Triumph Tiger 800 en 800XC deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil toch ook van die binnenbanden af bij de volgende motor.

Een tubeless band herstel je zonder al te veel gekloot, en als er dan toch een scheur zou zijn... dan bellen we de bijstand wel.
Met een binnenband zal ik altijd de bijstand moeten bellen, ik ga echt niet ergens langs de weg een wiel demonteren en een buitenband op en af leggen.
De eerste keer is dat wat werk en je hebt er tools voor nodig, ik heb het zelf nog niet gedaan, maar het kan wel.
Alles heeft gewoon voor en nadelen. In Marokko in de middle of nowhere hebben ze wel 3x iemands binnenband moeten vervangen. Bel daar maar eens de assistance...
 
Hoi,
vraagje
met welke banden rijden jullie ?
En hoe vind je die rijden in droog en nat ?
( Ik ga zelden offroad )

grtzzz , nelly
 
Hoi,
vraagje
met welke banden rijden jullie ?
En hoe vind je die rijden in droog en nat ?
( Ik ga zelden offroad )

grtzzz , nelly
dunlop roadsmart. Echt briljant, droog en zeker nat! Motor is enorm stabiel in de bochten, houdt heerlijk de gekozen lijn en geeft veel vertouwen op nat wegdek. Ook het zoekerige gedrag van de scorpions over het rijden van lengterichels is zo goed als verdwenen! Nu ruim 5K mee gereden, nog weinig slijtage (achter) te zien. Erg goede banden.
 
Dunlop TR91 op de XC, heel content van voor straatgebruik.

Ik heb ook de tr91. Ik vind wel dat de voorband erg "cupt". En er zitten merkwaardige slijtage plekken op. Net of er iemand met een scherp mes in heeft gesneden. Maatje van me met ook de tr91 voorband heeft dezelfde verschijnselen. Productiefoutje?
Achterband is wel top.
 
Ik heb ook de tr91. Ik vind wel dat de voorband erg "cupt". En er zitten merkwaardige slijtage plekken op. Net of er iemand met een scherp mes in heeft gesneden. Maatje van me met ook de tr91 voorband heeft dezelfde verschijnselen. Productiefoutje?
Achterband is wel top.
Die merkwaardige slijtage heb ik ook op mijn voorband, en een maat van me ook, mss idd productiefoutje, ik merk er in elk geval niks van tijdens het rijden, mss eens een foto van maken en door mijn bandenman laten doorsturen naar dunlop, zien wat zij ervan maken...

Cuppen kan verschillende oorzaken hebben, bandenspanning, balanceren, uitlijnen, dus ligt niet noodzakelijk aan de band zelf.
 
Laatst bewerkt:
Het cuppen vind ik ook niet zo erg. Dat komt waarschijnlijk omdat ik meestal met een iets lagere bandenspanning rijd. Het is ook wel zo dat er bij de 800xc, relatief gezien, erg veel gewicht op de voorkant rust dus dat het cuppen ook kunnen verklaren. De originele voorband was na 7000 km echt op. De tr91 doet het nu met 8000km al een stuk beter en hij is nog lang niet op.
 
Inmiddels weer terug van de Eifel.

Was erg gaaf met de nieuwe fiets. De racers hadden gewoon moeite om me bij te houden.... Daarnaast ook nog hele stukken off road gereden. Echt te gek allemaal.

Valt me echt 100% mee hoe hard je hiermee door bochten kunt vlammen.
 
Afgelopen donderdag en vrijdag ook in de Eifel geweest , perfect weer en zeer mooi asvalt.

Wat het cuppen van de voorband betreft komt door het remmen en ja de ene band is er meer gevoelig voor dan de andere.
 
Rij met de Bridgestone Battlewings...Gewoon prima bandjes (voor mij). Geeft prima grip en stabiliteit. Van cuppen weinig last ..wel deze ochtend van een oud stuk stanleymes op de weg..... |( (bandje was nog maar 7 K oud.. :( )

Gevolg: scheur van 3 cm, in zowel de binnen als buitenband en toch wel weer even een paar uur bezig geweest.

Gelukkig heb ik 1 troost....ik kon weer flappen uit geven... :(
 
Zojuist eens flink wat zand gehapt met de Tiger. Kwam zelf bijna vast te zitten doordat ik te ver weg zakte in de losse zand. Was even net iets te veel van het goede...

Nu zit de ketting helemaal onder het zand. Hoe kan ik dat het beste schoon maken?
 
Zojuist eens flink wat zand gehapt met de Tiger. Kwam zelf bijna vast te zitten doordat ik te ver weg zakte in de losse zand. Was even net iets te veel van het goede...

Nu zit de ketting helemaal onder het zand. Hoe kan ik dat het beste schoon maken?

Met compressortje (als je die hebt) ergste zooi d'rafblazen en dan rest afspoelen met water. Dan schoonmaken met bv lampenolie, en als laatste .....schakeltje voor schakeltje met klein penseelkwastje weer je ketting invetten.
Dat heet TLC (TenderLovingCare)

Succes !
 
En een niet plakkende kettingspray gebruiken. Scheelt ook veel als je geregeld het zand in gaat.

pro3.jpg


Ik heb meestal deze. Je hebt dan ook geen last meer van die vetspetters op je frame etc.
 
goede tip.

Eerst nu nog even een andere uitdaging.

Vandaag een dikke spijker in mijn band zitten. Dik gat in zowel binnen als buitenband. Motorzaak gaf aan maar een spuitbus te moeten gebruiken. na veel rond gebeld een bandenzaak gevonden die hem had (in de buurt waar ik stil stond). Toen hij echter de spijker zag (15 cm lang) gaf hij me aan dat het kansloos was. Toen maar iemand gebeld met een aanhanger. Morgen maar eens horen wat de dealer zegt.... net 900km met deze band gedaan......
 
goede tip.

Eerst nu nog even een andere uitdaging.

Vandaag een dikke spijker in mijn band zitten. Dik gat in zowel binnen als buitenband. Motorzaak gaf aan maar een spuitbus te moeten gebruiken. na veel rond gebeld een bandenzaak gevonden die hem had (in de buurt waar ik stil stond). Toen hij echter de spijker zag (15 cm lang) gaf hij me aan dat het kansloos was. Toen maar iemand gebeld met een aanhanger. Morgen maar eens horen wat de dealer zegt.... net 900km met deze band gedaan......
Als het gat in de buitenkant niet te groot is, gewoon een nieuwe binnenband (laten) steken. en dan verder rijden. Spuitbussen zijn rommel, dat is goed als je van ergens thuis of bij een bandenman moet geraken, maar anders zou ik het niet gebruiken.

Pro-oiler FTW ! Na bijna 30000 de set vervangen omdat het voortandwiel op was, ketting en achterste tandwiel konden nog wel wat hebben, maar toch maar veranderd.
Daar zitten de laatste 10000km een groot stuk offroad km's bij, waaronder een paar kilo marokkaans zand. Ketting nooit gekuist, enkel automatisch gesmeerd met de pro-oiler. :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dunlop trailmax banden laten leggen en de maten doorgegeven.
Nu merk ik dat er voor 110/80/19 opligt en niet de 100/90/19.
Welk verschil zou dat zijn ,of is dit voelbaar ?
Ik heb er nog niet mee gereden omwille van inruilen .
grtzz , nelly
 
Vandaag gereden op de Tiger 800XC, moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben !!
 
Vandaag gereden op de Tiger 800XC, moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben !!

Ik heb er vandaag 1 van een collega bekeken ik kan precies hetzelfde zeggen, mooi ding hoor, binnenkort maar eens een proefritje maken *O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan