Triumph T150 (1970) loopt hoog stationair als deze heet is....?!?!? (Amal perikelen....)

Sebas84

MF veteraan
12 jun 2012
2.496
1.475
Abbenbroek
Hallo Specialisten, een vriend van mij is bezig een T150 weer op te bouwen, maar we krijgen het stationair toerental niet in orde.
Als hij koud is loopt hij redelijk stationair, alleen als de motor warm is, loopt het toerental op naar ongeveer 3000 t/m en zakt niet of heel langzaam terug. Ik heb al even gecontroleerd op valse lucht, maar dit lijkt niet het probleem... Ook als je 1 carb afdicht blijft hij hoog in toeren lopen.... Er zitten 3x Amal 926 carbs op, en deze worden door een juk bediend. Het lijkt er niet op dat de gassschuiven blijven hangen... Iemand een goede tip?
 
1-Toch valse lucht?
2 Als je om en om de bougiedoppen er af haalt, of de desbetreffende carbs om en om afsluit, kun je wellicht pinpointen waar het probleem zit..

Wat gebeurd er als hij warm is, en je de choke erbij trekt?
 
Sammie, zou kunnen, ik heb ze getest met remmenreiniger en het toerental ging nergens heen (bleef het zelfde), en de motor heeft geen losse choke, je moet ouderwetsch vlotteren.
RG, ik heb hem op "gevoel" synchroon gezet, de vacuummeters staan nog in bestelling, alleen als je er een afdicht, blijft het toerental hoog (alle 3 apart geprobeerd) om de "foute" te kunnen vinden, geen effect....
 
Misschien staat 1 gaskabel net te strak.. bijregelen met de stat. regelschroef werkt dan niet..Hebben alle kabels gelijke speling met gas los?
En wat voor onsteking zit er op? (blijft de vervroeging misschien hangen?)
 
ik had op mijn zundapp een scheur in het huis van de originele carburateur ,
wellicht dat je het bijna niet zichtbaar is maar toch genoeg om niet mooi stationair te lopen .
 
Ik ga er van uit dat de Amal mk1 dingen gewoon versleten zijn. De gasschuiven rammelen in het huis en zakken (onder onderdruk) niet meer fatsoenlijk naar beneden, Tijd voor een setje nieuwe (kosten geen drol) of Mikuni's.
 
Mikuni's zijn niet zaligmakend op een Trident. Ik spreek uit ervaring. Afstellen is een gedoe en ze passen niet op de originele gantry waardoor je met een kabelsplitter moet werken en synchroniseren een drama wordt.
Er van uit gaande dat de luchtkanalen in de carburateurs niet hopeloos verstopt zitten zou je ze kunnen laten resleeven bij Richard Darby van 3D Motorcycles. Mocht je nieuwe Amals willen aanschaffen dan zou ik voor de Premier variant gaan. Die heeft o.a. een hard geanodiseerde gasschuif.
Mocht je er niet uit komen dan ben je welkom in mijn werkplaats in Delfgauw.
 
Bedankt voor de tips mannen, ik ga binnenkort weer eens een poging wagen!
Het is niet mijn fiets, dus ik ben beetje afhankelijk van de eigenaar(die heeft het druk met verbouwen enz)
Groet
Sebas
 
Let wel op dat je de correcte Trident 926 Amals hebt/koopt. Die hebben géén stationair schroef en hebben afgeschuinde 'spray tubes'.
 
Opzouten oma!
Ondertussen het euvel gevonden!!!!

De ontsteking verpestte de boel onderin...
Ik moet hem nog even controleren met een flitslamp, maar hij loopt echt een stuk beter!

Het blijkt maar weer, 60% van de carb problemen komen bij de ontsteking vandaan..
Groet
Sebas
 
Terug
Bovenaan Onderaan