Triumph starten terwijl de standaard uit staat

Theuvel

Rookie
28 jun 2017
3
0
Hallo!
Ik rijd sinds kort een Triumph Trident 750 uit '92. Heerlijke motor, maar ik loop tegen 1 nadeel aan. De motor start niet als hij op de standaard staat. Dit lijkt een beveiliging, want er brandt dan ook een rood lampje (uitroepteken). Daarbij slaat de motor af wanneer je de standaard uitzet en de motor nog loopt.

Ik snap wel waar deze beveiliging goed voor is, maar ik vind het vervelend dat de motor niet even op de standaard warm kan draaien terwijl ik m'n pak aantrek :)
Heeft iemand een idee hoe ik deze beveiliging kan omzeilen?

Veel dank alvast!
Tom
 
Ik weet niet of het verstandig is om een motor stationair te laten warmdraaien. De meningen daarover zijn verdeeld.

En ik neem aan dat je geen middenbok hebt.

Je weet dat de schakelaar puur voor de veiligheid is en er is een aantal jaren geleden bij ons in de buurt een motorrijder verongelukt die hem had vergeten in te klappen.
 
De meeste motoren slaan alleen af wanneer je de zijstandaard uitzet terwijl hij nog in de versnelling staat. Dus wat Dark Vision zegt, eerst checken of je neutraal schakelaar wel werkt. Anders even in de handleiding kijken of hij af hoort te slaan in z'n vrij.


Ik weet alleen van de BMW boxers dat die ook afslaan als de zijstandaard uitklapt in z'n vrij, ik heb altijd aangenomen dat die door de kantelwerking van het vliegwiel kan omvallen wanneer je gas geeft op de zijstandaard.
 
De meeste motoren slaan alleen af wanneer je de zijstandaard uitzet terwijl hij nog in de versnelling staat. Dus wat Dark Vision zegt, eerst checken of je neutraal schakelaar wel werkt. Anders even in de handleiding kijken of hij af hoort te slaan in z'n vrij.


Ik weet alleen van de BMW boxers dat die ook afslaan als de zijstandaard uitklapt in z'n vrij, ik heb altijd aangenomen dat die door de kantelwerking van het vliegwiel kan omvallen wanneer je gas geeft op de zijstandaard.
Neem maar aan dat jouw aanname schromelijk overdreven is. Je moet werkelijk als een mongool het gas opentrekken om hem van de jiffy af te kantelen. Het is gewoon een idee van de BMW ontwerpers geweest om het zo te maken. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen de motor op de jiffy warm laten draaien. Het carter is niet bedoeld om olie aan de zijkant op te slaan en af te koelen.
 
Tenzij je je pak in een minuut aan hebt is laten warmdraaien terwijl je je pak aandoet sowieso niet opperbest voor de motor, evenmin voor het milieu (ook al kom je mss uit een fantastisch milieu ;-) ) of het humeur van eventuele niet-motorrijdende buren.

Gewoon pak aan doen, starten en wegrijden. Eerste hand(en)vol kilometers even kalm aan doen. Beter voor de motor, kost minder brandstof, en je hoeft je ook niet druk te maken om het omzeilen van de goed bedoelde startbeveilinging op deze fraaie Triumph.

Neem maar aan dat jouw aanname schromelijk overdreven is. Je moet werkelijk als een mongool het gas opentrekken om hem van de jiffy af te kantelen. Het is gewoon een idee van de BMW ontwerpers geweest om het zo te maken. Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen de motor op de jiffy warm laten draaien. Het carter is niet bedoeld om olie aan de zijkant op te slaan en af te koelen.
Precies.
 
Laatst bewerkt:
Hallo brand je neutraal lampje wel?
is namelijk bij mijn Triumph Thunderbird ook wel eens als lampje niet aangaat in neutraalstand (wijgeren neutraal schakelaar bij neutraalstand) .
als ik dan zijstandaard uitzet valt hij direkt stil.

Motor moet normaal op neutraal lopen op zijstandaard uitstaat als groene lampje brand.
 
Dank voor alle snelle reacties!
Ik ga nog even overwegen of ik er iets aan doe. Neutraal lampje brandt gewoon, dus zal toch een beveiliging zijn. Ik lees hier ook goede redenen om het zo te laten.. :) thanks in ieder geval!
 
De meeste motoren slaan alleen af wanneer je de zijstandaard uitzet terwijl hij nog in de versnelling staat. Dus wat Dark Vision zegt, eerst checken of je neutraal schakelaar wel werkt. Anders even in de handleiding kijken of hij af hoort te slaan in z'n vrij.


Ik weet alleen van de BMW boxers dat die ook afslaan als de zijstandaard uitklapt in z'n vrij, ik heb altijd aangenomen dat die door de kantelwerking van het vliegwiel kan omvallen wanneer je gas geeft op de zijstandaard.

bij mijn 1150 blijft hij gewoon lopen op de zijstandaard in neutraal.
Kan natuurlijk aangepast zijn door vorige eigenaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan