Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

iemand ervaring met een stuurverhoger? Vind het stuur op de XrX net iets te laag staan... kabels schuren ook over de plastic op de tank.


Nu zag ik dat die van SW motech maar met één schroef geklemd worden... is dat wel voldoende?
 
iemand ervaring met een stuurverhoger? Vind het stuur op de XrX net iets te laag staan... kabels schuren ook over de plastic op de tank.


Nu zag ik dat die van SW motech maar met één schroef geklemd worden... is dat wel voldoende?

Ik had op mijn vorige tiger 800 ook stuurverhogers gemonteerd van SW-Motech van 2 cm.
Worden idd met 1 bout aan het balhoofd geklemd.
1 lange bout gaat door zowel de bovenste als de onderste kant van de stuurklem heen in het balhoofd.
Andere bout gaat alleen door de bovenste helft en wordt vastgeschroefd aan de de onderste helft.
Is nu ook zo zonder die verhogers, kijk er maar eens goed naar.

Overigens vond ik het een hele verbetering, die 2 cm maken best verschil
(maar dat is met meer dingen zo _O- _O- _O- )

Gek genoeg heb ik bij mijn nieuwe Tiger 800 uit 2018 ook stuurverhogers meebesteld, maar dan de originele van Triumph van 3 cm.
Maar die heb ik er weer tussenuit gehaald, en dat bevalt weer een stuk beter.
Ik denk omdat het stuur bij de nieuwe 1 cm meer naar je toe staat??
 
Zit er op de Triumph 800 2011 een chipkey? Wil namelijk een reserve sleutel bij laten maken.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag aan mede Tiger-eigenaren.
Het viel me vandaag ineens op dat er een beetje ruimte zit tussen de voorvorkpoot en de bus ernaast, zie foto.
Is me eigenlijk nooit eerder opgevallen, lijkt ook niet anders te rijden.
Wel is er net een nieuwe voorband opgezet. Hebben meer Tigers dit?
Uiteraard zal ik het eens bij de zaak gaan vragen maar vroeg het me af het wellicht gewoon zo hoort en dat het me nu pas opvalt.
full
 
Graag had ik dit topic even gekaapt. Ik ben op zoek naar een Tiger 800. Ik heb vroeger altijd met een BMW GS gereden, dan even motorloos geweest en nu terug op zoek. Zeer veel positief gelezen over de Tiger, testgereden met het nieuwste model, maar hier helaas geen budget voor. Eerst stelde ik weinig eisen, maar ik heb nu al het één en ander bijgesteld op mijn lijstje :)
Ik ben bij 2 garages info gaan vragen over een 2° hands Tiger. Beide garages raadden me het model vanaf 2015 aan. Dit voor de motor die soepeler draait, beter verbruik en betere vering. Mocht ik toch voor een vorig model kiezen dan raadde één garage me aan om de vering te vervangen door Hyperpro. Ondertussen wat testen beginnen lezen over model 2015 en uiteraard mijn zinnen daarop gezet. Ik wil er echter maar een beperkt budget aan uitgeven, dus dit wordt een moeilijke opdracht.

Ik heb ondertussen van één van de bezochte garages telefoon gekregen dat er volgende week een XCX van 2015 binnenkomt. Volledig mijn ding, valt juist binnen mijn budget (7000 euro) MAAR heeft 65000 km gelopen. Dit zijn enkel snelweg kilometers van woon-werk verkeer. Ik heb de onderhoudshistoriek gezien en de motor is elke 10000 mooi binnen geweest. 1 jaar garantie zit mee in de prijs.

Graag jullie gedacht over de motor. Ikzelf ga maximum een 8000 km per jaar doen. Volgens de garage kan ik nog makkelijk de huidige kmstand verdubbelen. Ter vergelijking, bv een XRX van 2015 met een 25000 km op de teller moet nog een 9000 euro kosten. Dit zijn allen prijzen in België, waar ik ook woon. De 7000 euro is mijn maximum budget.

Dus bij deze de vraag, koop ik beter een ouder model en pas ik hiervan de vering aan, of riskeer ik de hogere kmstand? Mijn voorkeur gaat uit naar het recenter model, vooral voor de verbeterde rijkwaliteiten.

Bedankt!
 
Heel veel onrust bij flink aanremmen voor een bocht. Hobbelen op een vlakke weg. Dat is nu een pak beter met alles Hyperpro voor en een Hyperpro veer achter.

Maar oké, het woord ramp is misschien wat zwaar
 
Heb je enkel de veren gedaan of ook de demper?


Wij overwegen de veren achteraan omdat de motor dan ietsje hoger zou blijven in de bochten werd me verteld.

Nu raken de stepjes nogal rap.
 
Laatst bewerkt:
Achter alleen de veer, die was te slap. Demper is ongewijzigd gebleven omdat die best goed is. De enige reden die ik nog kan verzinnen om die mee te nemen is als blijkt dat die toch te slap is als ik mijn dochter meeneem. Oh ja, en omdat het verstellen van de voorspanning zo ultiem kl*te is met dat dingetje achter een framebuis en vlak bij de uitlaat.

Maar afgelopen weekend met belading (twee alu koffers vol) door de Eiffel ging prima.

Stepjes schrapen gebeurt nu bijna niet meer. Daarvoor heeeeel vaak.
 
Laatst bewerkt:
Stepjes schrapen gebeurt nu bijna niet meer. Daarvoor heeeeel vaak.


TOP... misschien dan toch ook maar eens voor zo'n Hyperpro veer gaan. Er staat nog maar 1500km op de teller en de antennetjes zijn al behoorlijk geschuurd.

Dat de demper op zich zo slecht niet is hoorde ik nog al. Een progressieve veer kan dus wel wat verschil maken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt al voor de info. Met het nieuw model xcx heb ik al gereden en vond die zeer goed rijden.
Ik ga er ook niet flauw over doen, ik vind de xc versie er beter uitzien dan de xr versie.
 
Ik ga er ook niet flauw over doen, ik vind de xc versie er beter uitzien dan de xr versie.


Dat is ook zo... en ik vind de XC ook beter zitten. Maar dat lijkt me logisch na jaren allroad te rijden.


Alleen die binnenbanden he...


BMW heeft het voorbeeld gegeven met z'n nieuwe GS850, hopelijk volgt de rest ook.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat trouwens met die binnenbanden? Is voor mij volledig nieuw. Is de buitenband voor wiel zonder en wiel met binnenband gelijk?


Je hebt tubeless banden, zoals bij je auto... gewoon een luchtdichte velg en een buitenband.

Als je hiermee lek rijdt kan je dit zelf makkelijk herstellen met een wiek onderweg.


Veel allroadmodellen werken echter met binnenbanden... je velg en ventiel zijn niet luchtdicht. Je hebt dus, zoals bij veel fietsen, een buitenband en een binnenband.

Als je die lek rijdt moet je die binnenband vervangen/plakken. Allemaal te doen hoor, maar je moet aan het sleutelen gaan.


Je zal voorstanders hebben van beide banden.
Ik moet van die binnenbanden niet weten


BMW heeft het door en levert z'n nieuwe F850GS gewoon af met tubeless banden, net zoals z'n grote broer.



De Tiger 1200 heeft ook gewoon tubeless banden als ik me niet vergis. Ook mijn Supertenere heeft tubeless banden op spaakwielen.

Het kan dus wel... vraag me alleen af waarom de Tiger, en ook de Africa Twin met die binnenbanden blijven werken.
 
Gekke vraag, wat is het verschil tussen een velg en spaakwiel? als je er allebi dezelfde banden op zet heb je toch lijk mee net zoveel grip
 
Gekke vraag, wat is het verschil tussen een velg en spaakwiel? als je er allebi dezelfde banden op zet heb je toch lijk mee net zoveel grip


Een spaakwiel is het geheel... de velg is enkel de rand.


En dan heb je gegoten wielen, denk dat je die bedoelt met "een velg"? Daar is heel het wiel in één stuk gegoten en heb je geen losse onderdelen zoals bij de spaakwielen. Waar je de naaf, spaken en velg afzonderlijk van mekaar hebt.



Spaakwielen worden meestal gebruikt bij offroadmotoren omdat deze sterker zijn en makkelijker te hersellen.
Meestal zit je dan wel met binnenbanden, iets wat met gegoten wielen niet zo is.



Qua grip maakt het verschil in wielen idd niets uit, dat komt van je banden.

Het grootste verschil is dus die binnenband. Al beginnen er meer en meer spaakwielen tubeless geleverd te worden. De 1200cc klasse al een tijdje (R1200GS, Supertenere, Tiger Expl) maar nu ook in de middenklasse. De nieuwe F850GS heeft ook tubeless spaakwielen gekregen, een groot pluspunt als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe F850GS heeft ook tubeless spaakwielen gekregen, een groot pluspunt als je het mij vraagt.

Die nieuwe f850 bmw lijd aan zwaarlijvigheid,maar liefst 20 kg zwaarder dan het oude type,en dat is zonder meer een enorm nadeel!

En dan die lelijke snavel :X :r :r
 
Die nieuwe f850 bmw lijdt aan zwaarlijvigheid,maar liefst 20 kg zwaarder dan het oude type,en dat is zonder meer een enorm nadeel!

En dan die lelijke snavel :X :r :r


Tja... heb ik gezegd dat er alleen maar voordelen waren? :)


Over die snavel kunnen de meningen verschillen, maar die vind ik zeker te doen. Een Tiger vind ik ook het mooist met snavel.

Het gewicht is in de verkeerde richting geëvolueerd... de plaats van de benzinetank ook als je het mij vraagt. Vond dat bij de vorige onder het zadel zeker niet verkeerd.

Wat mij vooral stoort aan de nieuwe is de inhoud van die tank. Amper 15 liter. En dat voor een reisenduro. -O-




Maar die wielen.. ik blijf erbij.. Daar kunnen Triumph en Honda nog wat van leren. :t
 
Laatst bewerkt:
Graag had ik dit topic even gekaapt. Ik ben op zoek naar een Tiger 800. Ik heb vroeger altijd met een BMW GS gereden, dan even motorloos geweest en nu terug op zoek. Zeer veel positief gelezen over de Tiger, testgereden met het nieuwste model, maar hier helaas geen budget voor. Eerst stelde ik weinig eisen, maar ik heb nu al het één en ander bijgesteld op mijn lijstje :)
Ik ben bij 2 garages info gaan vragen over een 2° hands Tiger. Beide garages raadden me het model vanaf 2015 aan. Dit voor de motor die soepeler draait, beter verbruik en betere vering. Mocht ik toch voor een vorig model kiezen dan raadde één garage me aan om de vering te vervangen door Hyperpro. Ondertussen wat testen beginnen lezen over model 2015 en uiteraard mijn zinnen daarop gezet. Ik wil er echter maar een beperkt budget aan uitgeven, dus dit wordt een moeilijke opdracht.

Ik heb ondertussen van één van de bezochte garages telefoon gekregen dat er volgende week een XCX van 2015 binnenkomt. Volledig mijn ding, valt juist binnen mijn budget (7000 euro) MAAR heeft 65000 km gelopen. Dit zijn enkel snelweg kilometers van woon-werk verkeer. Ik heb de onderhoudshistoriek gezien en de motor is elke 10000 mooi binnen geweest. 1 jaar garantie zit mee in de prijs.

Graag jullie gedacht over de motor. Ikzelf ga maximum een 8000 km per jaar doen. Volgens de garage kan ik nog makkelijk de huidige kmstand verdubbelen. Ter vergelijking, bv een XRX van 2015 met een 25000 km op de teller moet nog een 9000 euro kosten. Dit zijn allen prijzen in België, waar ik ook woon. De 7000 euro is mijn maximum budget.

Dus bij deze de vraag, koop ik beter een ouder model en pas ik hiervan de vering aan, of riskeer ik de hogere kmstand? Mijn voorkeur gaat uit naar het recenter model, vooral voor de verbeterde rijkwaliteiten.

Bedankt!
Ik denk dat je maar eens een proefritje moet maken op een model van de 1ste gen en kijken of dit bevalt. Scheelt je een hoop geld en kilometers. Ja, hij zal best nog 65k meegaan, maar alles is ook al 65k versleten. Met jouw budget is een 1st gen met weinig km's makkelijk bereikbaar. Mocht de vering niet bevallen, zet je er alsnog Hyperpro's in. Maarrrr...... eerst proberen en (laten) afstellen.
Tijdens mijn motorvakantie ben ik niet 1x ingehaald door andere motoren, ik heb er wel zelf genoeg ingehaald. Als de vering zo slecht zou zijn, dan zou dat niet kunnen.

1 ding: er zit een hobbel in de vering rond de 55-65 km. Dit is erg afhankelijk van de type band, met de Scorpion Trail 3 is het heel veel minder dan met de Heidenau's en de BT's (maar niet weg).
En van het verschil in aanschafprijs kun je héél veel benzine kopen.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan