaide wel als een malle rond,
De accu bleek later een bolle plek te hebben, na vervanging was het opgelost.
Ik begrijp dat dat in mijn verhaal van zojuist niet duidelijk overkomt, mijn excuses;

Heb ik gedaan/geprobeerd, en i.p.v net boven de 10V had ik nu zeker niet onder de 11.5V, buiten dat liep het toerental op naar op z'n hoogst bijna 500 en op z'n laagst zeker 300.
Dit alles met een wat zwaardere (quad) accu erin.
weet ff niet precies de specs, maar ff te groot voor het normale accu"gat"
 
Goed.....

Het 1 en ander getest;
Het ECM relais uitgewisseld met het fan-relais, geen verschil
Compressie 14+ op alle 3 cylinders (en ook zo goed als gelijk) dit met Wide Open Throttle
Activatie (en dus benzine?) van de injectoren bij starten.
(de auto eraan, waarbij het voltage niet onder de 11.5 uitkwam en het start toerental ook boven de 300 uitkwam)

De meest opvallende constatering volgens mij is;
- Ik voel tijdens het starten de injectoren tikken, maar het lijkt wel te langzaam te zijn.
- Het ECM relais wordt behoorlijk heet (als in; niet lekker om in je handjes te hebben)

Nou heb ik me geconcentreerd op de "benzinehuishouding" al testende en twijfelende, vraag ik me nu af of ik wel vonk heb in het begin.....maar ja dan zou 'ie het op Ether ook toch niet moeten doen?

Misschien moet ik 'm ff wegzetten, want ik zie het niet meer.

(overigens, mijn vervolg stappen die ik wil doen; injector-rail eraf en zien dat het "spuit", wat Janbros voorstelde maar dat vind ik een klote klusje omdat alles opzij gehangen moet worden en dan de tank er weer op. En natuurlijk vonk zien, alleen niet tegelijkertijd :-) )

Iemand een idee?


Heb je tuneecu?
Als je geluk hebt geeft de motor een foutmelding, die kun je dan uitlezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan