Triumph T100R bobber - 1970

Gisteren het contactslot geïnstalleerd, de accu geplaatst en de spaghetti aangevallen zodat de kabelboom in de olietank/accubak kan worden losgekoppeld. De vorige eigenaar had braaf draden van voor tot achteren getrokken, zodat de olietank er niet af kon. -O- 8)7

Spaghetti, wat ben ik blij met het beperkte aantal draden op deze motor. _O-
20230219_173846.jpg


Het contactslot en het vers gemaakte gat waar het contactslot ingaat. Dit valt bijna helemaal uit het zicht, je kunt het slot bedienen met je rechterhand terwijl je op de motor zit.
20230219_162713.jpg


Dit wordt het beugeltje om te voorkomen dat de accu tegen het contactslot aan glijdt.
20230219_161700.jpg


Vonken, want vonken.
20230219_161832.jpg


Ik heb zelf gelast, zoals je kunt zien. :X Het is stevig, daar gaat het om én het is mooi om hier te oefenen en te leren. :t
20230219_165020.jpg


Totaalplaatje met de aardedraad, met het contactslot onderbreek je gewoon de aarde van héél de motorfiets.
20230219_175514.jpg


Onder de tank is alles klaar nu, dus die mag terug. Daarnaast kun je zien dat dit ongeveer de plaats van het zadel wordt. Ik vind het tof! *O*
20230219_181750.jpg
 
Die Estafette , heb je daar ook plannen mee? Ben zelf ook op zoek naar een oude bus of buscamper, maar nog niet naar m'n zin gevonden.
 
Die Estafette , heb je daar ook plannen mee? Ben zelf ook op zoek naar een oude bus of buscamper, maar nog niet naar m'n zin gevonden.

Die Estafette is niet van mij. De motor staat in de garage van een vriend. Zijn plan is om de auto op te knappen en er een camper van te maken. Super leuk model met de schuifdeur, maar met het originele blok erin moet je veel geduld hebben als je op reis gaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Stapjes vooruit, stapjes achteruit... *O* -O-

Het goede nieuws is dat de accubak qua functionaliteit af is. Hij blijft op termijn niet verchroomd, maar de accu zit vast en alles past makkelijk.

Ik heb een passende rubberen band gevonden. Enige probleem was dat de bak een érg scherpe hoek maakt en een érg scherpe rand heeft. Dat zou die band dus niet zo lang vol houden....

20230325_141813.jpg


Oplossing: twee kleine sleuven maken en het metaal ombuigen. Presto!

20230325_141749.jpg


20230325_142411.jpg


20230325_172758.jpg


Dat past prima. De bekabeling is nog érg lang. Daar ga ik t.z.t. nog wel wat in snoeien. ;)

Wat is de stap terug dan? Nou, ik merkte per toeval op dat er uhm, ietsje te veel speling op mijn koppelingshuis zit. Je hoeft geen specialist van Engelse motoren te zijn om te snappen dat deze hoeveelheid speling niet echt bevorderlijk is voor de levensduur van je motor. _O-


Ik weet niet waarom ik het nu pas zie, maar ik ben blij toe. Enige jammere is dat je uiteraard speciaal Triumph gereedschap nodig hebt om dit uit elkaar te halen. Dat wordt dus weer wachten op een pakketje uit Engeland. 8)7Wordt vervolgd!
 
Alles uit elkaar gehaald en nagekeken, alle onderdelen zijn aanwezig en het leek zelfs nieuw in elkaar gezet te zijn met vers vet. Daarnaast heb ik uit diverse hoeken gehoord dat deze hoeveelheid speling normaal is. English engineering zullen we maar zeggen?

Volgende week gaat de primaire kast weer in elkaar, en dan kan ik hopelijk stappen vooruit in plaats van stappen achteruit zetten. 8)7
 
Het is een hele tijd stil geweest, maar ik heb niet stil gezeten! In typische stijl van de bobber heeft 'ie aardig gevochten de afgelopen tijd.

Er lekte links en rechts wat toen ik de olie ging vullen, het een en ander moest nog worden aangedraaid. Daarnaast heeft het veel moeite gekost om de koppeling af te stellen. Mooi hoogtepuntje was toen mijn vriend gewoon rustig de koppeling in kneep, en het handvat afbrak... Top! Al lang blij dat het niet tijdens het rijden gebeurde, dan ben je verder van huis. Kans genomen om het namaak Tomasseli spul te vervangen door echt Doherty. Engels en voelt steviger aan.

20230709_150957.jpg


Uiteindelijk leek alles te kloppen. Er kwam brandstof in de carburateurs, bij trappen leek het ook omhoog gezogen te worden. De bougies vonkten allebei, kleppen gesteld etc. Dat kleppen stellen is ook nog een priegelwerkje bij die Triumphs, ze adviseren om het blok eruit te halen voor je gemak. 8)7 _O-

Maar. De motor bokte en klapte, maar starten ho maar. Wat blijft er dan over? Het ontstekingstijdstip. Na enig puzzelen met de handleiding erbij (ik heb de ontsteking zelf niet gemonteerd) leek het erop dat de ontsteking ongeveer 90gr uit het lood stond. Goed gezet en op hoop van zegen...

20230817_161945.jpg



Zegen dus! Start direct, elke keer dat je trapt. Ein-de-lijk! Ik ben ontzettend blij!*O**O**O*


Ik ben er echter nog lang niet. Achterrem moet nog gesteld worden, ik moet het zadel nog monteren en daar moet wat voor worden gelast. Daarnaast moet hij afgesteld worden, dat ga ik misschien uitbesteden. Daarnaast is hij écht oorverdovend luid, dus er gaat iets aan gedaan moeten worden. Ik wil deze 'dempers' wel handhaven, heeft iemand tips of goede adviezen wat betreft dB-killers of vulling om het geluid te reduceren?
 
Die trompet 'dempers' zien er leuk uit en handig met ingebouwd knikje, maar zijn inderdaad erg luid. Die kun je op zich vrij makkelijk van universele dB-killers voorzien, maar een betere oplossing is een setje dempers die echt gebouwd zijn om te dempen.

Hoeft niet eens duur te zijn. Ik heb goede ervaring met deze uit engeland:
Universal Short Daytona 36mm/ 44mm
 
Die trompet 'dempers' zien er leuk uit en handig met ingebouwd knikje, maar zijn inderdaad erg luid. Die kun je op zich vrij makkelijk van universele dB-killers voorzien, maar een betere oplossing is een setje dempers die echt gebouwd zijn om te dempen.

Hoeft niet eens duur te zijn. Ik heb goede ervaring met deze uit engeland:
Universal Short Daytona 36mm/ 44mm

Als het even kan wil ik graag deze dempers behouden, ziet er mooier uit dan een standaard Megaton. Ik hou het in gedachten, bedankt voor het meedenken! :t

Ze horen je in ieder geval wel aankomen. Lekker geluidje hoor :t

Ze moeten een paar minuten om zich heen kijken voor ze me zien, zo luid is het ding! Dank je. Zo'n parallel twin klinkt wel heel erg lekker inderdaad! :]
 
Een radiostilte van enige tijd, ik heb echter niet helemaal stil gezeten.

De motor loopt nu stationair, ik heb wat aan de afstelling van de carburateurs en ontsteking gewerkt. De motor is alleen érg enthousiast. Gaat niet meer uit, ook al haal ik de sleutel uit het contact. Ergens in de kabelboom heb ik iets niet helemaal goed gedaan... _O-


Het ding is écht oorverdovend luid. Ik heb dus wat DB-killers gekocht. Ze passen perfect, er zit zelfs al een gaatje in de uitlaat om hem te bevestigen. Eens kijken wat dit oplevert. Voor de zekerheid heb ik ook wat uitlaatwol meebesteld, mocht het nog altijd te luid zijn...

20231026_154634.jpg


20231026_154713.jpg


20231026_154724.jpg


De beste investering tot nu toe moeten toch wel deze zijn. Kijk maar wat voor schoenen ik in de filmpjes aan heb. Daar horen natuurlijk bijpassende handvatten bij! :]

20231026_154512.jpg


20231026_154553.jpg
 
Die DB-killers werken behoorlijk goed! Pasvorm is perfect, dus het sluit aardig goed af. Het geluid is nog steeds luid, maar goed te doen. Mocht ik twijfelen, ik heb nog wat uitlaatwol liggen die om de DB-killer heen gewikkeld kan worden.

Ik heb gisteren ook de eerste meters ooit op het ding gereden. Geen zadel en er hangt nog van alles los, maar dat mag de pret niet drukken! Hij heeft genoeg vermogen om in de twee weg te rijden, dat gaat wel goed komen dus. :t

 
Daarnaast druk bezig geweest met het maken van de voorste bevestiging voor het zadel. Inschatten waar het zadel moet komen, meten en slijpen maar... Ik ben erg blij met het resultaat, de volgende stap is om het vast te lassen. Als dat eenmaal is gedaan, kan het werk aan de bevestigingspunten voor de veren beginnen!

CAD. Cardboard Aided Design. :Y
20231028_140519.jpg

20231028_141356.jpg


Grove vorm met het midden bepaald:
20231028_145559.jpg


Gat.
20231028_151458.jpg


Ik wil geen eenvoudige rechte plaat. 't Is een 'custom' motorfiets, dus dan mag er best wat meer moeite gedaan worden. Een rol tape en een pot verf leveren een mooie radius op, om het geheel wat eleganter te maken! 8)7
20231028_153930.jpg


20231028_164338.jpg


Check! :]
20231028_163651.jpg
 
En tenslotte... Klusje van een minuut, maar de hele uitstraling van de motor is anders. Ik vind het heel erg tof. Vans + Vans. Het bekende wafelpatroon niet alleen onder mijn voeten, maar ook aan mijn stuur! :t:]:Y*O*

20231028_140547.jpg



20231028_170308.jpg
 
Ennn weer wat stapjes verder. Deze week druk bezig geweest met het bevestigen van het plaatje waar het zadel op vast komt.

Dan moet je:

Het frame kaal maken zodat je kunt lassen.
IMG-20231207-WA0005.jpg


Passen en meten.
20231207_150953.jpg


Een 'captive nut' vastlassen aan het plaatje, je zadel moet immers ergens aan vast worden gemaakt.
IMG-20231207-WA0004.jpg


Als je alles dan vast hebt gelast en van verf hebt voorzien, ziet het er zo uit.
20231207_170918.jpg



Zijn het geweldige lassen? Nee, absoluut niet. Zit het goed vast? Volgens mij wel! :)

De volgende stap is de bevestiging voor de achterkant van het zadel, de veren moeten immers ook ergens op vast gemaakt worden. Wordt vervolgd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan