Triumph Street Triple topic deel 24

Dag striplers,
Ik lees ook al een tijdje mee., ben vooral benieuwd naar ervaringen met de nieuwe 765 r en rs, Ik heb een Daytona 675R 2013 (zie foto’s). En die heb ik naast mijn KTM 1090 Adventure voor het toerwerk en de vakanties samen met de vrouw, die haar eigen KTM 1050 rijdt. Ik vind de Daytona supermooi, en het is een geweldige stuurfiets, die ik er vooral bij heb voor trackdays. Het ding is snel genoeg op Assen om dikkere fietsen bij te kunnen houden. Maar ik denk er toch over om hem in te ruilen voor een Street triple 765R of RS, omdat ik denk dat ik daar een leuker speelfietsje aan heb die ik iets vaker zal pakken voor een gooi- en smijtritje op de openbare weg in mijn eentje dan de Daytona, die toch wat te racy is daarvoor.

Nu heb ik twee weken terug de nieuwe KTM Duke 790 gehuurd voor een dag, en daar was ik toch ook erg van onder de indruk. De quickshifter up en down glijdt als een mes door de boter, ook bij lagere toerentallen. Spectaculair. En ook een erg lichte fiets, vergelijkbaar met de street triple. Maar - hoewel het rijwielgedeelte echt superstrak, lichtvoetig en als op rails aanvoelde - er is vrijwel niets instelbaar. Alleen van de achterschokbreker is de uitgaande demping te stellen.
Het is hier natuurlijk een knuppel in het hoenderhok, maar wat denken jullie ervan? Heeft iemand van jullie overwogen om de KTM Duke 790 aan te schaffen ipv de nieuwe Street Triple R of RS? En heeft er misschien iemand op beide (proef) gereden?
Ik hoor graag wat ervaringen en meningen.


full

full

full

full

full
 
Je moet haast je best doen om zonder proefrit op een RS de Triumph dealer weer te verlaten in mijn ervaring. Rij er op je Daytona naartoe zou ik zeggen :)

Als de 790 een jaar eerder uitkwam, had ik die ook willen proefrijden. Maar aangezien die er nog niet was in 2017...
 
Je moet haast je best doen om zonder proefrit op een RS de Triumph dealer weer te verlaten in mijn ervaring. Rij er op je Daytona naartoe zou ik zeggen :)

Als de 790 een jaar eerder uitkwam, had ik die ook willen proefrijden. Maar aangezien die er nog niet was in 2017...

Yup! En je best doen om weer terug naar de dealer te gaan en de RS achter te laten :+

En toch was ik blij om op mijn eigen Street weer naar huis te gaan :Y

Vond Vind de RS heel erg gaaf en het rijdt super. Ben ook erg benieuwd naar de 790 Duke. Toch maar eens een proefrit op maken :]
 
Same here. In 2017 toen ik mijn RS kocht was er nog geen 790.
Toen ik in de markt was voor deze motor heb ik ook op de MT09 proefgereden.
Vond de Triumph eigenlijk op bijna alle fronten beter.

Kan niet beoordelen hoe de 790 rijdt, maar wel hoe die er uit ziet.
Persoonlijk vindt ik de Triumph zoveel mooier afgewerkt.
Kijk naar de voetsteunen (gietwerk er om heen), lagering achterbrug in frame etc.
De 790 is in mijn optiek erg plastiekerig en heeft her en der rare kieren. Je moet er van houden zeg maar.
Dit blijft een kwestie van smaak.

Als je naar het prijsverschil kijkt (RS - 790) is dat best fors, maar de RS is opgebouwd met topspul.
Lees: Brembo remmelarij voor en achter, inclusief remhandel. Verder natuurlijk Ohlins, Big Piston Showa en bandjes die, als ze warm zijn, plakken als een vlieg aan het plafond.

En verder, tja, het rijdt fantastisch. Als je al op een Daytona rijdt en deze regelmatig voor circuitdagen gebruikt dan kun je als vervanging voor deze eigenlijk niet om de RS heen. Qua prijs zit de R dichter bij de 790 en deze is (volgens de tests) eigenlijk beter voor op straat. Maar deze zal op het circuit ook wel vooruit willen dacht ik zo...
 
Laatst bewerkt:
Same here. In 2017 toen ik mijn RS kocht was er nog geen 790.
Toen ik in de markt was voor deze motor heb ik ook op de MT09 proefgereden.
Vond de Triumph eigenlijk op bijna alle fronten beter.

Kan niet beoordelen hoe de 790 rijdt, maar wel hoe die er uit ziet.
Persoonlijk vindt ik de Triumph zoveel mooier afgewerkt.
Kijk naar de voetsteunen (gietwerk er om heen), lagering achterbrug in frame etc.
De 790 is in mijn optiek erg plastiekerig en heeft her en der rare kieren. Je moet er van houden zeg maar.
Dit blijft een kwestie van smaak.

Als je naar het prijsverschil kijkt (RS - 790) is dat best fors, maar de RS is opgebouwd met topspul.
Lees: Brembo remmelarij voor en achter, inclusief remhandel. Verder natuurlijk Ohlins, Big Piston Showa en bandjes die, als ze warm zijn, plakken als een vlieg aan het plafond.

En verder, tja, het rijdt fantastisch. Als je al op een Daytona rijdt en deze regelmatig voor circuitdagen gebruikt dan kun je als vervanging voor deze eigenlijk niet om de RS heen. Qua prijs zit de R dichter bij de 790 en deze is (volgens de tests) eigenlijk beter voor op straat. Maar deze zal op het circuit ook wel vooruit willen dacht ik zo...
Bedankt voor de reacties.

Ja, de afwerking en het uiterlijk (sommige aspecten ervan tenminste) van de Duke 790 zijn niet om over naar huis te schrijven. Daar zijn ze het in verschillende reviews ook wel over eens. Er wordt trouwens wel een R-versie verwacht, met een veel hogere kwaliteitsstandaard qua vering (instelbare WP rondom), remmen (Brembo), uiterlijk (oranje frame?, meer richting prototype) en afwerking. En het ding heeft een paar nare kinderziektes, zoals olielekkage aan de linkerkant van het blok (oliekering achter voortandwiel of carterpakking, daar is KTM nog niet uit,), soms zomaar uitschakelen en dan moeilijk starten, loslatende stickers op tank en frame, en misschien nog wel wat narigheid.
Toch zijn veel testers er erg enthousiast over. Bij 1000ps wint hij met glans van andere nakeds, maar daar hebben ze vergeleken met o.a. De Ducati Hypermotard 939, Kawa z900, Aprilia Dorsoduro 900, Yamaha mt09 SP en de Street Triple S. (https://www.1000ps.de/testbericht-3004479-naked-bike-vergleich-2018-ktm-790-duke ).

Was de R of RS daarbij ingezet had ik wel een andere uitkomst verwacht, zoals bij de vergelijkingstest van Das MOTORRAD rondom de Duke 790 met diverse nakeds. Ook daar de Kawa Z900, Ducati Monster 821, Suzuki GSX-S 750, de MT 09-SP en tenslotte de R versie van de street triple. En die wint hier, o.a op blok en rijwielgedeelte. Bij hun eigen vermogensmeting kwam de R uit op 123 PK, 5 meer dan de fabrieksopgave, en net zoveel als de (fabrieksopgave van de) RS dus. De Duke 790 had er 108, dat is ook 3 meer dan de fabrieksopgave. En die woog in hun eigen meting volgetankt nog 3 kg lichter dan de Triumph (187 tegenover 190 kg). Maar ja, de triumph heeft een 3,2 liter grotere tank, gooi er wat minder in en ze zijn even licht :) . Volgende week staat de Nederlandse versie van deze test in de Motoplus trouwens.

Tja, ik zal er echt zelf eentje moeten gaan testen, daar kan ik niet omheen.
full
 
Hadden ze eigenlijk ook even de RS op dezelfde dynobank moeten zetten!

Ik denk trouwens niet dat ik ongelukkig zou worden met 1 van die 6 motoren trouwens. Mja als er steeds wat mee is ga je wel balen.
 
Een test is leuk om te lezen, maar het is maar de mening van een (aantal) redacteur(s). Als iedereen op die test afgaat, rijdt er dus geen Yamaha MT09 meer rond, maar niets is minder waar. Het is wel leuk om te lezen als jou motor op de eerste plaats eindigd, maar het is maar een test.

De enige manier om jezelf te overtuigen is zelf rijden en je een oordeel te vormen. Dit is trouwens best een leuke bezigheid. Ook een aanrader is om de motor die je op het oog hebt eens een dag te huren. Dan komen er vaak voor- en nadelen boven drijven die je met een testrit nooit zouden zijn opgevallen.

Enne, inderdaad, de 790 heeft nogal wat onhebbelijkheden, zoals het lekkende carter. Het zal allemaal best opgelost worden, maar het is toch niet leuk als je hem nieuw gekocht hebt. KTM heeft het blok vanaf de grond af opnieuw opgebouwd. De 765 van Triumph is ook nieuw, maar is meer een doorontwikkeling van de 675. De kans op kinderziektes is dan een stuk kleiner. Als er een 790 R komt, dan zal het prijsverschil tot de RS wel naar 0 gereduceerd zijn. Dan is de keuze snel gemaakt. Ik zou zonder twijfelen wederom voor de Triumph gaan.
De RS is volgens de pers de te kloppen machine in zijn segment. Maar ja, dat zegt de pers...
 
Laatst bewerkt:
ik zou je niet te blind staren op dat niet instelbaarheid van de vering. als het goed rijdt hoef je niks te verstellen en dan kan je ook niet perongeluk iets verkeerd instellen :p
 
Ik vind die recensie die net verschenen is raar lezen, alsof het over een andere motor gaat.
 
Same here. In 2017 toen ik mijn RS kocht was er nog geen 790.
Toen ik in de markt was voor deze motor heb ik ook op de MT09 proefgereden.
Vond de Triumph eigenlijk op bijna alle fronten beter.

Kan niet beoordelen hoe de 790 rijdt, maar wel hoe die er uit ziet.
Persoonlijk vindt ik de Triumph zoveel mooier afgewerkt.
Kijk naar de voetsteunen (gietwerk er om heen), lagering achterbrug in frame etc.
De 790 is in mijn optiek erg plastiekerig en heeft her en der rare kieren. Je moet er van houden zeg maar.
Dit blijft een kwestie van smaak.

Als je naar het prijsverschil kijkt (RS - 790) is dat best fors, maar de RS is opgebouwd met topspul.
Lees: Brembo remmelarij voor en achter, inclusief remhandel. Verder natuurlijk Ohlins, Big Piston Showa en bandjes die, als ze warm zijn, plakken als een vlieg aan het plafond.

En verder, tja, het rijdt fantastisch. Als je al op een Daytona rijdt en deze regelmatig voor circuitdagen gebruikt dan kun je als vervanging voor deze eigenlijk niet om de RS heen. Qua prijs zit de R dichter bij de 790 en deze is (volgens de tests) eigenlijk beter voor op straat. Maar deze zal op het circuit ook wel vooruit willen dacht ik zo...

full


:t

full


:t :t

Gelukkig hoef ik niet te kiezen :P ,mare die RS mag je houden :+
 
Laatst bewerkt:
Hey, progressieve veer op een circuitfiets? Dacht dat het juist lineair was wat de klok slaat.
moet vooralsnog zeggen dat ik het snelst was / het schuinst ging op PVI Lelystad met ook een paarse progressieve wokkel op een HyperPro emulsiedemper achter




Voor de goede orde, even een plaatje van een exemplaar waar dit topic daadwerkelijk over gaat:

IpKDisg.jpg


;)
 
Laatst bewerkt:
Hey, progressieve veer op een circuitfiets? Dacht dat het juist lineair was wat de klok slaat.
moet vooralsnog zeggen dat ik het snelst was / ~het schuinst ging~ op PVI Lelystad met ook een paarse progressieve wokkel op een HyperPro emulsiedemper achter

Dat zegt dus heel weinig,behalve dat je marge steeds kleiner wordt en je eerder op je muil gaat.
Mij is geleerd,door ervaren instructeurs, dat je de fiets "van je af moet duwen",zo recht mogelijk moet houden.
Dit om zoveel mogelijk rubber met het asfalt contact te laten houden :)

Licht progressief,gemonteerd en afgesteld door Paul Klop,hyperpro.
Die gast rijdt zelf niet onverdienstelijk op circuits :]
Ik denk dat ie wel weet wat ie doet :t
 
Laatst bewerkt:
.... maar het is maar de mening van een (aantal) redacteur(s).
Ook een aanrader is om de motor die je op het oog hebt eens een dag te huren.

Ja, het is inderdaad de mening van een paar redacteuren. Maar dat zijn doorgaans wel motorrijders die veel verschillende machines testen, en dus veel ervaring en vergelijkingsmateriaal hebben. Dat maakt hun oordeel in mijn ogen doorgaans net iets meer waard dan van iemand die eens een keertje een motor uitprobeert (hoewel de ervaringen van eigenaren je uiteraard nog weer meer vertellen over pro’s en cons van een specifiek model).
Toch is en blijft je voorkeur een persoonlijke zaak, waarbij veel meer meespeelt dan alleen rationele, meetbare aspecten. Ook ervaring met een merk en merkbeleving spelen een rol, de impact van de adrenalinestoot die je krijgt bij het volgas accelereren met de quickshifter, de lichtvoetigheid en spoorvastheid die jij met jouw persoonlijke rijstijl ervaart etc. etc.
Maar goed, zoals gezegd, ik zal zelf een keer een R/RS voor een dag mee moeten hebben om mijn eigen oordeel te kunnen vormen.
Dat huren is trouwens wel een dingetje. De Duke 790 kon ik makkelijk huren bij mijn eigen dealer, waar ik 25 km vandaan woon (Groningen - Mulders Motoren Veendam). Om de Street Triple RS te huren moet ik volgens mij minimaal 155 km rijden (Motorcentrum Eibergen lijkt voor mij de dichtstbijzijnde verhuurder). Dat maakt het net even wat minder makkelijk. Moet ik maar eens een keer op een vrije vrijdag doen als het uitkomt en de weersvoorspellingen ok zijn.
 
Laatste editie van motoplus was vrij positief over de 790, behalve over de vering, die was niet goed vanwege sterk "plakken". Triumph 765 R of RS zou dat veel beter moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Overigens veruit de beste investering die je kan doen aan een motor in die prijsklasse.

Had het destijds met m'n Hornet ook veel eerder moeten doen.
 
Ja, ook lekker. Koop je voor een behoorlijk bedrag en nieuwe motor en dan kun je gelijk de vering reviseren...
Dat moet gewoon goed voor elkaar zijn voor die centen.

er is geen 1 motorfiets die geen aandacht verdient aan de vering..
 
er is geen 1 motorfiets die geen aandacht verdient aan de vering..
^^

Paar voorbeeldjes die me te binnen schieten:

Tweedehands:
-Wachtende bij een bandenwissel keek de monteur ook nog even naar de vering van de klant voor mij. Uitgaande demping in de vork was totaal dichtgeschroefd.
-M'n cbrretje had een losse stang in een vorkpoot.
-Lui die bij een circuitdagje verschijnen met doekjes om de vorkpoten... "Ja er loopt iets uit"

Nieuw:
-Filmpje van Dave Moss (check hem vooral op youtube) nieuwe BWM rechtstreeks uit de krat: rebound en compressie stonden volledig open.
-MV Agusta Rivale (kan ook occassion zijn geweest) hoe je ook aan de stelschroeven draaide, voorvork bleef nadijnen.
-Hand in eigen boezem: Triumph Street Triple RS: 20 clicks compressiedemping is geen compressiedemping. Absurde suggestie/standaardinstelling.

Dus in de motorbladen doe je er goed aan je af te vragen of de claims wel juist zijn. Stond de vering goed ingesteld voor het gewicht van de journalist?

Zelfde als met pasvorm van helmen, onzinnige claims als: "De pasvorm is goed". Mooi verhaal, wat voor vorm hoofd heb je?

Of iets als "Veel valse vrijstanden" zal wel, maar heb je het schakelpookje wel naar jouw smaak ingesteld? Scheelt een hoop.

/rant

Dus ja, ook al zit er goed spul gemonteerd, altijd checken of het voor jou goed ingesteld staat.
 
Allen,

ook ik een vrij jonge street triple (' 07) rijder, bezit hem nu grofweg 3 maand, maar al wel ca. 1750 km erop gezet.
Gezien het over vering gaat een paar vraagjes: ik vind de triple best wel ' duiken' bij het remmen. Nu heb ik een lekke voorvorkkeering, dus geserviced worden moet hij sowieso. Zal dit genoeg helpen of zou er ook een andere set veren in moeten? Ik heb deze vraag ook bij Rooske in Tynaarlo neergelegd, deze geeft aan dat een set Öhlins veren (zijn zij dealer van) dit zou kunnen verhelpen.

Verder vind ik bij het zoeken op vering en street triple ook veel engelse fora waar de achterschokdemper wordt vervangen door eentje van een CBR 600 RR (goedkoop en past met enkel wat andere spacers), iemand die hier ervaring mee heeft?

full


(inmiddels voorzien van een setje underseat arrows, dat geluid! )
 
In ieder geval door Iemand met kennis laten afstellen.
Kan je niet beter een instelbare veer dan een triple R monteren ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan