Triumph Street Triple topic deel 24

Ik val misschien iets in herhaling, maar hebben jullie nog goeie tips voor een onderhoud adresje? Ik ben me alvast aan het orienteren voor de 40K beurt in het voorjaar.

Ik heb de volgende offertes binnen:
  • Roke: 1000,-
  • Brabant motors: 600/700,-
  • Motorstalling Midden Nederland: 400,- (maar kan ik weinig over vinden als zijnde monteur)
  • Prive persoon (wel motor monteur): 350/400,-
Flinke bedragen bij die eerste twee voor een grote beurt met kleppencontrole- stellen ? Maarja, kan het zelf niet dus ben afhankelijk van anderen.
Heb je ze ook gevraagd wat ze dan doen voor het geld? Want Triumph schrijft iets meer voor dan alleen kleppen. Ik heb het niet helemaal goed gelezen, maar ook iets van gaskleppen syncen of zoiets. Plus daarnaast de reguliere beurt zoals olie, remvloeistof remmen check, etc. Het is maar net wat ze er allemaal in mee nemen.

Zwerft hier ergens een onderhoudsschema/ checklist rond? De links in de OP zijn allemaal dood helaas.

Deels de beurt zelf doen scheelt je ook een hoop als je dat kan/wil.
 
Ik ben opeens echt een fan geworden van Qbag accessoires_O-
Sta op het punt om deze erbij te bestellen.

Als iemand de SW-motech tanktas van @DafalganHooligan wilt overnemen? 10 a15€ hoef je te betalen aan verzendkosten (België-NL) en een bijpassend ring a 30€. Ik zie er bij deze vanaf helaas. De bedoeling was eigenlijk een tanktasje met een doorzichtig flap om te kunnen navigeren maar dat kan bij de SW motech jammer genoeg niet en bij deze wel, was iets te gehaast met mijn beslissing.
Excuses voor het ongemak daarvoor @DafalganHooligan
 

Bijlagen

  • qbag-magnetisch-02-3l-tanktas-1.jpg
    qbag-magnetisch-02-3l-tanktas-1.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 23
  • qbag-magnetisch-02-3l-tanktas.jpg
    qbag-magnetisch-02-3l-tanktas.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Np dan zal ik de tanktas eens wassen zodat hij er weer zgan uit ziet en maak ik er een verkoop topic van.
Heb ook nog een iets grotere liggen magnetisch van oxford die zal ik ook verkopen.
Dat navigeren in tanktas kan maar is niet ideaal moet je veel teveel naar beneden kijken en zie je niet meer wat er voor je gebeurt houder voor stuur is een veel betere optie imo.
 
Heb je ze ook gevraagd wat ze dan doen voor het geld? Want Triumph schrijft iets meer voor dan alleen kleppen. Ik heb het niet helemaal goed gelezen, maar ook iets van gaskleppen syncen of zoiets. Plus daarnaast de reguliere beurt zoals olie, remvloeistof remmen check, etc. Het is maar net wat ze er allemaal in mee nemen.

Zwerft hier ergens een onderhoudsschema/ checklist rond? De links in de OP zijn allemaal dood helaas.

Deels de beurt zelf doen scheelt je ook een hoop als je dat kan/wil.
Heb dit gevonden in de handleiding.

Screenshot 2022-11-30 at 08.48.00.png

Screenshot 2022-11-30 at 09.00.10.png
 
Laatst bewerkt:
@bsmpower thanks. Ik ben met 3/4k km aan de beurt namelijk. Ik zie geen gekke dingen en veel is al aangetoond gedaan aan die van mij (voorvork, ketting en tandwielenset bijvoorbeeld). Behalve de reguliere zaken is het checken en stellen van de kleppen het enige waar ik echt geen zin in heb. Daar stuur ik hem wel voor weg.
De rest gaat bij binnenkomst komende week gelijk op de planning.
 
Ik val misschien iets in herhaling, maar hebben jullie nog goeie tips voor een onderhoud adresje? Ik ben me alvast aan het orienteren voor de 40K beurt in het voorjaar.

Ik heb de volgende offertes binnen:
  • Roke: 1000,-
  • Brabant motors: 600/700,-
  • Motorstalling Midden Nederland: 400,- (maar kan ik weinig over vinden als zijnde monteur)
  • Prive persoon (wel motor monteur): 350/400,-
Flinke bedragen bij die eerste twee voor een grote beurt met kleppencontrole- stellen ? Maarja, kan het zelf niet dus ben afhankelijk van anderen.
Motor Eibergen is ook betrouwbare triumph dealer. Grote beurt tussen €600 en €700
 
@bsmpower thanks. Ik ben met 3/4k km aan de beurt namelijk. Ik zie geen gekke dingen en veel is al aangetoond gedaan aan die van mij (voorvork, ketting en tandwielenset bijvoorbeeld). Behalve de reguliere zaken is het checken en stellen van de kleppen het enige waar ik echt geen zin in heb. Daar stuur ik hem wel voor weg.
De rest gaat bij binnenkomst komende week gelijk op de planning.

Motor Eibergen is ook betrouwbare triumph dealer. Grote beurt tussen €600 en €700

Die heb ik net ook gemaild dus ben benieuwd. Heb nu bijna alle dealers die worden genoemd op de Triumph website een offerte opgevraagd. Ik zal mijn originele post updaten, dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan.

Het meeste onderhoud probeer ik zelf ook te doen. Ben zelf (ex)-autotechnicus, veel doe ik zelf mits er geen speciaal gereedschap bij komt kijken. Denk maar aan blokken, schijven, olieën, koelvloeistof, kettingset wissel, bougies ..noem maar op
Maar ik zou bijvoorbeeld persoonlijk een bandenlichter & balanceerder kopen om in de toekomst daarop te besparen, dat kost ook een hoopje duiten als je dit elke keer laat doen door een ander. Kleppen stellen zou ik ook wel kunnen maar wil daar persoonlijk niet eens aan beginnen. De energie en tijd laat staan speciale gereedschap heb ik daarvoor niet eens dus dat laat ik wel aan een ander over
 
Laatst bewerkt:
Ja, misschien moet ik ook maar proberen. Van proberen kan je leren :).
Ben alleen altijd bang dat ik halverwege vastloop en dan met een motor zit die half open is gehaald. Ik heb ook wel eens hulp gehad van iemand op dit forum om mijn Aprilia te laten voorzien van nieuwe olie en filter. Dat was een gezellige ochtend kletsen over motoren + ik leerde er nog wat van voor een eventueel volgende keer. Denk dat het kleppen stellen nog het meeste tijd (en dus geld) kost? Als ik een paar honderd euro kan besparen door zelf de olie, filter en misschien bougies(?) te doen, is dat zeker de moeite waard.
 
Absoluut, hoe meer je zelf doet hoe minder je aan een ander betaald :)
Kleppen stellen is idd een dingetje van een jewelste. Had een keer een youtube film gezien waarbij de speling van de kleppen niet eens uitweken van de oorspronkelijke waarde.. 1 klep met minimale maar acceptabele afwijking... Gozer had heel dat blok open gehaald letterlijk voor niets, had 80K gelopen 😱
Kleppen stellen ga ik pas doen als ik vreemde tikken/geluiden hoor, zolang de mijne start en nog klinkt als een zwitserse klok en mn brandstof verbruik niet hoger word en mijn olie niveau gelijk blijft ga ik niets aan de kleppen doen.

Goed onderhoud, tijdig en de (juiste) olie erin, elke keer rustig warm rijden, niet te snel & (langdurig) hoog in de toeren rijden en gaan met de 🍌
 
Laatst bewerkt:
Bougies zou ik niet aan beginnen als je de klepspeling toch laat controleren.
Luchtfilter, motorolie + filter en koelvloeistof is zelf prima te doen. Remvloeistof ook, maar bij een motor met ABS moet er meer gebeuren dan even de remleidingen doorspoelen.
Bandjes wisselen doe ik zelf. Goedkoop banden kopen via Internet is de eerste winst. Dan wil ik niet meer met mijn velgen naar een bandenboer om daar te vragen of ze alstublieft met bandjes willen wisselen.
 
Bougies zou ik niet aan beginnen als je de klepspeling toch laat controleren.
Luchtfilter, motorolie + filter en koelvloeistof is zelf prima te doen. Remvloeistof ook, maar bij een motor met ABS moet er meer gebeuren dan even de remleidingen doorspoelen.
Bandjes wisselen doe ik zelf. Goedkoop banden kopen via Internet is de eerste winst. Dan wil ik niet meer met mijn velgen naar een bandenboer om daar te vragen of ze alstublieft met bandjes willen wisselen.
Zelf ook eens geprobeerd met zo'n handmatige bandenwisselunit. Met als enig resultaat dat ik nieuwe scheldwoorden heb uitgevonden :(
Op zich ook niet raar gezien zo'n krachtstroombandenunit het soms ook wel eens zwaar heeft met bridgestones.
 
Eén van de twee circuitdagen voor 2023 vandaag bij 2TheExperience geboekt : 7 Augustus 2023 Assen
Deze had ik nog tegoed omdat die van 2020 niet door kon gaan i.v.m. mijn gebroken heup.
Met een beetje geluk krijg ik begin 2023 alsnog een nieuwe heup en ben ik op tijd fit voor Augustus 2023.
Nu alleen nog wachten op MCT voor de tweede circuitdag in 2023 op Circuit Meppen.
 
Mijn Striple gaat vandaag alweer de winterstalling in.

Nu lees ik op internet dat het verstandig is de bandendruk iets hoger te zetten dan normaal om vierkante banden te voorkomen? Liefst zet ik hem op paddock stands maar de motor gaat naar een grote stalling met veel meer motoren waardoor dat niet mogelijk is.

De normale druk is 2.5 voor en 2.9 achter? Hoe zetten jullie de motor weg?
 
De normale druk is 2.5 voor en 2.9 achter? Hoe zetten jullie de motor weg?
Schoon en onder een laken met een dikke ketting door het achterwiel. Banden, en kleine checkup doe ik in het voorjaar als ik weer begin met rijden. Van die paar maanden stilstand krijg je echt geen vlakke kanten in je banden.
 
Schoon en onder een laken met een dikke ketting door het achterwiel. Banden, en kleine checkup doe ik in het voorjaar als ik weer begin met rijden. Van die paar maanden stilstand krijg je echt geen vlakke kanten in je banden.
eens, maar even goed op spanning wegzetten kan geen kwaad...
 
eens, maar even goed op spanning wegzetten kan geen kwaad...
Wat is goed op spanning, hoeveel bar voor en achter is verstandig?

Nog maar een vraagje. Het valt me op dat het stuur op lage snelheden wat wil omvallen naar links en rechts. Bekende eigenschap bij dit model?

Ook nog maar een fotootje van vanochtend. Laatste ritje, breng hem straks naar de winterstalling. Zal hem in het voorjaar goed laten nakijken en een grote beurt geven.
 

Bijlagen

  • 20221202_103230-01.jpeg
    20221202_103230-01.jpeg
    690,3 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Wat is goed op spanning, hoeveel bar voor en achter is verstandig?

Nog maar een vraagje. Het valt me op dat het stuur op lage snelheden wat wil omvallen naar links en rechts. Bekende eigenschap bij dit model?

Ook nog maar een fotootje van vanochtend. Laatste ritje, breng hem straks naar de winterstalling. Zal hem in het voorjaar goed laten nakijken en een grote beurt geven.
ik bedoelde daarmee op de voorgeschreven spanning. 2.5 voor en 2.9 achter. Ik doe er verder niets aan en merk er niets van. Kan aan mij liggen natuurlijk.
 
Bij mij staan mijn motoren altijd met de voetjes van de vloer op van die constands centerstand dingen. Bespaart ruimte en de banden blijven zo ronder.

Overigens zou ik mijn navigatie niet in zo'n tanktas ding duwen. Zeker als je navigatie nodig hebt (lees niet bekend bent met de omgeving en je dus niet 5 seconden naar beneden kunt kijken) is het prettig als je scherm zo ongeveer in je normale zichtveld zit.
 
Nog maar een vraagje. Het valt me op dat het stuur op lage snelheden wat wil omvallen naar links en rechts. Bekende eigenschap bij dit model?
De Street Triple is wendbaar, behalve met manoeuvreren, dan heeft de 1e generatie door de beperkte stuuruitslag een draaicircel van een vrachtwagen.
 
Precies dat, mocht je hem toch te nerveus vinden (Ik had dat namelijk me de puntige Pirelli's) kan ik je de s22 aanbevelen.
 
Precies dat, mocht je hem toch te nerveus vinden (Ik had dat namelijk me de puntige Pirelli's) kan ik je de s22 aanbevelen.
Die zitten er al onder toevallig (of de S21). Net bij het wegbrengen naar de winterstalling bleek de voorband maar op 2 bar te zitten... Stom, had ik eerder moeten checken. Dat zou het probleem met "omvallen" van het stuur verklaren. Maar de banden zijn sowieso iets plat, waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar veel snelweg heeft gereden.
 
Die zitten er al onder toevallig (of de S21). Net bij het wegbrengen naar de winterstalling bleek de voorband maar op 2 bar te zitten... Stom, had ik eerder moeten checken. Dat zou het probleem met "omvallen" van het stuur verklaren. Maar de banden zijn sowieso iets plat, waarschijnlijk omdat de vorige eigenaar veel snelweg heeft gereden.
Gelijk vervangen, plat gereden voorband of achterband krijg je hele nerveuze onvoorspelbare rijeigenschappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan