Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Ik ben het met bijna alles met Ron eens , met het 19 inch voorwiel en de bodemvrijheid ,kan je net zo makkelijk wat allroadritjes rijden als met de xc .
Neem aan dat je niet van plan bent offroad ritten te gaan rijden , of te gaan crossen ?

Jawel, geen zware offroad maar wat stukken tet staan wel in de planning!
 
Hoi Gingerbrood,
Is 60k veel? Nou nee. Indien goed onderhouden kun je er makkelijk meer als 2 ton mee draaien.
Het abs lampje hoort uit te gaan als je meer dan 10 kmh rijd vanaf wegrijden. Het lampje knippert ook continue als je abs zelf hebt uitgeschakeld in het menu. (offroadmodus) Weet trouwens niet of deze ook op de XR zit. Anders na laten kijken!
Witte rook is met deze temperaturen gewoon waterdamp.
Het niet kunnen starten met poot uit en/of koppelingshendel niet ingetrokken is Triumph eigen.
Ik neem aan dat je met gewone Tiger de XR bedoeld. Daarmee is een doorsnee gravelweg prima te doen. Het zwaardere werk zou ik niet doen. De bodemvrijheid is beperkt t.o.v. de XC en je hebt een kleiner voorwiel dat er minder geschikt voor is. Bovendien kunnen alu velgen minder hebben dan stalen velgen.
Voor de rest zijn het de standaard dingen waar je op moet letten. Is de onderhoudshistorie bekend? Zijn alle recalls gedaan? Schade door ongeval? lekkages? e.t.c. e.t.c.
Kijk op je gemak dit mooie topic door. Er staan voor jou vast nog meer nuttige dingen in.
Greetz Ron.

Goed om te weten! Thanks voor de info. Wat ik al aan gaf, hij ziet er optisch iig vlekkeloos uit. De prijs is conform marktwaarde. Het betreft inderdaad de XR. Zware offroad is niet het plan maar gravelwegen tot misschien een tandje zwaarder staat wel in de planning.
 
Heb je valbeugels? Mocht je bij de offroad (en natuurlijk ook onroad) komen te vallen, dan blijft je blok iig geval beter beschermd.
 
Valbeugels hebben mij al eens gered van een hoop schade. In 2018 heb ik een zware offroadrit gereden in Oostenrijk. Ik was helemaal happy dat ik hem overeind heb gehouden, stap ik met volledige bepakking in het luchtledige toen ik bij het hotel wilde wegrijden. :( Dankzij de beugels (ook hoog) had ik alleen wat krasjes op de handkappen,op de beugel zelf en een klein deukje in mijn koffer. De grootste deuk zat in mijn ego. :$
 
Ach, wat natte blaadjes op de stoep doet ook wonderen, zelfs bij stilstand.....
Kom je er toch achter dat de spagaat niet meer bij je lenigheid past.... ;-( Maar heel charmant voorzichtig op de grond gelegt...
Bij lichte offroad al drie keer laten vallen... 1 keer mn linker-ra defect, 2x het uiteinde van mn rem en koppeling... (laatste heb ik maar zo gelaten....)
 
Zo hem ik hem neer mogen leggen toen ik het schijfremslot vergeten was... moest vanaf stilstand meteen een krap bochtje naar links, maximale stuuruitslag. Dankzij de valbeugel dus ook alleen wat krasjes op het knipperlicht en handvatkap.

Schoot wel finaal in mn rug toen ik hem rechtop zette (ja... wel op de juiste manier). Dus toen ik thuis kwam moest ik mezelf van de motor af laten vallen, afstappen zat er niet meer in.
 
Thanks voor alle reacties, zeer nuttig! Ik ben inmiddels ook mijn hoofd aan het breken over een nieuw bandensetje. Omdat ik de motor zo nu en dan ook door het zand en de gravel wil trekken heb ik mijn oog laten vallen op een setje Mitas E07 of K60 scout. Ik begreep alleen dat beiden behoorlijk tricky kunnen zijn op nat asfalt. Mensen hier die ervaring hebben met zowel on- als offroad met een van beide?
 
Thanks voor alle reacties, zeer nuttig! Ik ben inmiddels ook mijn hoofd aan het breken over een nieuw bandensetje. Omdat ik de motor zo nu en dan ook door het zand en de gravel wil trekken heb ik mijn oog laten vallen op een setje Mitas E07 of K60 scout. Ik begreep alleen dat beiden behoorlijk tricky kunnen zijn op nat asfalt. Mensen hier die ervaring hebben met zowel on- als offroad met een van beide?
Ik had de mitas terra force op mijn vorige tiger liggen (was al bij aanschaf). De enige onafhankelijke review die ik kon vinden was ook zeer slecht mbt natte omstandigheden. Ik vond ze al klote, moest op een gegeven moment op nat klaverblad van t gas af omdat ie begon te glijen, had ik nog nooit gehad met andere banden. Half uur later ben ik dan ook onderuit gegaan op een rotonde, met een slakkengangetje. Motor raakte op een lullige manier de stoep -> total loss (frame gescheurd).

Voor mij onder geen enkele voorwaarde meer mitas.
 
de deur in huis vallen, wie heeft de achtervering wel eens ingesteld (XC-versie). Die zou je 9 slagen moeten kunnen verstellen, maar wat bedoelen ze dan. Ik kom niet verder dan 1 1/2 omwenteling. Draait licht, maar loopt vast in beide richtingen. Moet de druk van het achterwiel? Da's lastig, heb namelijk enkel een paddock stand...

Volgens mij heeft nog niemand jouw vraag beantwoord. Ik heb het 2018 XC model. Ik pas vanwege passagier regelmatig de achtervering aan. Let op, je hebt 2 verstelopties (noot: weet de juiste namen even niet uit mijn hoofd). Je hebt de "schroef" die naar het achterwiel wijst. Die kan maar enkele slagen draaien. Je hebt dwars op het achterwiel (ongeveer tegen de veer aan) een korte zwarte buis. Aan de rechterkant (ongeveer 2 euro stuk grootte) zie je een gat voor een inbus. Deze heeft een bereik van 18 slagen. Normaal staat hij in het midden. Je kan dan 9 slagen met de klok mee (strakker zetten) of 9 slagen tegen de klok in (losser zetten). Je moet zelf tellen want er zit geen klik of iets dergelijks.

Bij mij moet je een klein beetje kracht zetten (denk aan schroef indraaien) maar je hoeft absoluut niet te wringen. Ook is het goed duidelijk wanneer je aan het eind van het draaien zit. Succes!
 
Zitten er nog niet op! Wel een goede ijzeren bellypan maar valbeugels zullen de eerste aanschaf zijn als ik besluit deze motor te kopen.


Kies dan meteen goede crashbars als je offroad wenst te gaan...

Wij hebben die van Outback Motortek gemonteerd, en die doen hun werk.
Op die gasten hun site vind je filmpjes genoeg waar ze hun eigen materiaal grondig testen trouwens.

Hier ook een XR ipv een XC, en het normale allroadwerk is zeker goed te doen...

G0290883.jpg




IMG-20190830-WA0037.jpg
 
Goeie, heb je ze zelf gemonteerd of laten doen? En wat voor een soort bandjes heb je er daar onder liggen? Geen 50/50 of wel?

Kies dan meteen goede crashbars als je offroad wenst te gaan...

Wij hebben die van Outback Motortek gemonteerd, en die doen hun werk.
Op die gasten hun site vind je filmpjes genoeg waar ze hun eigen materiaal grondig testen trouwens.

Hier ook een XR ipv een XC, en het normale allroadwerk is zeker goed te doen...

Bekijk bijlage 1454549



Bekijk bijlage 1454550
 
Dit soort werk is makkelijk genoeg te doen met wegbanden [ wel leuke fotos AS moto :] ] ,ik heb al 3 setjes dunlop trailsmart versleten , prima band , ook met nat en koud weer!
Grip op nat gras , los zand of slijk ,heb je dan echter niet , het blijft een compromis .
 
Goeie, heb je ze zelf gemonteerd of laten doen? En wat voor een soort bandjes heb je er daar onder liggen? Geen 50/50 of wel?


M'n vrouw heeft ze zelf gemonteerd ja... denk dat je best wel een namiddagje uittrekt hiervoor.. Is nogal een geprul met momenten.
Eens gemonteerd zijn het wel echt goede crashbars.... :t

Banden zijn Pirelli Scorpion Trail 2.
Ben van mening dat zo lang je de modder niet gaat opzoeken zo'n allroadbanden best wel voldoen.
 
Dit soort werk is makkelijk genoeg te doen met wegbanden [ wel leuke fotos AS moto :] ]


Zowieso. Daarom dat ik het ook over het "normale allroadwerk" had.

Maar eerlijk is eerlijk, wie gaat met een allroad van 250kg of meer echte Enduroritten rijden? Het blijven allroads he. ;)

Wij zoeken het avontuur op, maar binnen de mogelijkheden. Ikzelf moet ook mee met m'n Supertenere, en die is nog een stuk zwaarder.

Ben er me zeker van bewust dat modder, nat gras en andere toestanden geen goede match zijn voor gewone allroadbanden, maar dat is de motor op zich dan, volgens mij, ook niet meer.

Maar avontuurlijke tracks in de Alpen zijn met een allroadmotor en normale allroadbanden goed te doen, we reden vorige zomer de Jafferau, Finestre, Assietta en Parpaillon.... Die dingen zijn voor mij avontuurlijk genoeg. Veldweggetjes en modderpaadjes in de Benelux... daar pas ik voor. ;)
 
Zowieso. Daarom dat ik het ook over het "normale allroadwerk" had.

Maar eerlijk is eerlijk, wie gaat met een allroad van 250kg of meer echte Enduroritten rijden? Het blijven allroads he. ;)

Wij zoeken het avontuur op, maar binnen de mogelijkheden. Ikzelf moet ook mee met m'n Supertenere, en die is nog een stuk zwaarder.

Ben er me zeker van bewust dat modder, nat gras en andere toestanden geen goede match zijn voor gewone allroadbanden, maar dat is de motor op zich dan, volgens mij, ook niet meer.

Maar avontuurlijke tracks in de Alpen zijn met een allroadmotor en normale allroadbanden goed te doen, we reden vorige zomer de Jafferau, Finestre, Assietta en Parpaillon.... Die dingen zijn voor mij avontuurlijk genoeg. Veldweggetjes en modderpaadjes in de Benelux... daar pas ik voor. ;)

Tof!! Ik heb mijn ogen op Noorwegen staan. Na afgelopen jaar Zweden te hebben gepakt op een kleine naked (ik ben 1.90) wil ik het dit jaar iets comfortabeler aanpakken op de Tiger :)

De vraag is inderdaad hoeveel échte offroad je gaat doen. Misschien is de Mitas E07 of de K60 Scout een beetje overkill. Ik ga nog eens verder neuzen naar wat andere banden.
 
De vraag is inderdaad hoeveel échte offroad je gaat doen. Misschien is de Mitas E07 of de K60 Scout een beetje overkill. Ik ga nog eens verder neuzen naar wat andere banden.


Ik rij al jaren met gewone allroadbanden. Heb ook al met Michelin PR5 banden deelgenomen aan een allroadcursus... zo lang het niet vettig ligt kan veel....
Moet toegeven dat die PR5's niet echt mooi ogen onder zo'n zware allroad, de Anakee Adventures die ik erna had zien er beter uit...

IMG_2352.jpg
 
Tof!! Ik heb mijn ogen op Noorwegen staan. Na afgelopen jaar Zweden te hebben gepakt op een kleine naked (ik ben 1.90) wil ik het dit jaar iets comfortabeler aanpakken op de Tiger :)

De vraag is inderdaad hoeveel échte offroad je gaat doen. Misschien is de Mitas E07 of de K60 Scout een beetje overkill. Ik ga nog eens verder neuzen naar wat andere banden.
Ook de k60 scout loopt vol bij een modderige ondergrond. Ik vond het prima banden, behalve als het nat is. En er was veel onrust in het stuur bij hoge snelheden, maar dan praat ik over 180+.
 
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Tiger 800 XC. De fiets wordt primair voor woon-werk verkeer gebruikt en bevalt me erg goed. Inmiddels is de achterband toe aan vervanging. Ik heb erg goede ervaring met Michelin Pilot Road 4 banden. Nu zij het zo dat deze niet te verkrijgen is voor het 21" voorwiel en ik wel graag met een zelfde type voor en achterband rij. Een tweetal vragen:
  1. Wat voor straat banden raden jullie aan? Ik zoek een band die ook goed grip heeft bij lagere temperaturen en regen. Dual compound zou fijn zijn.
  2. Is het gebruikelijk de binnenband direct te vervangen met de buitenband, of gaat deze langer mee?
 
Ik rij nu 6 maanden en 10.000 kilometer op de Bridgestone Battlax A41. Ik vind deze band een goede combinatie met woon-werk verkeer, boodschappen doen toeren enzovoort. De banden zijn niet heel erg adventure, maar dat zoek jij ook niet. Wat ik goed vind aan de band is de prima feedback, goede wegligging, voldoende grip bij droog weer en regen en - dit vind ik zelf erg belangrijk - hetzelfde voorspelbare gedrag in alle weersomstandigheden.

Er zijn betere regenbanden, of ruigere adventurebanden op de markt, maar voor mijn gebruik van de XC is dit een uitstekende band. BELANGRIJK: ik vind de standaardband Bridgestone Trailwing een hele slechte band, zowel op de XC als op mijn vorige Tenere. Maar vergelijk de Battlax hier niet mee, dit is echt een hele andere - en dus voor mij veel betere -band.
 
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Tiger 800 XC. De fiets wordt primair voor woon-werk verkeer gebruikt en bevalt me erg goed. Inmiddels is de achterband toe aan vervanging. Ik heb erg goede ervaring met Michelin Pilot Road 4 banden. Nu zij het zo dat deze niet te verkrijgen is voor het 21" voorwiel en ik wel graag met een zelfde type voor en achterband rij. Een tweetal vragen:
  1. Wat voor straat banden raden jullie aan? Ik zoek een band die ook goed grip heeft bij lagere temperaturen en regen. Dual compound zou fijn zijn.
  2. Is het gebruikelijk de binnenband direct te vervangen met de buitenband, of gaat deze langer mee?
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de pirelli scorpion trail 2. Grip in alle omstandigheden, behalve off-road.
ik vervang altijd meteen voor die paar tientjes.
 
De Battlax A41 vond ik dan weer wat minder, was meer tevreden van de A40's die toch iets langer leken mee te gaan.

Wat mij betreft zijn de Scorpion Trail 2 en de Michelin Anakee Adventure blijvers..
 
De Battlax A41 vond ik dan weer wat minder, was meer tevreden van de A40's die toch iets langer leken mee te gaan.

Wat mij betreft zijn de Scorpion Trail 2 en de Michelin Anakee Adventure blijvers..

Hoe zijn die Michelin Anakee Adventure in natte omstandigheden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan