BadBert
MF veteraan
Ligt er aan hoe je aan het rijden bent.altijd wel benieuwd hoe je dat onderbouwd dat e5 (euro98) zuiniger rijd. In een auto kan ik het me nog voorstellen, nieuwe auto's hebben klop sensoren en soms zelfs sensoren waarmee het RON uitgelezen kan worden. Met een klopsensor wordt de timing en ontsteking continu bijgesteld.
Aangezien een motor geen klop sensor, variable kleptiming/ontsteking heeft en gewoon het voorgeschreven hoeveelheid cc's brandstof injecteert bij X toerental en X % gashendel opening ben ik benieuwd hoe die dan zuiniger kan rijden?
het e getal geeft aan hoeveel rommel er in de benzine zit (aantal %) en die rommel verbrand niet.
Dat betekent dat je uit dezelfde hoeveelheid benzine, minder vermogen haalt.
dat betekent dat je meer gas moet geven om hetzelfde te doen.
nu zul je denken: ja dahaaag, zoveel gaat dat niet schelen....
nou, test het maar eens uit.
Klopsensor heeft te maken met het RON gehalte, dus euro 95 of 98.
Dat ga je minder merken, maar ik weet uit ervaring dat veel motoren toch soepeler lopen (voelen, klinken) op 98.
buiten dat, zoek op internet maar eens op wat e met je motor doet..... daar wordt je niet vrolijk van.
er zijn veel mensen die een mening hebben over 95, 98, e0, e5, e10..... ik zoals je kunt lezen dus ook....
Ik persoonlijk tank in alles wat niet dagelijks gebruikt wordt: e0, 98 (vpower of bp ultimate)
Verder e5, nooit e10