Triumph Tiger 1200 Explorer

Ik denk dat Triumph goed bezig is! Zij zijn een van de weinige merken (van de 4) die dit boekjaar meer motoren hebben verkocht als vorig jaar. Zij hebben de neiging om de lijn te volgen van BMW met hun Tiger 800 en deze nieuwe Explorer 1200. En de Trophy heeft idd veel weg van de BMW 1200 RT.

En geeft toe, de Tiger 800 is gewoon een succes! Qua testen doet ie niet onder 800 GS, en bovendien is het motorblok super. Ik kan ze het niet kwalijk nemen dat ze een 1200 GS concurrent neerzetten. Ik moet ook toegeven dat je deze fiets nu echt overal ziet. Ga je een alpenpas rijden, dan is 80% BMW. Het publiek wil wat anders, en iets waar ze mee gezien willen worden. Dat heeft Triumph door, en dat werkt voor ze :)
 
[http://media.motorbox.com/data/contenuti/0000042511/img/orig/triumph-tiger-explorer-1200-add99c1e6a2676a768367e6697ceeec2.jpg (afbeelding)]

als ik de afbeeldingen goed bekijk dan denk ik dat het frame van aluminium is.
.

Lijkt me sterk, dan zijn het wel hele dunne buisjes, ieder alu MTB frame heeft buizen met een grotere diameter. ;)
Maar frame is in opbouw identiek aan dat van de 800 en da's een stalen frame
 
Lijkt me sterk, dan zijn het wel hele dunne buisjes, ieder alu MTB frame heeft buizen met een grotere diameter. ;)
Maar frame is in opbouw identiek aan dat van de 800 en da's een stalen frame

als ik naar het laswerk kijk is dat net anders dan het tiger 800 laswerk.
er zitten stukken in die je niet zo zou lassen als het staal was.
er zit ook nog een een gietstuk in het frame verwerkt. en dat is meestal aluminium.
het frame is absoluut niet identiek aan de tiger800
Tiger800_White_F3Q.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor!,
Gewellige wielen ook!
Ben al de Centen bij elkaar aan het sprokkelen!!!
Komt er bij naast de T800,(van Mijn Vriendin),

Was al beetje ah kijken voor een Stelvio of Tenere',maar ben nu om voor de 1200Tiger...
Vind de 800 een hele fijne Motor,maar net FF te iel voor Mijn postuur...

Groet,AJ
 
Laatst bewerkt:
tsja motorfiets fabrieken horen nu eenmaal winst te maken, anders hebben ze geen bestaansrecht. Triumph ziet ook dat de 1200GS best verkocht brommerd is in de EU, dus waarom concept niet gebruiken, is nou niet iets waarop een patent genomen kan worden.
Eigenzinnig is heel leuk, maar ja ik weet niet of de Oostenrijkse belastingbetalers het ook zo leuk vinden dat er tientallen miljoenen in een zeer eigenzinnige motorfiets fabriek gestoken wordt ;)


Er zijn genoeg manieren om motoren te verkopen die een eigen gezicht / ontwerp hebben. Kijk naar de 1200 multistrada het is duidelijk een echte Ducati en geen GS copie en verkoopt toch heel goed. Hetzelfde met de KTM SMT, verkoopt al een paar jaar heel goed in het allroad / funbike segment zonder dat ie z`n afkomst probeert te verbergen.

Volgens mij verkoopt KTM al een paar jaar heel goed, alleen in 2008 / 2009 hebben ze `t slecht gedaan door een combinatie van credietcrisis en teveel geld in de X-bow ontwikkeling te steken.
 
Er zijn genoeg manieren om motoren te verkopen die een eigen gezicht / ontwerp hebben. Kijk naar de 1200 multistrada het is duidelijk een echte Ducati en geen GS copie en verkoopt toch heel goed. Hetzelfde met de KTM SMT, verkoopt al een paar jaar heel goed in het allroad / funbike segment zonder dat ie z`n afkomst probeert te verbergen.

Volgens mij verkoopt KTM al een paar jaar heel goed, alleen in 2008 / 2009 hebben ze `t slecht gedaan door een combinatie van credietcrisis en teveel geld in de X-bow ontwikkeling te steken.

Buiten het feit dat ik het niet met je eens ben.
Wacht nou eerst eens tot je ernaast staat.
Dit is wel erg gemakkelijk zeiken!

Ik zie de overeenkomsten niet zo (kwa design) maar ik kijk er misschien ook wel door een roze bril naar. De Explorer zal in ieder geval een heel andere motorkarakter hebben dan de GS.

Ter illustratie beiden:

BMW_GS_1200_7.jpg

Explorer_RHS_1024.jpg
 
Laatst bewerkt:
Idd Turtle!

Het zou misschien het "snaveltje"en de enkelzijdige achterwielophanging met cardanaandrijving kunnen zijn waardoor men meteen GS kopie zegt tegen de 1200 Tiger.

Al moet ik zeggen als je onderweg de 800 tegen komt ik persoonlijk goed moet kijken en al snel in de richting van BMW denk tegen te komen...
Misschien komt dat omdat je die gewoon heel veel ziet...???
 
triumph-tiger-explorer-1200-add99c1e6a2676a768367e6697ceeec2.jpg


miete1200gs_04.jpg


Overeenkomsten; snavel + tank in kleur, matzwarte tankkappen, zadel uit 2 losse delen, open subframe zonder kappen eromheen, subframe vastgelast aan hoofdframe, enkelzijdige achterbrug met cardan, grove alu bagage drager achterop.

Als van die Gs de wielen, blok, frame nou ook nog zwart waren zijn de verschillen nihil.
 
Laatst bewerkt:
Aluminium buizenframe? Lijkt mij sterk....

't Is natuurlijk een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik het een lelijk hok.

En dan die joekel van een demper, kan dat niet wat minder.

Jammer, 't zijn fijne blokken die driecilinders, de verpakking erom heen is niet mijn smaak.....
 
Nou,,,,
Er mogen dan wel veel punten afkomstig zijn van een BMW,
een ding is toch wel even anders...

De NAAM...
haha

Ik vind GS geweldig,maar heb nog nooit maar een moment getijfeld om er een te kopen...
Groet,AJ
 
[http://media.motorbox.com/data/contenuti/0000042511/img/640/triumph-tiger-explorer-1200-add99c1e6a2676a768367e6697ceeec2.jpg (afbeelding)]

[http://www.hispania-tours.nl/uploads/pics/miete1200gs_04.jpg (afbeelding)]

Overeenkomsten; snavel + tank in kleur, matzwarte tankkappen, zadel uit 2 losse delen, open subframe zonder kappen eromheen, subframe vastgelast aan hoofdframe, enkelzijdige achterbrug met cardan, grove alu bagage drager achterop.

Als van die Gs de wielen, blok, frame nou ook nog zwart waren zijn de verschillen nihil.

Je hebt gelijk!
Beiden hebben:
één stuur
twee wielen
een motorblok
een zadel
een frame
een subframe
zwarte banden
en in jouw voorbeeld heeft Triumph zelf de kleur blauw ook misbruikt

Je draaft door!

Alle onderdelen die jij noemt zijn reeds door vele merken op veel verschillende motoren gebruikt. Cardan is geen BMW uitvinding, de snavel is gewoon een spatbord welke in de crosswereld standaard is, twee losse delen zadel is bij supersport motoren al jaren standaard.
Als ik het zo bekijk is BMW degene die na-aapt, maar dat zal je mij niet horen zeggen.
Goede ontwikkelingen zal je altijd bij meerdere merken terugvinden.

Nog maar een keer, wacht nu tot je ernaast staat en ga lekker rijden, oordeel dan nog eens
Het karakter van een blok bepaald voor een groot gedeelde de liefhebber van de bepaalde motor.

Het lijkt er nu op dat je "ons" topic gewoon komt verstieren. :W :W
 
Aluminium buizenframe? Lijkt mij sterk....

't Is natuurlijk een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik het een lelijk hok.

En dan die joekel van een demper, kan dat niet wat minder.

Jammer, 't zijn fijne blokken die driecilinders, de verpakking erom heen is niet mijn smaak.....

Ieder zijn smaak :Y
Gelukkig maar anders zou ik mijn vrouw niet meer los kunnen laten lopen *O*

PS op de motor zittend en met 140km/uur zie je niets van het uiterlijk maar merk je des te meer van het blok :9~
 
Je draaft door!

Alle onderdelen die jij noemt zijn reeds door vele merken op veel verschillende motoren gebruikt. Cardan is geen BMW uitvinding, de snavel is gewoon een spatbord welke in de crosswereld standaard is, twee losse delen zadel is bij supersport motoren al jaren standaard.
Als ik het zo bekijk is BMW degene die na-aapt, maar dat zal je mij niet horen zeggen.
Goede ontwikkelingen zal je altijd bij meerdere merken terugvinden.

Nog maar een keer, wacht nu tot je ernaast staat en ga lekker rijden, oordeel dan nog eens
Het karakter van een blok bepaald voor een groot gedeelde de liefhebber van de bepaalde motor.

Het lijkt er nu op dat je "ons" topic gewoon komt verstieren.

Ik kom hier niks verstieren, ik zeg alleen dat de nieuwe Triumph modellen wel erg veel op BMW`s lijken. Het zal zeker een heel fijn rijdende motor zijn met een geweldige 3 cilinder, maar dat neemt niet weg dat het concept bijna 1 op 1 vergelijkbaar met een 1200 GS is. (net zoals de Trophy - RT / Tiger 800 XC - 800 GS)

Het lijkt er wel op of Triumph ook meteen de klanten van BMW overgenomen heeft, die zijn vaak ook zo merkenblind dat alle kritiek afgedaan wordt als onzin.

P.s. volgens mij is een cardan aandrijving op een motorfiets wel een BMW uitvinding, een BMW R32 uit 1923 had al een cardan.
 
Ik kom hier niks verstieren, ik zeg alleen dat de nieuwe Triumph modellen wel erg veel op BMW`s lijken. Het zal zeker een heel fijn rijdende motor zijn met een geweldige 3 cilinder, maar dat neemt niet weg dat het concept bijna 1 op 1 vergelijkbaar met een 1200 GS is. (net zoals de Trophy - RT / Tiger 800 XC - 800 GS)

Het lijkt er wel op of Triumph ook meteen de klanten van BMW overgenomen heeft, die zijn vaak ook zo merkenblind dat alle kritiek afgedaan wordt als onzin.

P.s. volgens mij is een cardan aandrijving op een motorfiets wel een BMW uitvinding, een BMW R32 uit 1923 had al een cardan.

Laten we het erop houden dat ik liever een verbeterde "copy" heb dan een slecht origineel.
Zullen we het nu weer over de Triumph Tiger 1200 Explorer hebben ipv over hangtieten?
 
Vraag is wat er nou zo erg is dat de 1200 lijkt op de GS :?
(overigens snavel is gejat van de DR Big)

Ik koop mijn motorfietsen omdat ik ze mooi/goed vind, omdat ze aan mijn eisen/wensen voldoen. Wat een ander daarvan vind zal me eerlijk gezegd jeuken.

En merkblind ben ik zeker 8-) _O-
 
Vraag is wat er nou zo erg is dat de 1200 lijkt op de GS :?
(overigens snavel is gejat van de DR Big)

Ik koop mijn motorfietsen omdat ik ze mooi/goed vind, omdat ze aan mijn eisen/wensen voldoen. Wat een ander daarvan vind zal me eerlijk gezegd jeuken.

En merkblind ben ik zeker 8-) _O-
merkblind?
dus jij eet dan iedere dag bij de burgerking?? :P :+

en als je eens bekijkt hoeveel de japanse sportmotoren op elkaar lijken
dan vind ik het bij de tiger en gs nog een groot verschil
maar goed dat ben ik ;)
 
Hij is mooi : cardan en ABS. Dit wordt een topper en waarschijnlijk mijn volgende Triumph. Ik zag net dat ook de Trophy 1200 weer terugkomt, nu met cardan. En dan te bedenken dat iedereen mij voor gek verklaarde toen ik in 1992 mijn eerste Triumph kocht....
dat zal wel niets met die triumph te maken hebben hoor :P
 
FF Off-Topic:
Op Spotnet staat een leuke film over paar gasten uit Californie, die oude Triumps/BSA bouwen...
(Brittown)...
http://www.brittown.com/ (Brittown (Full Movie Download))
Erg gaaf!
Groet,AJ
 
prachtige motor, maar waarom dat grote voorwiel grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

:N wel goed meelezen







omdat de BMW GS12 dat ook heeft!!!! :P
we hoeven hier toch niet alles 3 keer uit te leggen heh

Is toch een beetje de standaard bij dit soort fietsen (Vstrom, Varadero, Caponord etc). Ik had zelf ook liever een 17" gezien op de normale 800 bijvoorbeeld, maar hij rijdt prima met een 19" voorwiel.
 
:N wel goed meelezen







omdat de BMW GS12 dat ook heeft!!!! :P
we hoeven hier toch niet alles 3 keer uit te leggen heh

Is toch een beetje de standaard bij dit soort fietsen (Vstrom, Varadero, Caponord etc). Ik had zelf ook liever een 17" gezien op de normale 800 bijvoorbeeld, maar hij rijdt prima met een 19" voorwiel.

:^ _O- _O-
 
:N wel goed meelezen







omdat de BMW GS12 dat ook heeft!!!! :P
we hoeven hier toch niet alles 3 keer uit te leggen heh

Is toch een beetje de standaard bij dit soort fietsen (Vstrom, Varadero, Caponord etc). Ik had zelf ook liever een 17" gezien op de normale 800 bijvoorbeeld, maar hij rijdt prima met een 19" voorwiel.


fout, mijn motor heeft gewoon een 17 inch, dus je vergelijking klopt niet. :)
 
Tja wat te doen, wat te doen... BMW GSA12, wachten op de nieuwe GS of toch die aankomende Tiger 12. Ben benieuwd of ze ook met een XC (adventure) uitvoering komen.

BMW had de nieuwe ST12 al afgedaan als geen grote bedreiging voor hun aanstaande nieuwe GS, maar wat ze hiervan vinden...

Nog maar zes nachtjes slapen en dan opent de EIMCA haar deuren en dan weten we meer. Kan niet wachten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan