Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Hi allemaal, dit topic is al weer even stil maar hopelijk krijg ik nog een reactie. Ik ben bezig met mijn rijbewijs en zit me al een beetje te oriënteren voor het aankopen van een eerste motor.

Denken jullie dat een Tiger 800 xc een goede eerste motor is? Wat vinden jullie van de betrouwbaarheid? En is het een motor voor langere rijders? Ik ben 1.98m dus de grootste uitdaging wordt nog iets vinden waar ik redelijk op pas. Op marktplaats zie ik dat je nu zon 7-8k kwijt bent aan een Tiger uit +-2013 met 40+ op de teller. Zijn dit goede prijzen en verstandige aankopen? Een Tiger is redelijk waardevast lijkt mij.

Alvast bedankt!
Prima motor om mee te beginnen, of je er lekker op zit moet je echt even zelf ondervinden door een proefrit te maken.

Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee.

Het blok opzich is erg betrouwbaar en weinig op aan te merken. Er zijn wel wat aandachtspunten waar je rekening mee moet houden, zo wil de startermotor nog wel een moeite hebben met een 'warme start'. Dan moet hij worden gereviseerd of een andere kopen.

Verder is de "steppermotor" Een gekend probleem. Als hij niet schoon wordt gemaakt en niet wordt ingevet kan hij haperen en valt je motor stil zodra je het gas los laat. Oplossing is dan om hem schoon te maken en in te vetten. Eventueel kun je er een handmatig systeem van maken.

De "gear shaft spring" wil nog wel eens breken. Hierdoor kun je niet meer schakelen. Deze moet dan gelast worden of vervangen.

De vering is oke, maar niet erg goed. Ik heb er zelf een Hyperpro streetbox op laten zetten.

Windprotectie met het standaard windscherm zorgde bij bij voor veel turbulentie op de helm. Ik heb er nu een Puig windscherm opzitten met een opzetstuk van AliExpress. Dit zorgt ervoor dat ik helemaal uit de wind zit.

1000016669.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hi Allemaal,
Nieuw op dit forum, ik heb wat hulp nodig met mijn tiger 800 xr 2015.
Deze heeft laatst een storing gegeven die meteen weer verdween maar wel een twee weken lang het motor lampje liet branden.
De storing is niet meer opgetreden maar ik wil heel graag zelf de ecu uitlezen, online kom ik mensen tegen die wat roepen over ODB2 en ODBlink stekkers dus er een paar gekocht echter deze kunnen mijn tiger niet uitlezen.

Weet iemand een merk en model van een ODB2/link stekker die compatible is met een Triumph Tiger 800 xr uit 2015?

Alvast bedankt!

Ik geef even bewust niet aan wat er precies gebeurde omdat ik deze vraag op een ander forum stelde geen antwoord krijg op mijn vraag alleen maar tegen vragen over de storing.

@Dasmotor, ik ben 189 en heb bewust voor de tiger gekozen omdat je met iets meer lengte daar behoorlijk op kan zitten. De standaard ruit heb ik uitgebreid met een relatief goedkope scherm "spoiler" van aliexpres dat maakt een hoop uit met helmruis. Moet er wel bij zeggen dat het scherm wat meer ging wiebelen door mijn houder (extra beugel voor de nav) van de nav wat meer naar voren te kantelen steunt deze de ruit meer. Als je het geld er voor over heb zou ik met jou lengte toch de ruit vervangen met een iets hogere ruit. Een andere reden voor mij om voor de tiger te kiezen is dat het vermogen gecombineerd met het gewicht er voor zorgt dat je toch fatsoenlijk mee kan komen, aangezien je lengte heb zal je gewicht ook meer dan gemiddeld zijn en dan is het koppel van de tiger best wel lekker, dat kun je ook krijgen bij andere motoren maar dan zit je wel gelijk in een duurdere klasse.
 
Hi Allemaal,
Nieuw op dit forum, ik heb wat hulp nodig met mijn tiger 800 xr 2015.
Deze heeft laatst een storing gegeven die meteen weer verdween maar wel een twee weken lang het motor lampje liet branden.
De storing is niet meer opgetreden maar ik wil heel graag zelf de ecu uitlezen, online kom ik mensen tegen die wat roepen over ODB2 en ODBlink stekkers dus er een paar gekocht echter deze kunnen mijn tiger niet uitlezen.

Weet iemand een merk en model van een ODB2/link stekker die compatible is met een Triumph Tiger 800 xr uit 2015?

Alvast bedankt!

Ik geef even bewust niet aan wat er precies gebeurde omdat ik deze vraag op een ander forum stelde geen antwoord krijg op mijn vraag alleen maar tegen vragen over de storing.

@Dasmotor, ik ben 189 en heb bewust voor de tiger gekozen omdat je met iets meer lengte daar behoorlijk op kan zitten. De standaard ruit heb ik uitgebreid met een relatief goedkope scherm "spoiler" van aliexpres dat maakt een hoop uit met helmruis. Moet er wel bij zeggen dat het scherm wat meer ging wiebelen door mijn houder (extra beugel voor de nav) van de nav wat meer naar voren te kantelen steunt deze de ruit meer. Als je het geld er voor over heb zou ik met jou lengte toch de ruit vervangen met een iets hogere ruit. Een andere reden voor mij om voor de tiger te kiezen is dat het vermogen gecombineerd met het gewicht er voor zorgt dat je toch fatsoenlijk mee kan komen, aangezien je lengte heb zal je gewicht ook meer dan gemiddeld zijn en dan is het koppel van de tiger best wel lekker, dat kun je ook krijgen bij andere motoren maar dan zit je wel gelijk in een duurdere klasse.
Wat ik zo snel kan vinden heb je de volgende kabel nodig: BBFLY BF32301

Ik kan deze alleen niet vinden in een Nederlandse webshop. Dus de beschikbaarheid in Nederland kan lastig worden.

Meer info hier: Recommended TigerTool ELM327 Interface Leads - ECU Re-Mapping and Tuning - Triumph Tiger 800 Forum

En hier: How To Use TigerTool V3.5 Service Utility Software - "How To" Technical Articles - Triumph Tiger 800 Forum

Uiteindelijk toch gevonden, dit zou de juiste kabel moeten zijn: Amazon.nl
 
Laatst bewerkt:
Hi allemaal, dit topic is al weer even stil maar hopelijk krijg ik nog een reactie. Ik ben bezig met mijn rijbewijs en zit me al een beetje te oriënteren voor het aankopen van een eerste motor.

Denken jullie dat een Tiger 800 xc een goede eerste motor is? Wat vinden jullie van de betrouwbaarheid? En is het een motor voor langere rijders? Ik ben 1.98m dus de grootste uitdaging wordt nog iets vinden waar ik redelijk op pas. Op marktplaats zie ik dat je nu zon 7-8k kwijt bent aan een Tiger uit +-2013 met 40+ op de teller. Zijn dit goede prijzen en verstandige aankopen? Een Tiger is redelijk waardevast lijkt mij.

Alvast bedankt!
Ik ben ook 198 en heb een paar jaar met een Tiger 800 gereden. Wel met een paar aanpassingen; hoog ruitje van Madstad (top, geen windgeruis meer), verlaagde steunen (SW Motech, scheelt 1,5 cm), stuurverhogers (SW motech + 2cm) maar het belangrijkste was toch wel de vering, origineel is deze vrij slap en met 105 kg en vaak met duo heb ik direct een Hyperpro setje laten monteren. Dat is een wereld van verschil. De eerder gemelde veer van de schakelstang is bij mij ook een keer kapot gegaan.
 

Bijlagen

  • DSC_0400.JPG
    DSC_0400.JPG
    779,4 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Hi allemaal, dit topic is al weer even stil maar hopelijk krijg ik nog een reactie. Ik ben bezig met mijn rijbewijs en zit me al een beetje te oriënteren voor het aankopen van een eerste motor.

Denken jullie dat een Tiger 800 xc een goede eerste motor is? Wat vinden jullie van de betrouwbaarheid? En is het een motor voor langere rijders? Ik ben 1.98m dus de grootste uitdaging wordt nog iets vinden waar ik redelijk op pas. Op marktplaats zie ik dat je nu zon 7-8k kwijt bent aan een Tiger uit +-2013 met 40+ op de teller. Zijn dit goede prijzen en verstandige aankopen? Een Tiger is redelijk waardevast lijkt mij.

Alvast bedankt!

Als je je budget is klein beetje kunt rekken, zou ik voor een 2e generatie Tiger gaan (vanaf 2015). Een groot aantal van de aandachtspunten genoemd door Dennis zijn daarin namelijk al verholpen (en nog een aantal andere pluspunten tov gen 1). Als je goed zoekt zijn er ook nog wel een aantal te vinden waarbij de km stand lager ligt, hoewel 40K in principe geen probleem moet zijn mits hij zijn onderhoudsbeurten gehad heeft.

Qua lengte moet het volgens mij niet uitmaken of je voor een XR of XC gaat, omdat de afstand tussen de voetsteunen en het zadel gelijk is. Doordat de XC meer grondspeling heeft, kun je hier wel makkelijker met verlagers voor de voetsteunen werken zonder dat ze snel het asfalt raken bij een scherpe bocht. Of het echt comfortabel wordt op langere ritten durf ik niet te zeggen. Ik ben 1,85 (vrij lange benen) en heb het zadel op de hoogste stand staan. Ik rij zonder problemen uren achter elkaar zonder last van de knieën te krijgen. 1,98 is echter wel een ander verhaal. Dit zou je zelf moeten uitvinden.

Qua wind protectie doet het standaard schermpje met jouw lengte waarschijnlijk niet veel. Ik heb zelf een Givi Airflow waar ik goed over de spreken ben. Deze kun je in meerdere hoogtes verstellen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties! Ik zal hoe dan ook de motor die ik koop flink moeten aanpassen naar mijn lengte. En elke motor zal er te klein uitzien. Maar mooi om te lezen dat de Tiger een potentiële kandidaat is. Blijft een prachtmotor.

De kwaaltjes die @Dennis_H noemt zijn ook goed om in de overwegingen mee te nemen. Mijn budget zit rond die 7-8k, daarmee kom je al wel snel op een wat ouder model uit..

Wat voor zadel zat er bij jou op @Freddy Quick ? Ziet er comfortabel uit.

Wanneer ik kan gaan proefrijden ga ik de Tiger zeker proberen. Ook de bmw f800gs wil ik gaan testrijden.
 
Ik zou zelf met jouw lengte juist voor kleinere ruitjes gaan. Om je hoofd uit de turbulentie te houden moet je wel zulk grote windzeilen als ruit nemen.... ben dan meer fan van het verkleinen.
 
Dank voor de reacties! Ik zal hoe dan ook de motor die ik koop flink moeten aanpassen naar mijn lengte. En elke motor zal er te klein uitzien. Maar mooi om te lezen dat de Tiger een potentiële kandidaat is. Blijft een prachtmotor.

De kwaaltjes die @Dennis_H noemt zijn ook goed om in de overwegingen mee te nemen. Mijn budget zit rond die 7-8k, daarmee kom je al wel snel op een wat ouder model uit..

Wat voor zadel zat er bij jou op @Freddy Quick ? Ziet er comfortabel uit.

Wanneer ik kan gaan proefrijden ga ik de Tiger zeker proberen. Ook de bmw f800gs wil ik gaan testrijden.
Het is een Corbin buddy. Voorheen had ik na 2 uur rijden al last. Nu kan ik gerust 6-8 uur rijden zonder probleem. Op mijn Tiger 1200 XCA heb ik ook weer een Corbin gezet. Echt perfect. Bijkomend voordeel is het hoogteverschil. Mijn vrouw heeft achterop nu veel beter zicht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan