Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4


Ben benieuwd.....
Al verwacht ik niet dat een nieuwe Tiger 900 al vanaf volgend voorjaar bij de dealer zal staan. Dan heeft de huidige generatie maar 2 jaar gedaan. Lijkt mij wat kort.
Maar wie weet....


De huidige generatie was/is dan ook niet meer dan een update van wat al bestond vanaf 2015 he...


Ik zie een tubeless wielset op die foto's. Kan ik alleen maar blij om zijn... Stilletjes aan komen ze er allemaal achter.... :t
 
Vraag aan de ervaringsdeskundigen.

Ik zit er ernstig over na te denken mijn huidige motor, een BMW F700GS, in te ruilen. En de Tiger XR is me erg bevallen tijdens een proefrit.

Mijn vrouw heeft vorig jaar de overstap gemaakt van de F700GS naar de Tiger 800XRx (en ondertussen heel even met een R1200R gereden)

Zij is vooral te spreken over de extra power die ze nu ter beschikking heeft, maar vond de F700GS vooral op de kleinere wegen plezanter rijden.
Draaicirkel van de Tiger is ook veel groter dan die van de GS. Zelfs mijn Supertenere draai ik korter....

Momenteel staat er ongeveer 12000km op de teller en deze heeft ook nog niets verkeerd gedaan. Wat ik wel minder vind is het rammelende geluid dat de Tiger produceert... Precies een versleten nokkenaskettingspanner....
 
AS moto de (te)grote draaicircel is idd een nadeel van de xrx ,dat rammelende geluid herken ik niet .
Ik maak ook weleens een proefritje op iets anders, maar de tiger bevalt me zo goed dat er vooralsnog niets is wat me beter bevalt .
Daarom laat ik komende winter een complete veer upgrade uitvoeren bij brabantmotors en blijft de tiger nog zeker een paar jaar.
 
Ik maak ook weleens een proefritje op iets anders, maar de tiger bevalt me zo goed dat er vooralsnog niets is wat me beter bevalt .

Zelf heb ik een haat-liefde verhouding met de driecyl.
Wanneer ik eens met de Tiger rij en het gaat redelijk vlot en sportief vind ik het een heerlijke krachtbron.

Ga ik echter aan de slag op een uitgezet gymkhana parcours of wanneer ik trage manoeuvres wil rijden, al dan niet van de weg af, dan verkies ik toch mijn veel zwaardere Supertenere...

Ik begrijp dus heel goed wat m'n vrouw mist tov de F700GS die ze eerst reed. Moet wel zeggen dat ze de Tiger er niet meer voor wil ruilen, dusja....



Misschien is er nog één dingetje... de grondspeling. Maar goed, op dat vlak scoorde de F700GS ook niet zo goed.
 
Ga ik echter aan de slag op een uitgezet gymkhana parcours of wanneer ik trage manoeuvres wil rijden, al dan niet van de weg af, dan verkies ik toch mijn veel zwaardere Supertenere...

Sinds 1 jaar rijd ik een Tiger. Hiervoor had ik 5 jaar een SuperTenere. Die ST was inderdaad beter in "kruip door, en sluip door". Bij de Tiger blijf ik last houden van het tegen de aanslag aandraaien van het stuur. Maar als ik een fout maakte met de ST, dan hield ik de motor niet meer door zijn hoge gewicht. De Tiger heb ik pas 1 keer uit mijn handen laten vallen ... :(:(:(

Ik doe alles met de motor (lees: woon werk, boodschappen enz). Ik vond de ST fantastisch rijden maar wilde na 5 jaar weer eens wat anders proberen. En tot mijn eigen grote verbazing gebruik ik de Tiger nog meer dan de ST. Wat een geweldige "Jack of all trades" motor is dit toch.
 
Mijn vrouw heeft vorig jaar de overstap gemaakt van de F700GS naar de Tiger 800XRx (en ondertussen heel even met een R1200R gereden)

Zij is vooral te spreken over de extra power die ze nu ter beschikking heeft, maar vond de F700GS vooral op de kleinere wegen plezanter rijden.
Draaicirkel van de Tiger is ook veel groter dan die van de GS. Zelfs mijn Supertenere draai ik korter....

Momenteel staat er ongeveer 12000km op de teller en deze heeft ook nog niets verkeerd gedaan. Wat ik wel minder vind is het rammelende geluid dat de Tiger produceert... Precies een versleten nokkenaskettingspanner....
Na 12.000 km al?
Een tiger van welk jaar?
Ik heb nu ook 12.000 gereden met een XRX van 2018.
 
Na 12.000 km al?
Een tiger van welk jaar?
Ik heb nu ook 12.000 gereden met een XRX van 2018.


Dat rammelen heeft 'm al vanaf het begin hoor... het lijkt op een versleten nokkenaskettingspanner, daarom is het dat niet. Motor is trouwens netjes op z'n 10k beurt geweest en daar is niets abnormaals opgemerkt.

Is een 2017 model nog.
 
Sinds 1 jaar rijd ik een Tiger. Hiervoor had ik 5 jaar een SuperTenere. Die ST was inderdaad beter in "kruip door, en sluip door". Bij de Tiger blijf ik last houden van het tegen de aanslag aandraaien van het stuur.


Met de Tiger zit je idd heel snel tegen de aanslag van het stuur, en dan nog moet je 'm behoorlijk laten inkantelen om nog maar in de buurt te komen van de draaicirkel die ik met de Supertenere maak... maar idd, die is op zijn beurt dan weer wat zwaarder...
Ik heb 'm nog niet laten vallen, zo lang je 'm in beweging houdt gaat dat niet snel gebeuren.
 
Dat rammelen heeft 'm al vanaf het begin hoor... het lijkt op een versleten nokkenaskettingspanner, daarom is het dat niet. Motor is trouwens netjes op z'n 10k beurt geweest en daar is niets abnormaals opgemerkt.

Is een 2017 model nog.
Ah! Verkeerd begrepen.
Dat geluid herken ik wel.
Mijn 2011 Tiger had dit wel wat meer dan huidige 2018.
 
Dank voor de reacties! Stof tot nadenken... korte draaien zijn nou niet echt mijn sterkste punt, dus als de motor dan ook een ingebouwde moeilijkheidsgraad heeft... -O-

Full disclosure, de andere optie die ik overweeg is een F750GS.... fijne fiets, maar echt belachelijk zwaar voor het model. 224 kilo staat me wat dat betreft tegen, zo groot ben ik niet en ik ben liever niet afhankelijk van anderen om de motor bijvoorbeeld op de bok te zetten. Hoe ze die 750 zo zwaar hebben gekregen is me werkelijk een raadsel...

Goed, kortom, de Tiger is in ieder geval betrouwbaar zo blijkt, komende welen maar weer eens proefrijden op beiden met het een en ander in het achterhoofd.
 
Mijn XRX maakt een rammelend geluid als hij stationair loopt, niet hard, maar wel duidelijk hoorbaar. Als ik de koppeling intrek is het over. Zullen de koppelingsplaten wel zijn denk ik. Zal er bij de service eens naar laten luisteren. Ook geeft mijn voorvork en knakgeluidje als ik rem. Stickslip?
 
Stickslip heeft mijn xrx ook een beetje last van , komende winter krijgt de motor voor en achter een veerupdate , dus ook andere keerringen etc , ik ben wel benieuwd wat het verschil is.
Ook maar eens vragen of er met andere remblokken ,wat meer bite aan de voorrem gegeven kan worden , vooral met bepakking , bergaf kom ik net wat tekort.
 
Dat rammelen heeft 'm al vanaf het begin hoor...

rammelend geluid

Mijn 2011 Tiger had dit wel wat meer dan huidige 2018.

Eh, ik heb jaren op deze rondgereden:
DSC_0715.JPG


Die was van 2013. Nooit gerammel aan gehoord, behalve dan als ik te vlot reed met de zijkoffers gemonteerd, of losse reut in de topkoffer. 30.000 mee gestuurd.

Hoeveel van de Tiger eigenaren klagen hier over, en hoeveel niet? Ik vraag me af of het normaal is.
 
Het motorgeluid verschilt per merk en type. Heb je wel eens naast een Ducati met zijn droge koppeling gestaan? Ik heb nog steeds het gevoel dat er onderdelen proberen te ontsnappen uit het motorblok ...

Mijn SuperTenere maakte een redelijk normaal geluid. Mijn TransAlp was lief en stil totdat de nokkenasketting los begon te zitten. Mijn Tiger heeft weer wat meer rammeltjes. Bij het rijden maakt het me niet uit. Bij de eerste keer starten maakte ik mij wel zorgen, maar dat is nu over. En mijn 1ste motor was een luchtgekoelde 1 cyclinder. Daarna valt eigenlijk alles wel mee :]:]:]
 
Goedendag, momenteel oriënteer ik me op een Triumph tiger 800 xc uit 2011. Km stand c.a. 42k. Wat zijn grofweg de onderhoudsintervallen voor deze fiets? Zijn er nog specifieke punten om op te letten bij aanschaf van dit type?
 
In het grote tiger topic heb ik het idee voorgesteld om in mei - juni 2020 een tiger meeting te houden centraal in NL.
Idee is om bv van Blom motoren een rondje te rijden naar een andere triumph dealer.

Voordeel is dat je dan niet perse de rit hoeft te rijden en toch gezellig kan aansluiten.
nadeel: heb pas een groep van drie tiger riders 👍
IS er vanuit dit topic ook interesse in een meeting?
 
In het grote tiger topic heb ik het idee voorgesteld om in mei - juni 2020 een tiger meeting te houden centraal in NL.
Idee is om bv van Blom motoren een rondje te rijden naar een andere triumph dealer.

Voordeel is dat je dan niet perse de rit hoeft te rijden en toch gezellig kan aansluiten.
nadeel: heb pas een groep van drie tiger riders 👍
IS er vanuit dit topic ook interesse in een meeting?
Misschien ook een idee om dit "ritje" ook aan te melden bij de FB pagina
Triumph Tiger fans (NL/BE)
(weet niet of je hiervan lid bent...)
 
N


Nope geen facebook voor mij (dus als we iets verder zijn met plannen/ een datum hebben.... plaatst vast wel iemand het op FB toch *O*
Mocht je een datum en een al redelijk vast programma/rit dan kan ik dat best even in de FB kiepen, kijken of er daar animo voor is. (De meeste ritjes vinden daar onder de rivier plaats, das voor veel mensen toch best een afstand.....)
 
Ben er wel voor in.
Weet alleen nog niet of ik dan weer lange ritten op de motor kan maken.
Zit nu in revalidatie na een pittige rugoperatie nl.☹☹☹
Maar hou het in de gaten 👍
 
Ben er wel voor in.
Weet alleen nog niet of ik dan weer lange ritten op de motor kan maken.
Zit nu in revalidatie na een pittige rugoperatie nl.☹☹☹
Maar hou het in de gaten 👍

Mede daarom voorstel om te verzamelen bij een dealer.
Succes met de revalidatie 👍
 
Mocht je een datum en een al redelijk vast programma/rit dan kan ik dat best even in de FB kiepen, kijken of er daar animo voor is. (De meeste ritjes vinden daar onder de rivier plaats, das voor veel mensen toch best een afstand.....)

Ik zal eens rustig gaan kijken voor een datum. Route moet ik gaan zoeken of zelf maken...... dus dat wordt vast zoeken of iemand kan/mag een leuke route plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan