Triumph Tiger 100

thom102

MF'er
7 nov 2011
74
0
Wie weet iets van dit type motor.



full
 
Hij was van mijn vader.
Deze foto stamt uit 1962.

DE motor stamt waarschijnlijk uit 1952 tot 1957. Maar dat kan ik niet achterhalen.

Hij is in 1962 in Eindhoven gekocht. Mijn vader heeft hem gekocht van de fam., Van Gompel, dit was een aannemer- of ijzervlechters bedrijf.

Daarna is hij verkocht aan een opzichter die werkte op de zinkfabriek in Budel. Mogelijk is de motor naar Engeland gegaan. Maar dat is erg onwaarschijlijk.

Het kenteken weet ik niet.


Wie kan mij verder helpen

Gr Thom
 
Laatst bewerkt:
Triumph Tiger 100
1970
490 cc, 2 cilinders
150 km per uur topsnelheid
34 pk

bron: 1970 Triumph Tiger 100


Is dit hem? Er staan nog een aantal Triump Tiger's op. Maar dit was geloof ik de enige Tiger 100, en de enige uit ongeveer die jaartallen.


//Edit: het jaartal klopt niet helemaal, maar het zal nog wel dezelfde motor zijn.
 
Laatst bewerkt:
helaas.


Hij is echt van 1952 tot 1957. En niet die uit 1970.

Die op jouw foto heeft een andere olie houder. En heeft achtervering wat die van mijn vader niet had.

Maar even goed leuk dat je even de moeite neemt om mee te zoeken.
Ik had ook al diverse sites bezocht.

Maar het is echt een spelt in een hooiberg.

Gr Thom
 
Laatst bewerkt:
deze folder is uit die tijd.
De rechtse is de zelfde uitvoering als die van mijn vader.

full



Gr thom
 
Triumph Tiger 100
1970
490 cc, 2 cilinders
150 km per uur topsnelheid
34 pk

bron: 1970 Triumph Tiger 100


Is dit hem? Er staan nog een aantal Triump Tiger's op. Maar dit was geloof ik de enige Tiger 100, en de enige uit ongeveer die jaartallen.


//Edit: het jaartal klopt niet helemaal, maar het zal nog wel dezelfde motor zijn.
Precies Dit is een hele late. Die van de TS is zonder achtervering. Daar had Triumph de sprung hub voor uitgevonden. Die werd als extra verkocht. Een naaf met daarin een pakket veren zodat je in een stijf achterframe toch achtervering had.
Er werd ook geracet met die dingen. Volgens de legende met de vierkante cilinders van de generator.
Triumph T100GP

Privérijders hadden kort na de oorlog aluminium cilinders uit oude oorlogsvoorraden op hun Tiger 100 machines gemonteerd en wonnen daar wedstrijden mee. Daarmee inspireerden ze het merk tot de bouw van een fabrieksracer. Ernie Lyons won de eerste Grote Prijs van Man in 1946. De machine was door Freddie Clarke gebouwd. Hij gebruikte hiervoor de aluminium 500cc generator die Turner voor de luchtmacht had ontwikkeld. Als achterveer was de Sprung hub toegepast. Turner, op reis in de Verenigde Staten, werd woedend toen hij hiervan hoorde. Hij was strikt tegen racen. Desalniettemin organiseerde hij een etentje voor Lyons en gaf toestemming voor de productie en verkoop van een kleine serie T100GP-replica's die in 1948 op de markt kwamen. Toen de restvoorraden aluminium cilinders in 1950 op waren, eindigde de productie weer. In de Verenigde Staten bleef de vraag naar deze machines echter groot, waardoor men de cilinders weer ging produceren.

bron
 
Dus als ik het goed begrijp.
Is de motor uit 1970 gelijk aan de motor van de 1952 / 1957 versie? Wat is dan die extra "tank" bij het achterwiel , op de foto van mijn vader?

Gr Thom
 
diegene die voor het voorwiel zit is een olie reservoir en die naast het wiel zit is een "koffer"voor gereedschap of andere spullen
 
Oke. dat is duidelijk.

Mooi zo komt er langszaam een betje duidelijkheid in de motor.

Ik hoop dat er rond om Eindhoven nog iets boven water komt.

Bedankt

Gr Thom
 
Dus als ik het goed begrijp.
Is de motor uit 1970 gelijk aan de motor van de 1952 / 1957 versie?

Gr Thom

:N :N :N

die van je pa en mij zijn pre-units :9~

die van de link is een unit ( :Z )


verschil: bij een unit zit de versnellingsbak aan het blok vast als 1 geheel daarom noemen ze het een (juist ja een unit)

de VOORganger van de UNIT noemen ze dus de pre-unit, daarvan zit de bak los van het blok

kijk maar eens goed naar mijn triton, of bij onze zijspan kun je de zwarte schetsplaten ook makkelijk zien O-)
full
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet wat je wilt O-) maar een t100 pre-unit (zoals je pa en mijn triton) zijn zeer schaars dit omdat het een 500 is en uiteraad pre-unit is, een t100 heeft een alu kop en let op! een alu cilinderblok (fijne koelribben)

kijk maar naar ons zijspan, is ook een pre-unit maar heeft een bonnie kop :) en met dus wat ze allemaal hebben (behalve t100,de gp, en de triples)een giet ijzeren cilinderblok.
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp.
Is de motor uit 1970 gelijk aan de motor van de 1952 / 1957 versie? Wat is dan die extra "tank" bij het achterwiel , op de foto van mijn vader?

Gr Thom
Die extra tank is de olietank. Het is een dry sump motor. De olie zit dus niet in het carter, maar in die tank aan de zijkant. Bij latere modellen hebben ze de olie in het frame opgeborgen.
Zo heb je geen carterpan nodig en kan het blok lager in het frame hangen. De olietank is ook van dun plaatmateriaal en kan de warmte goed kwijt.
 
Die extra tank is de olietank. Het is een dry sump motor. De olie zit dus niet in het carter, maar in die tank aan de zijkant. Bij latere modellen hebben ze de olie in het frame opgeborgen.
Zo heb je geen carterpan nodig en kan het blok lager in het frame hangen. De olietank is ook van dun plaatmateriaal en kan de warmte goed kwijt.

klopt :Y dat zei joosie ook al ;)
 
Wat ik wil is kijken of ik de geschiedenis van mijn vader zijn motor kan achter halen.

Mogelijk is hij nog ergens.
Zoniet. Dan is het mogelijk en optie om een soort van replica te bouwen. Maar dat ligt aan diverse zaken.

Mar ik heb tijd dus eerst het eerste dan de rest.

Wel prettig dat ik al weer zoveel verder ben.
 
Weer even met mijn vader gesproken..
Er zat zelfs op het laatst een zijspan aan vast.Van het merk Stijp of Steip.

En er schijn t toch nog een foto te zijn van de achtezijde. Dus wie weet .....kenteken.



Ikl houd jullie op de hoogte.

Gr Thom
 
ja en dat naast een triumph.............volgens mijn vader was de triumph er op voorbereid. en het zijspan makkelijk eraan te hangen.
 
Zullen wel "knobbels" aan het frame gezeten hebben.
Ik heb zelf een BSA 500cc zijklepper gehad, waar die knobbels ook standaard al aan zaten. Mn Steibje schroefde je er zo aan vast binnen een minuut. :Y
(heb er helaas geen foto's van :N )
 
Terug
Bovenaan Onderaan